Elekma  Autoracing

LH 2.4:n säätäminen

  • 1111 Vastauksia
  • 426374 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tsompi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #885 : 31.03.2018, 15:01:30 »
Sinulla on monikin asia päin mäntyä.

Ensinnäkin suuttimet, EV1 vaiko EV14?
Kuinka paljon yli 600hv on tehotavoitteesi ?

Suutinvakio #4 ei saa mennä tuhanteen, edes noilla suuttimilla.
Suutinvakion muutokset eivät saa olla satoja kerrallaan varsinkaan, kun ollaan jo noin pienissä luvuissa. Vakion vaikutus on logaritminen.
Lisäksi kun vakiota #4 justeerataan, pitää koneen olla lämmin ja lambda säädön pois päältä.

Suutinvakio #3 on suutinten minimiaukioloaika. Sekään ei saa olla nolla.
Binäärimatematiikassa nolla on aina sopimaton luku, 0*10=0, 0*2=0

Ensinnäkin suuttimet, EV1 vaiko EV14?
Suuttimet on EV14.

Kuinka paljon yli 600hv on tehotavoitteesi ?
Ei yhtään, 350 riittää tälle kesälle. Tarkoitus siirtyä E85:n käyttöön, kunhan nyt saisi sisäänajot ja muut testit ajettua bensalla.

Suutinvakio #4 ei saa mennä tuhanteen, edes noilla suuttimilla.
Suutinvakion muutokset eivät saa olla satoja kerrallaan varsinkaan, kun ollaan jo noin pienissä luvuissa. Vakion vaikutus on logaritminen.
Lisäksi kun vakiota #4 justeerataan, pitää koneen olla lämmin ja lambda säädön pois päältä.
Olen saanut sen nyt käyntiin kaikilla arvoilla välillä 1352-1001, 50 askelilla kokeiltuna. Starttuuttaa vaan aivan tolkuttoman pitkään. Minusta se saa liikaa bensaa. Tyhjäkäyntiä se nyt käy arvolla 1001, AFR:n ollessa juuri ja juuri asteikolla (10,2). Sitten kun sen sammuttaa niin ei lähde millään käyntiin, ei edes lupaa. Nyt kun annan sen olla vaikka puoli tuntia, niin se tämän päivän kokemuksen perusteella saattaa lähteä pikku pyöräytyksellä käyntiin (arvolla 1001).

Eli se lambdasäätö on pois päältä ja kone on lämmin, AFR on luokkaa 10,2 eli vakiota pienemmälle? Mutta kun vakiota ei saa enää pienemmälle. Paljonko se suutin vakio pitäisi olla jos tuhannen lähelle ei tarvitse mennä? Ja jos se on vaikka 1200, niin auto savuaa kuin diesel.

Suutinvakio #3 on suutinten minimiaukioloaika. Sekään ei saa olla nolla.
Binäärimatematiikassa nolla on aina sopimaton luku, 0*10=0, 0*2=0
Jaa-a. Miksköhän se on sitten alunperin 0? Tökkäsin siihen vauhdissa 30 niin se sammu. Täytyy mennä kokeilemaan vaikka ykkösellä.


EDIT:
No niin lisää testiä tehty. #3:n kokeilin ykköstä, mutta menee niin rikkaalle, että juuri pysyy käynnissä.

Ja käyntiin tuon vehkeen saa vain, kun sahaa akun aivan loppuun, niin että kone juuri ja juuri pyörii, niin silloin se lähtee. Voisiko olla että silloin bensanpaineet laskee niin alas, ettei se saa liikaa ainetta? Kai se on seuraavaksi vaihdettava velipoijan autosta 640cc suuttimet. Se megaruutta varmaan pärjää noiden isojenkin suuttimien kanssa.

EDIT2:
Vai voisko olla, ettei vakio bensanpaineensäädin pärjää tuon suurempituottoisen pumpun kanssa = liikaa painetta?

EDIT3:
Ei mutta nythän mä hokasin, että vaihdan suoraan kasivitoset tankkiin ja katsotaan miten käy  :D
« Viimeksi muokattu: 31.03.2018, 17:42:27 kirjoittanut Tsompi »

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #886 : 31.03.2018, 20:22:46 »
Suuttimet on EV14.
Ei yhtään, 350 riittää tälle kesälle. Tarkoitus siirtyä E85:n käyttöön, kunhan nyt saisi sisäänajot ja muut testit ajettua bensalla.
Olen saanut sen nyt käyntiin kaikilla arvoilla välillä 1352-1001, 50 askelilla kokeiltuna. Starttuuttaa vaan aivan tolkuttoman pitkään. Minusta se saa liikaa bensaa. Tyhjäkäyntiä se nyt käy arvolla 1001, AFR:n ollessa juuri ja juuri asteikolla (10,2). Sitten kun sen sammuttaa niin ei lähde millään käyntiin, ei edes lupaa. Nyt kun annan sen olla vaikka puoli tuntia, niin se tämän päivän kokemuksen perusteella saattaa lähteä pikku pyöräytyksellä käyntiin (arvolla 1001).

