Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

242 Twincharged T5 -RK

  • 240 Vastauksia
  • 107113 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: 242 Turbo -RKOo
« Vastaus #45 : 12.09.2013, 07:07:46 »
onko volvolla aerodynamiikkaa ???
No kun halvalla sai.

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: 242 Turbo -RKOo
« Vastaus #46 : 12.09.2013, 09:06:05 »
Tiedä vaikka jollain mystisellä tavalla noi selkeät linjat luo ylivertasen aerodynamiikan :D

Poissa Jussi.L

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 959
  • Hevosvoimat on parasta huumetta
Vs: 242 Turbo -RKOo
« Vastaus #47 : 12.09.2013, 19:55:50 »
Pitääki tutkia tota seiskan kardaanin etupätkää sitten. Turbobricksistä jo aiemmin lueskelin siitä, mutta siellä luki, että se olisi 30mm liian pitkä. Vai ootko sä asentanut sen ilman hardyn kiekkoa, Jussi L? Se vois selittää ton pituuden, tai sitten siellä oli väärää tietoa. Pitää sitte kans sovitella sitä vaijerikytkimen haarukkaa vielä, olishan se yksinkertaisempi ja halvempi vaijerilla, jos sen vastinkuulan saa järkevästi toteutettua.


Mulla on se 740 etupätkässä kiinni ollu kumilaippa ja kaks satasen kartaanin takapätkä. Ja tosiaan se tukilaakeri on ihan vakio paikalla siinä 740 etupätkässä ja sen naitin kiinni siihen kaks satasen tukilaakerin/kumin kiinnikkeeseen. Vähän ihmettelin itekin tuota "bolt on" meininkiä, mutta niin vaan siellä ne lepää. Ja ite oon purkanu sen 700 sarjalaisen josta tuo etupätkä on. Ja ei kait noita takapätkiä kauheesti eri mittasia oo?  :idiot2: Voisi sitä vielä mielenkiinnosta käydä mittaan ton etupätkän pituuden, ja jos jaksais kuviaki räppäillä, niin sais varmuuden kaikkeen.

Harmi kun ei oo tainnu kuvaa jäädä tuosta ällä raudasta ja kiinnityksestä. Mutta hyvin yksinkertanen ja helppo toteutus, ja liikerata riittää hyvin. Kytkinhaarukan reijässä olevan kumin kyllä eliminoin, ku en jaksanu alkaa suurentaan sitä kytkinhaarukan reikää.
Ei päivää ilman sutta. "Ei tää oo susi, tää on kettu"
Pakko se on itte itteensä kehua, ku muut ei niin tee.

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: 242 Turbo -RKOo
« Vastaus #48 : 23.09.2013, 01:38:42 »
Vaihoin suojakaasuks tossa hiilidioksidin, koska se on halvempaa, mut pieniä ongelmia oli eka, kun paineenalentimessa oli eri jengat toki. Lopulta löytyi sopiva adapteri, niin ei tarvinnut hommata hiilidioksidille omaa. Adapteria ei kai sais kyllä lain mukaan käyttää. Yhen illan pelas sen jälkee, kunnes seuraaval kerralla pullosta meni se oma venttiili sököksi. Hiukankin kun avaa venttiiliä, niin sieltä jostain välistä alkaa vuotaa.. Pitää viiä pullo taaks, jos ne sais sen kuntoon. Aiheutti kuitenki sen, et tänä viikonloppuna ei hitsailtu, mut onneks hommat ei ihan heti lopu, nii ei haitannut.

Irroitin taka-akselin, niin pääsee paremmin pohjaa suojaamaan sen kohdilta ja sain akselin maalattua. Perän koppa olikin jo ihan kinttaalla, ruoste näky paikoittain jo sisäpuolellakin, mutta onneks se menee vielä maalauksella. Puslat menee varmaan uusintaan sitten kuitenkin kanssa. Vois osan laittaa uretaanisiksikin, mutta ei ihan kaikkia kyllä kehtaa. Mitkähän kannattas ensisijasesti vaihtaa uretaanisiin? Ne ylätukivarsien puslat, joista oli topicin alkupuolella puhetta, oli kuin olikin ihan rikki. Johtuu siitä, että ne on asennettu 90 astetta väärään suuntaan. Niidenhän pitäs ottaa rasitusta vastaan lähinnä sivuttaissuunnassa, ja nyt "tyhjät kohdat" oli sivuilla. En ole varma, onko akseli hakannut ne tangotkin kelvottomiksi, koska ne reiät, joihin puslat tulee, on soikeat, ei uskoisi, että kuuluisi olla..

