Ateho  Elekma

L4NDen 240GL -93 B230FD

  • 77 Vastauksia
  • 23875 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa L4NDe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • www.vrcf.fi
L4NDen 240GL -93 B230FD
« : 06.10.2014, 21:31:51 »
Dudiin elikkäs tämmönen vehe tuli hankittua :pomo:
Toinen koskaan omistamani auto ja kyseinen vehe tulee pysymään itsellä ja pitkään. Edeltäjä oli myös lankku, joka sai uuden elämän kilpurina ja amatzonin peränä.
Kori on todella kopakassa kunnossa. En ole löytänyt vielä yhtäkään paikkaa mistä olisi hitsattu ja ainuat paikat mistä tähän mennessä löytäny pientä kukintaa niin vasemman takaoven nurkasta. Takakaaria on joskus paikkailtu ja laitettu muoviset lokarit.

Kaikinpuolin aivan soiva peli mutta tottakai tästäkin löytyy jotain moitteita.
- Takaa oikeilta kuuluu vaimea kolahdus kun painaa kaasua ja nostaa jalan kaasulta. Joku viisaampi varmaan osaa neuvoa mistä sieltä välystä mahdollisesti löytyy. Edellinen omistaja vaihtoi
minun pyynnöstä taakse puslat, H4 heijastimet eteen & katsastutti auton.
e. Ei vaihtanut kuin isommat, pienemmät oli entiset.
- Takavalot on kulahtanut ja oikeanpuolimmaiseen pääsee hitusen vettäkin. Pitäs tiivistellä ku kotopuolessa pääsee käymään. Mitään vinkkejä millä nuo sais myllytettyä kirkkaaksi?
e. Kai siellä nyt vettä oli kun joku tunari oli vetänyt silikoonilla alareunan kiinni --> vesi ei päässyt pois  ::) Edelleen samat takavalot, nyt kahteen kertaan hiotut.
- Jouset ja iskarit on löysähköt. Ostohetkellä perä oli maassa. Vaihdatutin jouset taakse. Ei oo tarkotus madaltaa. Lisää alustan osien vaihtoa luvassa kun lompakon nyörit antaa periksi :)
e. Käytännössä koko alusta uusittu takaiskareita lukuunottamatta. Melkeen kuin junalla ajelis.
- Koneesta kuuluu vaimeaa nakutusta kun kierrokset nousee, ei mitenkään häiritsevästi. En oo vielä perehtyny, että kuuluuko nakutus virranjakajasta vai onko onko venttiilien välykset eläny isommiksi. Muutempa kone käy, käynnistyy ja vetää hyvin :)

Pohja on hyvässä massassa mutta vois sen ainakin kattua läpi ennen ku suolaa on joka tiellä. Ensikesänä tai siihen mennessä mielessä olisi joko kunnostaa vanhat takavalot fiksun näkösiksi tai ostaa kirkkaalla ylärivillä olevat. Lisäksi edestä jouset ja kaikki iskarit vaihtoon. Samalla vaihella kaikkea pikkuosaa mikä vaikuttaisi olevan vaihtokunnossa. Hihnalle tulee 4v täyteen seuraavan katsastuksen kieppeillä. Mielessä on käyny, että vaihtasko samalla nokankin mikäli lompakko antaa myöten ja löytyy intoa opetella ite tekemään koneelle muutakin ku vaihtaan öljyt ja tulpat  ::). Tarkotus ois myös paikkailla kiveniskemiä & myllyttää maalipintaa.

Sitten vähän tekniikasta
Mottina B230FD
Ohjaustehosti
SRS-järjestelmä
Kaijuttimet ovissa ja hattuhyllyllä. Näitäkin tosin vois päivitellä...
Kahet alut löytyy, toiset vielä rappaamatta & maalamatta, toiset talviunilla.
Seuraava katsastus 1.16 8)

Olen opiskelija ja auton hankin ihan käyttö- ja harrasteautoksi. Rahaa eikä aikaa ole kerralla tehdä kaikkea joten isommat huollot siirtyvät väkisin kesälle, jolloin sitä pätäkkää on millä laittaa. Ohjeet, neuvoja, kehut, moitteet ovat kaikki tervetulleita! Tein tämän topicin lähinnä siksi, että saan kohdistettua omaa autoa koskevat kysymykset kuvineen päivineen omaan osioon. Ja onhan tuo nyt aivan helkkarin hienossa kunnossa oleva lankku. Montaa autoa kävin kattomassa mutta kyllä tässä oli kovimmat pellit.  8)


Oli edellisen omistajan jäliltä meleko likasessa kunnossa niin pesasin joutessani ja hierasin vähä vahaakin pintaan perinteisesti vanhalla sukalla. Ala Biltema. Pahoittelen Lumia800 laatua!  :D


11.7.2015 Pesun ja vahauksen jäliltä


4.1.2018 272tkm ostaessa, 315tkm nyt. Kelpo ja soiva peli ollut kun pikku lapsuudet sytyksestä löyty ja tuli kuntoon. Ensi kesänä tulossa isompi jarruremontti mutta muuten tuskin tarttee muuta tehdä kuin vaihdella öljyjä.  8)
« Viimeksi muokattu: 04.01.2018, 10:06:42 kirjoittanut L4NDe »

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: L4NDen 240GL -93 B230F
« Vastaus #1 : 06.10.2014, 21:47:51 »
Ihan on pontevan olonen peli.
Takavaloille: 240-320-600(1000) hionta ja lakka päälle. Kaikki tuo vaalea on saatava pois jotta pysyy kirkkaana.Useat korjattu tuolla reseptillä ja tulee hyvät.

