Autoracing  KL-varaosat

Moottoriöljyjen kylmäkokeita

  • 113 Vastauksia
  • 32925 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
« Vastaus #30 : 22.01.2016, 14:03:26 »
Tarkoitin markkinointinimeä. Oliko se Edge, Edge Sport, Titanium vai mitä niitä onkaan tällä hetkellä myynnissä. Kaikkia saa 0W-40 jäykkyydellä.

Mikä hiton järki että 0W-40 öljyn kehutaan "täyttävän tai ylittävän" 0W-30  :D

Nämä:

CASTROL EDGE 0W-30

CASTROL EDGE 0W-40 A3/B4

Molemmat oli Titanium FST:

TITANIUM FST™ -tekniikalla varustettu Castrol EDGE 0W-40 A3/B4, auttaa saamaan kaiken tehon irti modernien urheilu- ja luksusautojen sekä tehokkaiden ajoneuvojen korkeakiertoisista moottoreista, jotka edellyttävät tehokkaampaa suojaa sekä suorituskykyisempiä alhaisen viskositeetin öljyjä.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8932
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
« Vastaus #31 : 22.01.2016, 14:14:52 »
Nämä:

CASTROL EDGE 0W-30

CASTROL EDGE 0W-40 A3/B4

Molemmat oli Titanium FST:

TITANIUM FST™ -tekniikalla varustettu Castrol EDGE 0W-40 A3/B4, auttaa saamaan kaiken tehon irti modernien urheilu- ja luksusautojen sekä tehokkaiden ajoneuvojen korkeakiertoisista moottoreista, jotka edellyttävät tehokkaampaa suojaa sekä suorituskykyisempiä alhaisen viskositeetin öljyjä.

Kiitos. Onkohan Edge Sportista saatavilla lukuja, ja ovatko mahdollisesti erilaisia?

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
« Vastaus #32 : 22.01.2016, 14:18:00 »
Tuolla hinnalla saa jo vaikka Motul 300V esteripohjaiset, ylittää kaikki luokitukset :)

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
« Vastaus #34 : 22.01.2016, 14:55:39 »
Jos haluaa tutustua moottoriöljyn saloihin niin: tässä.

Periaatteessa mikään (laatu) öljy ei tuhoa autoa (sen verta korkealuokkaisia), ja alapäätä saa laskea suosituksista jos niin haluaa (täällä pohjolassa lähinnä).
Lähinnä tärkein pitää ACEA luokitus ja merkkikohtaiset luokkien ylitykset kohdallaan. Sen jälkeen viskositeetti.

Taas jos ei ole juuri mitään väliä luokituksilla (esim vinokone) tärkeä pitää viskositeetti ja ACEA luokitus pois A1 (ja A5?) öljyistä. Ne kun on tarkoitettu uusiin moottoreihin.

Mineraaliöljyt nyt on aikansa elänyttä, itse käyttäisi missään tikkukoneessakaan mineraalia... Jos se estäisi kulumista jne niin sitä käytettäisiin vieläkin. :)

Periaatteessa virittäessä esim. 5w40 öljy olisi järkevä vaihtaa vaikka 0w30 öljyyn eikä 10w60...
Koska ohut öljy voitelee, paksu nostaa kyllä painetta, mutta ei voitele yhtä hyvin.
Ja 30 -> 60 laskee tehoa, nostaa lämpöä. Koska virivehkeissähän jokainen pitää öljynlämmöt tietenkin kurissa, ei ohuemmasta öljystä ole periaatteessa haittaakaan (tiettyyn pisteeseen asti tottakai).
Tietenkin joku 0w30 vinokoneessa on erittäin kyseenalainen muutenkin. Mutta siirto esim 40 öljystä 60 ei ole perusteltua, jos lämmöt pysyvät kurissa niin mikä muu hyöty 60 öljystä on kuin valmistajien kassan kasvattaminen.

Karkea yleistys, tiedän. Mutta ihan hyvää luettavaa löytyy miksi kukaan siirtyisi esim. 10w60 öljyyn. M-sarjan moottoreissa uhkarohkeat tiputellut sieltä vaatimasta 10w-60 ihan 0w-40 eikä ongelmia.
Olisi kiva nähdä pidemmällä aika välillä estäisikö esim. 0w-40 öljy kuuluisia: e39 M5, e60 M5 alakerranlaakereiden kulumisia n. 100-150tkm kohdalla
Samoiten toinen uhkarohkea ajaa 0W20 öljyllä Lamboa, lämmöt pysyy kurissa, tehoa tuli joku 15hp lisää (en muista tarkkaan) ja väitti voitelevan paremmin kun vakio xW30.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

The moose

  • Vieras
Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
« Vastaus #35 : 22.01.2016, 15:03:24 »
Kolmella öljyllä sain tänään tehtyä pakkastestin. Pakkasta vaan 20

Teboil diamond 10w40 Teboil diamond diesel 5w40 ja belco tai delco 10w40 kaikki täys synteettisiä

Kännyllä voi olla vaikee saada tänne kuvia mut sanotaanko näin et tuota delcoa ei meinattu saada tratista läpi pullotettaessa. Sitä myy löytötavaratalot yms.. mobilin tehtaan rinnakkais vastaava tuotteena..

