Proturbo  Autodiagnoosi

V50 lisälämmitin ei pysy päällä

  • 44 Vastauksia
  • 28830 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tuce

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
V50 lisälämmitin ei pysy päällä
« : 05.12.2016, 12:49:19 »
Moro, täältä olen aikaisemminkin saanut hyviä vinkkejä volvojuttuihin. Kokeilin kysyä jo merkkihuollosta, mutta ei kaveri osannut puhelimitse tarkemmin neuvoa.

Eli 1.6 v50 2010 lisälämmitin onko sitten eberi vai joku artic? Ei suostu pysymään päällä. Välillä toimii normaalisti ja välillä ei ole lämmittänyt autoa ajastimella, eikä lähde suorakäynnistyksellä päälle. Merkkivalo syttyy sekunneiksi ja sitten heti sammuu. Olen puhelimella lukenut vikakoodit obd lukijalla ja siellä ei ollut mitään, muuta kuin ilmeisesti egr herjaus,joka ollut jo pitkään... Ei herjaa mitään ja akun olen ladannu ei pitäisi siitäkään olla kiinni. Onko lämmitin vaan huollon tarpeessa vai voiko vika olla muualla? Onko tuo huolto millainen homma onnistuisiko itseltä vai mitä maksaa liikkeissä? Kiitos kaikista neuvoista! :)

Poissa Volvo For Life

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 416
Vs: V50 lisälämmitin ei pysy päällä
« Vastaus #1 : 05.12.2016, 13:12:02 »
Vaatisi kunnon testerin jolla pääsee lisälämmittimeen käsiksi esim se motonetin Volvo lukija
Volvo S80 TDI

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 315
Vs: V50 lisälämmitin ei pysy päällä
« Vastaus #2 : 05.12.2016, 15:23:35 »
Jos puhelimesi kaverina on ELM vikakoodilukija niin se ei lue kuin moottoriohjausyksikön vikakoodit, ei mitään muuta. V50 on täynnä eri aivolaatikoita. Meillä oli V50:ssä Eberin kanssa akkujännite herja, ja ainut millä tuon tiedon sai varmistettua oli Volvon VIDA. Ei omalla ELM327 + puhelin antanut mitään mikä viittaisi akkuun.

Epäilen heikkoa akkua, ja se selviää tällä:
Laita virta-avain virtalukkoon ja käännä se I -asentoon. Laita Eberi suorakäynnistyksellä päälle ja pidä virta-avain I asennossa ja odota ja seuraa ajotietokoneen ruutua.

Meillä V50 d5:ssa Eberi heitti akkujännite alhainen -herjat, ja tuo herja näkyi vain edellämainitussa tilassa. Virhe-herja ei siis ollut luettavissa jos olit esim. ajastimella laittanut lämmittimen päälle mutta se ei ollutkaan lämmittänyt. Tai laitat suorakäynnistyksellä lämmittimen päälle mutta samantien käännät virta-avaimen I -asennosta 0 -asentoon, virheilmoitusta ei tule näytölle.
T: Jukka
Volvo XC70 D5 autom., MCS Countryman All4 aut, Hobby 495UFe

Poissa FIP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 192
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 lisälämmitin ei pysy päällä
« Vastaus #3 : 05.12.2016, 17:04:18 »
Samaa teki täällä viime talveva.
Tolkutonta savua pukkasi vähän aikaa ja sammui. Osa sisuskaluja meni vaihtoon ja muutama satanen taas kerran rahaa.
Ei näyttänyt mitään viestiä näytössä mutta liekinvartijaa taisi herjata testissä.

Poissa Tuce

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 lisälämmitin ei pysy päällä
« Vastaus #4 : 05.12.2016, 17:41:10 »
Jaahas täytyypäs kokeilla tuota eri virta-avaimen asennoilla. Olen akun koittanut myös sellaisella akku testerillä ja se näytti kyllä kohtuullisia arvoja. Ja ei tosiaan kyllä lähtenyt yhtenä päivänä päälle vaikka akku oli yön yli laturissakin. Ei viittis uutta akkuakaan turhaan laittaa, kun mitään muita akku oireita ei ole. Bilian huollossa sanoi puhelimessa, että poltinyksikön vaihto 500€, että siinä vika voisi olla. En sitten tiedä, kun se kuitenkin välillä toimii ja savuttaa kovin että onko tarve koko yksikön vaihdolle. Jostain jos löytyisi kuvia miten tuon saa irti niin voisi sitä ensin itsekin käpistellä. On vaan vieras peli itselle...

Näkyykö obd lukijalla hiukkasloukun tiedot? Sitä ei ole vaihdettu ja kilsoja 140tkm,olen odotellut että tulisi joku herjaus regeneroinnista, mutta ei ole mitään herjannut...

