Kulkukoira  Proturbo

ETM korjaaminen itse

  • 0 Vastauksia
  • 6783 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2005
  • Näpräilijä
ETM korjaaminen itse
« : 07.02.2015, 13:28:46 »
LUKEKAA JA SISÄISTÄKÄÄ SEURAAVAN LINKIN TEKSTI

http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?t=38504

Tekstin sisällöstä löytyy lähes aukottomasti kuinka ''fyysinen'' työ tehdään, eli vaihdetaan uusi anturi vanhan potentiometrin tilalle, jännitteiden suuruudet korjauksen jälkeen (kaasuläppä kiinni-, tyhjäkäynti- ja täyskaasuasennot)

Tässä kuitenkin omakohtainen kokemus/ohjeistus, jolla työn teimme kaasuläppä irrotettuna autosta.

1. Avaa metallinen kansi mattopuukkoa, ja tasakärkisiä ruuvimeisseleitä/ muita kiiloja käyttäen, tuloksena tämä:



2. paikallista Moottorin puoli ja pelkän tunnistimen (TPS) puoli kuvassa 1 TPS vasemmalla.

3. Poista terävää ruuvimeisseliä/mattopuukkoa/ muuta työkalua käyttäen vihreä massa molemmista päistä kaasuläppä koteloa, massan alta paljastuu kolme ''pinniä'' TPS päästä ja moottorinpäästä 5 kpl vastaavia lattamaisia pinnejä.

4. pura TPS päästä vanha TPS:n ja läpän elektroniikan välinen liitos. Meillä ei auennut lämmittämällä, liitos lienee hitsattu/prässätty? Käyntimme irrotukseen dremeliä ja pientä poranterää.



5. Avaa 4 kpl torx-ruuveja (koko 15 tai 20) TPS-päästä anturin tulisi irrota suhteellisen helposti, ellei se ole vielä sillä vihreällä massalla kiinni.



6. AVAA MUTTERI pitämällä kiinni akselista vastaan, niin että mutteri on vielä akselilla, mutta saat sen vielä suht helpsti irti seuraavan vaiheen jälkeen.

7. Katkaise akseli, tee akselista mahdollisimman lyhyt, ettei se särje uutta anturia, eikä aiheuta jäännösmagnetismia, joka saattaisi aiheuttaa viallisen signaalin Sacr- tunnistimelle.



8. Aseta magneetti paikoilleen, kiristä varovasti, sillä todennäköisesti joudut vielä koskemaan siihen. (huomaa akselin mitta)
http://media.snimka.bg/s1/1000/028244695.jpg?r=0


9. aseta sacer tunnistin paikoilleen KUIVANA, älä liimaa/juota vielä mitään!
http://media.snimka.bg/s1/1000/028244698.jpg?r=0


10. vääntele varovasti pinnit niin, että ne koskevat tunnistimen pinneihin



11. irrota moottorinpäästä toinen pinni vasemmalta, kuten kuvassa:


12. juota johto paikoilleen



13. mene autolle ja kytke ETM:n johto auton liittimeen. Pyydä avustajaa/kytke virrat II-asentoon. Kaasuläpän ollessa tyhjäkäynti asennossa mittaa jännitteet kuvan osoittamista pinneistä:
http://media.snimka.bg/s1/1033/028309101-big.jpg?r=0

 

14. jännitteen tulee olla tyhjäkäynnillä 1,45V jotta ETS toimii oikein. Me säädimme jännitteen 1,46V kohdalle mitattaessa anturin päästä (kuvassa oikealla).

15. jännitteen ollessa alle 1,45V (meillä se oli 1,39V eikä toivoakaan toimivasta läpästä) säädä magneetin asentoa täyskaasun suuntaan viilaamalla joko magneetin koloa, tai akselia. Tämän takia muuta, kuin johto ei tulisi juottaa vielä kiinni. Irrota siis anturin kansi, MERKITSE MATTOPUUKOLLA MAGNEETIN NYKYINEN ASENTO ja avaa mutteri.


kuvassa siis muokattu akselia, omasta mielestä tuntuu hurjalta muokata tuota, kun siihen tulee kumminkin mutteri vielä kiinni.

16. kun olet muokannut magneettia/akselia kasaa anturi systeemi takaisin kuivana paikoilleen

17. Tee testi kohdan 13. tavalla. Nyt sinun tarvitsee enää etsiä magneetille oikea kohta, ja lukita se siihen. Lopullinen kiristys tehtynä laita mutteriin kierrelukitetta. Kohdassa 15 tehty merkki helpottaa säädön tekemistä, sillä säätö on todella pieni.

18. Jännitteen ollessa 1,45 tyhjäkäynnillä TPS päässä, kasaa anturi lopullisesti käyttäen hyvälaatuista tinaa ja laadukasta juotoskolvia, ettet lämmitä ETMää liikaa.

19. Itse käytin Plastic paddingin muuttumattomana pysyvää tiiviste liimaa tiivistykseen lopullisessa kasauksessa. Sitä voi myös laittaa juotosten päälle, jos pelottaa että ne hapettuu. Kansi tulee tiivistää kunnolla, jos meinaa että ETM toimii jatkossa.

20. läppä kiinni autoon ja testi lenkille.

Koodien nollaus tehdään näin niinkuin Justus on neuvonut, se toimii.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=36960.0

Korjauksen jälkeen Volvoni B2544t käy tasaista 800rpm tyhjäkäyntiä, auto räjähtää käyntiin eikä ETS valo enää mollota.

Neuvoja voi kysellä, mikään PRO en ole, mutta sain tuon vehkeen toimimaan netin ja kaverin avustuksella, minkäänlaista vastuuta en ota kenenkään tekemistä korjauskista/ohjeissa olevista virheistä.
« Viimeksi muokattu: 07.02.2015, 13:33:18 kirjoittanut puppet »
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

 

Autoracing  KL-varaosat