Autoracing  KL-varaosat

S40 T5 aut. 2010 optimointi

  • 11 Vastauksia
  • 5556 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa juhohel

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
S40 T5 aut. 2010 optimointi
« : 01.03.2014, 11:00:05 »
Terve,

tuli syksyllä ostettua S40 T5 R-Design automaatti, 2010 malli, 66tkm ajettu. Nyt tuli vastaan hyvä tarjous optimoinnista, ja kysymys kuuluukin, että kannattaako? Itsellä ei näistä minkäänlaista kokemusta, tiedot sillä tasolla mitä netistä lukenut. Nythän autossa se 230hv ainakin paperilla, mutta tuntuu, että automaatti jotenkin hukkaa hieman tehoja. Liikkuuhan tuo, mutta ei lisä olisi pahitteeksi. Eli onko järkeä lähteä tekemään?

- mitä hyötyjä vs. haittoja?
- miten vaikuttaa huoltoihin jatkossa?
- miten katsastus?
- miten näiden optimoitujen autojen jälleenmyynti, onko vaikutusta?

Kiitoksia avusta!

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12497
Vs: S40 T5 aut. 2010 optimointi
« Vastaus #1 : 01.03.2014, 13:32:24 »
Ei muuta kuin laitat softan. Hyötyjä, nätisti ajamalla voi kulutus vähän pienentyä. Haittoja, joku voisi sanoa että voimansiirto voi mennä rikki mutta sen saa rikki vakiollakin. Ei vaikuta huloltoihin eikä katsastukseen. Ainoa että jos volvolla käyttää huollossa pitää kieltää softapäivitykset.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa juhohel

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 T5 aut. 2010 optimointi
« Vastaus #2 : 01.03.2014, 15:17:11 »
Ei muuta kuin laitat softan. Hyötyjä, nätisti ajamalla voi kulutus vähän pienentyä. Haittoja, joku voisi sanoa että voimansiirto voi mennä rikki mutta sen saa rikki vakiollakin. Ei vaikuta huloltoihin eikä katsastukseen. Ainoa että jos volvolla käyttää huollossa pitää kieltää softapäivitykset.

Kiitos! Noissa softapäivityksissä ei mitään niin pakollista / olennaista ole, ettei haittaa vaikka ei niitä myöhemmin päivittäisikään?

Poissa sandux

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 297
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 T5 aut. 2010 optimointi
« Vastaus #3 : 01.03.2014, 15:44:07 »
Kiitos! Noissa softapäivityksissä ei mitään niin pakollista / olennaista ole, ettei haittaa vaikka ei niitä myöhemmin päivittäisikään?

Ihan suoraa vastausta en osaa tohon antaa, mutta ainakin raskaassa kalustossa voi päivittää kaikkea muuta paitsi moottorinohjausyksikköä lastutuksen jälkeen, enkä tiedä mikä estäis tän henkilöautoissa?  Joku viisaampi korjatkoon jos väärässä olen. Itse en ainakaan jättäis lastutamatta kyseisen seikan takia :)
V70 2.5t geartronic -06

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3469
Vs: S40 T5 aut. 2010 optimointi
« Vastaus #4 : 01.03.2014, 16:20:50 »
Ja 95:lla ei ainakaan kannata ajaa enää. Mites tuohon laatikkoon öljyn vaihdot, kuuluuko ne ohjelmaan?
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa juhohel

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 T5 aut. 2010 optimointi
« Vastaus #5 : 01.03.2014, 16:38:53 »
Ja 95:lla ei ainakaan kannata ajaa enää. Mites tuohon laatikkoon öljyn vaihdot, kuuluuko ne ohjelmaan?

Onko 95:sta haittaa koneelle sen jälkeen? Lähinnä mietin vaan kun tuota sitten jossain vaiheessa myy, niin miten suhtaudutaan. 95 -> 98 hintaero ei mun kilometreillä nyt niin paha ole. Kuuluuko näissä yleensä öljynvaihto? Tuo tarjous tuli vain siten, että optimointiyrityksen omistaja on asiakas, ja sanoi, että jos haluan autoon optimoinnin niin hyvään hintaan sen saisi.

