Ateho  Elekma

V70N "ÄRRRH"

  • 155 Vastauksia
  • 58304 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa MJS35

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
V70N "ÄRRRH"
« : 14.12.2014, 20:14:06 »
Laitetaanpas nyt vihdoin tarinaa tästä omasta pulkasta..johan tuo on neljä vuotta ollutkin ja auto on kokenut yhtä sun toista muutosta..

Syksyllä 2010 tuli jostakin innostus vaihtaa siihen asti hyvin palvellut 2000 vuosimallin,reilun 175tkm ajettu Toyota Avensis farkku-Volvoon.
Tuli koeajettua pariakin autoa,kunnes muutaman viikon etsinnän jälkeen löytyi tämä kyseinen yksilö Jyväskylästä eräästä autoliikkeestä.
Auto oli tuotu Belgiasta vuonna 2005 ja oli ollut Turun seudulla naisen käytössä noin 5 vuotta.
Kyseessä oli siis V70N vuosimallia 2003 D5 automaatti ja ostohetkellä kilometrejä oli 318tkm.
Autossa oli ilmeisesti jokin business varustelu..oli puhelinta ja navigaattoria..siisti oli kaikin puolin ja koeajolla toimi moitteetta,ei kolissut eikä lotissut,kauppa-akti oli väistämätön.

Auto pari päivää oston jälkeen lokakuussa 2010.





Muutaman viikon päästä ensilumilla.



Muutaman viikon ajelun jälkeen alkoi auto oirehtimaan startatessa.Startti jauhoi ikäänkuin tyhjää ja eipä auttanut kuin soittaa Jyväskylään,olisiko hyviä ehdotuksia.Käskivät viedä auton Kajaanin Wetterille ja siitä edettäisiin.
Syyksi paljastui kulunut hammaskehä vetolevyllä ja varasin ajan katkaisuhoitoon.Jyväskylän liike ei kirveelläkään suostunut maksamaan kuin puolet remontista,joten sylettämäänhän se rupesi.Uusi vetolevy ja startti plus laatikkoöljyt ja muutama tunti töitä..1300 euroa.
Asentaja katseli vetolevyä ja sanoi että aika harvoin näitä menee..ja ihmetteli kuinka levy oli halki kolmesta kohdasta.



Uusi vetolevy



Samalla reissulla selvisi että EGR:ää ei ainakaan ollut tulpattu



Syksyn 2010 aikana piti uusia moottorin ylätuki..orkkismalli vaihtui uudempaan versioon.









Talven 2010 aikana alkoi perä kaipaamaan spoileria.Juuri oikean värinen löytyi eräältä pääkaupunkiseudun purkaamolta ja saapui hienosti pakattuna Matkahuollossa..kaksi nurkkaa meni heti lasikuituhommiksi..Kyllä kiittelin.





Pienen työstön jälkeen kuljetusvauriot sai korjattua lähes huomaamattomaksi.



Talven aikana kovasti etsimäni ärrän Bi-xenon umpiot löytyivät vihdoin keväällä 2011 Rovaniemeltä.Myyjä pyysi parista 600 euroa ja reiluna sällinä lupasi tuoda umpiot puoliväliin matkaa Pudasjärvelle,jotta näkisin,mitä olen ostamassa..kaupat syntyivät.
Umpioiden sisemmissä pyöreissä valoissa oli lisänä jälkiasennus xenonit ja piuhat oli mallia"bolt on".



Auto keväällä 2011.



"Ruokahalu kasvaa syödessä" sanotaan ja poikkeusta ei tapahtunut nytkään.
Keula alkoi huutaa valojen väliin jotakin erilaisempaa maskia ja puolivahingossa sellainen ajautui käsiini kesän 2011 aikana ja taas sai tämä vaihtoehtoinen ruotsalainen etenemismenetelmä uutta ilmettä.





Syksyllä 2011 eräs sorateiden kingi päästeli taxi-mersullaan hitusen liian kovaa vastaan ja tuloksena reikä umpiossa.



