Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Ajoneuvojen verotus ja sen muutokset

  • 856 Vastauksia
  • 177008 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 165
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajoneuvojen verotus ja sen muutokset
« Vastaus #825 : 11.11.2020, 16:28:04 »
Itseasiassa tuo yhteistuotanto on jostainsyystä katsottu todella huonoksi asiaksi
Kaukolämmitys ja yhteistuotanto olivat vallan loistava ideoita 50-70 vuotta sitten. Alun perinhän näillä ratkaisuilla lähdettiin puhdistamaan kaupunkien ilmaa korvaamalla rakennuskohtaista hiililämmitystä! Lämpöä tarvittiin paljon ja saatiin ”siinä sivussa” tuotettua sähköäkin. Vaan ajat ovat muuttuneet – sähkönkulutus on 10-kertaistunut noista vuosista. Mutta rakennusten lämmönkulutus ei olekaan kasvanut paljoa, koska uudemmat rakennukset ovat paremmin eristettyjä. Suomessa jumiuduttiin 50 vuoden ajaksi siihen ajatukseen, että meillä on kaukolämpö+yhteistuotanto = maailma on valmis. Istuttiin siis sormi pyllyssä ja annettiin muiden leikkiä lämpöpumppujen yms. höpöjuttujen kanssa... :idiot2:

https://findikaattori.fi/fi/21
https://www.tilastokeskus.fi/til/ekul/2006/ekul_2006_2007-12-12_kat_001.html

Yhteistuotantolaitoksissa lämpöä syntyy suunnilleen 2x määrä tuotettuun sähköön nähden. Kesällä lämpöä tulee yli tarpeen ja toisaalta sähköntuotannon hyötysuhde on vähän heikompi kuin lauhdevoimaloilla. Puhumattakaan siitä, että perinteinen lauhdevoimalakin alkaa jo olla auringonlaskun tekniikkaa.

Lämpö on fiksumpi tehdä lämpöpumpuilla, jolloin koko ketjun hyötysuhde voi olla jopa yli 100 % (saadaan enemmän lämpöä kuin polttoaineessa on energiaa). Puhumattakaan siitä, että Suomessakin suuri osa sähköstä tuotetaan muutoin kuin fossiilisia polttamalla. Tämän ansiosta sähköntuotannon CO2 päästö on painumassa alle 100 g/kWh (oli meilläkin taannoin >200).  Eli sähköauton 100 km ajomatka tuottaa noin 1,8 kg CO2 päästöt. Vrt bensiinistä 2348 g/litra, jolloin 6,5 l/100 km kulutuksella päästö 15,3 kg/100 km.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Ajoneuvojen verotus ja sen muutokset
« Vastaus #826 : 16.02.2021, 11:21:45 »
Valtion verotulot autoilusta romahtamassa – korvaajaa etsivä ryhmä tarvitsee jatkoajan
kräh kräh kräh, yllättyneet, käsi ylös?

Tullaan toukokuussa näkemään kunnon kurituspieru tai byrokratia -paketti, tai kulukasvatus tai mikä tahansa.  :2funny:

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1071
  • vapari
Vs: Ajoneuvojen verotus ja sen muutokset
« Vastaus #827 : 16.02.2021, 17:15:23 »
Vanhemmille autoille joku uus ympäristövero vaikka päälle. ::)
1000€/v maksu muiden päälle, hyvä tulee.

(varmaa ei pitäis tämmösiä edes vitsillä heittää, tiiä vaikka joku keksii tämänkin vielä ottaa käyttöön)
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajoneuvojen verotus ja sen muutokset
« Vastaus #828 : 16.02.2021, 20:27:11 »
En ole ihan ollut linjoilla aktiivisesti viimeaikoina.
Tuulensuojassa on kolme näitä kaikista syntisimmiksi leimattuja, ilman hiukkaskiihdyttimiä olevia Volvoja (V70 + 2 x S80). Yksi on aina vuorolaan vara-autona. Elämä on näin ollut helpompaa kun näiden kolineet jo tunnetaan. Näillä on pärjätty.

Mitenkähän verokarhu nämä aikoo höyhentää vai pitäisikö ikääntynyt kalusto jo vapauttaa palveluksesta? Ei kauhea suurta intoa olisi juuri nyt investoida autoihin, kun ei oikein tiedä mihin vaihtaisi ja huoliiko niitä uutukaisia kukaan ilmaiseksikaan enää 5 vuoden päästä.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1878
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Ajoneuvojen verotus ja sen muutokset
« Vastaus #829 : 17.02.2021, 12:55:36 »
Vanhemmille autoille joku uus ympäristövero vaikka päälle. ::)
1000€/v maksu muiden päälle, hyvä tulee.

(varmaa ei pitäis tämmösiä edes vitsillä heittää, tiiä vaikka joku keksii tämänkin vielä ottaa käyttöön)

Onhan tuota pikkuhiljaa kokoajan lisätty.. Siis autot joista ei ole co2 tietoa, se massaan perustuva verohan nousee kokoajan.

