Proturbo  Autodiagnoosi

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 583080 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Raid

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 554
  • Entinen Volvoilija
Tämän ideologian mukaan aivan sama mitä ihmiset laittaa valoihin.

Että turhaan valitat ku tulee hajavaloa ja häikäsee.

Skodan xenon valot häikäsee aivan kuten muutkin on sanonu.
+1
Ford Mondeo Hybrid Wagon 2019

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Xenon polttimon saa vaihtaa vain ammattilainen siitä syystä xenon polttimo käyttää erittäin korkeaa jännitettä. Syttyessä ~25kV ja tasaisesti palaessaan ~85V. Eli kyseessä on korkeajänniteosa.

Sytytysjännite on kymmenissä kilovolteissa polttimosta ja suurjännitteen tekotavasta riippuen.
Ns. palojännite on polttimosta ja ballastin tehosta riippuvainen, mutta suuruusluokissa.

Tavan ummikko saa tehdä vain 12V (24V...?)järjestelmiin töitä.

Suojajännitteisiin järjestelmiin tai siis nykyisin sitä sanotaan pienjännitteiseksi.

DC:llä raja on 120V ja AC:lla 50V.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Joillekkin jopa halogeenipolttimon vaihto on elämää suurempi operaatio

Se on juurikin sitä joissain autoissa kun saat joko purkaa puoli keulaa tai sitten räplätä käden verille ja selän puuduksiin sen polttimon kanssa. V70 polttimon vaihdossa taisin kerran käyttää jopa syömäpuikkoja apuna ;D
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8908
  • Teiden tukko
Se on juurikin sitä joissain autoissa kun saat joko purkaa puoli keulaa tai sitten räplätä käden verille ja selän puuduksiin sen polttimon kanssa. V70 polttimon vaihdossa taisin kerran käyttää jopa syömäpuikkoja apuna ;D

MK2 V70 xenon-umpioista ei saa parkkipolttimon kantaa irti kuin kärkipihdeillä. Tai minulla ei ainakaan mahdu sormet sinne vaikka umpio oli pöydällä.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
MK2 V70 xenon-umpioista ei saa parkkipolttimon kantaa irti kuin kärkipihdeillä. Tai minulla ei ainakaan mahdu sormet sinne vaikka umpio oli pöydällä.

Joo todella v-mäinen. Jotenkin sain sen parikin kertaa vaihdettua ilman umpion irroitusta. Kesällä vaihdoin kaikessa rauhassa
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8908
  • Teiden tukko
Joo todella v-mäinen. Jotenkin sain sen parikin kertaa vaihdettua ilman umpion irroitusta. Kesällä vaihdoin kaikessa rauhassa

Mä en edes yrittäis umpio autossa paikallaan. Laitoin nyt xenon-look parkkipolttimot. Toivottavasti niiden elinikä on useita vuosia, ei huvita muutaman vuoden päästä alkaa taas irrottamaan umpioita. Edelliset parkkipolttimot oli joko alkuperäiset tai ainakin yli 9 vuotta vanhat. :o
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Eikä autoni ole octavia.

Joten pointtisi oli?

Skeida rektavian xenoneista ja ledeistä tulee tolkuttomia määriä hajavaloa. Vaikka niissä kantamaa olisikin, niin hajavalon määrä on hyväsynnän rajoilla.
Rektavian lailliset lähivalot häikäisevät enemmän kuin monet vanhemmat ja heikentyneet halogeenikaukovalot.

Taaksekko pitäisi kääntyä katsomaan kun skeida tulee vastaan?  :o
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Slerbahuuli

  • Vieras
Tännepä ku muuallekkaan sovi.

Reipas kaksi vuotta sitten releytin toisaalla mainitsemani Fiatin valot (H1 + H1) ja asensin lisäpitkät. Ennen tuli valoille 10.9-11.2V, releiden jälkeen 13.9-14.2V. Tuon jälkeen joskus porukka räpsäytteli valija, vaikka vastaan ajaessa ei häikäissyt (suoraan valoihin katsomalla tietenkin).

Mutta nyt 2.5v/90tkm myöhemmin, on umpioiden lyhyiden puoli aivan palanut (heijastin) ja umpion lasi lämmöstä mennyt useista kohti halki.

Paska auto.

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
..tuskin on lasia. :idiot2:
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Joku voisi erehtyä luulemaan että Karppa ajelee Octavialla, kun sillä on kaksittain niitä sigussa.. no ihan sama..


Pieni polli:
Jos vastaan tulee kaksi autoa, kummatkin "oikein säädetyin" valoin. Toinen on xenon skoda, toisessa on sumarit päällä, kumpi häikäisee enemmän?

Täältä ääni skodalle.

 :)

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Joku voisi erehtyä luulemaan että Karppa ajelee Octavialla, kun sillä on kaksittain niitä sigussa.. no ihan sama..

Nyt on ylläpito oikein yliviivannut ex-autot ettei väärinkäsityksiä tule.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Slerbahuuli

  • Vieras

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Volvo For Life

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 416
MK2 V70 xenon-umpioista ei saa parkkipolttimon kantaa irti kuin kärkipihdeillä. Tai minulla ei ainakaan mahdu sormet sinne vaikka umpio oli pöydällä.
Johdosta vetämällä irtoaa ihan näppärästi ilman pihtejä
Volvo S80 TDI

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/vaara-vaanii-lumipollyssa--pieni-polttoaineensaasto-voi-aiheuttaa-ison-turvallisuusriskin/MSGJ5nbB?ref=iltalehti:5437&utm_source=iltalehti.fi&utm_medium=boksi&utm_campaign=AlmaInternal

Koskahan Suomessa saataisiin, joku järkevä laki aikaan?

Ei koskaan!  Tuon  Päivävalojen käyttö lakihirviön takia on Suomessa jo saatettu viimeiseen lepoon sakkia ja 10 Miljoonissa €uroissa on se  Valtion, Kuntien, Yksityisten, sairaanhoitojärjestelmien, työnantajien Vakuutusyhtiöitten ym kustannukset loukkaantumisten johdosta.  Ikinä ei palaudu nuo menetyt rahat mitä on menetetty tuollaisella lakihirviöllä, oletan että tuon lain kumoaja on varmuudella myös seuraavassa eduskunnassa jos sinne siis haluaa tai suostuu/viitsii mennä.

 

Ateho  Elekma