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3469
Vs: S40 T5 aut. 2010 optimointi
« Vastaus #6 : 01.03.2014, 16:55:56 »
Ainakin kun käytin aikanaan oman S40 T5:n Debilissä softalla niin sanoivat että 98:ia tankkiin. En ole kyllä muutenkaan ikinä bensa-autoihin 95:sta laittanut, eipähän ainakaan kalkata.
Voisi kuvitella että automaatteihin kuuluisi öljyn vaihto, manuihin ei yleensä kuulu. Ite olen vaihtanut vuoden/parin välein vaikka manuaaleja on olleet kaikki.
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa TapioR

  • Aamun virkuhko
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1958
  • S60 T6 AWD -11
Vs: S40 T5 aut. 2010 optimointi
« Vastaus #7 : 01.03.2014, 16:59:37 »
Automaattilaatikon öljynvaihto ei kuulu huolto-ohjelmaan. Se on erikseen tilattava lisätyö jota huoltoneuvojan pitäisi suositella tehtäväksi 60-80 tkm välein, jos muistaa...
460 1.7 SE -92 ->S40 1.8 -96 ->S40 2.0T -03  ->S60 2.4 T5 -07 ->S60 3.0 T6 A AWD Summum -11 , Honda Goldwing 1500 -90 Kemi

Poissa juhohel

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 T5 aut. 2010 optimointi
« Vastaus #8 : 01.03.2014, 17:01:47 »
Ainakin kun käytin aikanaan oman S40 T5:n Debilissä softalla niin sanoivat että 98:ia tankkiin. En ole kyllä muutenkaan ikinä bensa-autoihin 95:sta laittanut, eipähän ainakaan kalkata.
Voisi kuvitella että automaatteihin kuuluisi öljyn vaihto, manuihin ei yleensä kuulu. Ite olen vaihtanut vuoden/parin välein vaikka manuaaleja on olleet kaikki.

Ok, kiitos. Täytyy kysellä tarkemmin mitä pakettiin kuuluu ja mitä ei. Paljon tuli paperilla tehoa lisää, ja tuntuiko?

Täytyy seuraavan huollon ohessa kysästä laatikon öljyjen vaihdosta.

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3469
Vs: S40 T5 aut. 2010 optimointi
« Vastaus #9 : 01.03.2014, 17:11:17 »
Mulla oli se vanhempi eli 220/320 versio. Penkissä ajettiin muistaakseni 247/414. Kuten kaikki mitä olen käyttänyt ohjelmoitavana, totesin että näinhän se kuuluukin kulkea. Lisätään vielä että veti tasaisesti alakierroksilta ylös asti, toisin kuin vakiona hyytyi juuri siinä vaiheessa kun odotti että nyt alkaa parkumaan..
« Viimeksi muokattu: 01.03.2014, 17:14:44 kirjoittanut remes »
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12497
Vs: S40 T5 aut. 2010 optimointi
« Vastaus #10 : 01.03.2014, 21:55:16 »
Ihan suoraa vastausta en osaa tohon antaa, mutta ainakin raskaassa kalustossa voi päivittää kaikkea muuta paitsi moottorinohjausyksikköä lastutuksen jälkeen, enkä tiedä mikä estäis tän henkilöautoissa?  Joku viisaampi korjatkoon jos väärässä olen. Itse en ainakaan jättäis lastutamatta kyseisen seikan takia :)
en tiedä miten nuo volvon työkalut toimii, mutta itse olen kieltänyt päivittämästä auton softia. Muuten lyövät auton kiinni koneeseen ja se katsoo onko tullut päivityksiä.

Edit: ainakin Ricalla joskus luki sivuilla että voisi ajaa 95:lla mutta silloin ei saa kaikkia tehoja irti.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Ateho

  • Yhteistyökumppani
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • Volvojen optimointia RICAlla
    • Volvojen optimointia RICAlla
Vs: S40 T5 aut. 2010 optimointi
« Vastaus #11 : 23.03.2014, 08:12:25 »
Terve!

Edustamaltani RICA:llta löytyy autoosi sopiva ohjelma, joka ottaa myös huomioon automaattilaatikon:
www.rica-engineering.com/dbviewcar.aspx?vehicle=139&cc=NL&lc=EN

98 kannattaa käyttää, jos haluaa hyödyntää optimoinnin tuomat edut täysimittaisesti.
95 käy myös, mutta optimointi ei silloin autosi luonnetta paljon muuta...

Ilkka
www.ateho.fi


 

KL-varaosat  Race.fi