Autodiagnoosi  Carcom Oy

8v muutos 16v Turbo

  • 126 Vastauksia
  • 164492 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 8v muutos 16v Turbo
« Vastaus #90 : 10.08.2017, 20:11:05 »
Moi,
Mites toi nokkien ajoitus?
Kun hihnan lepatusta hillitsemään ja jakokoppien sovittelua helpottamaan laitoin alkuperäisen ohjainrullan paikkaan pienen n.29mm. rillan,niin sen myötä jako heittää nyt nokilla n.puolihammasta(eli jotain n.10 kampuran astetta) kun alapyörä on merkissään >:(
Käsitykseni ja kokemuksieni mukaan,jos jättää molemmat nokat myöhälleen vetoalue siirtyy yleensä ylemmäs ja taas aikaiselleen alemmas :-\.
Mitä aikoinaan Fiatin TC koneitten(vaparina) kanssa pulasin niin overlapin lisääminen(imua aiemmalleen ja pakoa myöhälleen) vakionokilla taas toi selkeesti puhtia lisää,varsinkin vetoalueen alapäähän,n.puoli hammasta imu aikaisellaan ja pako myöhällään toimi hiton hyvin.
Mutta ahdetussa taas tuosta overlapin lisäämisestä taitaa tulla haittaa yläkierroksilla,ainakin jos pakopaineet nousee?
Ei ole nääs säädettäviä pyöriä,niin mikä nyt olis hyvä kompromissi? :-\
Nokathan on siis ihan 234f vakiot..
Mulla on uudemman deekun (93+) ohjarirulla siellä ohjarina omassa, jako osuu mielestäni erinomaisen tarkasti merkkeihin ottaen huomioon tein itse ja säästin-ratkaisut. Toki tuosta kannesta oli myös pakokanavien lähtöjen pinta plaanattu, joten en osaa sanoa dekkitason osalta tilannetta. Kannen korkeushan myös vaikuttaa ajoitukseen...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa juipp1

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: 8v muutos 16v Turbo
« Vastaus #91 : 21.08.2017, 17:18:23 »
En tiedä onko oikea keskustelu kysellä, mutta siirrettäköön jos menee ohi aiheen. Kun aletaan sovittamaan vinokoneen lohkoa 16v kannella 200-srj konehuoneeseen alkuperäisillä (8v lohkon) korvakkeilla, niin imusarjahan ei enään mahdu sellaisenaan. Tai imusarja mahtuu, mutta kaasuläpältä lähtevä 90 asteen mutkaletku ottaa kiinni jarrupääsylinteriin.

Tähän olisi sitten muutama ratkaisu:
1. Tehdään uusi imusarja, mahdollisesti alkuperäistä aihiona käyttäen
2. Lyhennetään imusarjaa tällä tavoin
3. Siirretään kaasuläppä imusarjan alle, kuten 8v k-jettiläisissä

Vaihtoehto yksi ei oikeen innostaisi, koska itsellä ei ole alumiinin hitsaamiseen tarvittavia vermeitä. Miten vaihtoehto kaksi vaikuttaa moottorin luonteeseen, nouseeko vääntö ja huipputeho  kohtuuttoman ylös? Vaihtoehto kolmosesta en tiedä onko toteuttamis kelpoinen, kun en ole vakioimusarjaa saanut käsiini käpisteltäväksi. Mikä näistä kuullostaa kokeneempien mielestä parhaalle vaihtoehdolle?

Tähän voi myös heittää ideoita imusarjan toteuttamiseksi, nuo yllämainitut tuskin ovat maailman ainoat.

Itse tein mallia "säästö" ja "väliaikainen" neliöputkesta ja päihin sopivat laipat 6mm teräksestä. En ole kovinkaan kokenut mutta paras vaihtoehto on tehdä uusi imusarja uudella painekotelolla joka supistuu nelospytylle mentäessä. Vakioimusarjalla kun ilma työntyy pääsääntöisesti 2 ja 3 pytylle. Tällä hetkellä uusi imusarja tekeillä joten joutaa tämä väliaikainen hirvitys romukoppaan :D

e: riippuu aina tehotavoitteista, mutta tälläinen ratkaisu ei merkittävästi vaikuta alle 300hv tehoilla.

