Elekma  Autoracing

D5 suuttimet ja käyntihäiriöt

  • 14 Vastauksia
  • 18016 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hou244gle

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • Grand Luxe Executive
D5 suuttimet ja käyntihäiriöt
« : 20.07.2015, 12:30:56 »
Aloitan uuden aiheen vaikka vanhakin ’D5 suuttimet’ näyttää liippaavan läheltä.,, nyt tarvitaan vinkkejä ja ohjeita,, vaikka ohje sitten olisi että myy peli pois

sattuipa kolme viikkoa niin että ajon jälkeen ehdin tankkaukseen juuri ja juuri ennen dieselin loppumista. D5 ja ajettu 175tkm (viimeinen merkkihuoltoleima 150) vm 2008 (rek12/07) ei sitten lähtenyt käyntiin,, ei vaikka muutaman kerran yritti. Hinaus paikalliselle ja Volvoakin ja dieseleitä eritoten huoltaneelle korjaamolle ja tehtävänanto että käyntiin pitäisi saada.

Eräs ko yksilöä erityisesti toisella paikkakunnalla aikaisemmin merkkikorjaamossa huoltanut antoi vinkit että tutki johtosarjat ja erityisesti Ilmansuodattimen imuputken alapuolella korkeapainepumpun kohdalla johdinsarja tai Commonrail paineanturin johtosarja hehkun kohdalla,, tai sitten dieselin tankin polttoainesyöttöpumppu (?)

No vastaus oli että tutkittu,,toimivat,, mutta testerillä (ei siis merkkikorjaamo ?) commonrailin paineanturi antoi hurjat painelukemat että se olisi vikaantunut. Anturi vaihtoon ,, 300eur ! Mutta eipä käynyt D5 kunnolla ,, kylmänä lähti käymään mutta lämpöisenä ei käynyt, jonka jälkeen analyysi että kone käy yksi pytty vajaalla ja kuuluu kamalaa kolinaa , ja neuvo että hämeen dieseliin hämeenlinnaan suutin testiin, auto testattiin ja kaikki suuttimet toimivat moitteetta vaan auto käy kunnolla eikä keksintöä mikä vika  ,,,,, pöytäkirja ja lasku (400eur 2h töitä ja 2h testiaikaa ..!!) mukaan ja neuvoksi että jos vaikka sitten kiltisti autoilvekseen merkkihuoltoon (josta aikaisemmin totesivat että hekin käyttävät hämeen dieselissä penkissä kun suuttimista on kyse.. )

Sielläpä sen on nyt odottamassa analyysiä ja lisätestejä,, yksi lisätieto kuitenkin,, kyseiselle D5 on vaihdettu kolmen suuttimen sähköliittimet merkkikorjaamossa vuonna 2010 n 130tkm kohdalla epätasaisen käynnin vuoksi.

Nyt arvon asiantuntijat,, tarvitaan vinkkejä ettei tarvitse todeta että auto vaihtokiertoradalle,,

Ja kiinnostaa kovasti jos joku vinkkaisi hämeen tai pirkkahämeen tai satakunnan alueelta kunnon pajan,, joka tietää mitä tekee, ja ehdottaa järkeviä (kustannuksiltaankin !) huoltoratkaisuja muutoin kiitettävällä tavalla toimineelle D5

Nyt sitten on hyvä syy ottaa käyttöön kunnon 244gle,, toimii kuten aina !
Grand Luxe Executive
ensimmäinen Volvoni 142 S .. löytyisikö uudelleen ?

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 suuttimet ja käyntihäiriöt
« Vastaus #1 : 20.07.2015, 16:06:23 »
Johdot on tarkistettu huolella ettei ole muovit hankautuneet puhki? Toinen mikä aikaan sai ettei auto lähtenyt käyntiin on tässä keskustelussa mainittu sammutusläppä vika. http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=28536.45

Poissa hou244gle

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • Grand Luxe Executive
Vs: D5 suuttimet ja käyntihäiriöt
« Vastaus #2 : 20.07.2015, 17:12:14 »
kiitos tästä,,

 perehdyin vinkin jälkeen tarkemmin ja laajemmin muissa topiceissa mainittuihin johtosarjaongelmiin ja selvästikin on niin, että ne johtosarjatkin pitää uudelleen tutkia ! pelottavan paljon kaikenlaisia sammumisia ja käyntiinlähtö tai käyntihäiriöitä raportoitu

tällä ns sammutusläpällä ei taida olla mitään yhteyttä pyörreläppien ohjauksen kanssa ?

puhumattakaan pyörreläppien ohjaustangon pään mekaanisen kulumisen kanssa (kyseinen pyörreläppien ohjaustanko vaihdettiin n. 160tkm kohdalla kun ei löytynyt korjaussarjaa,, työt ja osat puolet ja puolet yht 500eur)...

