Carcom Oy  Elekma

S80, V70, XC60 ja S/V60 mallien faceliftaus

  • 186 Vastauksia
  • 64884 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pietilä

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1118
  • www.vrcf.fi
Vs: S80, V70, XC60 ja S/V60 mallien faceliftaus
« Vastaus #105 : 15.12.2017, 00:24:22 »
Näyttäisi olevan samalla koodilla swm uudemmissa ja vanhemmissa. Kosketinrullalta menisi siis yhteydet swm:n ja siitä  piirikortilta  suoraan liittimelle.  Ei vaatisi siis niiden päivitystä.  Kosketinrullan ulostulot on erit uudessa ja vanhassa, mutta määrä sama niin kaapeleiden paikkaa vaihtamalla onnistuu. 

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6143
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: S80, V70, XC60 ja S/V60 mallien faceliftaus
« Vastaus #106 : 15.12.2017, 08:42:00 »
Ohjeista tänne kans jos saat toimii ton  S*
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12512
Vs: S80, V70, XC60 ja S/V60 mallien faceliftaus
« Vastaus #107 : 15.12.2017, 09:43:54 »
Ohjeista tänne kans jos saat toimii ton  S*
Sulla uudempi, pitäisi saada toimimaan helpommin kun saanut ihan tehtaalta noilla läpysköillä.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Pietilä

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1118
  • www.vrcf.fi
Vs: S80, V70, XC60 ja S/V60 mallien faceliftaus
« Vastaus #108 : 15.12.2017, 11:25:23 »
Ohjeista tänne kans jos saat toimii ton  S*

Sulla uudempi, pitäisi saada toimimaan helpommin kun saanut ihan tehtaalta noilla läpysköillä.

Uudemmissa, eli jossain 2014 tienoilla tuon kosketinrullan järjestys muuttuu oikeaksi. Jos yhteydet menee  valmiiksi vaihdekepille niin melko plug and play tuo silloin on uudemmissa.

Ota kuskin puolelta keskikonsolin ala muovi pois, lähtee ihan vetämällä. Siinä näkyy tuo ylempänä oleva liitin. Eli aivan vaihdekepin juuressa. Jos siihen tulee 6 johtoa, on yhteydet jo valmiina.  :)

Poissa Pietilä

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1118
  • www.vrcf.fi
Vs: S80, V70, XC60 ja S/V60 mallien faceliftaus
« Vastaus #109 : 15.12.2017, 22:57:39 »
Äkkiseltään tosiaan katsottuna  2014 mallissa on vielä vanhat kytkennät, eri järjestys johdoissa eikä myöskään tuota GSM:lle menevää linjaa. 2014/2015 mallissa vaihtuu liitännät ja tulee linja GSM:lle.

Eli jos auto on tullu 6/2014 jälkeen niin on ilmeisesti plug and play tai vähintään ohjelmmoinnilla. Vai missä vaiheessa tuotantomalli vaihtui, eikö se ollut tuossa noin puolessa välissä vuotta?

Poissa Pietilä

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1118
  • www.vrcf.fi
Vs: S80, V70, XC60 ja S/V60 mallien faceliftaus
« Vastaus #110 : 17.12.2017, 15:16:50 »
Täällä nyt eilen purettu ja hieman tarkasteltu, että olisiko tuo mahdollinen projekti. Kyllähän tuo hieman haasteellisempi on mitä oletti.

Ekat ongelmat tulee heti kun ei nuo piirikaaviot pidä paikkaansa vaikka oikeasta autosta pitäisi olla.

Myös SWM:n piirikortissa ei ole nuita ylimääräisiä pinnejä liittimessä joka lähtee autolle päin. Sekä koskerinrullan liittimessä kaksi pinniä on yhdessä, molemmat on maata nyt.  Tässä liittimessä on vaan 7 paikkaa ja kun kaksi on yhdessä niin  jää vain 6 käytettävää.  Ja tuo 7 liitintä pitäisi olla, että riittää nuille kaikille toiminnoille.

Kosketinrullassa taas kyllä  olisi tuo 7 yhteyttä, joskin siinäkin myös yhistyy pari, mutta toisessa päässä on 8 pinniä ja vain 7 kun tarviii niin tuo ei ole ongelma.  Tuo varmaan se kriittisin osa, koska jos sen päivittäisi uudempaan, se pitäisi Vidalla kalibroida.  Mikä taas voisi olla ehkä hankalaa kun uudemman mallinen osa, niin osaisiko Vida lukea sitä ja ladata vanhalla VIN numerolla siihen ohjelmaa.