Kattoikkunan alumiinikehyksestä on muuten toisen puolen saranan kohta lohjennut irti, jolla saattaa olla jotain tekemistä vuotamisen kanssa :/ Aika paha korhata.. Kehys on vielä kiinni ristipääruuveilla, jotka ovat hapettuneet jumiin. Irralleen jos sen saisi, ehjänä voisi yrittää rakentaa uuden techno-weldillä tai jollain. Jos uusia ikkunoita saa jostain järkihintaan, niin saa ehdotella niitäkin.

Nämä on sudittu Inerta 5 epoksimaalilla, jolla on tarkoitus käydä pitkälti koko auto läpi. Saman väristä, kun Biltsun ruostesuojamaalikin, mutta ruostesuojaominaisuudet pitäs olla eri luokkaa. Maalasin samalla pari kallistuksenvakaajaakin, jos laittaa tuplavakaajat.






Kuskin puolelta takaa, jousen yläpään tienoilta panhardin kiinnitysraudasta löyty hiukan pehmeääkin vielä, mutta ei paha.

Poissa tommi m

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 548
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 Turbo -RKOo
« Vastaus #49 : 23.09.2013, 15:28:56 »
Saanu niin paljon boboo et menny tangot soikeiks. Ei olis eka mis on reijät soikei. En oo varma onko juhau:lla vielä tommoset tangot kaupan mis oli urret jo valmiina. Noi olis kivat ku olis säädettävät tangot,ipd myy.Mil ne suomeen saa en ota kantaa.

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: 242 Turbo -RKOo
« Vastaus #50 : 23.09.2013, 15:30:47 »
Kattoikkunan alumiinikehyksestä on muuten toisen puolen saranan kohta lohjennut irti, jolla saattaa olla jotain tekemistä vuotamisen kanssa :/ Aika paha korhata.. Kehys on vielä kiinni ristipääruuveilla, jotka ovat hapettuneet jumiin. Irralleen jos sen saisi, ehjänä voisi yrittää rakentaa uuden techno-weldillä tai jollain. Jos uusia ikkunoita saa jostain järkihintaan, niin saa ehdotella niitäkin.
Sä oot niin kova poika hitsaan, että melkeen sinuna ostaisin Volverelta tai joltain alkuperäsen kattoluukun sisältävän katon, ja vaihtaisit sen tuohon, kun noin paljon muutenkin jaksat askarrella tuota  O0

Osassa noista takaylätukivarsista on soikeet reiät, näin jopa ihan ilman revityshistoriaa olevissa autoissa.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: 242 Turbo -RKOo
« Vastaus #51 : 23.09.2013, 18:08:49 »
Mietin tossa yhessä vaiheessa just noita ipd:n säädettäviä tankoja, tai oikeastaan panhardia lähinnä, ei luulisi olevan kovin vaikeata tehä vaikka varaosa-auton panhardista säädettävä, kunhan tekee vaan sen verran vahvasti, että varmasti kestää. No sen näkee sitte paljo akseli siirtyy, kun madaltaa. Yks on tietty, että kylmästi hitsaa katon umpeen, jos sitä ei saa korjattua tarpeeksi hyvin.

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: 242 Turbo -RKOo
« Vastaus #52 : 27.10.2013, 00:03:13 »
BuchkaSpark LH hukkakipinämodi saapui lopulta tossa jonkun aikaa sitten. Koitan saada koneen käymään sillä nyt ennen purkamista ja siirtoa toiseen koriin, mutta en ole vielä kerennyt tehdä kaikkia johdotuksia valmiiksi. Se on hyvä saada toimimaan jo tässä vaiheessa, että ei tule sitten epävarmuutta toimivuudesta sen suhteen, kun konetta koittaa käynnistellä asenneltuna uuteen koriin.



http://s1288.photobucket.com/user/kiroileva_fossiili/media/240/IMG_4351msmall_zps7a524f0c.jpg.html

BuchkaSpark asennettuna sytkäboksin sisälle. Kuvassa näkyy myös jälkiasennettu tytärkortti, jolla boksista on saatu lastutettava malli.


Takakontissa sitä riittikin tekemistä ruosteen takia, mutta myös muutoksia tehtiin. Muutoksia oli ainakin varapyöräkoteloiden korvaus suoralla pellillä ja lampunreikien pienennys vanhempia valoja varten. Sieltä täältä tuli muutenkin muuteltua rakennetta vähemmän ruostetta keräävämpään ja helpommin ruostesuojattavaan suuntaan. Päälle vedettiin Inerta 5:sta suojaamaan ruosteelta.