Eli se lambdasäätö on pois päältä ja kone on lämmin, AFR on luokkaa 10,2 eli vakiota pienemmälle? Mutta kun vakiota ei saa enää pienemmälle. Paljonko se suutin vakio pitäisi olla jos tuhannen lähelle ei tarvitse mennä? Ja jos se on vaikka 1200, niin auto savuaa kuin diesel.
Jaa-a. Miksköhän se on sitten alunperin 0? Tökkäsin siihen vauhdissa 30 niin se sammu. Täytyy mennä kokeilemaan vaikka ykkösellä.


EDIT:
No niin lisää testiä tehty. #3:n kokeilin ykköstä, mutta menee niin rikkaalle, että juuri pysyy käynnissä.

Ja käyntiin tuon vehkeen saa vain, kun sahaa akun aivan loppuun, niin että kone juuri ja juuri pyörii, niin silloin se lähtee. Voisiko olla että silloin bensanpaineet laskee niin alas, ettei se saa liikaa ainetta? Kai se on seuraavaksi vaihdettava velipoijan autosta 640cc suuttimet. Se megaruutta varmaan pärjää noiden isojenkin suuttimien kanssa.

EDIT2:
Vai voisko olla, ettei vakio bensanpaineensäädin pärjää tuon suurempituottoisen pumpun kanssa = liikaa painetta?

EDIT3:
Ei mutta nythän mä hokasin, että vaihdan suoraan kasivitoset tankkiin ja katsotaan miten käy  :D

EV1 suuttimet olisivatkin aivan liian hitaat. Eli ongelmia tyhjäkäynnillä ja käynnistyksessä.
Mikä bini sinulla on, jos vakio #3 on arvolla 0 ?

Tuossa viitettä vakiolle #4
Lainaus
214 cc    3889                  vakiovaparit
318 cc    2443                  Vakioturbot
440 cc    2100                  Bensalla
598 cc    1480-1600  Bensalla (riippuen EV1/EV14)
668 cc    1425-1500   Bensalla (riippuen EV1/EV14)

Ylipäätään 1100cc sumut ovat todella isot ja riittävät pitkälti puolen tuhannen hv toiselle puolelle.
Isoilla sumuilla ongelmaksi muodostuu aina pienet kuormat ja kierrokset.
Eli lambda looppi korjauskertoimen askeleet ja kaikki siihen liittyvä. Tästä syystä en suosittele aloittamaan säätämistä yli 600hv kokoisilla suuttimilla.

Bensanpaine on syytä mitata, eikä arvailla. Jos paineet nousevat koviksi, niin varmasti on ongelmia säätämisessä.

+300hv tehoille riittävät oikein hyvin alle 700cc sumut. Jos haluat varmistella, että suuttimet riittävät wiinalla siihen +350hv tehoille (80% aukioloaika), niin enintään 800cc, mielummin alle.

Isojen suuttimien säätäminen pienille kuormille on se kaikkein vaikein asia, varsinkin aloittavalle säätäjälle.
Ja nuo 1100cc sumut vaativat jo aika rajusti säätämisen osaamista, koska vakiota #1 täytyy mulkata myös, kuten luultavasti vakiota #2. Mutta niiden mulkkaaminen vaatii sitä osaamista säätämisestä.
Vakio #2 on kartan nollakohta kaavaan nähden ja vakio #1 on kartan kerroin luku.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3758
  • 195hv/406Nm
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #887 : 01.04.2018, 01:56:34 »
Jaa-a. Miksköhän se on sitten alunperin 0? Tökkäsin siihen vauhdissa 30 niin se sammu. Täytyy mennä kokeilemaan vaikka ykkösellä.
Mitään en juurikaan tiedä Lh:n säätämisestä, mutta sen olen pistänyt korvan taakse että kaikkia parametrejä ei passaa käydä lennosta muuttamaan, ei sillä että oisin joutun pääsäätäjän hinamaan tienposkesta kun Lh tilttas  ::)

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa Tsompi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #888 : 01.04.2018, 19:09:09 »
EV1 suuttimet olisivatkin aivan liian hitaat. Eli ongelmia tyhjäkäynnillä ja käynnistyksessä.
Mikä bini sinulla on, jos vakio #3 on arvolla 0 ?