Tämä siis tuo SWM:n piirikortti.  6 ja 7 on molemmat maata. 5 taas tyhjä ja ei mene mihinkää, sen siis pystysi käyttää toiselle vaihteelle.
Se mikä tuossa mietityttää, voisiko tuon toisen maan raaputtaa katki ja käyttää toiselle vaihteelle.  Nuo kun tuosta menevät kosketinrullan kautta omiin napoihinsa.

Toki myös varmaan onnistuisi niin, että ostaisi tuon piirilevyn uudemmasta, missä yhteydet on oikein.  ???

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3475
Vs: S80, V70, XC60 ja S/V60 mallien faceliftaus
« Vastaus #111 : 17.12.2017, 17:14:12 »
Kunnioitettavaa selvitystyötä  :) Oon varmaan lukenut hätäisesti ja ilman ajatusta mutta onko nuo vaihteiden + ja - käskyt ns. tyhmiä kärkitietoja vai onko siinä väylä mukana? Sulkeutuvalla kärjellähän saisi "helposti" liitettyä vaihdekepin käskyjen rinnalle ettei tarvitsisi mennä noihin ohjainpurkkeihin koskemaan.
Edit: Ratilta ei tainnut olla suoraa yhteyttä vaihdekepille? Pitää varmaan muutenkin laittaa kepistä manuaalipuolelle ennen kuin läpysköistä vaihtaminen onnistuu...
« Viimeksi muokattu: 17.12.2017, 17:31:34 kirjoittanut remes »
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa Pietilä

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1118
  • www.vrcf.fi
Vs: S80, V70, XC60 ja S/V60 mallien faceliftaus
« Vastaus #112 : 17.12.2017, 17:45:04 »
Kunnioitettavaa selvitystyötä  :) Oon varmaan lukenut hätäisesti ja ilman ajatusta mutta onko nuo vaihteiden + ja - käskyt ns. tyhmiä kärkitietoja vai onko siinä väylä mukana? Sulkeutuvalla kärjellähän saisi "helposti" liitettyä vaihdekepin käskyjen rinnalle ettei tarvitsisi mennä noihin ohjainpurkkeihin koskemaan.
Edit: Ratilta ei tainnut olla suoraa yhteyttä vaihdekepille? Pitää varmaan muutenkin laittaa kepistä manuaalipuolelle ennen kuin läpysköistä vaihtaminen onnistuu...

Läpysköiltä tuleva  tieto on LIN väylässä oleva, mikä menee vaihdekepin juureen.  Läpyskälle tulee siis - ja + sekä siitä lähtee LIN tieto.

Mietin kanssa tuota sillon tuolla aijemmin, että jos sais vaan tuon kosketin tiedot ja veisi sen tuonnen vaihdekepin anturille. Siellä kun on omansa + ja - asennossa.

Eikä ole tän vuotisissa valmiina yhteyttä ratille, se tosin on pienin ongelmista, pari kolme metriä johtoa riittää yhteensä, kaksi johdinta tarvitsisi. Molemmille oma.

Ja tosiaan kyllä, vaihdekeppi pitää eka laittaa manuaaliasennolle. Sitten nuo vasta toimisi.

Taitaa mennä välipäivien vapaille loppu tutkiminen, ei oikee joka päivästä käyttöautoa pysty ilman rattia pitämään.  :D

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3475
Vs: S80, V70, XC60 ja S/V60 mallien faceliftaus
« Vastaus #113 : 17.12.2017, 17:57:55 »
Ok, olisihan toi pelkillä liipaisutiedoilla ollut liian helppoa  :D Miksiköhän noissa pitää väylän pyöriä mukana... Ensin tuli mieleen esim. se että kyllähän näissä manuaalipuolellakin tarpeeksi hidastaessa vaihteet vaihtuu pienemmiksi mutta olisihan sen muutenkin pystynyt totettamaan. Ehkä se liittyy kuitenkin noihin turvatoimintoihin, toki minä ymmärrä automaatin ohjauksista muutenkaan tuon taivaallista  :D
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa Pietilä

