Viikonloppuna jumppailin autoon uusiksi kaikki puslat raidentangonpäitä myöten. Tämä siitä syystä, kun jostakin kuuluu vaimea kolahdus kun lähtee liikkeelle, ei toki joka kerta, mutta riittävän useasti että sille on tehtävä jotakin. Taakse en saanut vaihdettua kun pitäisi purkaa ja käyttää koko irti koko akseli niin ennemmin ostan jonkun kunnollisen ulosvetimen tuohon touhuun..
Nameja
High tech ulosvedin
Tukivarren taaimmaisen puslan kanssa piti käydä isossa penkissä kun oli istui aika paljon tiukemmassa niin tuo irrallinen penkki ei pysynyt paikallaan
Kaikki vaihdettuna
Nämä jäi ylimääräiseksi
Tämän jälkeen tein autolle perusteellisen talvipesun ulkopinnalle, myllytin ja vahasin. Ei mennyt mun mielestä edes kauaa, himpun alta 5h
Nyt on hyvä suolan tarttua kiinni.
Sunnuntaina huomasin lasinpesunestettä lisätessä, että akun maakaapeli on tajuttoman kuuma. Sormeni sain siihen poltettua ja tuosta kauhistuneena kävin kaikki akulta lähtevät maapisteet läpi, eli teräsharjalla puhdistus. Tämä tepsi akun ja korin väliseen piuhaan, mutta akun ja moottorin välinen kaapeli kuumeni edelleen voimakkaasti. Myöhemmin illalla mittailin latausjännitteet ja ne oli enempivähempi epämääräisiä ja latausjännite tuntui laskevan sitä mukaa kun kaapeli lämpesi.
Tänään aamulla hain varaosapuljusta uudet kaapelikengät ja rengasliittimet. Jemmassa olleesta 35mm
2 kaapelista väsäsin uuden vanhan tilalle. Hiukan mietitytti, että millä mä nuo isot liittimet puristan kasaan, mutta onhan mulla prässi. Meni kyllä todella kivuttomasti
Johtosarja ulos
Uusi kaapeli
Jokusen 20min käyttelin autoa tallissa ja tunnustelin korjauksen tuloksia, korjaus oli onnistunut
mikään ei lämpeä edes täydellä sähkökuormalla, lisäksi latausjännite nousi tasolta epämääräinen (alle 13V kierroksilla) tasolle erinomainen. Tyhjäkäynnillä viimeisin mitattu arvo 13.85V ja korotetuilla kierroksilla 14.20V.
Kun autolla lähti ajamaan niin jännite huiteli siellä 14.6V tienoilla. Ajon aikana tarkkailin tätä ajotietokoneen kautta, muutoin mittaukset suoritin yleismittarilla.
Eräs toinenkin havainto nousi pintaan, kun ajelin n.15km moottoritietä; hetkellinen kulutus 100km/h vauhdissa seilasi välillä 3.9-4.4l välillä, kun aiemmin kulutus on
aina pyörinyt 5.1-5.6l haarukassa vauhdin ollessa 100km/h. Liekkö tuolla johdon lämpenemisellä ja laturin kuormittumisella vaikutusta asiaan, kun ikinä ei ole tullut edes ajatelleeksi kokeilla onko akun navat lämpöiset.. Katsotaan ja seurataan