Jos ei muuta nii instagram linkit tähän saan.

https://www.instagram.com/p/BA16ktJoG2w/

https://www.instagram.com/p/BA16p3VoG28/

https://www.instagram.com/p/BA16s0voG3B/

https://www.instagram.com/p/BA165PYIG3b/
« Viimeksi muokattu: 22.01.2016, 15:19:35 kirjoittanut The moose »

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6024
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Poissa jake74

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 437
  • www.vrcf.fi

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
« Vastaus #38 : 10.11.2016, 18:04:28 »
Onko kokemuksia/apuja:
Pitäisi vaihtaa öljyt tuohon italianspagaattiin ja kolmen vaihtoehdon välillä pohdin:
Valvoline MaxLife 5w-40 (tällä öljyllä ei ole ollut minulla mitään ongelmia minkään vehkeen kanssa)
Valvoline SynPower 5W-40
Total Quartz 9000 5W-40 (tätä saisin töistä halvalla)

Onko noilla öljyillä käytännön eroa kylmäkäynnistyksissä tms. tilanteissa? Tätä olen pohtinut täällä ennenkin, mutta tuota prkl MaxLifea ei tunnu oikein missään enään olevan, joten aloin taas murehtimaan.

Moottori on 1.2 litrainen bensakone, 16V hydr. säätöiset, valurautalohko ja alumiinikansi kahdella nokka-akselilla. Öljysumut ja suositus kylmiin olosuhteisiin 5W-40.

The moose

  • Vieras
Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
« Vastaus #39 : 10.11.2016, 18:08:11 »
Yhdessä s80 oli totalin quartz 8000 öljyt ja olihan sit kylmänä jäykkää.

Max life oli vanhassa 740 luottoöljy kunnes kerran laitoin teboilit sisään.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
« Vastaus #40 : 10.11.2016, 18:22:51 »
Yhdessä s80 oli totalin quartz 8000 öljyt ja olihan sit kylmänä jäykkää.
Tämän takia asiaa epäilen. Viimetalvena -28°C kylmäkäynnistys ja yritti kyllä lähteä, muttei jaksanut pyöriä öljyjä vasten.

Lopulta hinattiin käymään, kolmen sylinterin venttiilit jäi kantamaan --> yhdellä käymään --> kahdella käymään jne... Lopputuloksena vuotava kannentiiviste.

Nyt en haluaisi enään samaa rääkkiä tehdä. Ko. motti lähtee vielä -30°C käymään, jos kaikki on kunnossa. Nyt on uusi akku, startilla lisämaa ja sähkölaitteet mitattu toimivaksi, muttei se auta jos öljy on pirun jäykkää kylmänä.

Toki -30°C on jo 5W öljylle kylmää. :D

The moose

  • Vieras
Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
« Vastaus #41 : 10.11.2016, 18:35:25 »
Tämän takia asiaa epäilen. Viimetalvena -28°C kylmäkäynnistys ja yritti kyllä lähteä, muttei jaksanut pyöriä öljyjä vasten.

Lopulta hinattiin käymään, kolmen sylinterin venttiilit jäi kantamaan --> yhdellä käymään --> kahdella käymään jne... Lopputuloksena vuotava kannentiiviste.

Nyt en haluaisi enään samaa rääkkiä tehdä. Ko. motti lähtee vielä -30°C käymään, jos kaikki on kunnossa. Nyt on uusi akku, startilla lisämaa ja sähkölaitteet mitattu toimivaksi, muttei se auta jos öljy on pirun jäykkää kylmänä.

Toki -30°C on jo 5W öljylle kylmää. :D

Jos tänä talvena tulee 30 pakkasia testaan tuon diamond dieselin 5w40 kuinka notkeeta on.

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
« Vastaus #42 : 10.11.2016, 18:44:25 »
Tuota 5W-40 synpoweria tullut käytettyä ysissä ihan ympärivuotisesti, ei pahaa sanottavaa.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
« Vastaus #43 : 10.11.2016, 19:14:43 »
Tuota 5W-40 synpoweria tullut käytettyä ysissä ihan ympärivuotisesti, ei pahaa sanottavaa.
Onko minkälaista, jos vertaa muihin, kylmäkäynnistyksissä? Tai onko tullut kokemuksia? Loppuuko kylmän raklatus/kolina nopeammin/hitaammin kuin jollain toisella? Vai onko motti niin hyväkuntoinen, ettei kolise vaikkei olisi öljyäkään. :D

Vinomottiin ainakin Valvolinen sivut suosittelevat MaxLifea, mutta ero Synpoweriin taitaa olla lisäaaineistuksessa.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottoriöljyjen kylmäkokeita
« Vastaus #44 : 10.11.2016, 23:00:15 »
Mobil Super 3000 5w-40. Ei voi hirveästi mennä pieleen kun sitä laittaa. Ei ainakaan mitään yllätysjäykkää kovemmassakaan pakkasessa.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

 

Elekma  Autoracing