Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S60 (vm. -11 ->) ja V60 hankinta

  • 2543 Vastauksia
  • 676360 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hannutt

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
  • www.vrcf.fi
Vs: Kannattaako ostaa VOLVO XC60 D3 AWD Summum aut. vm2012
« Vastaus #1185 : 22.01.2018, 14:15:28 »
Tämä keskustelu on käyty loppuun, auto tulee huomenna pihaan.
Palataan uusilla kysymyksillä.

Poissa alspe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi

2.0T vs. D3/D5 käytännön kulut kiinnostaa. Mikä kulutusero ja kustannus vuodessa kun ajot on vuodessa olleet jossain 24-30tkm huitteilla riippuen siitä paljonko on työajoja. Arkena ajoa on kohtuu vähän, Tampereen keskustassa pyörimistä. Työreissuja tms. viikonloppumatkoja 1-2 krt viikossa á 100-300km.
Onko 2.0T koneisessa mitään etua vs. 5-pyttyinen diesel? Halvemmalla autoa ei saa eikä vähempää kuluta 25tkm ajoilla rahaa vuodessa. Jämy-arvo 350tkm kiskottuna on huonompi.
Tehoa saa Rica-moodilla aika hurjastikin jos sitä haluaa. Entä odotettu luotettavuus, jakopäähuolto ja muu korjaaminen? Käyntiääni bensa vs. 5-pyttyinen diesel.

Tämä voisi kiinnostaa edelleen. Jos ajot ovat about 25tkm/v niin onko aivan killeriä ostaa esim. 2.0T -koneella eikä dieseliä (D3/D5 5-syl.)? Jonkun verran ehkä tulisi kalliimmaksi käyttö, mutta puhutaan ehkä satasista per vuosi. Jos kulutusero diesel vs. bensa on 2 l/100km ja käyttöveron ero 400€/v, niin 25 000km ajolla kulut on 2975€ (D) vs. 3518€ (B) vuodessa. Ei iso ero, mutta toisaalta tekee tuolla rahalla joka vuosi reilun viiden sadan remontin / uudet renkaat tms.
Jos ajot ovat 30tkm ja kulutusero onkin 2,5l/100km niin säästö dieselillä olisi jo ~930€/v.

Tulevaisuuden näkymät verotuksessa ja päästöjen puhtaus alkanut vähän kiinnostella...
« Viimeksi muokattu: 23.01.2018, 16:12:03 kirjoittanut alspe »

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Kopioin tähän pari kysymyspostaustani koska ne oli tuolla yleinen keskustelu-osiossa S60/v60-ketjussa eikä oikein ottanut vauhtia kys. kysymykset. Omalla kohdalla vaihtoehdot saattaa olla myös S80, V70 sen sijaan ei tällä hetkellä kiinnosta koska se on vähän kartanomaisempi lookiltaan.
Jatketaan tässä ketjussa, unohtakaa yleisen alueen viestit.

------

Vanhan viestin lainausta kun olen autonvaihtoaikeissani innostunut nimenomaan S60-mallista.
Minusta nimen omaan S60 on hieno tai ainakin kiinnostava kori. V60:ssa on hieno takalisto, mutta muuten keula ja perä ovat kuin eri paria ja kori on litattu. Pidän enemmän sedaneista ja farmareista jotka ovat perinteisempiä. V70 uusi on yksi parhaista farkuista. S60:ssa perän viistous on yhtä luiskan keulan kanssa.
Jotenkin S60 kiinnostaa siksi kun se erottuu jopa huonolla tavalla massasta. Onhan toki uudet vaikka Mazda 6 tai Skoda Octavia ihan "hienoja" koreja ilman erityisiä virheitä, mutta niin ovat tylsiä. Jos ei uskalla yrittää muotoilussa, ei voi koskaan saavuttaa jotain uutta.
Minusta S60:sta tulee hieman mieleen vanhempi Passat CC ja MB CLS mk1. Ei S60 toki niin coupe ole, mutta jotain mielleyhtymää saan niihin.

2002 vuoden Passat 463 tkm ajettu diesel olisi minulla auto josta nyt pitäisi ylöspäin ja uudempaan ponnistaa. ~2008 vuoden VW/Audi tekniikkaa en jotenkin uskalla, niin paljon 2.0TDI + DSG on saanut pelkoja aikaan. S60:n hinnalla saisi uusimman about 2013-2014 TDI+DSG Passatin, mutta enpä tiedä onko se yhtään parempi muutakuin vähän uudempi kuin S60 saman hintaisena?

