Race.fi  Puotilan autokorjaamo

LH 2.4:n säätäminen

  • 1111 Vastauksia
  • 424889 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vmax

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
    • Turbopalvelu
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #975 : 16.10.2018, 21:10:34 »
Kun luin kaikki lh ketjut läpi niin muistan että jollain oli käynyt semmoinen että oli ostrichiä säätänyt läppärillä akun varassa niin homma oli toiminut, mutta kun oli kytkenyt läppärin autolaturin tupakansytyttimen pistokkeeseen niin oli ostrich työntäny savut ulos? Onko turvallisempi käyttää invertteriä ja siinä 230v laturia? Akun varassa säätäminen jää aika lyhyeksi aina kerrallaan.
Turboukko yrityksessä https://thturboservice.fi/  Volvot 945 B230FT - 242 T5 projekti + muita merkkejä.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #976 : 17.10.2018, 19:22:37 »
Kun luin kaikki lh ketjut läpi niin muistan että jollain oli käynyt semmoinen että oli ostrichiä säätänyt läppärillä akun varassa niin homma oli toiminut, mutta kun oli kytkenyt läppärin autolaturin tupakansytyttimen pistokkeeseen niin oli ostrich työntäny savut ulos? Onko turvallisempi käyttää invertteriä ja siinä 230v laturia? Akun varassa säätäminen jää aika lyhyeksi aina kerrallaan.

Jos noin on päässyt käymään, niin syy on varmuudella joku kiinankuravirtalähde tai joku virhekytkentä tms.
Itse olen käyttänyt neljää eri läppäriä ja 12V virtalähdettä. Myös invertteriä olen käyttänyt lastunpolttokoneen kanssa.

Yleismittarilla voi selvittää sen, onko kuvaamasi ongelma mahdollinen. Jos asia pelottaa, niin invertteri ja 230V virtalähde toimivat varmasti.

Jos akun kanssa säätäminen jää lyhyeksi, niin säädäppä virranhallinnasta asetuksia ja ota ylimääräiset ja tarpeettomat toiminnot pois päältä, kuten wifi. Tai vaihda läpyskän akku uuteen.

Itselläni kaksi viimeistä läppäriä ovat kestäneet akulla enemmän kuin mies lh:n säätämistä.
Tosin kolme viimeisintä läppäriäni onkin pitkällä akun kestolla varustettuja (+6h). Nykyinen kestää +8h oikeilla asetuksilla. Edellinen kesti nettisuffausta 8,5h wifillä.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #977 : 17.10.2018, 19:28:58 »
Noista vakioista vielä sen verran, että vakio #1 on kartan kerroin, eli antaa suuruuden, millä kerrotaan kuormarivien mukaan, eli vähän samaan tapaan kuin IMMun linearisointikartta. Jossa kertoimet ovat 1, 4 ja 16. Tuolla tempulla saadaan 8bit luvuista muodostettua 16bit lukuja (0-4096).
Polttoaineen syötössä on käsittääkseni käytössä luvut 0-65536.
Vakio #2 määrittää sen, mikä on ns. kartan keskipiste. Tuota ei kannata päpeltää yhtää, jos ei ole tarkkaan tiedossa mitä tekee.
Vakio #3 on lyhyin absoluuttinen suuttimien aukioloaika joka tilanteessa.
EV14 suuttimilla 30 on aika passeli luku. Tosin jollain pöljän suurilla suuttimilla voi tuotakin joutua laskemaan hitusen.

Ja todellakin EV14 suuttimilla kartta on hyvin erinäköinen kuin EV1 suuttimilla.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Vmax

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
    • Turbopalvelu
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #978 : 17.10.2018, 19:39:53 »
Varmasti se on ollut joku maadoitus juttu että on väärästä päästä maadotus kiertänyt ja ostrich sulanut. lähinnä mietin että onko tuo ollut yleisempikin ongelma, täällä oli joku maininnut ja turbobricksillä oli pari juttua samasta ongelmasta. Minä vedin 4mm² johdot hanskalokeron taka ja laitoin sinne 20a 12 v pistokkeen ja maadotin sen akulta ja LH:n läheltä maadoituspisteestä. Invertteri jo on niin sillä aattelin läppäriä ladata. Mulla 12" läppäri autohommiin koska siinä valaistu näppis niin pimeässäki helppo säätää, siinä ei akun kesto ole isompien läppärien luokkaa, ehkä noin 2 tuntia. Ostrichille voi varmaan syöttää kännykän laturista virtaa sitten kun ei ole pc kiinni? Sinäkin (Mikan) Käytät ilmeisesti virtapankkia, ainaki muistan niin lukeneeni?

Tänään saapui TL866A prommeri, piirit on vielä matkalla. Olikos jollaki tietoa siitä paremmasta softasta tuohon prommeriin kun en itse löytänyt? nuo piirien poltot on ihan uutta mulle, vaikka muuten on elektroniikka ja sähkö tuttua.
Turboukko yrityksessä https://thturboservice.fi/  Volvot 945 B230FT - 242 T5 projekti + muita merkkejä.

