Elekma  Autoracing

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 581736 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Onko? Mikä ero on lallisen ja laittoman välillä. Varsinkin jos laillinen on vielä vasta katsastuksen läpäissyt ja merkkiliikkeessä säädetty!

Raja on hämärä. Vaikka autossa olisi miten hyvät lailliset valot ja ne häikäisee muita, ne ovat surkeat ja erittäin huonosti toteutettu.

Vaikka autossa olisi miten tehokkaat ja laittomat valot, mutta ne eivät piiruakaan häikäise muita, ne ovat hyvät.

Laittomat tai lailliset, lähivalojen ei kuulu häikäistä vastaantulijaa ja Skeidan valot häikäisee.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Jos laitonkin läpäisee katsastuksen niin eikö ole?

No se on kädettömyyttä jos polttimoita ei saa paikalleen, kaikilla ei ole varaa ostaa uusia autoja ja korjauttaa niitä merkkiliikkeessä.

No mikähän auto sulla sitten on?

Muuttuuko laillinen laittomaksi, jos inssi ei sitä huomaa?

Ja jos ei taidot riitä tai ei osaa, niin kannattaako se jättää ammattilaisen hommiksi? Meinaan aina se tein itse ja säästin ei kannata. Taitaapa xenon-umpioiden sisälläkin lukea, että vaihdon saa tehdä, vain ammattilainen.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4644
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Muuttuuko laillinen laittomaksi, jos inssi ei sitä huomaa?

Ja jos ei taidot riitä tai ei osaa, niin kannattaako se jättää ammattilaisen hommiksi? Meinaan aina se tein itse ja säästin ei kannata. Taitaapa xenon-umpioiden sisälläkin lukea, että vaihdon saa tehdä, vain ammattilainen.

Eikös katsastuksen pää periaate ole että auto on tieliikenne kelpoinen? Eli toisin sanoen laillinen.
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

V70 945 S70 Kuvia

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Ja jos ei taidot riitä tai ei osaa, niin kannattaako se jättää ammattilaisen hommiksi? Meinaan aina se tein itse ja säästin ei kannata. Taitaapa xenon-umpioiden sisälläkin lukea, että vaihdon saa tehdä, vain ammattilainen.

Miten xenon polttimon vaihto eroaa tavan halogeenipolttimon asennuksesta? Ei mitenkään. Liitin irti ja polttimo pois kannasta ja uusi tilalle..

Xenon polttimon saa vaihtaa vain ammattilainen siitä syystä xenon polttimo käyttää erittäin korkeaa jännitettä. Syttyessä ~25kV ja tasaisesti palaessaan ~85V. Eli kyseessä on korkeajänniteosa.

Tavan ummikko saa tehdä vain 12V (24V...?)järjestelmiin töitä.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Eikös katsastuksen pää periaate ole että auto on tieliikenne kelpoinen? Eli toisin sanoen laillinen.

Ja viranomaiset ei ole ihmisiä? Kuten totesin jos laittomuus jää huomaamatta inssiltä ei se tee siitä laillista! Jopa laittomia muutoskatsastuksia on hyväksytty ja jälkikäteen niitä on sitten tarkastuksissa oiottu lakia vastaaviksi!

Miten xenon polttimon vaihto eroaa tavan halogeenipolttimon asennuksesta? Ei mitenkään. Liitin irti ja polttimo pois kannasta ja uusi tilalle..

Xenon polttimon saa vaihtaa vain ammattilainen siitä syystä xenon polttimo käyttää erittäin korkeaa jännitettä. Syttyessä ~25kV ja tasaisesti palaessaan ~85V. Eli kyseessä on korkeajänniteosa.

Tavan ummikko saa tehdä vain 12V (24V...?)järjestelmiin töitä.

Kaippa tiedät xenon-polttimoidenkin erot?
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3758
  • 195hv/406Nm
Mun pitäs olla siis kuollut kun vaihdoin aikanaan xenon polttimon actrokseen  :buck2:

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Kaippa tiedät xenon-polttimoidenkin erot?

Onhan niitä. Heijastinumpioon tarkoitettu eroaa projektoriumpioon tarkoitetusta, jotkin polttimot ovat yhtä puuta ballastin kanssa jajaja...

Mun pitäs olla siis kuollut kun vaihdoin aikanaan xenon polttimon actrokseen  :buck2:

Miksi? ??? Virrat/valot pois päältä niin nouhätä. Tietty jos ei vieläkään uskalla koskea polttimoon niin akkupiuhat pois..

