Proturbo  Autodiagnoosi

V70N "ÄRRRH"

  • 155 Vastauksia
  • 58280 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa MJS35

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Vs: V70N "ÄRRRH"
« Vastaus #105 : 20.01.2018, 13:09:08 »

Imusarjan tiivistelyä..



Konehuoneen siivoilua..



Alipainepumppu tuli käytettyy auki..



Suuttimet kävi testerissä..tasanen sarja oli ja uutta vastaavan kuntoiset kaikin puolin  O0



Alkas olla paketti kasassa  :)



« Viimeksi muokattu: 20.01.2018, 13:25:06 kirjoittanut MJS35 »

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5093
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: V70N "ÄRRRH"
« Vastaus #106 : 20.01.2018, 13:31:05 »
Uijui, me like  S* S*

Taitaa auto säilyä tästä eteenpäin harrastekäytössä kun nuin hartaasti rakennellaan.
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa MJS35

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Vs: V70N "ÄRRRH"
« Vastaus #107 : 20.01.2018, 13:53:04 »
Kyllä tämä ihan arkikäyttöön tulee..joskin ehkä pahimmat kelirikkoajat tulee ehkä ajeltua kakkosautolla  :)
On tässä jo yli vuosi pitänyt"kitua"ilman Volvoa niin epäilen että aika ahkerasti tulee olemaan käytössä.
Kuten jo Kummelissa aikonaan todettiin niin"Auto tykkää että sillä ajetaan"  :D

Poissa MJS35

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Vs: V70N "ÄRRRH"
« Vastaus #108 : 21.01.2018, 15:56:21 »
Alusta ja jarrut tuli käytettyä kokonaan levällään.
Taka-akselistossa osa pulteista oli ruostunut niin tiukkaan kiinni puslien sisäholkkeihin,ettei niitä saanut irti ja muutama mutteri ei auennut edes lämmittämällä..
Pari sisäholkkia repesi irrottaessa irti kumista ja lähti pyörimään pultin mukana.
Takapyöräkulmien säätäminen ei viime kerralla onnistunut aivan täydellisesti jumiutumisen takia,joten arvelin koko akseliston vaihdon olevan helpompi nakki kuin että alkaisin taistella vanhojen puslien kanssa ja uusimaan niitä..

Viime talvena puretusta varaosa-autosta talteen otettu ja soodapuhallettu taka-akseli tuli nyt asenneltua alkuperäisen tilalle..hommaa helpotti jo valmiiksi irti otettu pakoputki.
Akselisto ja puslat olivat todella fixussa kunnossa entiseen verrattuna,alatukivarret vaihdoin kuitenkin uusiin,samoin pyöränlaakerit.
Varaosa-auton takajousien yläpään jousikupit olivat kuin uudet ja siirsin ne myös entisten tilalle.
Vanhan akseliston jarrukilvet olivat vielä hyväkuntoiset,joten siirsin ne uuteen.

Varaosa-autosta otin myös talteen etupään olka-akselit ja soodapuhalsin myös ne viime talvena.Ne tulivat nyt autoon.
Etujarrukilvet vaihtuivat kasausvaiheessa uusiin,pyöränlaakerit siirsin vanhoista,koska ne olivat vain puolisen vuotta käytetyt.

Takajarrut autoon tuli uusittua 10kk ennen moottorin hajoamista,joten niille en tehnyt juuri mitään..putsasin osat ja satulat tuli maalattua uudestaan.
Etujarrutlevyt ja palat vaihtuivat uusiin ja satuloille tein täyskunnostuksen.
Oletin aluksi että auton etujarrut olisivat 286mm levyillä ja etsin jo 305mm levyille sopivia satulan kiinnitysrautoja,mutta huomasinkin sitten lystikseni,että auton etulevythän ovatkin jo valmiiksi 305mm kun eräs päivä mittasin vanhoja levyjä. :D
Ilmeisesti ne ovat olleet tehtaalta asti autossa,koska auto ei ole Suomiauto vaan tuotu Belgiasta 2005 ja varustettu näillä jo uutena Keski-Euroopan markkinoille. O0

Alustahan tässä kerkesi olla paikoillaan vain 4kk ennen auton telakalle menoa joten se ei kaivannut kuin pientä puhdistusta  :)

Uuden rst-putkiston ja 3" downpipen hankinta on ollut mielessä jo pidempään,mutta jätin tällä erää hankinnan vielä tekemättä ja lykkäsin vanhan vielä paikoilleen,koska se oli suht hyvässä kunnossa.


