Apu löytyi sinisen tiskiltä hintaan 140 euroa.



Talvella 2012 tyhjensin auton sisustan ja lattia,peräkontti sekä ovet saivat osakseen noin 10 neliötä äänieristemattoa.













Talven 2012 aikana huomasin että etuiskareiden parhaat päivät ovat takana päin ja aloin katselemaan alustasarjojen hintoja.
Eräs Oulun seudulta oleva firma toimitti Performance 2:n 900 euron köyhää suosivaan hintaan ja sinisen tiskiltä löytyivät lisäksi yläpään hilut,joten paketille hintaa kaikkineen 1200 euroa.Kyllä taas tiesi,miksi pitää lähteä töihin.





Alustasarja paikoillaan ja foorumilaisten ennakkovaroitukset pitivät kutinsa..perä jäi alemmas.




Syksyn 2012 aikana tuli vielä hankittua facelift-mallin keskikonsoli ja karvalakkimallia kun oli,niin sai somisteekseen hiilarit selkään.






Sitten syystalvella 2012 se iski..ärräkärpäsen purema !! :D
 Volveren ilmoitus foorumin markkinapalstalla sai menettämään yöunet.. *nuqquun->
Köyhän perse ei kestä ostella aitoa ärrää,mutta puskureita olisi nyt tarjolla..ja sekös alkoi innostaa.
Viestilaatikko oli pullollaan viestejä puolin ja toisin ja lopulta sain ilmoituksen,että nyt olisi taas yksi puskuri lahden takana tarjolla.
Kuvat olivat pian sähköpostissa ja kauppa-akti oli jälleen väistämätön.

Schenker toimitti pari viikkoa myöhemmin puskurin perille ja paketin sisältö oli juuri sitä mitä piti ollakin..
Puskuri oli 99% virheetön,pari pientä naarmua..mutta värikin oli vaihtumassa,joten eipä ne paljoa haitanneet  :)





Puskuri tuli heti riisuttua puhtaaksi ja jäi kaverin maalaamolle odottelemaan jatkotoimenpiteitä.





Syystalven 2012 aikana viriteltiin mittaristoakin hieman uuteen kuosiin,Vpartsilta tilatut koristehimmelit tuli viriteltyä paikoilleen ja samoihin aikoihin pyörähti mittariin pyöreä 400tkm.









Kevättalvella 2013 oli satunnaisesti aikaa laitella uutta puskuriakin maalauskuntoon.
Länsinaapurin pojat oli laittanu rekisterikilven taustalevyn niin usealla ruuvilla kiinni että varmasti pysyi ja enimpiä reikiä piti hitsailla ja kittailla umpeen.









Alunperin olin metsästänyt 2003-2004 vuosimallin ärrän puskuria,koska niissä vuosimalleissa taisi olla yleisempää jottei listoja ollut maalattu korin väriin. Aina ei arpaonni suosi ja kohdalleni osui puskuri uudemmasta mallista,jossa oli maalatut listat.
Tästä johtuen päätin hommata maalatut listat jostakin. Orkkis listojen kohdalla arvelutti eniten se,saisiko niihin kunnon pohjia,koska niitä oli käsitelty vaikka millä silikonimömmöillä.
Eräät listat löytyivätkin VRCF: markkinapalstan kautta ja niistä työstettiin uudet kylkilistat autoa koristamaan.



Kevättalvella 2013 tuli ostettua suht kuluttajaystävälliseen hintaan 19" R-replica vanteet,mutta yksi vanteista oli saanut edellisen omistajan toimesta niin paljon kipeää,että se piti lähettää oikaistavaksi L-weldille.