« Viimeksi muokattu: 21.08.2017, 17:20:14 kirjoittanut juipp1 »
Drop it, pop it and burn em!

Poissa tuomee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 252
  • www.vrcf.fi
Vs: 8v muutos 16v Turbo
« Vastaus #92 : 23.08.2017, 13:54:19 »
Mulla on uudemman deekun (93+) ohjarirulla siellä ohjarina omassa, jako osuu mielestäni erinomaisen tarkasti merkkeihin ottaen huomioon tein itse ja säästin-ratkaisut. Toki tuosta kannesta oli myös pakokanavien lähtöjen pinta plaanattu, joten en osaa sanoa dekkitason osalta tilannetta. Kannen korkeushan myös vaikuttaa ajoitukseen...
Todennäköisesti sun kantta on plaanattu,kun tuon kansi on plaanaamaton ja jako heittää apurillan kanssa tosiaan tuon puolihammasta.
Koeajoa ei oo muuten vieläkään suoritettu kun auto on edelleenkin muilta osin vähän kesken muista kiireistä johtuen..
MM.PV544 -65(ikuisuus projekti),242 B21ET -78(Jäärata).
+useita Vauxeja ja Bedfordeja mm.HC Viva 1256 -74,HC Magnum 2300 -74,CF 250,2.3TD -78,jne.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 8v muutos 16v Turbo
« Vastaus #93 : 26.08.2017, 21:51:32 »
Todennäköisesti sun kantta on plaanattu,kun tuon kansi on plaanaamaton ja jako heittää apurillan kanssa tosiaan tuon puolihammasta.
Koeajoa ei oo muuten vieläkään suoritettu kun auto on edelleenkin muilta osin vähän kesken muista kiireistä johtuen..
Niin, teillä on se pieni apurissa, mulla on tosiaan tuo uudemman deekun rissa, se on melki tuplat isompi.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa tissukka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • www.vrcf.fi
Vs: 8v muutos 16v Turbo
« Vastaus #94 : 31.10.2017, 19:20:33 »
Onko muilla ollut tuossa kl-racingilta tilatussa Jakopään ala rattaassa sitä nystyrää hihna pyörälle. Että mitenkä saan jaon kohalleen? Ostin tämänän pyörän käytettynä ja kuulemma kl-racingilta tilattu.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: 8v muutos 16v Turbo
« Vastaus #95 : 31.10.2017, 20:22:12 »
Onko muilla ollut tuossa kl-racingilta tilatussa Jakopään ala rattaassa sitä nystyrää hihna pyörälle. Että mitenkä saan jaon kohalleen? Ostin tämänän pyörän käytettynä ja kuulemma kl-racingilta tilattu.

Oikean mittaisella jamallisella irtokiilalla sen saa myös kohdilleen.

Poissa tissukka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • www.vrcf.fi
Vs: 8v muutos 16v Turbo
« Vastaus #96 : 31.10.2017, 20:28:48 »
Oikean mittaisella jamallisella irtokiilalla sen saa myös kohdilleen.

Tuli tuossa tuo tehty irtokiila mukana mutta en nyt kyllä millään hoksaa miten se sillä tapahtuu

Poissa miro678

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 359
  • www.vrcf.fi
Vs: 8v muutos 16v Turbo
« Vastaus #97 : 01.11.2017, 06:29:26 »
Ite lyhensin hieman sitä irtokiilaa jotta tuli siihen rattaan tasalle ja hihnapyörä pelkästään pultilla kiinne. Yläkuolon katoin tulpan reijästä.

Ilmeisesti kl racingilta sais myös kokonaan uutta alahihnapyörää mihin kyseinen kiila passais suoraan?
Yhden vian kun korjaa tulee kaksi lisää.

Poissa teemum93

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
  • www.vrcf.fi
Vs: 8v muutos 16v Turbo
« Vastaus #98 : 02.11.2017, 20:41:23 »
Ite meinasin sorvauttaa 8v hihnapyörän sopivaks ja teettää siihen kokomittasen kiilauran.

