KL-varaosat  Race.fi

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 584779 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Onhan tuohon vielä konsteja. Jos ja kun kansallisella lainsäädännöllä ei voida vaikuttaa tirektiivien mukaisiin ajoneuvosäädöksiin, määrätään tarpeeksi kovat sanktiot kaikille vitun idiooteille jotka eivät osaa ja kykene käyttämään ajoneuvoaan olosuhteiden edellyttämällä ja vaatimalla tavalla.

Kyllä se jossain vaiheessa alkaa kiinnostaa että mitenkähän tämä kikkare toimii ja miten sitä kuuluisi käyttää...
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
Onhan tuohon vielä konsteja. Jos ja kun kansallisella lainsäädännöllä ei voida vaikuttaa tirektiivien mukaisiin ajoneuvosäädöksiin, määrätään tarpeeksi kovat sanktiot kaikille vitun idiooteille jotka eivät osaa ja kykene käyttämään ajoneuvoaan olosuhteiden edellyttämällä ja vaatimalla tavalla.

Kyllä se jossain vaiheessa alkaa kiinnostaa että mitenkähän tämä kikkare toimii ja miten sitä kuuluisi käyttää...
  No joo en tykkää politiikasta mutta maataloudessa kun on saatu Suomelle EU:ssa erivapauksia niin ei mitään järkevää perustetta etteikö Suomen sääolot kelpaisi erivapaudelle saada päivävalojen kanssa palavia takavalollisia autoja Suomeen. Valothan kyllä kytketään palamaan pyynnöstä kunhan sen vaatii tehtäväksi ennenkuin kirjoittaa uuden auton tilassopimuksen alle nimensä, itse olen vaatinut 2 viimeksi ostamaani uuteen autoon jatkuvat takavalot valokatkaisija valinnasta riippumatta ja yllätys :2funny: kyllä palaa valot myös päivävalojen kanssa. Minulle valehdeltiin :nohnoh ensin ettei 2 autooni voi kytkeä niitä takavaloja toimimaan päivävalojen kanssa, vastasin etten allekirjoitakaan tilaussopimusta mikä oli allekirjoitusta vaille valmis ja kas valot saa kytkettyä kunhan myyntipäällikkö niin päätti. Eivät halunneet katkaista  yli 35 v vuotista asiakkuuttamme :'(.       ;D :D.      Joo ja tiedän että nyt tulee "merkkiasentaja minä itse" ja sanoo meidän merkki  xxxxxxxxxxx ei voi noin tehdä tai käy näin, hyvät palstalaiset jättäkää sellaiset autot ostamatta niin jo alkaa takavalot palamaan.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8916
  • Teiden tukko
Johdosta vetämällä irtoaa ihan näppärästi ilman pihtejä

Ei irronnut. On ilmeisesti sen verran ehjät kannat vielä...
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa COPTABALA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • www.vrcf.fi
Taas jaksaa ällistyttää miten pärjättiin 80-luvulla kun autojen "valomuistista" vain haaveiltiin. Tai kuinka paljon etelä-eurooppalaiset ajaa toistensa perään uusilla autoillaan, kun siellä on pimeät illat ja yöt ympäri vuoden. Ja sateitakin niillä on lumena ja ilman.

Slerbahuuli

  • Vieras
Taas jaksaa ällistyttää miten pärjättiin 80-luvulla kun autojen "valomuistista" vain haaveiltiin. Tai kuinka paljon etelä-eurooppalaiset ajaa toistensa perään uusilla autoillaan, kun siellä on pimeät illat ja yöt ympäri vuoden. Ja sateitakin niillä on lumena ja ilman.
Italialaisissa tainnut olla valomuisti vakiona jo jostain 70-luvulta lähtien... ::)

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Taas jaksaa ällistyttää miten pärjättiin 80-luvulla kun autojen "valomuistista" vain haaveiltiin. Tai kuinka paljon etelä-eurooppalaiset ajaa toistensa perään uusilla autoillaan, kun siellä on pimeät illat ja yöt ympäri vuoden. Ja sateitakin niillä on lumena ja ilman.

