Vaijerin öljyäminen auttaa, jos sen tekee ajoissa, ennen kuin kuiva vaijeri tai kuori on hankautunut pilalle. Jos vaijerin voitelee paikallaan, yläpää irrotettuna, tarvitaan vain yli-inhimillistä kärsivällisyyttä. Pari cm³öljyä riittää, mutta sitä ei mene kuin pari mm³ kerrallaan. Jäykällä öljyllä toimempide kestää pitempään, mutta vastaavasti jäykkä öljy pysyy vaijerissa pitempään. Jos vaijeri menee laatikkoon sisään (niinkuin TH350), on ATF ainut sallittu voitelu.
Homma helpottuu huomattavasti, jos vaijerin saa molemmista päistä irti. Vielä helpompaa on, jos vaijerin saa ulos kuoresta, ja takaisin kuoreen. Silloin voi vaijerin ennen voitelua pestä mineraalitärpätillä tms.
Vanhan liiton moottoripyöräilijä osaa tehdä mallin mukaan uuden vaijerin metritavarasta ja vanhan vaijerin osista. Turha alle 50-vuotiailta kysyä.