Poissa Korppi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 lisälämmitin ei pysy päällä
« Vastaus #5 : 05.12.2016, 19:55:47 »
Sama vika täällä. Ensimmäisillä kylmillä reilua savutusta ja hajua. Silloin jätti kerran ajastuksella lämmittämättä, mutta lähti aina moottorin käydessä päälle. Viime viikolla ei enää lähtenyt viiksestä päälle, eikä toimi ajossakaan.

Jostain luin, että jos lämppärin putket kuumenee, niin vika pumpussa. Itsellä ei tosin taidot riitä ongelmia ratkomaan.

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 315
Vs: V50 lisälämmitin ei pysy päällä
« Vastaus #6 : 06.12.2016, 19:08:49 »
Ei näy obd lukijalla hiukkasloukun tietoja, VIDA vaaditaan siihenkin. Regeneroinnista ei ainakaan meillä V50 herjaillut mitään, ei että olisi alkamassa eikä että olisi epäonnistunut.

Omien kokemusten perusteella voin sanoa, kun pitää ajotietokoneessa hetkellistä kulutusta päällä ja tekee moottorijarrutuksia, jos moottorijarrutuksessa hetkellinen kulutus ei mene 0,0:aan, silloin on regenerointi meneillään. Tai että 5. vaihteella ajaa n. 70kmh, hetkellinen kulutus pitäisi olla alle viidessä, regeneroinnin aikana se on 7-8 litraa. Mistään muusta ei oikein tiedä ajon aikana että onko regenerointi meneillään vai ei.

Ite kyllästyin kun V50 d5 alkoi tekemään 300km välein tyhjennyspolttoja, heivattiin koko loukku kuuseen ja samalla otettiin lisää woimaa koneesta ulos. Ei tarvi murehtia hiukkasloukun täyttymisistä tai tyhjennyspoltoista, saa vaan ajella.

Mulla on sellainen käsitys että Volvossa Eberi on pirun herkkä jännite-vaihteluille. Jos ajaa lyhyttä matkaa (esim. alle 10km suuntaansa) ja joka aamu käytät Eberiä ennenkun töihin lähdet niin ihan varmasti tulee ennemmin tai myöhemmin herjat ja Eberi jää käynnistymästä. Siksi kannattaisi pitää kerran viikossa auto päivän-kaksi älylaturissa näin talviaikana, ellei ole mahdollisuutta ajaa pitkän kautta töihin.

Toisekseen, toinen myrkkyä Eberille oleva juttu on lyhyet päälläoloajat: aikoinaan mulle eräs Eberi/Webasto huoltaja sanoi että aina kun laitat Eberin päälle, pidä sitä aina vähintään 20min päällä, mieluusti puolituntia että Eberi alkaa palamaan puhtaasti. Kaikki poltot alle 20min on vähän huonoksi Eberille kun lyhyiden polttojen takia alkaa palopesä nokeentumaan niin se näkyy sitten siinä että savua tulee muttei mitään tapahdu.

Tein ite ns. Master kytkimen Eberiin, jolla sain estettyä ettei Eberi käynnisty 0:an asteen tietämillä koska tuolloin Eberin ei tarvi olla auton kanssa kun 5min päällä niin moottorin lämmöt on jo normaalissa. Mutta nyt alkaa näyttämään siltä että tuo kytkinpatentti kettuilee, koska juuri tänään kävi niin että Eberi käynnistyi mutta sammui minuutti käynnistymisestään. Alkuperäinen 20A sulake sulakerasiaan ja kytkimen ohitus niin taas toimii.

Vähänkin uudemmat autot on nykyään niin "fiksuja" että osaavat tiputella noita mukavuusvarusteita pois varmistaakseen että auto käynnistyy seuraavalla kerralla. Siksi on vähän huono verrata siihen, että kun Eberi antaa "Akkujännite alhainen" -herjaa mutta auto silti starttaa ihan normaalisti.

Tuo on kyllä vähän huono juttu kun Eberi sammuu akkujännitteen takia, niin se ei mitään kerro kuskille silloin kun kuski tulee autoon ja avaa ovet tai käynnistää auton. Ite sain tuon Eberin akkuherjan selville juuri tuolla tavoin että käänsin virta-avaimein I -asentoon, rullasin ajotietokoneen rullasta Suorakäynnistyksen kohdan ja laitoin Eberin manuaalisesti päälle, ja odotin - en siis kääntänyt virta-avainta I -asennosta mihinkään. Silloin se heitti herjat ruutuun että "Lämmitin pois päältä akkujännite alhainen".
T: Jukka
Volvo XC70 D5 autom., MCS Countryman All4 aut, Hobby 495UFe