Samoihin aikoihin nimim."Lydes",jota olin kiusannut foorumilla myymään omat 19" R-replicat,ilmoitti että hän saattaisi myydäkin vanteet,koska omaan kulkuneuvoon oli tulossa uudet. Kahden sekunnin harkinnan jälkeen löin kaupat lukkoon ja seuraavan työreissun suuntautuessa Kotkan suunnalle,poikkesin hakemassa setin mukaani.
Kierros replicoita ei juuri uusista poikennut ja johan oli hymy herkässä kotimatkalla  :D







Keväällä 2013,heti vapun jälkeen otin viikonlopun jatkeeksi muutaman kesälomapäivän ja suuntasin kaverin automaalaamolle.
Alunperin suunnitelmana oli ollut maalata vain uusi puskuri ja helmat listoista alas päin,mutta mitenkäs siinä taas kävikään..
Koska Ruotsista ei löytynyt puskuria joka olisi soveltunut pariksi auton maalaamattomille kylkilistoille ja helmoille ja koska lähemmässä tarkastelussa autossa oli yhtä sun toista naarmua ja parkkilommoa,niin päätin pistää koko homman uusiin puihin,eli ylimaalaus vaan kerralla kun hommaan on ryhdytty.
Purkaminen vei oman aikansa.Hiomista ja hinkkaamista riitti useammaksi päiväksi ja eteenkin pikkuosien,kuten listojen parissa sai vierähtämään eräänkin tunnin.















Pikkuhiljaa kittihommat sai tehtyä päätökseen ja autoa hiottiin jo ahkerasti mattapinnalle.
Kuskin ovessa,kylkilistan alta paljastui jotakin mystistä..maali oli irronnut pellistä ja pinta oli aivan kuin jotakin rakkuloita täynnä..ruostetta ei silti löytynyt.No,eiväthän Volvot ruostu  O:-)



















Koska itse autoilen myös sorateillä,hommasin myös taakse roiskeläpät.Hieman hölmön näköiseksi olisi jäänyt,jos ne olisi jättänyt alkuperäiselle muovipinnalle,joten nekin karhennettiin pohjusteita varten ja päätettiin maalata korin väriin.
Valoluomet löytyivät myös talven aikana ja olivat nyt tulossa autoon paikoilleen.
Monipäiväisen hiomisen päätteeksi saimme vihdoin auton pohjaväriin ja urakkassa alkoi olla puolivälin tuntua.











Viimeiseen hiomiseen ja suojaamiseen sekä maalausurakkaan sai menemään vielä oman tovin.
























Auto oli viimeinkin pintavärissä  viikko vapun jälkeen ja uuteen puskuriinkin sai kasata maskin ja muut hilut takaisin paikoilleen.
Keulan ilme muuttui kertaheitolla ja maalatut kylkilistatkin olivat kuin nenä päähän.













Auto kasattuna toukokuussa 2013.





Nuukana miehenä ajelin aikaisemmissa kuvissa olevat 17" kesärenkaat loppuun kevään ja alkukesän aikana.
Juhannusviikolla sitten pujottelin 19" R-replicat alle ja taakse tulivat vielä 10mm spacerit.
Rengasvarustus oli kokoa 235/35-19.



« Viimeksi muokattu: 08.03.2017, 18:19:03 kirjoittanut MJS35 »

Poissa lydes

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 172
  • www.vrcf.fi
Vs: V70N "ÄRRRH"
« Vastaus #1 : 16.12.2014, 10:27:16 »
 O0 Asiallista.

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: V70N "ÄRRRH"
« Vastaus #2 : 16.12.2014, 12:13:50 »
Hienoa jälkeä  S*

Miten nuot kylkilistat, ovien alalistat ja helmat irroitit?
Saako ne helposti takaisin?

Siloititko listat vai annoitko olla ryppyiset?
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa MJS35

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Vs: V70N "ÄRRRH"
« Vastaus #3 : 16.12.2014, 12:40:38 »
Hienoa jälkeä  S*

Miten nuot kylkilistat, ovien alalistat ja helmat irroitit?
Saako ne helposti takaisin?