« Viimeksi muokattu: 21.01.2018, 15:59:15 kirjoittanut MJS35 »

Poissa make s70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 185
  • www.vrcf.fi
Vs: V70N "ÄRRRH"
« Vastaus #109 : 21.01.2018, 19:44:09 »
On kyllä hienoo tekemistä, ilo seurata kun tehdään kunnolla -H-

Poissa Juhizz

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2351
    • VolvoRyhmä@Facebook
Vs: V70N "ÄRRRH"
« Vastaus #110 : 21.01.2018, 20:21:18 »
On kyllä hienoo tekemistä, ilo seurata kun tehdään kunnolla -H-

Todella  -H- O0

Oispa itselläkin aikaa ja rahkeita tehdä samalla lailla..

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6134
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: V70N "ÄRRRH"
« Vastaus #111 : 21.01.2018, 20:22:33 »
Eriomaista tekemistä :)

Tuleeko tästä harrastepeli?  S*

Luinpa ylempää. Eli ihan käyttis mutta silmää pitäen  S*
« Viimeksi muokattu: 21.01.2018, 20:34:29 kirjoittanut Maxxxed »
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa MJS35

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Vs: V70N "ÄRRRH"
« Vastaus #112 : 21.01.2018, 23:11:12 »
Todella  -H- O0

Oispa itselläkin aikaa ja rahkeita tehdä samalla lailla..

Kyllä on aika ollut kortilla itselläkin välillä..työkiireet piti huolen noin 7kk ettei tälle välillä kerennyt tehdä mitään muuta kuin tilata muutamia osia.
Nyt on viimesen parin kuukauden aikana taas päässyt etenemään ja saattaisi saada pian valmiiksikin.
Onhan tämä prokkis paisunut alun suunnitelmista yli puolella mutta sama nyt tehdä suurempi remppa kuin ruveta parsimaan aina vähän väliä yhden kohdan sieltä ja toisen täältä  :)

Poissa MJS35

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Vs: V70N "ÄRRRH"
« Vastaus #113 : 22.01.2018, 01:40:36 »
On kyllä hienoo tekemistä, ilo seurata kun tehdään kunnolla -H-

Onhan tässä nyt vähän ollut yritystä tehdä kunnolla..mutta jos olisi ollut oma talli käytössä niin luultavasti olisin tavoilleni uskollisena purkanut koko auton peltihylsyksi ja tehnyt monta kohtaa vielä tunnollisemmin alkutekiöistään saakka..mutta nyt hieman ajan puutteen takia ja vieraan nurkissa pyöriessä tuli oikaistua melko paljon mutkissa.
Kyllä auton pohjapuoli tulee saamaan vielä huolenpitoa osakseen ehkä jo ensi kesänä.Ajatus olisi pudottaa pakoputkisto,taka-akselisto ja tankki pois autosta ja riisua myös sisälokarit,takapuskuri ja vetokoukku pois autosta ja tämän jälkeen poistaa auton pohjaan pikkuhiljaa alkunsa tehnyt pintaruoste pois ja vetästä jokin atomipommin kestävä jäänmurtajamaali pohjaan.
Ruostetta ei ihmeekseni ole juurikaan ns kivilinjoilla vaan taka-akseliston yläpuolella ja tankin päällä joihin ei pesurin kanssa ole koskaan päässyt kunnolla pesemään.Maantiesuola on sitten päässyt sinne jo puremaan.
Muilta osin pohja on melko virheettömässä kunnossa..kiitos hyvin sinkityn Volvon korin ja hyvin tehtyjen alkuperäisten kivilinjamassausten. :)
Ikänsä puolesta auto alkaisi hyvinkin olla harrasteautoiässä mutta kyllä tämä saa palvella vielä vuosia käyttöautona..
Rahaahan tähän on mennyt yhden auton hinnan verran..mutta onpahan sellanen auto nyt mihin on kaiken tehnyt ja jonka tuntee.
Olisi voinut sylettää melko paljon jos moottorivaurion jälkeen olisi myynyt auton osina pois ja tuon saman rahasumman sijoittanut johonkin uudempaan joka olisi sitten huonolla tuurilla teetättänyt heti parilla tonnilla remonttia edellisen omistajan jäljiltä..
Näistä vanhoista kun ei ikinä tiedä,voi saada hyvän tai sitten on joku maanantaikrapulassa kasattu murheenpesä joka on koko ajan pukkien päällä  :D