Seuraavana pitää hioda pintaruosteet ja irtomassat pois pohjasta, jotta sinne voi vetää samaiset maalit ja päälle tietty massat. Takaosan, eli pahimman osan pohjasta jo hioinkin, mutta en ole kerinnyt vielä maalata. Hioin pohjan kokonaan taka-akselin kohdalle saakka, siitä edemmäs pohjan keskiosat ovat hyvässä kunnossa, joten pääpiirteittäin niihin riittää pelkkä kerros uutta massaa. Helmojen kohdalle tulikin jo alussa koko matkalta uutta peltiä, eli sinne vähän hiontaa hitsauksesta kärynneet massat pois ja maalia päälle.





Taka-alatukivarret olivat onneksi aika hyväkuntoiset, ihan vähän pitää kyllä niillekin näyttää hitsiä.


Poissa sitkuura

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 116
  • www.vrcf.fi
    • Kaikki timantit ei oo ikuisia...
Vs: 242 Turbo -RKOo
« Vastaus #53 : 27.10.2013, 08:19:14 »
Voisitko mitata kuinka pitkä tuo tukivarsi on? siis kiinnitys reikien välimitta. Sais omaan rojektiin tehtyä väliaikaset tukivarret  joilla saa perän korvakkeet oikeeseen kohtaan korissa....
Köyhän on pakko yrittää...

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: 242 Turbo -RKOo
« Vastaus #54 : 27.10.2013, 18:23:25 »

Ruostehommatki on jatkunu vaan vielä. Niissä menikin paljon pidempään, kuin luulin. 

Nyrkkisääntö: Ruostetta on aina kolme kertaa niin paljon kuin miltä aluksi näyttää. :idiot2:
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: 242 Turbo -RKOo
« Vastaus #55 : 28.10.2013, 15:16:11 »
Sen myös aina arvioi väärin, kuinka kauan missäkin hommassa menee. Täl hetkel tuntuu et tä vois kevääks valmistua ehkä. Mietin tossa vähän väriksi tumman punaista 117-1. Isällä oli sen värinen 90-luvulla.

Tukivarsi oli jotain 750mm 570mm pitkä.
« Viimeksi muokattu: 28.10.2013, 19:14:18 kirjoittanut kiroileva_fossiili »

Poissa sitkuura

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 116
  • www.vrcf.fi
    • Kaikki timantit ei oo ikuisia...
Vs: 242 Turbo -RKOo
« Vastaus #56 : 28.10.2013, 15:31:52 »
kuullosta jotenkin pitkältä... vai oliko kyseessä kokomitta? sitä kiinnitysreikien välimittaa (kumipuslan keskeltä perän pultinreiän keskelle) olisin kaivannut...
Köyhän on pakko yrittää...

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: 242 Turbo -RKOo
« Vastaus #57 : 28.10.2013, 19:12:03 »
Siis 570mm.. Ei sais maanantaiaamusin tehä yhtään mitään  :idiot2:

Poissa sitkuura

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 116
  • www.vrcf.fi
    • Kaikki timantit ei oo ikuisia...
Vs: 242 Turbo -RKOo
« Vastaus #58 : 28.10.2013, 20:56:59 »
kiitos :hello:
Köyhän on pakko yrittää...

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: 242 Turbo -RKOo
« Vastaus #59 : 01.11.2013, 09:27:19 »
Nyt on takaosa pohjasta ja takapyöränkotelot maaleissa odottamassa massausta. Kaikki lasit tuli otettua myös irti, maalauksen takia ja myös, koska ei tiennyt ruostetilannetta niiden alla. Kyllä sieltä alkavaa paikkaa löytyikin, johon on hyvä saada uudet maalit päälle, mutta perjaatteessa ehjää onneksi kuitenkin. Tuulilasin takaahan 240:ssä saattaa joskus löytyä pahojakin vaurioita.

Aikanaan noi penkkien alapuolella olevat pellit piti leikata irti, että sai korjailtua ruosteet helpommin, hitsailin ne eilen illalla takasin paikoilleen. Seuraavaks pitäs purkaa kojelauta pois, kun se on jäänyt vielä kiinni autoon Samalla lähtee loput johtosarjat. Ne onkin niin epämääräisessä kunnossa, että taidan laittaa sarjan tosta vihreästä, josta tulee moottorikin. Sopii sitten ainakin myös LH:n johtosarjat täysin suoraan.


 

KL-varaosat  Race.fi