Poissa Joni96

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: 8v muutos 16v Turbo
« Vastaus #99 : 05.11.2017, 19:08:43 »
Mitä eroa on 8v ja 16v lohkoissa? Onko kasivenasen blokissa paikka etupäähän tulevalle öljypumpulle?
Miten 16v öljypumpulta lähtee linjat/minne? Aika huonosti löytyy kuvia netistä.
Tartteis saada öljysumppu koneen etupäähän, niin mietin että onnistuisko tuolla systeemillä. Vanhalla pumpulla ei onnistu ainakaan.
Moottori olisi siis menossa vierasmerkkiseen, jossa hammastanko tulee etuakselin taakse. Ja tehorajan takia olisi tehtävä 8v kannella :)

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: 8v muutos 16v Turbo
« Vastaus #100 : 06.11.2017, 09:25:09 »
Mitä eroa on 8v ja 16v lohkoissa? Onko kasivenasen blokissa paikka etupäähän tulevalle öljypumpulle?
Miten 16v öljypumpulta lähtee linjat/minne? Aika huonosti löytyy kuvia netistä.
Tartteis saada öljysumppu koneen etupäähän, niin mietin että onnistuisko tuolla systeemillä. Vanhalla pumpulla ei onnistu ainakaan.
Moottori olisi siis menossa vierasmerkkiseen, jossa hammastanko tulee etuakselin taakse. Ja tehorajan takia olisi tehtävä 8v kannella :)

Lohkoissa on eroja aika paljonkin. Tässä pari kuvaa joka hivenen selventää toivottavasti tuota öljypumppuhommaa. Nämä kuvat siis b234 lohkosta. :

Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Joni96

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: 8v muutos 16v Turbo
« Vastaus #101 : 06.11.2017, 11:26:57 »
Kiitos kuvista.

Elikkä se vaatii tuon 16 venasen lohkon aihioks. Mistäs kohtaa moottoria öljyn tulo/imu menee öljypohjaan?

Poissa ovela

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: 8v muutos 16v Turbo
« Vastaus #102 : 28.05.2018, 13:18:01 »
Kertokaas 16v kannella ajavat minkälaista jakajan kantta olette käyttäneet lohko jakajassa. Onko olemassa jotain valmista ratkaisua?

Omassa projektissa tuplien imusarja tahtoo jäädä hieman tielle joten olis hyvä kun löytyisi semmonen kansi missä on päät vaaka-asennossa.

940 -94 b230fd+m47 (käyttis/turboprojekti)
242 -75 b200ft+m46 (projekti)

Poissa tuomee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 252
  • www.vrcf.fi
Vs: 8v muutos 16v Turbo
« Vastaus #103 : 28.05.2018, 13:35:46 »
Kertokaas 16v kannella ajavat minkälaista jakajan kantta olette käyttäneet lohko jakajassa. Onko olemassa jotain valmista ratkaisua?

Omassa projektissa tuplien imusarja tahtoo jäädä hieman tielle joten olis hyvä kun löytyisi semmonen kansi missä on päät vaaka-asennossa.

Soppeli sivulähtöinen kansi löytyy mm.vm.93-98 900 Saabista.esim. vaikka Motonetistä nr. 10-4583
MM.PV544 -65(ikuisuus projekti),242 B21ET -78(Jäärata).
+useita Vauxeja ja Bedfordeja mm.HC Viva 1256 -74,HC Magnum 2300 -74,CF 250,2.3TD -78,jne.

Poissa ovela

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: 8v muutos 16v Turbo
« Vastaus #104 : 28.05.2018, 17:49:14 »
Soppeli sivulähtöinen kansi löytyy mm.vm.93-98 900 Saabista.esim. vaikka Motonetistä nr. 10-4583
Hieno homma. Kiitos ripeästä vastauksesta.  :)
940 -94 b230fd+m47 (käyttis/turboprojekti)
242 -75 b200ft+m46 (projekti)

 

Elekma  Autoracing