Poissa MJS35

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Vs: V70N "ÄRRRH"
« Vastaus #114 : 23.01.2018, 21:25:42 »
Tänään tuli paketti Nykvarnista Ruotsista.do88:lta tilattu täysalumiininen jäähdytin.
Huomenna paikalleen ja jos kerkee niin ekat savut moottorista 14:sta kuukauteen  O0 :nälkä:


Poissa MJS35

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Vs: V70N "ÄRRRH"
« Vastaus #115 : 27.01.2018, 00:45:02 »
Eipä päässyt ottamaan vielä savuja.
Uudessa jäähdyttimessä oli valmistusvika  :facepalm:
Päätykorvakkeiden hitsaus oli mennyt mönkään ja kyllä oli do88:lla ihmetys suuri,kun laitoin sähköpostissa kuvia,että miten tämä on päässyt tehtaalta lähtemään  :idiot2:
Isot pisteet kuitenkin do88:n edustajalle,joka hoiti pikana uuden Ruotsista ja paketti saapui tänään.
Jokohan huomenna olisi loput osat autossa paikoillaan ja pääsis vääntämään avaimesta.
Hitusen ehkä jännitystä ilmassa..

Poissa MJS35

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Vs: V70N "ÄRRRH"
« Vastaus #116 : 28.01.2018, 02:50:39 »
Kyllä osaa vastustaa.. :-\
Perjantaina saapunut uus syyläri oli lähes yhtä hieno esitys kuin ensimmäinenkin.. :knuppel2:
Ei taas ollu päätykorvakkeiden hitsaus mennyt putkeen tässäkään mallissa,yks oli vino yhteen suuntaan,toinen vähän toiseen..
Alko jo mietityttää osataanko siellä firmassa hitsata mitään suoraan,kun jälki on tuollasta kuraa  :facepalm: :nohnoh



Noh..paikolleen sen nyt autoon sai,mutta ongelmaksi muodostuikin se,että kantikkaat päätysäiliöt eivät olleet yhtään käypä pari KL-racingin välijäähdyttimen kanssa..
Pelkääjän puolelle sai ahtoletkun juuri ja juuri paikoilleen,muttei klemmaria ja kuskin puolella rako oli niin pieni,ettei sinne saanut edes ahtoletkua väliin..
Vaihtoehtona nyt asentaa joko orkkis syyläri KL:n kaveriksi tai orkkis välijäähdytin do88:n syylärin kaveriksi..jos siihenkään niitä ahtoletkuja mahtuu laittamaan  :D
Tai sitten puran vielä koko hoidon irti ja jatkan KL-racingin välijäähdyttimen meno-ja paluupuolen hitsaamalla 20mm jatkoa putkien päihin ja saan sillä tavalla päät pitemmälle niin,että ahtoletkut saa fiksusti kiinni ilman,että tarvii sulloa ja huutaa pää punasena..

