Tuo ajoneuvojen tekninen seuranta (edellisessä versiossa puhuttiin satelliittipaikannuksesta, nyt ilmeisesti jostain mustasta laatikosta joka soittelee kotiin ja kertoo ajetut kilometrit tms) törmää aina samaan ongelmaan: sen huijaaminen on joko helppoa tai hyvin helppoa. Kiinnijäämisriski on ainoa mitä voidaan kasvattaa järkevästi. Helposti ollaan tilanteessa, jossa mennään kissa-hiiri-leikkiä akselilla laitteiden valmistajat - autoilijat - "vero-operaattorit".
Valtion budjetista sekä Öljy- ja biopolttoaineala ry:n sivuilta katsottuja ylimalkaisia lukuja:
- ajoneuvo- ja autoveron tuotto noin 2 mrd.€
- liikenteen polttonesteiden verot noin 2,9 mrd.€
- koko liikenne- ja viestintäministeriön hallinnoalan kustannukset noin 3,2 mrd.€
Karkeasti voisi heittää, että tieliikenteeseen valtio käyttää vähän päälle 2 mrd.€. Toki summaan lisätään vielä kunnat, jotka ylläpitävät omaa tieverkkoaan ja joille myös valtionavustuksia ohjataan. Mutta lähellekään ei päästä tuota lähes 5 mrd.€ jota liikenteeltä kerätään.
Ai niin. Olin laiska enkä jaksanut laskea liikenteen osalta ALV:n tuottoa lainkaan. Tuo 5 mrd ei siis riitä vielä liikenteen verotuotoiksi. Jos joku on jo laskenut tai jaksaa laskea paremmin, esittäkää ihmeessä tai linkatkaa.
Joka tapauksessa liikenne on aika reilu lypsylehmä Suomessa. Se on sinänsä ihan oikeinkin, selkeitä ulkoishaittoja tuottavana toimintana sitä on syytäkin verottaa. Mutta väylät siitä huolimattakin saataisiin kyllä rahoitettua valtion budjetista jos vaan haluttaisiin. Nyt on vaan tehty poliittinen valinta, että ei haluta rahoittaa.