Proturbo  Autodiagnoosi

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 584867 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Tuli tosiaan vaihdettua polttimot xtreme vision gen2 ja onhan nuo hyvät mutta valoja ihmetellessä olen kiinnittänyt huomiota siihen kuinka ylös nuo xc lyhyet valot näyttää. Näin oli ennen polttimon vaihtoakin (muistelen). Toisessa autossa myös projektorixenonit ja sillä selkeästi näkyy valokeulan raja tiessä. Auto on uitettu saksasta että oisko siellä ruuvattu paikallisten pykälien mukaisesti hyvin alas(?). XC:llä kun ajaa niin valo rajautuu melko tarkasti edelläajavan auto peräkontin yläreunaan ja vähän jos pomppua niin kuskin takaraivokin saa valohoitoa..

Autossa on täysautomaattivalot ja olen koettanut seurata että tuunaileeko se lyhyitäkin valoja mutta hankala sanoa. Joskus huomannu että jonkun kynnyksem yli ryömiessä se on kyllä tiputtanu lyhyitä alas. On sen sortin himmelit nuo automaattivalot että ottaapa tuosta nyt sitten selvää. Joskus luulin että se jotenkin kalibroisi aina itsensä. Miten mahtaa olla? Ainakin jumppaa valoja ylös alas kun auton käynnistää
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1617
Ei ne automaattivalot itse sitä perussäätöä tee, sun pitää itse ruuvata ne valot alemmaksi säätöruuvista, ettei häiki, samalla laittaa sivusäädönkin kohdalleen.
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Ei ne automaattivalot itse sitä perussäätöä tee, sun pitää itse ruuvata ne valot alemmaksi säätöruuvista, ettei häiki, samalla laittaa sivusäädönkin kohdalleen.

Ilmeisesti tämmöttiset säädöt/tarkistukset ei kuulu sinisen vuosihuoltoon? Ja onko joku pikakonsti millä itse tsekata onko pielessä..?
« Viimeksi muokattu: 25.01.2018, 13:55:55 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
Ilmeisesti tämmöttiset säädöt/tarkistukset ei kuulu sinisen vuosihuoltoon? Ja onko joku pikakonsti millä itse tsekata onko pielessä..?

Siihen perus vuosihuoltoon ei kuulu juuri mitään.  Monilla muilla merkeillä on melko kattavasti toimintaa ja raitisilmasuodatin vaihto ihan perus huoltohinnoissa. Volvossa Valojen osalta ei mitään mitä et pyydä ja maksa tietysti erikseen.  Jos otat vaikka katsastus palvelun siniseltä niin on tietysti myös valot siinä mukana tarkistuksessa ja tarvittaessa säädetään. Siitä en sano mitään paljonko maksaisi? :o 8) ???

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1617
Omat silmät on hiton hyvä instrumentti valojen säätöön.
Jos lähivalojen rajat häipyy tasaisella horisonttiin, niin valot on suunnattu liian ylös. Se vaakasuora osuus johonkin 50-60 metriin niin suurin piirtein oikein häikimäti vastaantulijaa, sivusuuntaus näin talvella helppo laittaa suoraan eteenpäin, kun lumi auttaa sihtaamisessa. Jossain suoralla esim. peltotiellä ajaa sinne 100 metrin päähän ja peruttaa takaisin ja sitten säätää sivukorot kohdalleen renkaan jälkien perusteella, peittää aina toisen umpion, ettei häiritse suuntausta.

Ja sitten seinää vasten hienosäätää valot sentilleen samalle korkeudelle. Apupitkät saattaa näyttää erikorkeuksille, mutta H7 ainakin kannattaa tsekata liikuttaa polttimoa, voi olla vähän löysää kiinnitysreijässä. HB3 ja H9 ei onnistu, mutta niissä voi taasen xenonia säätää laittamalla prikkoja kiinnitysruuvien alle, jolloin suuntaus muuttuu. Tai voihan olla, että se bi-xenonien läppä ei olekaan molemmissa umpioissa samoin säädetty, eikun umpio pöydälle ja tsekkaamaan mahdollinen säätö. Jouduin aikoinaan V50:n xenonit säätämään, kun toisesta umpiosta tuli pienempi valoalue kuin toisesta lähivaloilla.

Lopuksi, kun kaikki valot sojottaa suurin piirtein oikealle korkeudelle ja suoraan eteenpäin, voi hyvillä mielin ajella ja nähdä pimeässä tuskailematta vastaantulijoiden räpsyttelystä. Ei nämä valoasiat ole niin vaikeita, paitsi jos ne itse tekee itselleen vaikeiksi.
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6862
  • Kaikkee sitä...
Ja onko joku pikakonsti millä itse tsekata onko pielessä..?