OEM osissa on aina se hyvä puoli,ettei näitä sovitteluja tarvii tehdä..ja näillä aamuilla tuo vaihtoehto alkaa pian houkutella..ei jaksais enää säätää joutavia..
No tää on tätä"motorsporttia"  :D :facepalm:


« Viimeksi muokattu: 28.01.2018, 02:52:41 kirjoittanut MJS35 »

Poissa MJS35

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Vs: V70N "ÄRRRH"
« Vastaus #117 : 28.01.2018, 03:07:01 »
KL-racingin coolerissa putken sisämitta 47mm ja ulkomitta 57 mm pyöreesti..eli 5mm seinämällä.
Onkohan tuon kokosta putkee valmiix vai meneeköhän sorvihommiksi niiden 20mm:n jatkopätkien teko  :uglystupid2:
Toisaalta joku 3mm seinämäki riittäis kunhan ulkomitta täsmäis..sisäpään laajeneminen lopussa tuskin ois haitaksi..
« Viimeksi muokattu: 28.01.2018, 03:08:52 kirjoittanut MJS35 »

Poissa MJS35

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Vs: V70N "ÄRRRH"
« Vastaus #118 : 30.01.2018, 23:48:50 »
Eilen kävin hakemassa 60/50mm alumiiniputkea josta sai sorvaamalla sopivat jatkopätkät.
25mm pitkien jatkokappaleiden päät jäi 60mm:n ulkomittaan 8mm:n matkalta ja loppupätkä on sorvattu 56mm ulkomittaan.Sillä tavalla sai sopivan stopparin putken päähä.
Coolerin putken päitä piti hieman pirrata sisäosasta jottei liitoskohtaan jää pykälää putken koon muuttuessa 47mm--->50mm.Osittain mitta oli coolerissa 48-49mm koska päädyt näytti valetuilta.

 

 

Jatkot hitsattuna..

 

Hyvin tuli tilaa letkujen asennukseen..

 





Uuden syylärin,intercoolerin ja ilmastoinnin lauhduttimen väleihin piti laittaa muutamia prikkoja jotteivät ne ota kiinni toisiinsa.Ahdasta tuli.
Konepellin lukon ja ilmastoinnin lauhduttimen väliin mahtui lopuksi pari A-nelosta  :D
Ihmettelen vain,että miten tuohon sais mahtumaan do88:n syylärin,do88:n intercoolerin ja orkkis ilmastoinnin lauhduttimen samaan pakettiin väliprikkojen kanssa kun do88:n intercooleri on vielä 5mm paksumpi kuin tuo KL-Racingin valmistama..saattais joutua jo muokkaamaan rungon kiinnityspisteitä syylärin kumityynyjen saamiseksi ainakin sentin taakse päin.






Keulan sai kasattua viime yönä loppuun ja tänään iltapäivällä tuli kokeiltua moottoria käyntiin.
Noin 15 sekunnin starttauksen jälkeen hyrähti käyntiin ja myös pysyi käynnissä  :D
Hyvin näkyi kone pitävän öljyt ja nesteet sisällään ja käynti oli hyvin sivistynyt  :)

Täytynee huomenna lisäillä nesteet ylärajaan ja koittaa saada ilmat pois niin jäähdytinjärjestelmästä kuin ohjaustehostimeltakin.
Jarrujen ilmauksen ajattelin suorittaa vielä toistamiseen ja sen jälkeen vois laittaa renkaat alle ja laskea auton lattialle..
Sittenpä se on edessä koeajolle lähtö hallin pihalle..
Jos uusi vaihteisto toimii moitteettomasti ja kaikki näyttää olevan ok niin vois alkaa varailemaan aikaa katsastukseen  :)

Poissa MJS35

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Vs: V70N "ÄRRRH"
« Vastaus #119 : 31.01.2018, 23:12:37 »
Noniii..hienostihan se meni..Upouusi turbo vuotaa öljyä heti alkumetreillä.. :nohnoh
Alko tänään ilmestyy tippoja lattialle ja näkyi tiputtavan turbon ja downpipen välistä..ihmettelin kyllä miten niin tiiviistä liitoksesta öljy sopii tulemaan mutta sieltä tiputti..
Toisaalta parempi että tiputti,koska ois siinä saanu syyllistä ettiä kun ois jonkun aikaa ajellu ja alkanu ihmetellä mihin öljy katoaa moottorista..ei varmasti ois osannu uutta turboa epäillä ensimmäisenä.
Ei mahda mitään..takuuhommix menee..huomenna irti ja huoltoon. ???
Koeajot siirtyy ens viikkoon..

 

Ateho  Elekma