Millaiset tilat S60:ssa on takana vs. vanhempi Passat? Lapset ovat 3v ja 5v joten siellä ei käy aikuisia usein, mutta tavalliset nykyaikaiset isohkot turvaistuimet sinne pitää mahtua.
Kulkupuoli D3:ssa varmasti riittää ja AWD:hen ei riitä paukut. 1.6D ja 2.0D ei kiinnosta koska Volvo saisi olla 5-sylinterinen :)
S60 myös siksi, että niitä saa merkittävästi vähemmän ajettuja samoilla euroilla kuin V70 tai S80. Sinänsä S80 kiinnostaisi, mutta kun niissä on lähes aina mittarissa vaikka mitä. S60:n löytyy helposti 150tkm ajettuna ja reilusti alle 20k€ miinus tinkaukset.

Huolloista ja korjaamisesta. Mitä tällaisessä ~2011 Vollessa on sellaista mitä ei itse tule tehtyä kun tähän asti olen perushuoltanut vanhan passatin raadon? Moottoriin oletan, että 150tkm kilsoilla pääsisi ilman hommia. Varsinaisen huoltokirjan pitämisen (korjaamohuoltaminen) ehkä lopettaisin sillä autolla olisi tarkoitus ajaa väh. 5 vuotta, ehkä 7-8 vuotta (200 tkm lisää) enkä näe etua onko auto vuosien päästä huollettu liikkeessä vai itse kuittien kanssa.

------
Vähän nostellaan ja kysynpä mitä mieltä olette D3 ja D5 eroista noin vuoden 2011 malleissa?
Ymmärrykseni mukaan 2010-2014 D3 on 5-pyttyinen, uudemmat taas nelosia? Ja D5 on aina 5-pyttyinen pl. aivan uusimmat koneet ovat 4-pyttyisiä.
Tehomielessä uskosin pärjääväni D3:lla vaikka sen suoritusarvot 136hp/320Nm ovat aika lähellä nykyisen 1.9TDI Passatin 130hp/310Nm arvoja. Jotenkin sitä ajattelee, että saisihan tuollainen nykyaikainen ja vajaa 20k€ maksava S60 liikahtaa kuin raketti :) Eli sinänsä D5 on ilmeisesti kuin eri planeetalta?
Kuinka paljon eri planeetalta on kulutus käytännössä ja äänimaailma? (joo joo, en ole vielä edes liikeeseen asti päässyt, kartoittelen vain mistä ylipäätään aion kiinnostua) 5-pyttyisen äänimaailma kiinnostaa, onko D3 2.0 5-pyttyisessä vastaavat soundit kuin isommassa?
Ja tosiaan, meneekö D3 paljonkin pienemmällä kulutuksella kun D5? Edelleen puhun noin 2011 vuoden koneista.


------

Ilmeisesti puhtaasti kustannustehokkuus ja päästöt/kulutus syynä miksi 5-koneista luovuttiin? Enää ei ole ollenkaan 5-sylinteriä koneita, ei sitten missään muodossa. V90:n kaikki bensakoneetkin ovat T8:ia myöden nelosia.

Eipä 5-sylinterisessä mitään järjellä perusteltua paremmuutta kai ole? Kalliimpi valmistaa ja vie löpöä enemmän kuin suurinpiirtein vastaava vähempi sylinterinen. Mutta soundit on erilaiset ja onko jotain sanottavaa esimerkiksi koneen mekaanisissa äänissä / värinöissä?

------

Kommentteja S60/V60 (miksei myös S80/XC60) istuimista ja alkuperäisistä hifipaketeista.
Yksi auton oston kriteerini on karvalakkia paremmat ja kauniimmat istuimet sekä mielellään hyvälaatuinen äänentoisto. Nahkaa on istuimet aika monessa, lisäksi välillä mainitaan "urheiluistuimet". Vastaavanlaisia sportteja ei näytä olevan kuin esim. BMW M-sport-istuimet, mutta onko noissa erikseen tavalliset lättyistuimet ja sitten erilaiset urheilullisemmat?
Entä äänentoistosta, millaiset äänen vakio vs. hifipaketilliset? Lähes 8 vuotta vatuloin -02 Passatin kaiuttimien kanssa kun piti parempaa ääntä saada, aina vaan jäi tekemättä :D
Miten, onko jollakin puhelin/tabletti telakalla kiinni autossa ja Spotify Premium "käyttiksenä" musiikin kuuntelussa?
varmasti S60:een turvaistuimet mahtuu kun kerran isofix valmius löytyy.
Sinulla lapset on sen verran pieniä niin S60 palvelee monta vuotta, ja jos ei enempää ole tulossa.
Nahka penkit lapsiperheessä olisi hyvät, suklaa helppo poistaa, eivätkä myös sido pölyä itseensä.
Tämä esimerkki auton arvot on mielestäni hyvät, pieni kulutus kuin myös CO2 ja vielä tehokas.
https://www.nettiauto.com/volvo/s60/9299471
Se kuinka nuo kulutus lukemat pitää paikkansa en tiedä.
Tehoja loppujen lopuksi ei tarvitse kuin ohittaessa tehden sen helpommaksi.
Itse ottaisin 8 pykäläisen automaatin, se on uudempaa tekniikkaa voisin kuvitella myös kaikin puolin paremmaksi.
Automaatin öljyt tulee olla vaihdettu ja myös sopisin sen vaihdoista, kuin myös jakopään osien uusiminen.


Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Kysyttiin istuimista niin kommentoin XC60 summum kokonahkaistuimia:
Ovat minusta todella kauniit ja huolitellun näköiset. Oikein mukavan oloiset istuutua mutta vain istuutua. Tovin kun kuskin pukilla istuu niin minulla kirjaimellisesti kipeytyy ahteri ja tätä on minulla harvoin tapahtunut huonoillakaan istuimilla. Istuinosa on liian pehmeä -ikäänkuin säkkituoli- ja kun on tälläinen normaalipainoinen hoikka gubbe niin pakarat kipeytyy. Vissiin tars leventää ahteria. Toisaalta istuimet ovat myös merkillisen kapeat ja välillä käynyt mielessä Vaimolta kysyä että mahtuuko hänellä ahteri hyvin näihin penkkeihin mutta eipä kehtaa ;D Kannattaa koeistua näitä perus nahkapenkkejä itse sillä tämä voi olla vain minun onkelma kun niin monet näitä kehuvat. Sport penkit kovemmat ja harmittaa kun niitä ei mulla oo.

Audioista:
Mulla on ne paremmat high perf audiot joissa 40W vahvistin jne. Ihan hyvät mutta ei noista meinaa saada tasapainoista soundia vaikka miten säätää. Ensi ihastus on vaihtunut pienoiseen potutukseen mutta eipä kiinnosta sijoittaa latiakaan parannuksiin.
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa JukkaI

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Penkeistä...

Itsellä Ocean Race -malli (V60 -15) ja siinä olevat nahkajakkarat ovat ainakin meikäläisen ruumiinrakenteelle (yli 180 cm ja "normaalipaino"  :D) erinomaiset.

Nämä taitaa olla ns. Sport-penkit vai?

Jukka I.

Ps. Ensimmäisen kerran tämän auton historiassa mitään ei hajonnut, kun pakkanen kävi alle -25 alkuviikosta. Ihan itsekkin ihmettelee...  :idiot2:

Poissa alspe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi

Audioista:
Mulla on ne paremmat high perf audiot joissa 40W vahvistin jne. Ihan hyvät mutta ei noista meinaa saada tasapainoista soundia vaikka miten säätää. Ensi ihastus on vaihtunut pienoiseen potutukseen mutta eipä kiinnosta sijoittaa latiakaan parannuksiin.


Ihan hyvät mutta soundia ei saa tasapainoon?
Hyvät mutta ei huiput vai miten tämä pitäisi käsittää?
« Viimeksi muokattu: 26.01.2018, 12:55:57 kirjoittanut alspe »

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind

Ihan hyvät mutta soundia ei saa tasapainoon?
Hyvät mutta ei huiput vai miten tämä pitäisi käsittää?

Sanoisin että 7/10. Mutta jonkun toisen makuun nuo voi olla 10/10 ja esim Vaimo on hyvin tyytyväinen sen mitä aiheesta keskusteltu. Tahtoo tosin olla tällaiset nysväämiset hänelle EVVK. Riittää että on bassoa ;D Sitä nuo möyryää liiaksikin mutta koetapa säätää mieluisaksi niin hohhoijaa.

Käy itse kuulostelemassa. Aika yleinen tämä "high perf" audiopaketti eikä ole vaikea löytää koeajoon moista autoa. Auto mulla on XC60 2014. En tiedä paljonko nämä high perf audiot eroaa Volvo mallien kesken. Tuntuu muuten olevan yleinen riesa että oven liitin pykii ja minulla ollut jo kahdessa Volvossa. Jos siis vasen puoli kakistelee niin ihan vaan liitin putsaamalla ja rassaamalla kiinni/auki korjaantuu
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Ensimmäisen kerran tämän auton historiassa mitään ei hajonnut, kun pakkanen kävi alle -25 alkuviikosta. Ihan itsekkin ihmettelee...  :idiot2:

Mitä sulla on mennyt kovilla pakkasilla särki?
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Wehgi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1163
  • www.vrcf.fi

Ihan hyvät mutta soundia ei saa tasapainoon?
Hyvät mutta ei huiput vai miten tähmä pitäisi käsittää?