Tuossa "pikakonstia": http://www.eerojaaskelainen.com/index.php?id=297
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Niin siis noita täysautomaattivaloja voi myös itse ruuvailla? En kyllä muista nähneeni mitään säätöruuveja kun umpiot oli kourassa

Edit: sitten luin ”netistä” et näitä jos ruuvaa ja huolto jotain softan kanssa touhuilee (kalibroi/resetoi) niin taas saa pyöritellä ruuveja..ja muutaman kerran jälkeen säätöruuvista loppuu ”säätö” :idiot2: hmm.. Notta oisko sittenkin softalla säädettävä nämä?
« Viimeksi muokattu: 25.01.2018, 20:46:24 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Nahkiainen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 74
  • www.vrcf.fi
http://www.tuulilasi.fi/uutiset/uusimmat-ajovalot-jo-liian-kirkkaita-saadokset-tiukkenevat

Lainaus
Uusien autojen valoista on tullut paljon valituksia, että monet niistä ovat aivan liian kirkkaita ja häikäisevät vastaantulijoita. Voi olla, että autonvalmistajille tulee tiukemmat ohjeet valojen suhteen jo lähitulevaisuudessa.

Iso-Britannian hallitus ja YK pohtivat parhaillaan yhdessä, ovatko jotkin ajovalot jo liiankin kirkkaita. Voi olla, että autonvalmistajille on tulossa entistä tiukemmat säädökset. Asiasta on tullut useita valituksia.

Valoteknologia on kehittynyt kovalla vauhdilla, niistä on tehty entistä kirkkaammin valaisevia. Bi-xenon- ja matrix laser -teknologia ovat alan uusinta uutta. Niiden väitetään kuitenkin häikäisevän rajusti vastaantulijoita.

Brittiläisen RAC:n tutkimuksen mukaan 15 % brittikuljettajista on kokenut läheltä piti -tilanteen, kun vastaantulevan auton valot ovat häikäisseet liikaa. Suurin osa heistä on kertonut sokaistuneensa vastaantulijan valoista jopa viiden sekunnin ajaksi. Jos ajetaan noin 100 km/h, tämä tarkoittaa ajomatkassa 134 metriä.

EU on asettanut ajovaloille tietyt standardit, jotka myötäilevät YK:n ajoneuvojen yhtenäistämissäännöksiä.

”Joidenkin uusien autojen valojen kirkkaus aiheuttaa selkeästi ongelmia muille tienkäyttäjille. Viime vuosina ajovalotekniikka on kehittynyt isoin harppauksin. Se on varmasti hyvä asia niiden autojen

Ei varmaankaan voi yleistää, että kaikki uudet valot häikäisevät. Uusien mersujen sinertävät ledit kyllä puskevat hajavaloa siihen malliin, että häikäisee.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8956
  • Kartanoita kartano täynnä
Tuulilasi, tuo autoalan seiska.

Samaan aikaan Tekniikan Maailman valotestaaja: "Kaikesta uudesta valoteknologiasta huolimatta uusien autojen ajovaloissa viime vuosien trendi on ollut, että sitä tärkeintä eli valoa tulee tielle monessa automallissa entistä huonommin"

http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/monen-uuden-auton-valoilla-nakee-surkeasti-teknologiasta-huolimatta-kaukovalojen-valtikkaa-pitaa-yha-yli-20-vuoden-takainen-saab/788497/


Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6136
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Tuulilasi, tuo autoalan seiska.

Samaan aikaan Tekniikan Maailman valotestaaja: "Kaikesta uudesta valoteknologiasta huolimatta uusien autojen ajovaloissa viime vuosien trendi on ollut, että sitä tärkeintä eli valoa tulee tielle monessa automallissa entistä huonommin"

http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/monen-uuden-auton-valoilla-nakee-surkeasti-teknologiasta-huolimatta-kaukovalojen-valtikkaa-pitaa-yha-yli-20-vuoden-takainen-saab/788497/

Luin tuota aamulla, en nyt sanoisi että SPA Volvoissa oisi mitenkään huonot valot. Vai onko?
Sulla on kokemusta ;)
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8956
  • Kartanoita kartano täynnä
Luin tuota aamulla, en nyt sanoisi että SPA Volvoissa oisi mitenkään huonot valot. Vai onko?
Sulla on kokemusta ;)

No meillä oli tuo "uusi" XC90 iltapimeällä koeajossa, mentiin liikkeeseen takaisin ja tokastiin myyjälle että "saako tähän lisäpitkiä".

Onhan ne muodikkaan sinivalkoiset ja 20-30 metrin päähän eteen kirkkaat, mutta pitkästä kantamasta ei tietoakaan. Keila on kivasti leveä mutta ei valaise kovin pitkälle.

E: En pysty vertaamaan pykälää vanhempiin kun en ole semmosilla ajanut.

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6136
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
No meillä oli tuo "uusi" XC90 iltapimeällä koeajossa, mentiin liikkeeseen takaisin ja tokastiin myyjälle että "saako tähän lisäpitkiä".

Onhan ne muodikkaan sinivalkoiset ja 20-30 metrin päähän eteen kirkkaat, mutta pitkästä kantamasta ei tietoakaan. Keila on kivasti leveä mutta ei valaise kovin pitkälle.

E: En pysty vertaamaan pykälää vanhempiin kun en ole semmosilla ajanut.

Okei.. Tarvisi kai mennä ite koittamaan tollasta V90:istä kun se korvasi tän oman mallisen V70:sen. Tässä ainakin on eriomaiset valot jo vakiona, boostasin hiukan noita lisäpitkiä vaihtamalla halogenien tilalle ledit. Omiin tarpeisiin riittää.

Ei oo paljoa tullu pimeällä ajettua uusia autoja. Bmw:llä on valot hyvät mielestäni mitä ajanut noilla, niitä kun tulee uusia useemmin ajettua.
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1617
Okei.. Tarvisi kai mennä ite koittamaan tollasta V90:istä kun se korvasi tän oman mallisen V70:sen. Tässä ainakin on eriomaiset valot jo vakiona, boostasin hiukan noita lisäpitkiä vaihtamalla halogenien tilalle ledit. Omiin tarpeisiin riittää.

Ei oo paljoa tullu pimeällä ajettua uusia autoja. Bmw:llä on valot hyvät mielestäni mitä ajanut noilla, niitä kun tulee uusia useemmin ajettua.
Onkos tässä fl-mallin lähivaloissa vielä se vähemmän valaiseva alue vasemmalla, just siinä vaakatason alapuolella kuin mitä on ekassa mallissa?

Noista ledeistä sen verran, että taitaa se sinisyys haitata silmien erottelukykyä, kirkkautta kyllä löytyy, muttei näe. Onhan se Siriuskin taivaalla kirkas, kuun valossa sentäs näkee.  :D  No joo, valon määrässä kyllä eroa, muttei ihan tuulesta temmattu ledeillä näkeminen.
Nykyvalojen valokiilan höntäily sinne tänne aiheuttanee kyllä migreeniä joillekin.
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6136
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Onkos tässä fl-mallin lähivaloissa vielä se vähemmän valaiseva alue vasemmalla, just siinä vaakatason alapuolella kuin mitä on ekassa mallissa?

Noista ledeistä sen verran, että taitaa se sinisyys haitata silmien erottelukykyä, kirkkautta kyllä löytyy, muttei näe. Onhan se Siriuskin taivaalla kirkas, kuun valossa sentäs näkee.  :D  No joo, valon määrässä kyllä eroa, muttei ihan tuulesta temmattu ledeillä näkeminen.
Nykyvalojen valokiilan höntäily sinne tänne aiheuttanee kyllä migreeniä joillekin.

En oo huomannut et valaisisi heikemmin vasemalle. Adaptiiviset mulla on ainakin ja noista ledeistä. Ainakin se tekee valotehoa sen verran että hyötyä sai. Siitä en tiedä onko niiden kantama heikempi. Itelle ne on riittäny kun tulee ajettua maaseudulla myöskin niin riittänee sinne.

Pitkään aattelin lisävalojen laittoa keulaan mut sit tyydyin tuohon muutokseen.
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Tuulilasi, tuo autoalan seiska.

Samaan aikaan Tekniikan Maailman valotestaaja: "Kaikesta uudesta valoteknologiasta huolimatta uusien autojen ajovaloissa viime vuosien trendi on ollut, että sitä tärkeintä eli valoa tulee tielle monessa automallissa entistä huonommin"

Eihän se että valoa tulee tiehen heikommin tarkoita sitä etteikö häikäisy / hajavalo voisi lisääntyä.

Äkkiseltään voisi ajatella että nämä alle 2000lm (vai mikä se raja oli ettei tarvitse ajovalonpesureita) tuottavat keskimäärin enemmän hajavaloa, koska valaisimen lasissa on keskimäärin enemmän likaa.

 

KL-varaosat  Race.fi