Tuossa viitettä vakiolle #4
Ylipäätään 1100cc sumut ovat todella isot ja riittävät pitkälti puolen tuhannen hv toiselle puolelle.
Isoilla sumuilla ongelmaksi muodostuu aina pienet kuormat ja kierrokset.
Eli lambda looppi korjauskertoimen askeleet ja kaikki siihen liittyvä. Tästä syystä en suosittele aloittamaan säätämistä yli 600hv kokoisilla suuttimilla.

Bensanpaine on syytä mitata, eikä arvailla. Jos paineet nousevat koviksi, niin varmasti on ongelmia säätämisessä.

+300hv tehoille riittävät oikein hyvin alle 700cc sumut. Jos haluat varmistella, että suuttimet riittävät wiinalla siihen +350hv tehoille (80% aukioloaika), niin enintään 800cc, mielummin alle.

Isojen suuttimien säätäminen pienille kuormille on se kaikkein vaikein asia, varsinkin aloittavalle säätäjälle.
Ja nuo 1100cc sumut vaativat jo aika rajusti säätämisen osaamista, koska vakiota #1 täytyy mulkata myös, kuten luultavasti vakiota #2. Mutta niiden mulkkaaminen vaatii sitä osaamista säätämisestä.
Vakio #2 on kartan nollakohta kaavaan nähden ja vakio #1 on kartan kerroin luku.
Bini on: 561C  SF 241      230F v2 89-93                 version 1012913     Chks 86FE, boxin numeron mukaan valitsin.

Isothan ne suuttimet vähän on. Lueskelin täältä silloin aikoinaan, että LH:n saa toimimaan 1200-1300cc suuttimilla, niin miksipä en ottaisi samantien niin isoja, ettei varmaan tule suuttimilla raja vastaa. Tyhjäkäynti ja pienten kuormien päästöillä/seoksilla ei ole niin väliä, kun tämä on pelkkä kilpa-auto ja suurin osa ajosta tapahtuu kaasupohjassa. 

No mutta asiaan. Sain/saan nyt tyhjäkäynnin halutulle AFR:lle, mutta... Käyntiin se ei lämpöisenä lähde. Koneen jäähdyttyä lähtee käyntiin, joskin välillä vähän vaikeasti - saa liikaa soppaa. Sellaisella kikalla saan sen nyt lämpöisenäkin aina käyntiin, kun nappaan tuosta sopivasti kuskin ulottuvilla olevasta sulakerasiasta bensapumpun sulakkeen käynnistyksen ajaksi pois. Sitten kun kone lähtee käyntiin, niin sulake äkkiä takaisin ja kaikki rokkaa  :D Eli pääsen huomenna jääradalle köröttelemään ja säätämään.

Nyt tekisikin mieli käydä rassaamassa starttauksen aikaisia parametrejä. "3BE7 1x9 Cranking main pulsewidth modifier" -parametrin ronkkiminen kuulostaa kyllä viehättävältä  S* Vai olisiko jollain parempia ehdotuksia?

Poissa vesterinen_99

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 157
  • @The_X_Projects -Axe
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #889 : 01.04.2018, 23:53:19 »
Onhan bin ja xdf tiedosto keskenään sopivat? Saattaa näyttää osittain kutakuinkin järkevältä, mutta toisaalla taas heittää numerot volttia..

E: Ja onko sytkän puolelle tehty muutoksia?
« Viimeksi muokattu: 01.04.2018, 23:56:32 kirjoittanut vesterinen_99 »

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #890 : 05.04.2018, 15:46:04 »
Bini on: 561C  SF 241      230F v2 89-93                 version 1012913     Chks 86FE, boxin numeron mukaan valitsin.
:facepalm:

Suurinpiirtein paskin bini ja purkki mitä voi valita. Myöskin vanhimpia mahdollisia. Onneksi sentään versio C
Suosittelisin voimakkaasti menemään 9xx sarjan purkkeihin ja bineihin tai edes kokeilemaan vähän uudemmalla 5xx sarjan binillä. Kuin sillä vanhimmalla ja paskeimmalla koodilla.