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5751
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #979 : 17.10.2018, 20:43:26 »
Nyt tuo toimii aika makoisasti. Puolikaasulla pitkä ylämäki 90km/h, hieman ahtoja ja lambda 1. Kulkee tosi kevyesti ja potkaisee.

Sanoisin että perusasiat lähellä hyvää ja hienosäätöä vailla.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Ledinauha

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #980 : 18.10.2018, 15:44:45 »
Missäs ongelma sitten lopunperin oli? Vakioissa vai kartassa?

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5751
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #981 : 18.10.2018, 16:39:26 »
Vakio #1 150 -> 140 teki isoimman muutoksen. Karttaa ei tarvinnut muokata niin isolla kädellä. Sitä vois teoriassa pienentää vieläkin mutta ensin rakennetaan nakutusledi.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa stid_ai

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #982 : 22.10.2018, 00:34:22 »
Tervehdys, kokeillaas jos täältä löytys apuja ongelmaan.
Suuttimet ovat 850cc ev14
960 peräisin oleva 012 imm
by pass, ei bov taikka dumppi.
2,3 8v gt3071r, nokka ipd:n turbo

Auto saatu pensan buolesta säätöihin ja pelittää. kiihdytyksissä afr ~12 täyshöpinällä, matka-ajossa ~15, tyhjäkäynti ~15(Lambda korjaus pois päältä). kylmäkäynnistyksessä käy turhan paksulla vielä.
Muutta, auto sammuu jos ajosta painaa kytkimen pohjaan. kierrokset vain tipahtavat ja auto sammuu. Jos moottorijarrulla odottelee että kiekat tippuvat alle 2000rpm ja painaa kytkimen pohjaa käy loistavasti tyhjää. rauhallisesti liikkeelle lähtiessä jos ei kierrätä yli (noin)2000rpm, vaihteen vaihdossa ei sammu. Jos kierrättää reilummin sammuisi auto ellei nosta kytkintä aikaisin. Kun auto käy tyhjää voi sitten ihan vapaasti kierrätellä ja jää aina käymään tyhjää. vedätyksen päätteksi käy jonkun verran huonommin ja joutuu vähän narraamaan kaasulla. Jossain kohtaa ruitta herää ja alkaa käymään suvereenia tyhjäkäyntiä taas.
Kokeilin käytetyt tyhjäkäyntiservot säädettävässä jännitelähteessä ja pelasivat hyvin. kokeilin suutinvakio 3 säätöä, aloitin arvosta 27 ja päädyin 221. jossain arvon 40 kohdalla tyhjäkäynnille siirtyminen tuntui paranevan jonkin verran. Sammui silti kaasulta suoriltaan kytkimelle mentäessä. jätin arvoon 97 kun ei tuntunut vaikuttavan kummemmin. Ajatuksena oli etteivät suuttimet ehtisi reagoida nopeaan kierrosten tippumiseen.

Aivan kun purkista ei kytkeytyisi tyhjäkäynti moodi päälle, ei avaa servoa ajoissa, ei suihkuta ajoissa tms. kaasuläpän anturista kuuluu kliksaus ja käyhän se hyvin tyhjääkin kun käynnistää tai odottelee moottorijarrulla hetken. jos auto sitten sammuu risteykseen välillä saa sahata kaasupohjassa että käynnistyy etenkin kuumalla koneella. Joskus hörähtää tulille suoriltaan ilman kaasua. Seuraavaksi varmaan seuraan tk servolle menevää sähköä mutten kyllä vielä tiedä mitä sille teen jos purkki ei syötä jännitettä. :idiot2:

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2388
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #983 : 22.10.2018, 07:55:53 »
Avaa kaasuläppää hieman.
Tuleeko nopeusmittarin tieto boksille?
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa stid_ai

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #984 : 22.10.2018, 11:18:21 »
En ole vielä mitannut tuota. Tosin kun auto liikkuu vielä ennen pysähdystä kytkinpohjassa on afr noin 13 ja pysähdyksen jälkeen tippuu normaaliin viiteentoista. Tälläistä huomannut välillä käyvän.   :buck2: kaasuläppää on ronklattu ja on nyt säädetty 550-600 tk servon letku lutussa. Säätämisen alkuvaiheessa säädin läppää reippaammin joka aiheutti moottorijarrulla nykimistä eli siis kaasuläpän kytkin oli kokoajan aktivoituneena.  Pitää tarkistaa nuo molemmat vielä. :)

Poissa stid_ai

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #985 : 23.10.2018, 18:05:32 »
Juu tänään mittailin purkilta jännitteitä ja taajuuksia. Nopeustieto tulee purkille ja tk servon jännitteet vaikuttavat loogisilta.  Bensapuolen ongelmalta vaikuttaisi kun mittailin myös suuttimien jännittettä.  :-\

Ostin kaverilta suuttimet, ne ja lh ovat yhteistä sekä se ettei kummallakaan pelannut tyhjäkäynti vastaavissa tilanteissa. Omassa hitusen paremmin ehkäkin.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #986 : 23.10.2018, 23:52:02 »
Ihan ensimmäisenä tee binille hygienia tarkastus, eli vertaa orrkis biniin ja tarkista, ettei mitään muita karttoja ole säädetty kuin ne mihin olet koskenut.