Itseasiassa valomuistittomassa autossa valot on helpompi muistaa, koska ne valot eivät ole koskaan päällä ilman kääntämistä.

Samoin jossain eteläeuroopassa se että alkaa tulla autoja vastaan joissa on ajovalot päällä on eräänlainen muistutus siitä että laitapa valot päälle. Suomessa tulee jatkuvasti ympäri vuorokauden vastaan autoja ajovalot päällä, ei niistä mitään muistutusta saa.

Lisäksi nuo automaattiset järjestelmät toimivat paremmin eteläeuroopassa. Suomessahan iso ongelma on se että on periaatteessa valoisaa, mutta ilmassa pöllyää lunta johon autot katoaa.

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Ja on hämärää/myterää monta tuntia aamusta ja illasta, ja harmaata. Silloin valoton peräpää erottuu huomattavasti huonommin. On ihan eri asia kun on rehellisesti valoisaa ja sitten sen jälkeen rehellisesti pimeää.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/vaara-vaanii-lumipollyssa--pieni-polttoaineensaasto-voi-aiheuttaa-ison-turvallisuusriskin/MSGJ5nbB?ref=iltalehti:5437&utm_source=iltalehti.fi&utm_medium=boksi&utm_campaign=AlmaInternal

Koskahan Suomessa saataisiin, joku järkevä laki aikaan?

Tänään taas sai huomata, että stadissa tuo idiotismi kyllä kukkii. Ei käytetä sumuvaloa, ajellaan päivävalot päällä perä pimeänä ja ei turvavälejä. Samoin myös moni yhdistelmä ajoi ilman takasumuvaloja ja ei sitä näe sen lumi-infernon keskeltä! Yleensää vielä tämän yhdistelmän perseestä löytyi persekärpänen, jolla ei ole tarkoitustakaan ajaa ohi. Kunhan ajaa alle 5 metrin turvavälillä.

Joka tauolla sai puhdistaa perän lumesta ja olin varmaan ainoa!
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Tänään taas sai huomata, että stadissa tuo idiotismi kyllä kukkii. Ei käytetä sumuvaloa, ajellaan päivävalot päällä perä pimeänä ja ei turvavälejä. Samoin myös moni yhdistelmä ajoi ilman takasumuvaloja ja ei sitä näe sen lumi-infernon keskeltä!

Ainakaan meidän kuorma-auton valopistokkeessa ei ole kärryn sumarille sähköä. Ei sillä tosin enää vedetä kärryä, mutta ihan normaali nato töpseli siinä on. En sitten tiedä onko noistakin olemassa jotain variaatioita.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Ainakaan meidän kuorma-auton valopistokkeessa ei ole kärryn sumarille sähköä. Ei sillä tosin enää vedetä kärryä, mutta ihan normaali nato töpseli siinä on. En sitten tiedä onko noistakin olemassa jotain variaatioita.

Ok. Ainakin yhden yhdistelmän perässä loisti sumuvalot kunnes rampilta mun eteen ajoi auto, joka imeytyi persekärpäseksi tuon yhdistelmän taakse ja sen jälkeen ei näkynyt kumpaakaa sen lumipölyn keskeltä.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Paikalla VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6861
  • Kaikkee sitä...
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Yksi Volvomies