Isothan ne suuttimet vähän on. Lueskelin täältä silloin aikoinaan, että LH:n saa toimimaan 1200-1300cc suuttimilla, niin miksipä en ottaisi samantien niin isoja, ettei varmaan tule suuttimilla raja vastaa. Tyhjäkäynti ja pienten kuormien päästöillä/seoksilla ei ole niin väliä, kun tämä on pelkkä kilpa-auto ja suurin osa ajosta tapahtuu kaasupohjassa. 

Noita isoja suuttimia on käytetty nimenomaisesti 9xx sarjan purkeilla. En tiedä ketään kuka olisi 5xx sarjaisilla isoja sumuja käyttänyt.

Onko kyseessä vapari vaiko turbo?

Jos vapari, niin suuttimesi ovat älyvapaan isot siihen käyttöön (~900hv).


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Tsompi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #891 : 05.04.2018, 22:40:54 »
Onhan bin ja xdf tiedosto keskenään sopivat? Saattaa näyttää osittain kutakuinkin järkevältä, mutta toisaalla taas heittää numerot volttia..

E: Ja onko sytkän puolelle tehty muutoksia?
Kai ne on? Tuollainen XDF siinä on nyt: Volvo 561C    1012913 MrJaybeeze v25.xdf

Sytkäpuolelle laitoin "Teholastu TURBO LH2.4 EZK sytytysboksiin"

:facepalm:

Suurinpiirtein paskin bini ja purkki mitä voi valita. Myöskin vanhimpia mahdollisia. Onneksi sentään versio C
Suosittelisin voimakkaasti menemään 9xx sarjan purkkeihin ja bineihin tai edes kokeilemaan vähän uudemmalla 5xx sarjan binillä. Kuin sillä vanhimmalla ja paskeimmalla koodilla.


Noita isoja suuttimia on käytetty nimenomaisesti 9xx sarjan purkeilla. En tiedä ketään kuka olisi 5xx sarjaisilla isoja sumuja käyttänyt.

Onko kyseessä vapari vaiko turbo?

Jos vapari, niin suuttimesi ovat älyvapaan isot siihen käyttöön (~900hv).
En sitä purkkia varsinaisesti valinnut, vaan se oli autossa valmiina. Täytyy sitten katella uudempi purkki, jos tuota ei saa toimimaan. Kyseessä turbo.

Tosiaan maanantaina tuli ajettua jääradalla koko päivä. Aluksi pystyi ajamaan 1-2 vaihteella aivan pintakaasulla, muuten tukehtui. Säätelin sitten pääkarttaa ja saatiin se kestämään vähän paremmin kaasua. Sitten kun laitoin sen lambda flagin päälle, niin johan alkoi meno paranemaan. Sitten taas lisää kartan säätöä ja lopuksi pystyi ajamaan ihan täyskaasuajoa. Onhan siinä vielä säätöä. Keskialue jäi vielä laihalle, ei oikein herää jos pykältää liian aikaisin. Ja yläkierroksillä aivan täyskaasulla jotenkin pätkii. Mutta muuten päivä meni yli odotusten, ajattelin että jos vähän pääsisi ahtoaluetta kutittelemaan, mutta kärsihän sitä käskeä ihan kunnolla  :) Reilun parin viikon päästä lähdettävä Kemoraan testaamaan. Pääsee tekemään vähän pitempiä vetoja  :sundaydriver:

Vähän jäi vielä hämäräksi tuon lambda-korjauksen toiminta. Jossakin sanotaan, että sen saa pois päältä siitä "lipusta" ja toisaalla käsketään laittamaan johonkin taulukkoon joku luku, että lambda menee open looppiin, jossa sitä bensakarttaa on kuulemma helpompi säätää? Jos laitan sen tuosta flagistä pois, niin toimii kyllä tosi huonosti. Ja se lambda-säätöhän ei ilmeisesti tee muutoksia tuohon varsinaiseen bensakarttaa vaan johonkin omaan korjauskarttaan? Noh, pitää jatkaa opiskelua.

Vois varmaan tehdä jonkun projektipäiväkirjan, niin saa jonkun kuvan tuosta autosta. EDIT: nyt on päiväkirjoissa projekti.

« Viimeksi muokattu: 05.04.2018, 23:04:14 kirjoittanut Tsompi »

Poissa Tsompi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #892 : 06.04.2018, 10:00:40 »
:facepalm:

Suurinpiirtein paskin bini ja purkki mitä voi valita. Myöskin vanhimpia mahdollisia. Onneksi sentään versio C
Suosittelisin voimakkaasti menemään 9xx sarjan purkkeihin ja bineihin tai edes kokeilemaan vähän uudemmalla 5xx sarjan binillä. Kuin sillä vanhimmalla ja paskeimmalla koodilla.