Grand Luxe Executive
ensimmäinen Volvoni 142 S .. löytyisikö uudelleen ?

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 suuttimet ja käyntihäiriöt
« Vastaus #3 : 20.07.2015, 17:35:01 »
tällä ns sammutusläpällä ei taida olla mitään yhteyttä pyörreläppien ohjauksen kanssa ?
Kaksi eri asiaa ovat.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2129
  • Tampere - Pori
Vs: D5 suuttimet ja käyntihäiriöt
« Vastaus #4 : 20.07.2015, 20:16:21 »
Kampiakselin asentotunnistin yleensä lämpöisenä kiukuttelee. EGR, imusarjan läpät (testiin uudestaan vaikka on tehty toimenpiteitä aiemmin), tosin miten liittyy tankkaukseen...
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa hou244gle

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • Grand Luxe Executive
Vs: D5 suuttimet ja käyntihäiriöt
« Vastaus #5 : 29.07.2015, 08:42:07 »
päivitän tilannetta aloittamaani ketjuun..

merkkihuollossa löydettiin sittenkin muutaman tunnin etsimisen jälkeen johtosarjan johtimesta vika, joka lämmetessään kaiketi aiheutti käynnistämättömyyden, (selvitän vielä asentajalta myöhemmin miten hän löysi vian ja mikä johdin), johtimesta löytyi sittenkin vika vaikka ensimmäisessä huoltopaikassa signaalit olivat erikseen testattu,

johtosarja vaihdettiin ja auto käynnistyy, ja käy ,,

MUTTA,

se ensimmäisessä huoltopaikassa ihmetelty moottorin 'metallinen' sivuääni ja kaiketi ykkössylinterin suunnasta (? ) tuleva ääni EI poistunut,

sivuääni,,, jonka vuoksi ensimmäinen huolto päätteli ja totesi että mahdollinen suutinvika, ja parempi kun suuttimet mitataaan/tutkitaan arvoisessa diesel korjaamossa, suuttimet siis tutkittiin ja ovat kunnossa,

merkkihuollossa sitten epäiltiin että voisiko ääni olla sylinterin ja/tai männän pinnoitteen heikkenemisen tai irtoamisen syytä (?), kysyivät että puretaanko kantta ja jakopäätä eteenpäin että nähdään pidemmälle,, totesin että ei jatketa tässä vaiheessa,

kysymykseni on siis :

1.
onko kukaan koskaan törmännyt D5 / 2,4D moottorin 'metalliseen sivuääneen' ,,

2.
ja onko sylinterin/männän pinnoitteita irtoilu, ? ,,

3.
mitä jos pinnoitteita irtoaa, niin mikä riski lisävaurioille,, esim turbo


... ihmetellä täytyy jos pinnoiteita irtoaa, kun koneella ei ole ajettu 'kuin 175tkm',

nyt tarvitsisin näkemyksiä, että mistä nyt oikein on kyse, ja mistä löytyy 'kokenut herkkä korva' joka osaa oikeasti analysoida mistä ääni johtuu,

sylintereitä ja mäntiä on helppoa bensakoneesta tulpan reiästä  endoskoopin kanssa kuvata, analysoida ja katsella, ja kaiketi dieseleistäkin esim injektorin (?) kautta,

mutta entäs D5/2,4D koneesta,,, mistä reiästä pääsee endoskoopilla, ja mistä löytyisi, (..lisäksi ihmettelen miksi ko merkkihuolto tai em diesel korjaamo ei endoskopiaa ehdota,jos se on mahdollista,  vai onko se ollenkaan volvon dieseleissä mahdollista.?)

mitä neuvoksi ja onko kokemuksia ' moottorin metallisista sivuäänistä' jonka vuoksi esim ensiksi suutinvikaa epäiltiin ( nyt siis se on mittaamalla poissuljettu) käynnistymättömyyden juurisyyksi

kiitos vinkeistä etukäteen !....


Grand Luxe Executive
ensimmäinen Volvoni 142 S .. löytyisikö uudelleen ?

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: D5 suuttimet ja käyntihäiriöt
« Vastaus #6 : 29.07.2015, 20:57:04 »
Pinnoitteita? What? Ei mun tietäåkseni ole muuta "pinnoitetta" kuin että olisi leikannut kiinni, niin siitä ainakin lähtee pintaa irti :D.

Metallista ääntä tulee vaikka kuluneesta venttiilikoneistosta ja kuluneista suuttimista.