Hiemanhan tuo köyhien sorsiminen sotii suomalaista sosiaalidemokraattista yhteiskuntaa vastaan.. Vihreä vaikutus.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2708
Vs: Ajoneuvojen verotus ja sen muutokset
« Vastaus #830 : 17.02.2021, 15:54:35 »
Verokarhu löytää tiensä pian sähkön äärelle. Sekin on köyhän näkökulmasta hankala paikka, kun ilman sähköä harva pärjää, mutta ilman autoa kylläkin.

Kun sähkön hinta on saatettu pilviin, ihmiset alkavat innovoida tapoja säästää sähköä. Voi kyllä tulla sanomista, kun aletaan taas polttamaan pärettä, mutta nyt kerrostalon nurkassa.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa JPN_V70D3OR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 400
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajoneuvojen verotus ja sen muutokset
« Vastaus #831 : 17.02.2021, 17:47:26 »
Verokarhu löytää tiensä pian sähkön äärelle. Sekin on köyhän näkökulmasta hankala paikka, kun ilman sähköä harva pärjää, mutta ilman autoa kylläkin.

Kun sähkön hinta on saatettu pilviin, ihmiset alkavat innovoida tapoja säästää sähköä. Voi kyllä tulla sanomista, kun aletaan taas polttamaan pärettä, mutta nyt kerrostalon nurkassa.
Jo nyt tyynellä pakkaskelillä tulee halvemmaksi päräyttää diesel-aggregaatti pirtin nurkalle pörisemään - siinä se maailma pelastuu.

Sähköä maksaa ~6snt/kWh + vero jo nyt ~2.78snt/kWh = ~9snt/kWh, lisäksi tulee siirtomaksu ~6snt/kWh. Normisähkö maksaa siis ~15snt/kWh töpselissä.

Päivän hinta pö:lle näyttää olevan 90snt/l litrassa on ~9kWh energiaa  (jossa veroa on ~30snt/l, 3.33 snt/kWh, yllättävän pieni ero sähkön veroon)

Sanotaan että, pienellä aggregaatilla saa muutettua 1/3 energiasta sähköksi -> 3kWh/90snt -> 1kWh=30snt. Siispä aina kun pörssisähkö ylittää 21snt/kWh, niin oma genu käyttiin. (Tänäänkin on pari tuntia ollut 22-24snt.)

Verokarhu osaa laskea, ettei alamainen vahingossakaan pääse voitolle  ???



Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2708
Vs: Ajoneuvojen verotus ja sen muutokset
« Vastaus #832 : 17.02.2021, 19:14:58 »
Jo nyt tyynellä pakkaskelillä tulee halvemmaksi päräyttää diesel-aggregaatti pirtin nurkalle pörisemään - siinä se maailma pelastuu.

Sähköä maksaa ~6snt/kWh + vero jo nyt ~2.78snt/kWh = ~9snt/kWh, lisäksi tulee siirtomaksu ~6snt/kWh. Normisähkö maksaa siis ~15snt/kWh töpselissä.

Päivän hinta pö:lle näyttää olevan 90snt/l litrassa on ~9kWh energiaa  (jossa veroa on ~30snt/l, 3.33 snt/kWh, yllättävän pieni ero sähkön veroon)

Sanotaan että, pienellä aggregaatilla saa muutettua 1/3 energiasta sähköksi -> 3kWh/90snt -> 1kWh=30snt. Siispä aina kun pörssisähkö ylittää 21snt/kWh, niin oma genu käyttiin. (Tänäänkin on pari tuntia ollut 22-24snt.)

Verokarhu osaa laskea, ettei alamainen vahingossakaan pääse voitolle  ???
Jos käyttää aggregaatilla tuotetun sähkön lämpöpumpun pyörittämiseen ja johtaa pakokaasut lämmönvaihtimen läpi käyttöveden lämmitykseen, niin syntyy aika halpaa sähköä ja lämpöä.

Millähän vaan se sähköauto sitten ladataan? Ihan jokapojalla ei ole 50 kw genua.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajoneuvojen verotus ja sen muutokset
« Vastaus #833 : 17.02.2021, 22:49:56 »
Miksi pitäisi noin järeä olla? Paljonko tuo työntäisi toimintamatkaa akkuun yön aikana?  ;)

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2708
Vs: Ajoneuvojen verotus ja sen muutokset
« Vastaus #834 : 18.02.2021, 09:00:02 »
Miksi pitäisi noin järeä olla? Paljonko tuo työntäisi toimintamatkaa akkuun yön aikana?  ;)
Joo liioittelin, ehkä 30 kW:n genu just riittäisi sähköauton tankkaamiseen tyhjästä täyteen yön aikana, jos kuitenkin taloudessa on muitakin sähkön kuluttajia. Useimmat tietty ajaa päivässä vain muutaman kilometrin ja siihen riittää paljon pienempikin teho. 

Pointtihan tässä oli koko homman järjettömyys. Eli suo siellä, vetelä täällä. Verottaja keksii kyllä tavan lypsää miljadrit kansalaisiltaan. Sähköveron nousu on vain monille hankalampi asia kuin polttoaineveron nousu.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6048
Vs: Ajoneuvojen verotus ja sen muutokset
« Vastaus #835 : 18.02.2021, 12:20:00 »
Se gps-seuranta sieltä tulee, ei kaikkea sähkön hintaa voi nostaa vain koska osa porukasta ajaa autolla.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1878
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Ajoneuvojen verotus ja sen muutokset
« Vastaus #836 : 18.02.2021, 13:00:19 »
Joo liioittelin, ehkä 30 kW:n genu just riittäisi sähköauton tankkaamiseen tyhjästä täyteen yön aikana, jos kuitenkin taloudessa on muitakin sähkön kuluttajia. Useimmat tietty ajaa päivässä vain muutaman kilometrin ja siihen riittää paljon pienempikin teho. 

10kW generaattorilla saa saa 10h yön aikana 100kWh sähköä..

Tietysti jos pirtin lämmittääkin sillä geniksella tarvitaan enemmän potkua..

Käytännössä vaan tuo 33% hyötysuhde ei millään kärkkäisen kiporilla toteudu, vaikka olisi kuinka diesel moottorilla.. Tai ainakin jos puhutaan pelkästä sähkön tuotosta. Tietysi jos hukkalämpöä kerätään talteen päästään parempaaan hyötysuhteeseen..

Mutta kyllähän käytännössä sen löpönkin hintaa hilataan ylöspäin, siinä missä muitakin veroja.

Poissa JPN_V70D3OR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 400
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajoneuvojen verotus ja sen muutokset
« Vastaus #837 : 18.02.2021, 16:43:08 »
>10kW generaattorilla saa saa 10h yön aikana 100kWh sähköä..

Eikä monessa autossa ole 100kWh akkua, puhumattakaan että akku olisi täysin tyhjä alussa. 8kW on jo varsin riittävä teho.

>Tietysti jos pirtin lämmittääkin sillä geniksella tarvitaan enemmän potkua..
Jolloin 2kW jäisi maalämpöpumpun pyörittämiseen.

Mutta kumpikaan ei ota jatkuvasti ko. tehoa, eli kuormaa tasaamalla saisi vielä pirttiin valotkin.

Normiomakotitalon liitäntä on 3x25A->17kW, jolla sitten voi olla sauna ja liesikin yhtä aikaa päällä.

>Käytännössä vaan tuo 33% hyötysuhde ei millään kärkkäisen kiporilla toteudu, vaikka olisi kuinka diesel moottorilla.

No ei ihan, oli vaan helppo laskea, vaan ei tämä paljoa heitä. Tällainen hinnat alkaen peli lupaa vääntää litrasta löpöä 4kWh (jatkuvan käytön teho 8kW/2l/h) eli 22.5 snt/kWh
https://webshop.industriacenter.fi/product/850/diesel-aggregaatti-100kw-15000-te-xl-c-sdmo

>Mutta kyllähän käytännössä sen löpönkin hintaa hilataan ylöspäin, siinä missä muitakin veroja.

Tämä on täysin varmaa, voittamaan ei pääse ja jos pääsee, niin muutetaan sääntöjä!

Siispä kaikkein taloudellisinta on varata nykyisen kärryn korjauskuluhin 1-2000/v ja jatkaa sillä, niin pitkään kun leimaa saa  :P

https://tekniikanmaailma.fi/ajoin-teslalla-supernopealle-latausasemalle-kilowattitunnin-hinnaksi-tuli-jarkyttava-174-euroa/   :nohnoh


Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1071
  • vapari
Vs: Ajoneuvojen verotus ja sen muutokset
« Vastaus #838 : 18.02.2021, 17:01:59 »
Se gps-seuranta sieltä tulee, ei kaikkea sähkön hintaa voi nostaa vain koska osa porukasta ajaa autolla.
Gps seuranta on todella ongelmallinen monella tapaa.
Ja kaikki nykyiset maksut pysyisi ennallaan, mutta päälle laitettais vielä joku kilometrimaksu = autoilusta tulee ihan poskettoman kallista.
Jossain ehdotettiin esim. 10snt/km.

Vaatisi aika paljon lisää valvontaa, jotta se gps seuranta jollain tapaa toimisi.
Miten sen muuten kukaan tietäisi liikkuuko auto oikeasti, vai eikö jos paikannin näyttää että on paikoillaan.

Typerä ja ongelmallinen idea, ainakin omasta mielestä.. vaikka sitä nyt taas vaihteeks on joku aika sitte yritetty "markkinoida"..
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6048
Vs: Ajoneuvojen verotus ja sen muutokset
« Vastaus #839 : 18.02.2021, 20:34:54 »
Ongelmia siinä on, varmasti hallituksellekin kelpaisi hyvät vaihdoehdot yleistyvien sähköautojen verotukseen ajomäärän perusteella.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

 

KL-varaosat  Race.fi