  • Vieras
Se, ettei autosssani ole valomuistia, ilostuttaa minua aina kun käynnistän auton. En haluaisi, että polttimot olisivat heti käytössä mahdollisten jännitevaihteluiden takia. Tämän vuoksi odotan aina hetken käynnistyksen jälkeen ennenkuin käännän valot päälle. Toinen on sitten tilanteet kun siirrän autoa omalla pihalla, miksi suotta kaikkien valojen pitäisi siinäkin olla mukana päällä, varsinkin jos kyseessä aurinkoinen kesäpäivä. Kolmas syyni miksi en innostu automatiikasta, niin mielestäni minulla kuljettajana pitää olla ylin valta autossa ja määrätä laitteiden toiminnasta. Jos vaikka latausjärjestelmään tulee häiriö, niin on hyvä jos pystyn pudottamaan virrankulutuksen minimiin tarvittaessa. Mitä tulee muuten valojen kyttöön, niin pidän ehdottomasti tarpeellisena että ne takavalotkin palaisivat aina jos edessä valot päällä. Valojen käytöstä kun puhutaan, niin voidaan myös puhua vilkun käytöstä. Monesti vaan näkee että monilla se tuppaa unohtumaan tai sitten sitä käytetän liian myöhän tai vilkutetaan pari kertaa. Vilkun käyttö on niin perusasia joka on autokouluissa opetettu, pieni käden liike, jolla kerrotaan toisille mitä aijotaan tehdä.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8916
  • Teiden tukko
Se, ettei autosssani ole valomuistia, ilostuttaa minua aina kun käynnistän auton. En haluaisi, että polttimot olisivat heti käytössä mahdollisten jännitevaihteluiden takia. Tämän vuoksi odotan aina hetken käynnistyksen jälkeen ennenkuin käännän valot päälle. Toinen on sitten tilanteet kun siirrän autoa omalla pihalla, miksi suotta kaikkien valojen pitäisi siinäkin olla mukana päällä, varsinkin jos kyseessä aurinkoinen kesäpäivä. Kolmas syyni miksi en innostu automatiikasta, niin mielestäni minulla kuljettajana pitää olla ylin valta autossa ja määrätä laitteiden toiminnasta. Jos vaikka latausjärjestelmään tulee häiriö, niin on hyvä jos pystyn pudottamaan virrankulutuksen minimiin tarvittaessa. Mitä tulee muuten valojen kyttöön, niin pidän ehdottomasti tarpeellisena että ne takavalotkin palaisivat aina jos edessä valot päällä. Valojen käytöstä kun puhutaan, niin voidaan myös puhua vilkun käytöstä. Monesti vaan näkee että monilla se tuppaa unohtumaan tai sitten sitä käytetän liian myöhän tai vilkutetaan pari kertaa. Vilkun käyttö on niin perusasia joka on autokouluissa opetettu, pieni käden liike, jolla kerrotaan toisille mitä aijotaan tehdä.

Ysissä valomuisti toimii kuten mainitsit, sytyttää ajovalot heti kun sytytysvirta kytketään. Onneksi uudemmissa xenon-valoilla varustetuissa Volvoissa ajovalot syttyvät vasta sekuntien päästä sytytysvirran kytkemisestä tai heti kun moottori käy. Ysistä saa valomuistin pois käytöstä poistamalla yhden sulakkeen.

Vilkun käyttäminen myhässä/käyttämättä jättäminen on kyllä asia, joka saa välillä k**vän otsaan.  >:(
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Slerbahuuli

  • Vieras
Ysissä valomuisti toimii kuten mainitsit, sytyttää ajovalot heti kun sytytysvirta kytketään.
Ja sammuttaa avain "start" -asennossa, mikä on tärkeää polttimoiden iän vuoksi.

Ysissä on myös semmoinen todella maaginen kiertokytkin siellä kojelaudan vasemmassa reunassa, jossa on kolme asentoa ja vaikuttaa valojen toimintaan radikaalisti.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8916
  • Teiden tukko
Ja sammuttaa avain "start" -asennossa, mikä on tärkeää polttimoiden iän vuoksi.

Ysissä on myös semmoinen todella maaginen kiertokytkin siellä kojelaudan vasemmassa reunassa, jossa on kolme asentoa ja vaikuttaa valojen toimintaan radikaalisti.

Niin sammuttaa, mutta ajovalojen sytyttäminen sytytysvirta-asennossa on täysin turhaa ennen starttia.

Näin on. :o Tosin valomuistin ollessa käytössä, ajovalot syttyy sytytysvirralla oli kytkin kummassa laidassa tahansa.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron