mä en kyllä ymmärrä miten polttoaineen verotus olisi jotenkin tasapuolisempi kuin se vääjämättä tuleva gps-seuranta, jossa jokaiselle tielle voidaan keksiä ihan oma hinta.
syrjäseuduilla ajavat pienituloiset ovat suurin kärsijä polttoaineen veronkorotuksissa, toki verotaan miten vain niin tulevaisuudessa yksityiautoilun hinta nousee, ja reilusti.
Niin, siis sitä alunperin meinasin et tuon seurannan myötä tulevat kilometrimaksut tulevat kaiken tämän nykyisen päälle.
Erona polttoaine verojen korotuksiin se, et sen maksaa kaikki ajoi dieselillä, bensalla, viinalla tai sähköllä.
Ja auton kulutuksella tai käyttövoimalla ei voi vaikuttaa kilometrimaksuun.
Pikaisesti laskettuna esim. 10snt/km maksu vs. 40snt/l korotus polttoaineeseen, tulee kilometrimaksu kalliimmaks enemmän matkaa ajavalla. Esim. 2000km / kk ja 8l/100km kuluttava auto.
Jos laskee vaikka 1,60€/l hinnalla:
256€ polttoaineet + kilometrimaksu 200€ = 456€
2€/l hinnalla, ei kilometrimaksua:
320€
Toki se että millaisia kilometrimaksuja on ajateltu syrjäseuduille, on asia erikseen.
Mut siitä voi varmasti kaikki olla samaa mieltä et polttoaineiden hinnat ei ainakaan laske nykyisestä.
Ite esim. ajan keskimäärin noin 2000km/kk, ja Etelä-karjalassa.