Siloititko listat vai annoitko olla ryppyiset?
Taisi muutamissa listoissa olla ruuvit oven reunassa sisäpuolella kiinikkeiden lisänä..helposti ne irtoo.
Muutamia kiinnikkeitä särkyi,mutta hain siniseltä uudet kiinikkeet..oli aika hyvän hintasia :D
Orkkislistat oli käsitelty muoviehosteilla ja kaikenlaisilla silikoonipaskoilla joten ostin valmiiksi jo maalatut listat.Maalatuissa listoissa oli takapuskurin kohdalla ainakin pakkelihommia,muuten olivat ok.

Poissa MJS35

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Vs: V70N "ÄRRRH"
« Vastaus #4 : 16.12.2014, 12:45:48 »
Ovilistoissa oli melkonen työmaa kun rupes poistamaan kumilaikalla vanhoja kaxpuoliteippejä. :(
Hyvää teippiä kun laittaa niin pysyy kyllä kiinni..

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3467
Vs: V70N "ÄRRRH"
« Vastaus #5 : 16.12.2014, 14:32:17 »
Asiallista, hyvin on auton ilme päivittynyt  :) Ylimaalaus himottais rahikaistakin...
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa Memma

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
  • www.vrcf.fi
Vs: V70N "ÄRRRH"
« Vastaus #6 : 16.12.2014, 15:31:38 »
Viimeisimmässä kuvassa erittäin hieno V70! Ei sillä että vikaa ois ekoissakaan kuvissa ollut, mutta R-puskuri on kyllä aina paras valinta tähän koppaan. Onnistuneita muutoksia jotka miellyttää kyllä omaakin silmää. S*
S60 2.5T 2007

Poissa Juhizz

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2351
    • VolvoRyhmä@Facebook
Vs: V70N "ÄRRRH"
« Vastaus #7 : 16.12.2014, 16:43:35 »
Hieno ilmeenmuutos ja hyvää kerrontaa kuvien kanssa  O0

Voi kun itselläkin riittäisi rahkeet ärrä-valoihin ja puskuriin..

Poissa MJS35

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Vs: V70N "ÄRRRH"
« Vastaus #8 : 16.12.2014, 21:15:21 »
Joo,kiitoksia vaan kehuista  :)

Poissa MJS35

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Vs: V70N "ÄRRRH"
« Vastaus #9 : 16.12.2014, 22:02:20 »
Kesän 2013 loppupuolella kun oikaisussa ollut 19" R-replica oli jo saatu oikaisusta,päätin laittaa vannesarjan markkinoille,koska itselläni ei ollut tarvetta kahdelle.Vanteet olivat muutoin OK,mutta julkisivun puoli kaipasi maalia.
Useampi kysely tulikin,mutta melkein puoli-ilmaiseksihan setti olisi pitänyt myydä.Ihan joka ladon nurkassa näitä 19" replicoita ei ole,joten enpä lähtenyt moisiin kauppoihin.
Paras tarjous tuli kuitenkin vaihtokaupoista,eräs tarjosi vaihdossa 17" R-replicoita päittäin,joissa oli päällä huonohkot kesärenkaat.
Setti alkoi kiinnostamaan,koska autossa ostohetkestä asti olleet 16" talvirenkaat olisivat enää yhden talven alla ja mieli oli tehnyt vaihtaa talvirengassarja tuumaa isompiin.
Työreissun suuntautuessa Keski-Suomen suunnalle,otin 19-tuumaiset kyytiin ja päittäin vaihto suoriutui näppärästi matkan varrella Pieksämäen ABC:llä =)





Kuvassa oikealla etupuolella vanne joka kävi oikaistavana ja hitsattavana L-weldillä.Eipä juuri osannut sanoa,missä korjattu kohta oli..laatutyötä.