Poissa squealer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 135
  • www.vrcf.fi
Vs: L4NDen 240GL -93 B230F
« Vastaus #2 : 06.10.2014, 22:19:32 »
Minkähänlainen tulisi, jos maalaisi nuo (kulahtaneet) punaiset osat punaisella kuultomaalilla? Ei ole ainakaan hinnalla pilattu (6,90€/150ml) ja saa varmaan pyyhkäistyä tinnerillä tms pois, jos menee ihan vituralleen.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/609654/Kuultomaali-150ml-punainen

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: L4NDen 240GL -93 B230F
« Vastaus #3 : 06.10.2014, 22:21:08 »
Minkähänlainen tulisi, jos maalaisi nuo (kulahtaneet) punaiset osat punaisella kuultomaalilla? Ei ole ainakaan hinnalla pilattu (6,90€/150ml) ja saa varmaan pyyhkäistyä tinnerillä tms pois, jos menee ihan vituralleen.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/609654/Kuultomaali-150ml-punainen
Tuo hapettuma puskee muutamassa viikossa läpi. BTDT.

Poissa Volvopoju

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 558
  • www.vrcf.fi
Vs: L4NDen 240GL -93 B230F
« Vastaus #4 : 06.10.2014, 22:42:27 »
Ei mitään kuultomaaleja, kunnon hionta vaan että lähtee hapettumat pois ja kirkaslakkaa päälle. Tulee oikeasti ihan törkeen hyvät.

Noita mädätyslistoja voisi koittaa ehostella myös takaisin tummiksi.

Yleisilmeeltään kumminkin ihan siisti! :)

Poissa L4NDe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • www.vrcf.fi
Vs: L4NDen 240GL -93 B230F
« Vastaus #5 : 06.10.2014, 22:47:05 »
Ei mitään kuultomaaleja, kunnon hionta vaan että lähtee hapettumat pois ja kirkaslakkaa päälle. Tulee oikeasti ihan törkeen hyvät.

Noita mädätyslistoja voisi koittaa ehostella myös takaisin tummiksi.

Yleisilmeeltään kumminkin ihan siisti! :)

Juu koitin kattella aineita nuihinki mutta ei sattu Biltemassa silmään ku pikasesti siinä pyörähin. Jos on ehottaa jotain lompakolle sopivaa tököttiä niin ei kyllä yhtään haittaa  ;)

Poissa L4NDe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • www.vrcf.fi
Vs: L4NDen 240GL -93 B230F
« Vastaus #6 : 07.10.2014, 14:30:38 »
Kävinkin sitten tänään k-raudassa. Tarttu paperia ja lakkaa mukaan. Pari tuntia siinä sitten meni. Toisen kerroksen lakkaa kun olin vetäny niin sadepilvet yllätti  :2funny:

Eli tästä lähettiin


Tähän tultiin, yksi ohut kerros lakkaa päällä. Toisen jälkeen tosiaan rupes vettä tulemaan. Saa nähä kuinka vituralleen meni.


Ja loppukevennykseksi konehuonekuva. Mitä erua muuten on 230F:llä ja 230FD:llä. FD koneita löytyy minuntietojen mukaan 940 sarjasta. ::)

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: L4NDen 240GL -93 B230FD
« Vastaus #7 : 07.10.2014, 15:07:00 »
FD on F jossa mausteena pulsair ja egr.

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1407
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: L4NDen 240GL -93 B230FD
« Vastaus #8 : 07.10.2014, 17:34:38 »
Kyllä se on komea. Pitäisi omastanikin hioa ja lakata takavalot.

(Kuva poistettu lainauksesta.)
Mikä tuo hässäkkä on tuossa pakosarjan päässä, josta menee letku ohjaustehostimen pumpun viereen?

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: L4NDen 240GL -93 B230FD
« Vastaus #9 : 07.10.2014, 17:42:12 »
Se on se pulsair. Työntää ilmaa käynnistyksen jälkeen pakosarjaan. Vähentää päästöjä eli ihan tylsä laite ;D
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: L4NDen 240GL -93 B230FD
« Vastaus #10 : 07.10.2014, 17:45:55 »
Kyllä se on komea. Pitäisi omastanikin hioa ja lakata takavalot.
Mikä tuo hässäkkä on tuossa pakosarjan päässä, josta menee letku ohjaustehostimen pumpun viereen?
pakokaasujen takaisin kierrätyshässäkkä eli egr.
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: L4NDen 240GL -93 B230FD
« Vastaus #11 : 07.10.2014, 17:53:06 »
Eikö egr oo se metalli putki joka menee imusarjan alle?
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: L4NDen 240GL -93 B230FD
« Vastaus #12 : 07.10.2014, 18:17:21 »
Eikö egr oo se metalli putki joka menee imusarjan alle?
aivan oikein!siellä on se itse egr venttiili mikä yleensä jumissa,mutta liittyy tähän samaan paskaan (järjestelmään) eli nämä toiset putket  mitkä pakosarjan puolella on pulsairin putket mitkä tukitaan esim co-säädön ajaksi.
« Viimeksi muokattu: 07.10.2014, 18:22:00 kirjoittanut jen »
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1407
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: L4NDen 240GL -93 B230FD
« Vastaus #13 : 07.10.2014, 18:22:02 »
Se on se pulsair. Työntää ilmaa käynnistyksen jälkeen pakosarjaan. Vähentää päästöjä eli ihan tylsä laite ;D
Jotain tuollaista ajattelinkin. ;)

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: L4NDen 240GL -93 B230FD
« Vastaus #14 : 07.10.2014, 18:23:56 »
Jotain tuollaista ajattelinkin. ;)
ja yleensä ei toimi ja useista poistettukin.
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

 

Autoracing  KL-varaosat