Noita isoja suuttimia on käytetty nimenomaisesti 9xx sarjan purkeilla. En tiedä ketään kuka olisi 5xx sarjaisilla isoja sumuja käyttänyt.

Onko kyseessä vapari vaiko turbo?

Jos vapari, niin suuttimesi ovat älyvapaan isot siihen käyttöön (~900hv).
Osaatko sanoa mitä biniä tuohon kannattaisi kokeilla?

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3758
  • 195hv/406Nm
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #893 : 06.04.2018, 10:37:22 »
Osaatko sanoa mitä biniä tuohon kannattaisi kokeilla?
olikohan näin et 954 olis yleisimmin käytetty  ??? Tämän voi joku varmistaa vielä

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #894 : 06.04.2018, 14:09:18 »
Osaatko sanoa mitä biniä tuohon kannattaisi kokeilla?

Jotain uudempaa 5xx sarjalaista. Ja koska kyseessä on kilpa-auto, niin GT binitkin kelpaavat (kissaton ahdettu). Koska niissä on kaikki asetukset turboa varten.

9xx binejä en ole kokeillut 5xx purkeissa. Saattaa toimia tai olla toimimatta.

olikohan näin et 954 olis yleisimmin käytetty  ??? Tämän voi joku varmistaa vielä

Minä käytän tuota biniä yleisesti, johtuen siitä, että olen rakennellut sen XDF-tiedostoa vuosia.
Muutoin 937 on hyvin yleinen ja käy uusiin/vanhoihin 9xx purkkeihin.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Tsompi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #895 : 02.05.2018, 23:27:07 »
Vaihdoin Binin versioon: 563 SF 241 230GT 1012621  C - Toimii tyhjäkäynnillä paljon paremmin. Sai tyhjäkäyntiseokset kohilleen pelkällä vakio#4:n säädöllä ja nyt ei tarvitse irroittaa bensapumpun sulaketta käynnistäessä (ei ruuttaa käynnistäessä liikaa bensaa). Lähtee käyntiin starttinappia hipaisemalla ja käy tyhjäkäyntiä temppuilematta vaikka maaliman tappiin asti.

Ja vielä muutama kysymys:

Lainaus
LH:n täytyy saada nopeustieto, jotta se toimii oikein.

Jos nopeustietoa ei tule, sopat pysyvät maailman tappiin asti stoikassa ja kiihdytysrikastuksiakaan ei kummemmin ole!
Eli paikallaan ollessaan LH ajelee itseään kaikilla kierroksilla ns. päästömittausmoodissa, jolloin rikastukset ovat kateissa ja voima samaten.
Vaikuttaako tähän muuten perävälityksen muutos jotenkin?

Lainaus
Vs: LH 2.4 ja EZK116K infoa
« Vastaus #5 : 10.04.2013, 15:03:29 »
Lisää infoa pikkuisen tuosta EZ116K (EZK) laatikosta.

Vakio turbossa (B230FK/FT) puolan latausaika on tasan 3,2 millisekuntia (0,0032 sek).
(Edit: Pitää paikkansa ajossa ja kierroksilla, tyhjäkäynnillä se kasvaa jopa 6 millisenkuntiin auton ollessa paikallaan ja 207 EZK:lla varustettuna)

Itse kipunan palamisaika on sen 1,2 - 1,6 millisekuntia.  Siitä kipinän palamisesta muuten näkee mitä pytyssä tapahtuu...
Tämä paloaika yhdistettynä puolan latausaikaan rajoittaa vinokoneen maksimi kierroksia muuten aikastehokkaasti!

Jostain "kummallisesta" syystä se LH:n rajoitin on asetettu kierroslukuun 6250 rpm!  ;)
Ja EZK:n hitusen ylemmäs....

Mikä sattuu olemaan juurikin se kierrosluku, mitä vakio sytytyshiluilla konetta voi kierrättää menettämättä kipinästä tehoa tai rikkomatta syttypääteastetta. Syttypääte kun ei välttämättä tykkää kytkeä jännitettä sinne puolalle, kun sieltä tulee samaan aikaan takaisinpäin satojen volttien tälli.
Kärsiiköhän nostaa LH:n rajotinta 6350:sta -> esim. 6780rpm:n? EZK:ssa on nyt joku turbon teholastu jossa rajoitin 6800rpm:ssä.