Ei sieltä tule kuin valokaari. Kokeiltu on :D
« Viimeksi muokattu: 13.01.2018, 18:48:03 kirjoittanut razori »

Slerbahuuli

  • Vieras
Mun pitäs olla siis kuollut kun vaihdoin aikanaan xenon polttimon actrokseen  :buck2:
Minä sain kädestä käteen korkeajännitteen

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3758
  • 195hv/406Nm
Onhan niitä. Heijastinumpioon tarkoitettu eroaa projektoriumpioon tarkoitetusta, jotkin polttimot ovat yhtä puuta ballastin kanssa jajaja...

Miksi? ??? Virrat/valot pois päältä niin nouhätä. Tietty jos ei vieläkään uskalla koskea polttimoon niin akkupiuhat pois..

Ei sieltä tule kuin valokaari. Kokeiltu on :D
Just siks  :D Hölmöhä sitä pitää olla jos virrat päällä moisia menee räpelteleen  :2funny:

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Hölmöhä sitä pitää olla jos virrat päällä moisia menee räpelteleen  :2funny:

Tai utelias :D ehkei pitäisi  :-[

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Eikö noissa raskaissa ole päävirtakytkin ?...siitä kun laittaa sähköttömäksi niin siinä ei käy mitään polttimon vaihdossa. Tosin en ymmärrä kuka pöljä alkaisi vaihtamaan polttimoa valot päällä, ja ei kai yksi polttimon vaihto niin kova haaste ole että siihen sähköasentajaa tarvitaan. Traktoriinkin olen ihan itse xenonvaloja/ballasteja laittanut, eikä ole ollut mitään vaikeuksia ollut niissäkään. Olen myös sitä mieltä että nuo skeidojen xenonit häikäisevät.
« Viimeksi muokattu: 13.01.2018, 19:59:10 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Joillekkin jopa halogeenipolttimon vaihto on elämää suurempi operaatio
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4644
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Ja viranomaiset ei ole ihmisiä? Kuten totesin jos laittomuus jää huomaamatta inssiltä ei se tee siitä laillista! Jopa laittomia muutoskatsastuksia on hyväksytty ja jälkikäteen niitä on sitten tarkastuksissa oiottu lakia vastaaviksi!


En ole väittänyt etteikö ne olis ihmisiä. Mutta kyllä niidenki pitäs tehdä työnsä oikein, vai olenko väärässä? Jos mie tekisin työni hutiloiden vahingon määrä on 1000€/h kun tuotanto kärsii.
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

V70 945 S70 Kuvia

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Minä poika tein juuri tuhmuuksia ja vaihdoin xenon polttimot ihte. Ainut asia mikä siinä jännitti oli että särkyykö joku klipsu tai joku siinä tuhratessa mutta onneksi Maxxxed rohkaisi. Nykyään kun on valoissa jos minkälaista moottoria niin huoletti mutta helppoa se oli. Paljon helpompaa kuin mk2V70 xenonien kanssa. Kiskaisi ne kaksi tappia irti, umpio syliin, johto irti ja sitten sisälle lämpimään näpräämään.

Ei selvinnyt siinä värkätessä että miten projektorivaloissa hoidetaan se ”varjostelu”. Siis se active high beam homma. Onko siellä oikeasti jotain liikkuvia varjostimia ja miten ihmeessä ne kalibroidaan/kalibroituu? :idiot2:

Nyt on sitten polttimoina xtreme vision gen2. Valkoisemmat ja jonkin verran tehokkaammat kuin paikalla olleet osram xenarcit. Yläreunan keltaiset rannut ei hävinny eli umpiossa jotain..

Mahtaako orggis polttimot muuten olla Volvo brändätyt vaiko lukeeko niissä esim osram?

"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
HöpöHöpö. Ne on säädetty ja vielä vähän alaspäin mitä normaalisti. Toki ovat TM:n testin mukaan täyden kympin valot tosin pitkien suhteen itse olin eri mieltä ja kyllä tuo lazeri on, joka euron arvoinen!
Skeida rektavian xenoneista ja ledeistä tulee tolkuttomia määriä hajavaloa. Vaikka niissä kantamaa olisikin, niin hajavalon määrä on hyväsynnän rajoilla.
Rektavian lailliset lähivalot häikäisevät enemmän kuin monet vanhemmat ja heikentyneet halogeenikaukovalot.


Mitä tuijottavat valoja.
Taaksekko pitäisi kääntyä katsomaan kun skeida tulee vastaan?  :o

Ei!  :nohnoh

Lähivalojen ei pitäisi tuottaa 1,5m korkeudella 10m etäisyydellä vastaantulijoiden puolelle yli 35 luksin kirkkautta.
Ehto, jonka laittomat ledi viritykseni täyttävät kevyesti 7 vuotta vanhoilla ja ylijännitteellä grillatuilla umpioillani. Jahka saan uudet umpiot asennettua, niin veikkaan, että jäädään sinne 12 luksin kantturoihin, johon skeidalla ei pääse edes ledipäivänajovaloilla.  :juhau:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Proturbo  Autodiagnoosi