Minulla on myös tuo high performance ja olen ollut tyytyväinen. Etuovien peltien vaimennus sekä ovipahvien vaimennus

Tuohon tyyliin vaikuttivat huomattavasti ääneen, muuttaen sen tasapainoisemmaksi ja stereokuvaltaan tarkemmaksi. Tuo huopavaimennus tehty kaikille oville mutta pellit vaimennettu toistaiseksi ainoastaan etuovista.
Volvo S60 -15 T3 R-Design
Ex Volvo S60 -11 T3
Ex Volvo S60 -06 2.5T

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Minulla on myös tuo high performance ja olen ollut tyytyväinen. Etuovien peltien vaimennus sekä ovipahvien vaimennus

Tuohon tyyliin vaikuttivat huomattavasti ääneen, muuttaen sen tasapainoisemmaksi ja stereokuvaltaan tarkemmaksi. Tuo huopavaimennus tehty kaikille oville mutta pellit vaimennettu toistaiseksi ainoastaan etuovista.

Mun toiseen autoon aikoinaan askartelin vaimennukset. Vaikutti aika selvästi. Oli kyllä yhdensortin "kerran elämässä" harjoitus eli vastedes taidan teetättää jos aiheesta vielä innostun
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Wehgi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1163
  • www.vrcf.fi
Mun toiseen autoon aikoinaan askartelin vaimennukset. Vaikutti aika selvästi. Oli kyllä yhdensortin "kerran elämässä" harjoitus eli vastedes taidan teetättää jos aiheesta vielä innostun

Näissä ovipahvit lähtevät kyllä helposti irti, eniten taisi ottaa aikaa tuon huovan leikkaus. muotoilu ja liimaus. Vajaa puoli tuntia meni per ovi noiden huopien kanssa leikkiessä. Ovipeltien vaimennus ottaa vähän enemmän aikaa, mutta palkitsee kyllä. Tekisin nuo toistekin  :)
Volvo S60 -15 T3 R-Design
Ex Volvo S60 -11 T3
Ex Volvo S60 -06 2.5T

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Ovipeltien vaimennus ottaa vähän enemmän aikaa

Ottaa myös nahkat kämmensyrjistä ;) Todella v-mäistä taiteilla niitä rekaleita sinne peltiin. Täydellisyyden tavoittelijana halusin tehdä homman mahdollisimman hyvin.

Mutta tuli kyllä tanakat bassot ja ne kuuluisat mid-bassot
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa alspe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Joo pitää kuunnella audiopaketti itse jos sattuisi sopiva koeajoauto löytymään. Lähinnä tarkoitin sitä, että kai high performance audiopaketti kumminkin parempi on kuin S60 normaalit hifit

Poissa JanMac

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 867
  • www.vrcf.fi
Penkeistä...

Itsellä Ocean Race -malli (V60 -15) ja siinä olevat nahkajakkarat ovat ainakin meikäläisen ruumiinrakenteelle (yli 180 cm ja "normaalipaino"  :D) erinomaiset.

Nämä taitaa olla ns. Sport-penkit vai?



Kyllä, OR paketin penkit ovat samat ns. sport penkit. Tikkaukset ovat eri väriset
S80 Executive D5 AWD

Poissa Wehgi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1163
  • www.vrcf.fi
Ottaa myös nahkat kämmensyrjistä ;) Todella v-mäistä taiteilla niitä rekaleita sinne peltiin. Täydellisyyden tavoittelijana halusin tehdä homman mahdollisimman hyvin.

Mutta tuli kyllä tanakat bassot ja ne kuuluisat mid-bassot

Tiedä meneekö jo offopicin puolelle, mutta näissä helppo laittaa nuo vaimennusmatskut peltiin kun on käytännössä koko sisäsivu auki. Pääsee tunkemaan kyllä joka rakoon, ja kait nuo isot peltipinnat tärkeimpiä. Nuo alle 5cm leveät pellit eivät kauheasti rämise.  ::) Bassot kyllä lisääntyivät ja syvenivät tuolla vaimennuksella  8)

Joo pitää kuunnella audiopaketti itse jos sattuisi sopiva koeajoauto löytymään. Lähinnä tarkoitin sitä, että kai high performance audiopaketti kumminkin parempi on kuin S60 normaalit hifit

En ole noita perushifejä kuullut, mutta autokäyttöön tuo high performance on ainakin minulle ollut riittävä. Nimimerkillä kotoa löytyy jos jonkinmoista äänentoistolaitteistoa
Volvo S60 -15 T3 R-Design
Ex Volvo S60 -11 T3
Ex Volvo S60 -06 2.5T

 

Samppasport  Futurez