Millainen suutinhuolto ne suuttimet mittasi? Jotkut mittaavat tiiveyden ja ohivuodot mutta ei ymmärrä mitään niistä tietyllä avauspulssilla tulevista polttoaineen määristä eri paineilla. Moottorinohjaus säätää niitä parametreja, muttei kuluneeseen välttämättä säätö riitä.  Suuttimet ovat myös yksilöitä, eikä niiden paikkoja saa vaihdella. Suuttimien päällä oleva koodi naputellaan esim. merkkiliikkeessä moottorin asetuksiin jolloin sille määritellään tietty paikka. Noissa kilometreissa suuttimet ovat yleensä vielä hyviä.

« Viimeksi muokattu: 29.07.2015, 21:05:14 kirjoittanut Nortti »

Poissa hou244gle

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • Grand Luxe Executive
Vs: D5 suuttimet ja käyntihäiriöt
« Vastaus #7 : 29.07.2015, 22:40:12 »
kiitos N kommentista !,,,

senpä takia halusin tietää lisää kun autoilveksen merkkihuolto alkaa puhumaan ' pinnoitteista' , eivät siis löytäneet juurisyytä sivuäänelle ,,,

suuttimet mittasi hämeen diesel hämeenlinnassa, ja kuten todettua, valitettavan suuren laskun lisäksi mittauspöytäkirjat jossa titeamus että kunnossa,,

vai onko sittenkään ?
kuten kerroin,, aikoinaan 3 suuttimen sähköliittimet vaihdettiin kun käynti oli epävakaata
Grand Luxe Executive
ensimmäinen Volvoni 142 S .. löytyisikö uudelleen ?

Poissa hou244gle

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • Grand Luxe Executive
Vs: D5 suuttimet ja käyntihäiriöt
« Vastaus #8 : 05.08.2015, 17:35:03 »
pikku päivitys tähän ketjuun:

nyt on D5 käytetty pirkkalassa ja  hämeessä kahdella eri pajalla  kuuntelukierroksella, että mikä siellä sylinterissa oikein metallista sivuääntä pitää,, ehkä jotain papatustakin,,

analyysi oli toisistaan riippumattomilla ja tietämättömillä pajoilla, että yhden pytyn hydrauliset venttiilinostimet olisivat kuluneet

ristiriitaisuutta lisää se että autoilves merkkikorjaamo analysoi jotain aivan muuta ko sivuäänelle ,, vaikka korjasivat ja löysivät kyllä sen alkuperäisen käyntihäiriön juurisyyn johdinsarjasta (ks aikaisempi päivitys)

senpä vuoksi lopetan tämän ketjun ja aloitan uuden 'D5 vm2008 venttiilinostimet remontti ? ' saadakseni lisätietoa mitä ko remontti oikein tarkoittaa kustannuksiltaan ja mitä muuta kannattaa tehdä

Grand Luxe Executive
ensimmäinen Volvoni 142 S .. löytyisikö uudelleen ?

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2129
  • Tampere - Pori
Vs: D5 suuttimet ja käyntihäiriöt
« Vastaus #9 : 05.08.2015, 18:31:16 »
Ei kannata uutta topiccia aloittaa kun on jo papatukseen ja nostimiin topic, jossa siis käsitellään samaa moottoria kuin sinunkin autossasi on vaikkakin vanhemmassa kopassa:

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=33610.0
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa hou244gle

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • Grand Luxe Executive
Vs: D5 suuttimet ja käyntihäiriöt
« Vastaus #10 : 05.08.2015, 18:50:17 »
jaha,, kiitos huomautuksesta,, voisiko joku moderaattoreista siirtää topicin sinne,, kiitos
Grand Luxe Executive
ensimmäinen Volvoni 142 S .. löytyisikö uudelleen ?

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: D5 suuttimet ja käyntihäiriöt
« Vastaus #11 : 06.08.2015, 12:49:14 »
jaha,, kiitos huomautuksesta,, voisiko joku moderaattoreista siirtää topicin sinne,, kiitos

Jos ei ole vastauksia, niin sen saa itsekin pois :) .

Kyselit siinä mm. yksittäisten nostajien vaihtoa, tai peräti moottorin vaihtoa. Mielestäni tuo moottori on ihan hyvä, eikä ko. vuosimallin moottori ole sen heikompi kuin muutkaan. Vaihtomoottoreitakin kyllä löytyy edullisesti ja esim itseltäni löytyy sellainen vähän ajettuna.

Tekniikka tuonikäisessä D5-moottorissa on suurinpiirtein samaa kuin D5-moottoreissa jo vuodesta 2001 lähtien. Mm. nuo venttiilien keinuvivut ja tukitapit ovat ihan samoja. Ei niidenkään kyllä noissa kilometreissä pitäisi vielä olla kuluneita. Kaikki autot ovat kuitenkin yksilöitä joiden historiasta ei useinkaan ole täyttä varmuutta. Tukitappeja voi hajota esim liiasta kuumuudesta jolloin niiden tiiveys menee eikä säätö enää toimi. Vika on yleisempi vanhoissa takseissa jotka ovat käyneet tuhat yötä paikallaan taksitolpalla.

Mitä muuta kannattaa vaihtaa, niin ei välttämättä tarvitse vaihtaa jakohihnaa tms. jos se ei muuten ole ajankohtainen. Tarkennuksena tuohon venttiilikoneistoon se, että itse keinuvivut eivät kuluneinakaan ole se äänen lähde vaan. Öljynpaineessa täyttyvä tukitappi kuluneena vuotaa ja sitten onkin isot välykset ja yleensä "papatuksen" aiheuttava ajastusvirhekin.

Itse äänen aiheuttaja kai on tuo venttiilikoneisto jos niin kerran on parissa pajassa päätelty  8) . Kaikki on toki mahdollista joten on ihan mahdollista että sille moottorille on sattunut joku turma aikaisemmin ja ääni tuleekin vaikka hiukan kiinnileikanneesta männänhelmasta tai kiertokangen laakerista.
« Viimeksi muokattu: 06.08.2015, 13:39:56 kirjoittanut Nortti »

Poissa hou244gle

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • Grand Luxe Executive
Vs: D5 suuttimet ja käyntihäiriöt
« Vastaus #12 : 07.08.2015, 00:49:32 »
kiitos N täsmennyksistä ja näkemyksistä ! arvostan...!

hiukan taustaa..

ko D5 historia on hetkestä 30.12.2007 rekisteröinnistä saakka tiedossa (kun sen itse tein..) ja kuitit tehdyistä huolloista ja toimenpiteistä ovat tallessa,

auto hoidettiin 2,5 v / 150tkm työajojen (joista tampere  - helsinki moottoritietä 100tkm ajetuista kilometreistä) jälkeen 'lähipiiriin' ajoon, kuitenkin senkin jälkeen 30tkm ns. 50/50% kaupunki ja pitkää ajoa silloin kun ajoa on ollut... tarkoitus pitää hyvä yksilö

että sekös se harmittaa, kun on huollettu ja pidetty, ja mitään 'huonoa kokemusta ' ei ole ollut,, muistaen kuitenkin tehdyt 'oudot' remontit: pyörreläppien akseli ja 2,3,4 suuttimen liittimien vaihto ja nyt viimeksi sitten johdinvika , jotka siis kaikki aiheuttivat käyntihäiriöitä

omaa potutusta lisää hiukan sekin että kun on 70luvun lopusta ajanut jo lähes 2Mkm / 40-60tkm/v ratin takana ja kaikenlaisilla autoilla ja käytännössä ilman suurempia (moottoreihin liittyviä) murheita  ,  ja monilla volvon bensavehkeilläkin ennen ko diesel volvoa,,,

niin jotenkin sitä asennoituu että huolletulla vm 08 D5llä ajaisi murheitta reippaasti ++200-300tkm

... senpä vuoksi sitä ihmettelee kun merkkihuolto puhuu toista ja joku toinen paja toista,,




Grand Luxe Executive
ensimmäinen Volvoni 142 S .. löytyisikö uudelleen ?

Poissa Taksari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 suuttimet ja käyntihäiriöt
« Vastaus #13 : 07.08.2015, 08:33:41 »
Mulla oli edellisen korimallin D5 (185hv) mihin vaihdettiin takuuna koko kansi 170tkm kohdalla. Omalla rahalla olisi maksanut 5000 euroa.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2129
  • Tampere - Pori
Vs: D5 suuttimet ja käyntihäiriöt
« Vastaus #14 : 07.08.2015, 09:54:15 »
Voi olla, että ei ole mitään hyötyä tapauksessasi, mutta minulla oli Jaguar 2.7d V6, jossa ärsyttävästi toisen puolen venttilikoneisto piti mekkalaa. Ei kiinnostanut remontti vaan päätin kokeilla RVS:ää. Ostin sen tuplapaketin, joka pitäisi olla ns. kunnostuskäsittely. Tökötit koneeseen ja normiajoa. Reilun 1000km päästä venttiilikoneiston ääni hiljeni huomattavasti ja noin 5000km päästä ääntä ei enää kuulunut. Tuossa tulevassa remonttikonkurssissa tököttien hinta olisi olisi ollut olematon jos hyötyä ei olisi ollut, mutta toisin kävi. Ajoin sillä tuon jälkeen 40tkm ja tuona aikana ääni ei palannut. Nyt tökötit on meidän perheen kaikissa laitteissa, noh paitsi ruohonleikkurissa.

En myy noita RVS tököttejä eli ei ole myyntipuhe, mutta minut se vakuutti. Kannattaa kokeilla ja korkealta ei tipu jos toimikkaan!
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

 

KL-varaosat  Race.fi