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1118
  • www.vrcf.fi
Vs: S80, V70, XC60 ja S/V60 mallien faceliftaus
« Vastaus #114 : 17.12.2017, 22:53:21 »
Ok, olisihan toi pelkillä liipaisutiedoilla ollut liian helppoa  :D Miksiköhän noissa pitää väylän pyöriä mukana... Ensin tuli mieleen esim. se että kyllähän näissä manuaalipuolellakin tarpeeksi hidastaessa vaihteet vaihtuu pienemmiksi mutta olisihan sen muutenkin pystynyt totettamaan. Ehkä se liittyy kuitenkin noihin turvatoimintoihin, toki minä ymmärrä automaatin ohjauksista muutenkaan tuon taivaallista  :D

Helppohan se sillon kyllä olisi, paitsi sillois pitäisi vetää 4 johtoa pelkästään vaihteille. Niin paljoa ei tuolla kosketinrullassa mene jos muut ratin toiminnot tahtoo säilyttää.  Tuo kohta se ongelmallisin tosiaan kun rajallinen määrä nuita johtoja tuolla. Minkälainen operaatio ois tuo kosketinrulla aukaista ja lisätä johto jos toinenkin sinne?  :D   Miinus ja plussa kun tulee rattiin ja siellä haarautuu jokaiselle yksikölle, niin paluuna ei tarvikkuin yhen LIN johtimen ja tieto kulkee.

Nyt tosiaan rattipaikallaan, mutta vaihteet ei ole kiinni. Muuten toimii, jos välipäivinä tosiaan jumppaisi lisää.


Poissa Pietilä

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1118
  • www.vrcf.fi
Vs: S80, V70, XC60 ja S/V60 mallien faceliftaus
« Vastaus #115 : 22.12.2017, 17:33:54 »
Auto käytetty huollossa ja nyt myös seuraavaan huoltoon olevat kilometrit ja kuukaudet näkyy. 



Poissa Pietilä

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1118
  • www.vrcf.fi
Vs: S80, V70, XC60 ja S/V60 mallien faceliftaus
« Vastaus #116 : 30.12.2017, 18:58:26 »
Nyt on tuo vaihdekepinnuppi ja teline kanssa faceliftattu +2014 malliin.








Myös kepille saan käskyt menemään, ei tosin vielä valmis ole.

https://youtu.be/YEEeFML-kFI

Poissa Wehgi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1163
  • www.vrcf.fi
Vs: S80, V70, XC60 ja S/V60 mallien faceliftaus
« Vastaus #117 : 30.12.2017, 19:34:50 »
Nyt on tuo vaihdekepinnuppi ja teline kanssa faceliftattu +2014 malliin.

(Kuva poistettu lainauksesta.)
(Kuva poistettu lainauksesta.)
(Kuva poistettu lainauksesta.)
(Kuva poistettu lainauksesta.)
(Kuva poistettu lainauksesta.)


Myös kepille saan käskyt menemään, ei tosin vielä valmis ole.

https://youtu.be/YEEeFML-kFI

Vetää nöyräksi nämä modaukset.  P>
Hattu päästä näiden edessä  -H-
Volvo S60 -15 T3 R-Design
Ex Volvo S60 -11 T3
Ex Volvo S60 -06 2.5T

Poissa Pietilä

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1118
  • www.vrcf.fi
Vs: S80, V70, XC60 ja S/V60 mallien faceliftaus
« Vastaus #118 : 31.12.2017, 02:03:31 »
Vetää nöyräksi nämä modaukset.  P>
Hattu päästä näiden edessä  -H-

Eihän se olekkuin kytkeä.  ;D

https://youtu.be/EITLnZmYiyU

Anteeksi laadusta, ei vieläkään halpis luurilla ja yhdellä kädellä kuvata.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12512
Vs: S80, V70, XC60 ja S/V60 mallien faceliftaus
« Vastaus #119 : 11.02.2018, 11:03:37 »
venäläinen Vesper Volvo oli tuonnut myyntiin boksin jolla saa pelittämään tuon TFT mittariton. On vain boksilla hintaa, 500€ :o
https://www.facebook.com/pg/vespervolvos/services/?service_id=1530145403707557&ref=page_internal
Veikkaan että aikalailla sama mitä Pietilä teki itse. Eikö se käytännössä ollut että jotain can-väylän dataa ei tule näissä vanhemmissa defaulttina?
Helkkarin hienolta näytti kun sisusta ja rattikin oli samanlainen kuin omassa  S*
https://www.youtube.com/watch?v=Tr-aQoEuaEs
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

 

Elekma  Autoracing