Vaihdossa tulleet 17" olivat ihan fixussa kunnossa  :)




Syystalvella 2013 päätin tehdä auton alustan eteen jotakin.
Peräpään laahaaminen oli sylettänyt alusta asti ja eipä uudehkoa alustasarjaa tehnyt mieli vaihtamaankaan lähteä ja eri takajousien kokeilukaan ei houkuttanut,jos vastassa olisi samanlainen lopputulos.
Etupäätä ei haluttanut laskea enää alemmas ja takapään hakatessa talvisin routaheitoissa melkeinpä pohjaan,päätin mennä taas kokeilumielessä perse edellä puuhun:korotetaan sitten perää !!
Alustasarjan luvattu -30mm madallus oli pikemminkin takana -50mm.

Hommasin paikalliselta autopurkaamolta takajousituksen yläpäät.Hiekkapuhalsin hieman jo rupiset osat,leikkasin jousikupin reunassa olevan huuloksen irti,tein mankelissa 21mm leveän pannan,hitsasin pannan paikoilleen ja lopuksi huuloksen takaisin kiinni reunaan.

Näin sain jousen yläpään kumin yläpuolelle laitettua 20mm paksuisesta kumilevystä leikatun korokerenkaan ja orkkiskumi istui nätisti sen alapuolella..Hommasta tuli täys kymppi ja perä nousi toivottuun korkeuteen.

Kahdessa viimeisessä kuvassa vertailun vuoksi alkuperäinen ja vieressä modattu versio.







« Viimeksi muokattu: 10.03.2017, 16:25:57 kirjoittanut MJS35 »

Poissa MJS35

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Vs: V70N "ÄRRRH"
« Vastaus #10 : 17.12.2014, 20:47:01 »
Kevättalvella 2014 ollessani työreissulla huomasin kotiin lähtiessä lystikseni,ettei Ardic lähde polttamaan.Lämmitin lähti päälle,puhallin alkoi pyöriä,polttoainepumppu nakutti,mutta savua ei vain tullut..Hehkutulppa,ylilämpösuoja,kierovesipumppu ja suutin oli uusittu talvella 2013 ja kovasti siinä kummastelin,mistä lämmitin yht`äkkiä alkoi temppuilla.
Tarkistin hehkutulpan,kunnossa oli..polttoainettakin lämmitin sai,joten eipä auttanut kuin käynnistää auto kylmiltään ja ajella kotiin.
Seuraavana päivänä heivasin etupuskurin irti autosta ja otin lämmittimen pöydälle.

Syy selvisi melko pian,mikäs se siellä palopesän pohjalla pötköttikään..turbulaattorin siivet,ei ihme jos ei syttynyt  :D
Pohjalla oli tolkun määrä polttoainettakin..



Syksyllä työkiireiden takia vuosittainen huolto oli jäänyt tekemättä ja niinpä se oli nyt sama tehdä pois samalla.Voimakkaalla liuotinpesulla pesin karstat pois palopesästä ja turbulaattoripaketista,tarkastin liekkivahdin ja muut hilut ja ruuvasin lopuksi irronneet siivet takaisin paikoilleen.



Lopuksi hilut nippuun ja kansi päälle.





Ja taas lämpeni  :)

« Viimeksi muokattu: 10.03.2017, 17:11:53 kirjoittanut MJS35 »

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: V70N "ÄRRRH"
« Vastaus #11 : 17.12.2014, 21:01:30 »
Hieno peli ja loistava kertomus kuvineen, vois muut ottaa oppia  -H-

Poissa Smoke

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
  • www.vrcf.fi
Vs: V70N "ÄRRRH"
« Vastaus #12 : 17.12.2014, 21:33:03 »
Hieno peli  O0

Poissa MJS35

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Vs: V70N "ÄRRRH"
« Vastaus #13 : 17.12.2014, 23:09:59 »
Vappu,virallinen kesärenkaiden vaihto päivä  :)

« Viimeksi muokattu: 10.03.2017, 17:13:33 kirjoittanut MJS35 »

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6136
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: V70N "ÄRRRH"
« Vastaus #14 : 17.12.2014, 23:17:39 »
Komea, me like :)
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

 

RallyBaron  Samppasport