Samppasport  Futurez

Kanavan volyymi, maksvirtaus ja kaikki muukin kansitöihin liittyvä jutustelu

  • 374 Vastauksia
  • 163816 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JG

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Miten lasken vajaa ruokintaisen arvoja?
Onko kaavaa millä saisi "kammion" ja imuputkien tilavuuden selville ilman hirveää mekaanista työtä.
Löytyykö kaavaa?
Eli alle yksi läppä/sylinteri.
Kaverilla 2.7 kone vajaa ruokintaisena ja tarvis teoria tietoja/käytännön tietoja mitotuksille
että vois ajaa radalla isoja läppärunkoja vastaan.
Niin ja jos löytyy kaavaa, niin mitä arvoja moottorista tarvitaan?

Poissa jokke.pappa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Morjens paljon ja mistä kohtaa uskaltaa palotiloja avartaa turbotusta ajatellen?

Ps. idea on paska jo syntyessään mutta pitää lopputyö nyt jostain keksiä  :D

Poissa Bamse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 143
Mitä huonompi koneen VE eli esim. 8V motti niin sitä isompi pakopesä kannattaa laittaa jos oikeesti voimaa haluaa. 16V motit antaa tosiaan anteeksi enemmän ja toimivat jopa jotenkin pienilläkin pesillä. Tämä siis pätee aika hyvin Holsuihin. Hyvä esim. kaverin M20 BMW motti eli 2.5litranen 12V kutonen. HX52sella 10 pesällä tuli tasan 500hv ja ainostaan pesä vaihtu 16 niin tuli 600hv ja spooli kärsi 200rpm. :) Eli win win. :)

Nimen omaan. Jos kansi ei virtaa tarpeeksi, joutuu ahdin tekemään suuremman työn saavuttaakseen saman massavirran kanavasta läpi sylinteriin --> paineen nousuna. Tästä johtuen suuremmalla pesällä saadaan siirrettyä enemmän energiaa ahtimen läpi tuottaakseen painetta imupuolelle.
On jo helppo verrata 8v kannen venttiilien alaa esim. 24v kanteen. Olettaen että 24v moottorissa esim. 33mm venttiili (m50 tjsp.?), saadaan kansien venttilien määrän suhde 3:1. Tästä voidaan verrata imuventtiilien kokonaisalojen suhdetta:
π*r1^2 = 3*r2^2, jossa r1 volvon venttiili, ja r2 bmw:n
tästä saadaan joka tapauksessa: r1 = 1,732*r2. Tätä verrattaessa 24v kanteen, 8v moottorissa tulisi olla 33mm*1,732 = 57,156mm venttiili saavuttaakseen saman kokonaisalan.
Sylinterin täyttö riippuu tottakai myös nokan/nokkien nostosta, durasta ja ajoituksesta, mutta yllä oleva antaa hieman suuntaa miksei siitä 8v koneesta lähde samalla tavalla tehoa.

-Bamse
Täh?

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2115
    • Instagram kuvat
Tietää juu, ei vain kyseinen kansi taida jäädä seuraavaan kokoonpanoon? :) Kannattaa kysellä kansitöiden hinnoista, joissain paikoissa kyseiset muutokset voivat ehkä maksaa n.1000e, mutta tekee niitä monikin n.400e hintaan...

Kerros heti mistä saa nuo muutokset tuohon hintaan niin mulla on sinne heti yksi kansi huomenna. Pelkän porttauksen (siis oikean porttauksen) jos saa 400e hintaan niin se on hyvä hinta. Venttiilit kun vetää kaikki uusiksi niin se on joku 160e pelkät venat ilman töitä.. Sitten seetit, ohjurit ja työt niin ollaankin noin tonnissa. Eli laita vaikka privalla paikka josta saan 400e hintaan koko kannen tehtyä niin saa musta heti asiakkaan mahdollisesti jopa kahdelle 531 kannelle. Yksi lähtee heti työn alle ja toisen irroitan ja vien perässä.