Poissa EMX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 lisälämmitin ei pysy päällä
« Vastaus #7 : 06.12.2016, 19:31:59 »
Omassa oli eberin kiertovesipumppu antautunut. Täällä oli jossain juttua siitä pumpusta mitkä siihen käy, orkkis on turhan kallis.. omaan tuli joku opelin pumppu, putkilähdöt vain ruuvata vanhasta uuteen
C30 2.0D R-design

Poissa Korppi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 lisälämmitin ei pysy päällä
« Vastaus #8 : 06.12.2016, 20:49:21 »


Tuo on kyllä vähän huono juttu kun Eberi sammuu akkujännitteen takia, niin se ei mitään kerro kuskille silloin kun kuski tulee autoon ja avaa ovet tai käynnistää auton. Ite sain tuon Eberin akkuherjan selville juuri tuolla tavoin että käänsin virta-avaimein I -asentoon, rullasin ajotietokoneen rullasta Suorakäynnistyksen kohdan ja laitoin Eberin manuaalisesti päälle, ja odotin - en siis kääntänyt virta-avainta I -asennosta mihinkään. Silloin se heitti herjat ruutuun että "Lämmitin pois päältä akkujännite alhainen".

Pitää huomenna kokeilla. Omasta muistikuvan mukaan avain täytyy kääntää II- asentoon, ennenkuin ajotietokeneetta voi räplätä ja aberin päälle ??

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 315
Vs: V50 lisälämmitin ei pysy päällä
« Vastaus #9 : 07.12.2016, 11:01:54 »
Ei tarvi kun vain I -asento. Sun pitää tuossa tilanteessa tavallaan "herättää" ajotietokoneen valikko henkiin rullaamalla sillä rullalla. Ensimmäisen rullan naksahduksella ei tapahdu mitään, mutta toisella tapahtuu. Näin ainakin d5 -mallissa.

Kunhan vain muistat ettet käännä takaisin 0 -asentoon että saat sen virhetekstin näkyville.
T: Jukka
Volvo XC70 D5 autom., MCS Countryman All4 aut, Hobby 495UFe

Poissa gRaggi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 213
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 lisälämmitin ei pysy päällä
« Vastaus #10 : 08.12.2016, 08:41:04 »
Meillä ihan sama ongelma meidän -11 v50sessä. Ja just eilen tilasin iso kasa varaosia, hehku, sihti, palopesä, liekkivahti ja tiivistesarja. Eberi on varmaan niin täynnä nokea että sen takia ei toimi. Minä laitan katkaisia että ei lähe kaupunki ajossa enää päälle pari minuutti kerrallaan.


Poissa gRaggi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 213
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 lisälämmitin ei pysy päällä
« Vastaus #11 : 12.12.2016, 12:53:56 »
Tänään purin eberin pois autosta, oikeasti aika helppo 30min homma, tilaakin on yllättävän paljon vaikka ensin näyttää että olis todella ahdasta. Homma etenee näin akku kaapeli irti, ilmaottoletku irti, sähköpiuha irti,pakoputki irti, eberi irti niin että pääsee ottaa vesiletkut ja polttoaineletku irti. Sen jälkeen helppo pujottaa eberi yläkautta pois mutta muista ottaa vesipumpun kaapeli irti. Sen jälkeen ei muuta ku vesiletkut kiinni toisiinsa ja ajoon. Minä tulppasin vielä polttoaineletku jos sieltä sattuis jotain tulemaan, pakoputki on just alhaalla. Otin muutaman kuvan vielä jos joku kiinnostaa.

Poissa FIP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 192
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 lisälämmitin ei pysy päällä
« Vastaus #12 : 12.12.2016, 13:20:18 »
Hienoa.
Laita ihmeessä kuvat kun olet ne ottanut. Varmasti tulee monelle tarpeeseen.

Poissa gRaggi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 213
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 lisälämmitin ei pysy päällä
« Vastaus #13 : 12.12.2016, 17:00:57 »
https://drive.google.com/folderview?id=0B-QSFfDiVPT8T2JDNTJMb2JEUGM

Siinä olisi ne kuvat, voin lisätä sit ku otan auki ja huollan sen.

Poissa gRaggi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 213
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 lisälämmitin ei pysy päällä
« Vastaus #14 : 13.12.2016, 21:44:13 »
Nyt on eberi purettu ja niinku arvasin niin aivan täynnä nokea, hehkun sihti ihan tukossa, hehkusta puuttui pala ja palopesä täynnä nokea ja vääntyny. Huomenna osat menee ultraäänipesuriin ja sit kasaus. Kuvia otin tänään myös ja uppaan ne siihen samaan paikkaan ku ne edelliset.

 

Elekma  Autoracing