TK-karttoihin kajoaminen vaatii sitten ymmärrystä "hitusen" enemmän. Jos siellä on yksikin tavu pielessä voi kuvailemasi asiat tapahtua helposti.
Jos nopeustieto tulee purkille asti, niin entistä tärkeämpää on se, että TK-asetukset ovat vakiot.
Toinen syy on pielessä olevat sopitukset.

Nokkasi tekee temppuja tuohon LH:n lambda-rakkaudesta johtuen.

Kerro vakioidesi 1, 2, 3 ja 4 arvot?
Mikä on tehotavoitteesi?
Mitä maksoit suuttimistasi?

Yksikin pykivä suutin saa helposti aikaan kuvailemasi asiat.


Kartan muotokuvaaja näkyville kiitos, absoluuttiset numerot eivät kiinnosta, vaan kartan muotokuvaaja (tunerpro:n  kuvaaja) tähän tyyliin.



Tuosta muodosta ei kannata kopioida mitään, sillä se on ahdoilla ajettava kartta, eikä sen muodostakaan voi päätellä kovin paljoa ymmärtämättä settiä täysin ja sen tarkoitusta vakioiden/kertoimien keralla.
Toisin sanoen, tuo kuvan kartta ei käy mihinkään muuhun settiin, kuin mihin se on tehty ja sille nokalle, mille se on säädetty.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa stid_ai

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #987 : 24.10.2018, 19:32:43 »
No kartta on melkoisen flätti sinistä ja vaaleamman sinistä, voin laittaa kuvan myöhemmin. #1 on 98, #2  on 128, tällähetkellä #3 on 142 ja 4# on 1814.
Hassuja lukuja juu mutta niin auto saatu toimimaan hyvin, pois lukien tyhjäkäynnille siirtyminen.
Suuttimista maksoin ehjien käytettyjen verran, en muista enään. Kaveri oli finjectorilta tilannut ne pari vuotta sitten.
Tehoja yli 350 hevosta tavoitteena. En nyt huipputehoista niinkään, jos saisi asiat heräilemään ajoissa niin siitä olisi enempi hyötyä. Suuttimien koko lähinnä viinaksia varten ensi kaudeksi, ehkäpä. Mitä sitä kylläkään selittelemään isothan ne on, ei siitä yli pääse. Kantapää opettaa mahdollisesti.

Meinasin kokeilla seuraavaksi tyhjältä pöydältä säätämistä muokkaamattoman binin kanssa. Säätää suutinvakio nelosta pienempään mitä nykyisessä binissä ja jättää vakio ykköstä isommaksi. Tein näin kyllä jo aiemmin turhan pienellä ajan käytöllä ja isolla kuormalla ei saanut polttoainekartasta mitään konkreettista aikaiseksi, kävi ylipaksulla.

« Viimeksi muokattu: 25.10.2018, 22:36:33 kirjoittanut stid_ai »

Poissa stid_ai

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #988 : 01.11.2018, 17:42:19 »
Noniin nyt olisi kartasta kuva. Päivitystä tullut sen verran että ostin uudet suuttimet. 720 cc ev14. Oli muuten huomattavasti helpompi säätää  ::) paripäivää ronklailtu karttaa kuosiin ja toiminta huomattavasti parempaa kuin aikaisemmin vaikka niin väitin että toimi moitteetta ;D käyntiin lähtee niinkuin pitää ja tyhjäkäynnille siirtyminen huomattavasti parempaa. Kylmäsopituksiin ei ole ollut tarvetta koskea. Mutta ei vieläkään halua suoraan kaasulta kytkimelle mentäessä yli 2500rpm jäädä tyhjäkäynnille.
Paikallaan kierrättäessä huomasin ettei aivan moitteetta jäänyt tyhjäkäynnille korkeilta kierroksilta. kartan muutoksilla sain korjattua tilannetta hyväksi. Ei käytä kiekkoja viidessäsadassa enään. Nostin tosin tyhjäkäyntiäkin himpan verran.

#4 on 1317 #3 on vakion hujakoissa muihin en ole koskenut.


Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1112
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #989 : 01.11.2018, 18:42:13 »
Yhdessä autossa auttoi kaasulta tk ongelmiin se kun siirsi IMMun painepuolelle. Loppui kaikki sammumiset ja nyykähdykset kokonaan.
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

 

Kulkukoira  Proturbo