Poissa Spoileri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
« Viimeksi muokattu: 28.02.2012, 20:47:44 kirjoittanut Spoileri »
Mercedes-Benz 190E 2.6 -89, Mercedes-Dents 190E 2.0 -83, 960 3.0 -95 "Silver Sand", 244GL B23E -75 "Andes Copper", Toyota AE86 r.F & KP62 r.SS, Välikotelo -78, BSA A65 Thunderbolt 650 -71, Triumph Spitfire 1500 -79 "Vermillion Red"

Loose Unsoldered Connections And Splices

Poissa Morjenz

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 572
  • www.vrcf.fi
Kerros heti mistä saa nuo muutokset tuohon hintaan niin mulla on sinne heti yksi kansi huomenna. Pelkän porttauksen (siis oikean porttauksen) jos saa 400e hintaan niin se on hyvä hinta. Venttiilit kun vetää kaikki uusiksi niin se on joku 160e pelkät venat ilman töitä.. Sitten seetit, ohjurit ja työt niin ollaankin noin tonnissa. Eli laita vaikka privalla paikka josta saan 400e hintaan koko kannen tehtyä niin saa musta heti asiakkaan mahdollisesti jopa kahdelle 531 kannelle. Yksi lähtee heti työn alle ja toisen irroitan ja vien perässä.

Tämä menee nyt hieman offtopiciksi, mutta on väärin olettaa, että kaikki kansityöt on aina vähintään 1000e luokkaa. Kyllähän kanteen saa menemään helpostikkin nelinumeroisia lukuja jos haetaan niitä viimeisiä hevosvoimia täyttämällä ja hiomalla. Tuollaisen 8 venttiilikannen tekee monikin paja sopivaan rahaan, kannattaa ottaa puhelin kouraan ja soitella läpi. Kevyehkö porttaus ja suuremmat pakoventtiilit, niin alkaa se antiikkinen moottorikin tuottamaan toisella tavalla tehoa...
-Homelompakko Racing Team-
-Astra GSi 16v -92 "Papaatti"-
14,60s / 151,64 km/h / 2,17s 60ft

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Ei vaan taida riittää isommat pakovenat, kun imupuoli on aika rankka kuriste...
Loppupeleissä kyllä se pakokaasu aina tien ulos löytää, mäntä sen kuran ulos painaa mutta millä sen ilman saa sisään? 
Mulla 531 kannessa pakopuoli ei ollut mikään erikoinen mutta imu oli hyvä ja tuotti tehoa sekä vääntöä suhteellisen laajalla alueella ja paljon...
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Ei vaan taida riittää isommat pakovenat, kun imupuoli on aika rankka kuriste...
Loppupeleissä kyllä se pakokaasu aina tien ulos löytää, mäntä sen kuran ulos painaa mutta millä sen ilman saa sisään? 
Mulla 531 kannessa pakopuoli ei ollut mikään erikoinen mutta imu oli hyvä ja tuotti tehoa sekä vääntöä suhteellisen laajalla alueella ja paljon...

Aikoinaan kun oma 405-kansi oli työstettävänä Virtasen Maurilla, niin kysyin tarjousta pakoventtiilien suurentamisesta ja kevyestä porttauksesta. Mauri sanoi, että voi kyllä työn tehdä, mutta ei näe varsinkaan hintaan nähden hyötyä tuosta pakoventtiilin kasvattamisesta tai pakopuolen työstämisestä ylipäänsä.

Lopulta kanteen tuli pikku hieromiset lähinnä ohjureiden alueella, 3-kulmaseetit ja venttiilien muotoilu.

EVO8

  • Vieras
Tää kuuluu jo kansien virtaus osastolle mut jos täällä on niin siirtäkää.

Aikoinaan kun oma 405-kansi oli työstettävänä Virtasen Maurilla, niin kysyin tarjousta pakoventtiilien suurentamisesta ja kevyestä porttauksesta. Mauri sanoi, että voi kyllä työn tehdä, mutta ei näe varsinkaan hintaan nähden hyötyä tuosta pakoventtiilin kasvattamisesta tai pakopuolen työstämisestä ylipäänsä.

Lopulta kanteen tuli pikku hieromiset lähinnä ohjureiden alueella, 3-kulmaseetit ja venttiilien muotoilu.

"Hintaan nähden ei näe hyötyä..." ?

Kaikkihan riippuu siitä minkälaista moottoria ollaan tekemässä. Imupuoleen kannattaa ensisijaisesti panostaa mutta ei se niinkään mene että kyllä se mäntä ne kaasut ulos työntää.

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Tää kuuluu jo kansien virtaus osastolle mut jos täällä on niin siirtäkää.

"Hintaan nähden ei näe hyötyä..." ?

Kaikkihan riippuu siitä minkälaista moottoria ollaan tekemässä. Imupuoleen kannattaa ensisijaisesti panostaa mutta ei se niinkään mene että kyllä se mäntä ne kaasut ulos työntää.

Niin. Kaikkihan on aina kiinni rahasta. Jos Kansi on vakiona tasoa 1 ja tasolle 2 voi päästä kahdella tavalla. Näistä ensimmäinen maksaa 100e ja toinen 1000e, niin valitsetko jälkimmäisen?

Aina kannattaa miettiä mistä modauksesta saa eniten rahalle vastinetta ja jos kannessa on esim. 10 ongelmakohtaa ennen pakopuolta, niin miksi ihmeessä sinne pitäisi hypätä ensimmäisenä?

Ja ettei homma karkaisi aivan täysin, niin onko ihmisillä tietoa näistä uusista Holsetin super-race hyper bling bling tjsp. ahtimista? Näitä on tulossa tietääkseni ainakin 35-mallistoon.

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Ei vaan taida riittää isommat pakovenat, kun imupuoli on aika rankka kuriste...
Loppupeleissä kyllä se pakokaasu aina tien ulos löytää, mäntä sen kuran ulos painaa mutta millä sen ilman saa sisään? 

Jaa. Mää kun olen ymmärtänyt että juuri pakopuoli on yksi 8v koneen kompastuskivistä. Tarvitaan isohkoa ahdinta ja pakopesää ettää saadaan samoja lukemia kuin 16v koneista.
Eikös sen imupuolen voi tehdä niin virtaavaksi kuin vain saa ja pakopuoli 70% siitä
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Muistaakseni mun 531 virtasi mainos jutuilla karvan vajaa 240hv 12mm nostolla ja 53%pako.
16v kansi virtaa 280hv 12mm nostolla ja 90% pako. 
Koneita verrattaessa käytökseltään ei voi sanoa että tuo 531 kansi oli huono. Perus vääntö moottorissa on luonnollisesti 16v kannella hyvä.

Pää sääntö on että tee hyvä imupuoli ja sitten jos rahat riittää tee pakopuoli.
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa volovo mies

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1301
  • www.vrcf.fi
tuohon pakokanavaan.
oon ymmärtänyt niin että sylinterin pitää "nähdä" kanavaan.
405 kantta kun kairailin nii näytti typerältä tuo pakokanavan alku.
kairasin sillain että virtaus pinta-ala ei supistu seetin jälkeen vaan kasvaa koko matkalla
testasin savulla että mitä tapahtuu vakio kanavalla, savu ei mennyt tasaisesti ympäri ventilin vaan iso osa savusta meni noin puolen kierroksen matkalla.
kairasin kanavat sillain että virtaa nyt lähes koko kierroksen tasaisesti.
tiiä sitte menikö koko kansi pilalle ku ei ole vielä ollu missään moottorissa kiinni eikä oo virtauksia mitattu.
venttilit pitäs istuttaa tuohon kanteen ja kokeilla josaki koneessa  miten pelittää.

korjatkaa jos ymmärrykseni on päin kettua pakokanavasta.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3868.0

ite kun tekee niin saa just semmosen niinku sattuu tulemaan...

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
kairasin sillain että virtaus pinta-ala ei supistu seetin jälkeen vaan kasvaa koko matkalla

korjatkaa jos ymmärrykseni on päin kettua pakokanavasta.

Ei kait sille pakokanavalle voi itse materiaalia poistamalla muuta tehdä. Siltikin kanava kasvaa mielestäni liian äkkiä/jyrkästi. Isommalla pakoventtiilillä saataisiin lisää poikki pinta-alaa ja vähän loivempi kanavan sisäkurvi. Isomman pinta-alan takia kanava ei kasva niin räjähdysmäisesti kuin vakio kokoisella pakoventtiilillä.

Paljonko pakovenaa pitää isontaa että se virtaa edes sen 70% viilatusta 531 imukanvasta?
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa volovo mies

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1301
  • www.vrcf.fi

Paljonko pakovenaa pitää isontaa että se virtaa edes sen 70% viilatusta 531 imukanvasta?
tuohon kysymykseen en osaa sanoa.
omaan kanteen on ostettu jo titaani venttiilit ja ne pitäis koneistaa paikalleen.
38mm pako vena ja 49 imu kuulostaako sopivalta.
jollaki lasku opilla tuo ois hyvä venttiilien välinen ero. en muista mistä bongasin tuon tiedon mutta semmoset tulee paikalleen kuhan saa vaan aikaseksi.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3868.0

ite kun tekee niin saa just semmosen niinku sattuu tulemaan...

 

Carcom Oy  Ateho