Lainaus
Vs: Ohje Lh 2.4 säätämiseen, sekä yleistä tietoa
« Vastaus #2 : 14.03.2017, 17:46:46 »
Razori on onnistuneesti tiivistänyt asiat! :tykkää:

Lambda-säädön saa toimimattomaksi myös näin:



Eli jokaisesta XDF:stä pitäisi löytyä em. lippu, jolla lyhytaikaisen lambda-säädön saa pois käytöstä.
Jolloin mennään pelkällä pääkorjauskartalla kunhan kaikki kylmärikastukset ovat pois päältä.

Ja muistutetaan tähän se, ettei tyhjäkäyntiä pidä säätää auton käydessä tai tulos on LH:n ohjelman kaatuminen. Vaatii sitten sulakkeen 1 poiston pidemmäksi aikaa kuin 15min. Kokemuksen mukaan 10 tuntia riittää tilanteen nollaukseen. Mutta mitään ei mokaamalla saa rikki LH:sta.



EZK:n puolella tässä on ne ainoat asiat joita tarvitsee säätää.
Tuosta FAQ-puolen tekstistä puuttuu ilmeisesti kuvat? Mitähän sieltä EZK:n puolelta mahdollisesti tarvitsee säätää? Ja EZK:n (reaaliaikainen)säätö tehdään samalla emulaattorilla millä LH:ta säädetään?




Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #896 : 03.05.2018, 09:18:07 »
Tuosta FAQ-puolen tekstistä puuttuu ilmeisesti kuvat?

Linkit näköjään menneet rikki. Pitääpä tutkia asiaa..

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #897 : 03.05.2018, 13:55:55 »
Ja vielä muutama kysymys:
Vaikuttaako tähän muuten perävälityksen muutos jotenkin?
Ei LH:ta kiinnosta perävälitys, vaan tieto, liikkuuko auto vaiko ei.

Kärsiiköhän nostaa LH:n rajotinta 6350:sta -> esim. 6780rpm:n? EZK:ssa on nyt joku turbon teholastu jossa rajoitin 6800rpm:ssä.
Jos haluat kaivaa verta nenästäsi, niin tee noin.
Vakio rajoitin on n. 6250rpm. Sitä voi nostaa, mutta kannattaa muistaa se, että EZK mittaa kierroslukua 6 asteen resoluutiolla ja LH 360 asteen resoluutiolla.
Jolloin 20rpm erotuksella törmäät helposti tilanteeseen jossa kipinä katkaistaan mutta polttoainetta ei.  Aiheuttaa "mielenkiintoisia" ilmiöitä.

Jättäisin LH rajoittimen ~200rpm alemmaksi kuin EZK:n.

Tuosta FAQ-puolen tekstistä puuttuu ilmeisesti kuvat? Mitähän sieltä EZK:n puolelta mahdollisesti tarvitsee säätää? Ja EZK:n (reaaliaikainen)säätö tehdään samalla emulaattorilla millä LH:ta säädetään?

EZK:ta säädetään samoilla laitteilla, kuin LH:ta.
Ainoat säädettävät asiat siellä on sytytysennakot ja rajoitin.
Muut asiat voi unohtaa suosiolla, sillä niitä räpläävät eivät kysele noita täällä, koska tietävät jo mitä tekevät.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #898 : 03.06.2018, 19:20:05 »
Nyt olisi volvossa 937 bin ostrichissa ja sehän käy ja liikkuu. :o

Mutta mutta. En saa näkyviin sitä keltaista palkkia mikä kertoo mistä kohti karttaa luetaan.  :(
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #899 : 05.06.2018, 14:28:29 »
Nyt olisi volvossa 937 bin ostrichissa ja sehän käy ja liikkuu. :o

Mutta mutta. En saa näkyviin sitä keltaista palkkia mikä kertoo mistä kohti karttaa luetaan.  :(

Kun tietokoneellasi on yhteys Ostric:n, niin klikkaa kartasta sitä A kirjainta, niin jäljitys käynnistyy.
Keltainen palkki ilmestyy näkyviin, jos karttaa luetaan.
Sitä ei näy, jos karttaa ei lueta.

Onko muuten kukaan saanut sytkää eli EZK address tracea toimimaan?

Kts. edellinen vastaukseni yllä.
Tuhansia kertoja omassani ja satakunta kertaa muissa katiskoissa.

EZK:ssa bini on stäkätty neljästi. Joten riippuen siitä mitä niistä luetaan, pitää XDF:n tukea karttoja eri osoitteissa.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo