Proturbo  Autodiagnoosi

volvo 460 2.0 viritys/piristys

  • 29 Vastauksia
  • 14691 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: volvo 460 2.0 viritys/piristys
« Vastaus #15 : 16.08.2011, 19:00:32 »
Se on kyllä huomattu että ilmaisia hevosia ei ole :)
Mutta harrastuksena teen ja harrastus maksaa.
pitää ottaa yhteyttä norrbackiin :D

muijalle auto on menossa mutta se haluaisi tehoa ja varsinkin vääntöä lisää että on mukava ja helppo ohitella tarvittaessa.
kerro muijalle, että tolla pitää pärjätä jonkin aikaa, laitat säästöön sen rahan jonka ajattelit tähän laittaa ja vaihdatte vaikka S40 turboon...

Toi vääntö ja teho viilaamalla tällästa vaparia ei vaan toteudu. Jos siihen jotain lisähevosia saa, niin ne tulee luultavasti yläpäähän kierrosrekisteriä...

Jos tällaista konetta olisi järkevää/helppoa virittää, niin eiköhän joku sitä olisi harrastanut...?
Itse en ainakaan muista monestakaan onnistuneesta virityksestä lukeneeni.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa connyl

  • Tinasotilas
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 207
  • Recycle Racing #08
Vs: volvo 460 2.0 viritys/piristys
« Vastaus #16 : 16.08.2011, 22:41:47 »
Näillä olen meinannu aloittaa, toi nokka on vielä mietintä asteella ku en haluiaisi että käytännöllisyys kärsisi.
Millistä milliin: 220-230° ja nosto vois olla n.10 mm.  Älä sekoita mainosastetta sitten.

Poissa ak111

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Volvo 460 piristelyä
« Vastaus #17 : 07.10.2017, 23:04:23 »
Homman nimihän on se, että satun omistamaan harvinaisen hyvä kuntoisen 460 volvon b20f koneella. Oon miettiny sellasta pitkä aikaista projektia, että jos vähän nykyaikaistaisi tuota konetta ja alustaa. Tarkoituksena olisi rakentaa moottorista suht tehokas, mutta rajoittaa sitä moottorinohjauksella. Ainakin omalla matikalla näin saataisiin vähäpäästöinen suht tehokas ikiliikkuja. Mielipiteitä kaivataan. Toimiiko tuo nyt ihan noin ja tiedän, että ei siinä mitään järkeä ole, mutta huvin ja urheilun vuoksi.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: volvo 460 2.0 viritys/piristys
« Vastaus #18 : 07.10.2017, 23:33:21 »
Itse laittaisin tuohon ahtimen kaveriksi ja näitä entisiä "vähäpäästöisiä" pystyy nykyään ahtamaan laillisesti. Vakio ECU ei varmaan paljoa ahtopaineesta ymmärrä, että melkein kannattaisi esim. megasquirt tai atecu laittaa sinne. Aikoinaan joku oli tuollaisesta saanut vähän lisää vääntöä pelkällä sylinterinkanavien paremmalla kohdistuksella pako/imusarjaan, ne kun eivät tehtaan jäljiltä ole mitenkään optimaalisesti kohdallaan.

Manuaalinen vaihdelaatikko kestää näissä 200-250hv ja tuo B20F kone varmaan vakio sisuskaluiltaan 180-200hv tietääkseni.
« Viimeksi muokattu: 07.10.2017, 23:36:21 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa ak111

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 460 2.0 viritys/piristys
« Vastaus #19 : 08.10.2017, 11:09:42 »
Niin tarkotus oli leväyttää kone kokonaan ja pistää siskalutkin uusiks takomännät ja kaikki. Ideana siis rakentaa kestävä pohja isoillekkin hevosvoimille, mutta moottorinohjauksella rajoittaa huipputehoa. Turboa en ajatellut laittaa. Sitä vaan läksin kyselemään, että onnistuuko tollanen ylipäätään kun tarkoituksena on saada todella kestävä taloudellinen auto? Pystyykö perus eco lastulla saamaan ihmeitä aikaan virimoottorille?

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: volvo 460 2.0 viritys/piristys
« Vastaus #20 : 08.10.2017, 12:50:46 »
Niin tarkotus oli leväyttää kone kokonaan ja pistää siskalutkin uusiks takomännät ja kaikki. Ideana siis rakentaa kestävä pohja isoillekkin hevosvoimille, mutta moottorinohjauksella rajoittaa huipputehoa. Turboa en ajatellut laittaa. Sitä vaan läksin kyselemään, että onnistuuko tollanen ylipäätään kun tarkoituksena on saada todella kestävä taloudellinen auto? Pystyykö perus eco lastulla saamaan ihmeitä aikaan virimoottorille?

Taitaa ajatusmaailma ja todellisuus olla tosi kaukana toisistaan.

Jos haluat kaikinpuolin paremman moottorin niin laita joku uudempi Rellun 16v moottori sinne.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: volvo 460 2.0 viritys/piristys
« Vastaus #21 : 08.10.2017, 14:26:09 »
Jos haluaa hyvän käyttöauton moottorin tehtyä halvalla/helpolla, turbo on tuossa paras vaihtoehto.

Vaparina virittäminen vaatii "hiukan" enemmän tekemistä, ja siinä korostuu erityisen suuresti tekijän osaaminen ja tietotaso.
Takohilut voi suoraan unohtaa - niitä ei tule tarvitsemaa.

Helpoimmalla pääset kun laitat nykyaikaisen 16v moottorin siihen, kuten esim. puli0ukko jo sanoi.

Oma kanta on se, et etsitään heti alkuun paras mahdollinen aihio ja sitten vasta miettii mitä tarvitsee sille tehdä että pääsee mahdolliseen tavoitteeseensa.

Kannattaa heti alkuun kuitenkin miettiä mitä siltä koneelta oikeesti haluaa.
Valmistaja on joutunut huomioimaan mm. melutasot, päästöt, moottorin pitkät huoltovälit... suunnitellessaan moottoria kokonaisuutena.

Eli esimerkiksi ilmansuodatinkotelo sekä itse suodatin on usein suunniteltu suodattamaan mahdollisimman tehokkaasti sekä vaimentamaan imuääniä.
 Jos kukaan on oikeasti testannut, miten suuri vaikutus sillä saadaan kun ilmansuodatinkotelon tilavuus onkin vaikkapa 1,5x suurempi ja ilmansuodattimella yli 2x enemmän pinta-alaa sekä virtaa hiukan paremmin.. niin se ero voi olla yllättävän suurikin. (kyllä; itse oon testannu -- enkä tarkoita nyt mitään "vapaasti virtaavia suodattimia")

Pakoputkisto voi joissakin autoissa olla hyvinkin alimitoitettu, jotta on saatu käyntiääni mahdollisimman hiljaiseksi lisäämättä kuitenkaan merkittävästi painoa suurilla äänenvaimentimilla.

Pakosarja on monesti kustannussyistä valettu. Ja sekin toki mahdollisimman kompakti malli sekä pomminvarma.
Useimmiten pakosarjan vaihto peltipakosarjaan ei tuo kummoista tehollista hyötyä jos moottorissa on kovin lyhyet venttiilien aukioloajat omaavat nokat ja jos kys. pakosarja on "yleismallinen" (eli putkien pituudet ja halkaisijat voi olla vähän mitä sattuu).

Imusarja sen sijaan on ollut yllättävän hyvä ainakin Volvoissa (esim. vino- ja tinakoneissa).
 Siihen ei välttämättä kannata puuttua ellei moottorin toiminta-alue ole merkittävästi korkeammilla kierroksilla tai tehotavoite ole huomattavan suuri.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: volvo 460 2.0 viritys/piristys
« Vastaus #22 : 08.10.2017, 20:37:48 »
Vaparivirityksen unohtaisin suoraan tuossa koneessa, menee vain rahat hukkaan. Muutenkaan ole hyvä aihio siihen kun palotilat männissä. Ahtaminen olisi ollut paras ratkaisu tuon B20F kanssa, ja ei vapariin niin paljoa hevosia saa, että takomännille tai H-profiileille olisi mitään tarvetta. Vaihdelaatikon kestokin rajoittaa viritystä.

Ei sillä lastullakaan saa kuin max. 5-10hv tehoa lisää...jos sellaista enää mistään edes saa.

Jos haluaa vaparilla yrittää niin vaihda tosiaan se 16v F7R kone sinne, en tosin ole varma meneekö tehorajat sillä yli ja sopiiko suoraan näiden vaihdelaatikkoon. Tosin T25 tai T28 garrett tuon B20F kylkeen taitaa helposti tuottaa enemmän tehoa/vääntöä kuin vapari 16v. Äkkiä katsottuna jopa B18FT vääntää vakiona suunnilleen saman kuin tuo rellun F7R kone ja B18FT koneesta saa T25:sella 180-200hv 1,1-1,2 bar ahtopaineella ja paremmalla coolerilla. Työn määrään nähden tuollaisen vapari 16v sovitus on aika turhaa hommaa, eikä autokaan kulje paljoa sen paremmin kuin B20F koneellakaan.

edit: Tuolla jotain juttua 16v sovituksesta ja sen pitäisi sopia 400-sarjalaisen laatikkoon suoraan:

http://www.volvo-480-europe.org/forum/viewtopic.php?f=3&t=4207

edit2: Vähän niin ja näin saako tuota 16v F7R konetta edes katsastettua näihin kun menee juuri ja juuri max. tehoraja yli. Tuo 20% mallisarjan tehokkaimmasta (120hv B18FT), laskettuna tehokkain kone mikä menisi pitäisi olla 144hv ja tuo F7R 16v on 145-148hv. Tuollainen 1.8 16v F7P 138hv menisi rajoihin, mutta on tuokin niin tehoton, että en alkaisi sitä vaihtamaan. Järkevintä/halvinta olisi laittaa se ahdin sen B20F kylkeen.
« Viimeksi muokattu: 09.10.2017, 22:34:15 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa Panssarivaunu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 630
Vs: volvo 460 2.0 viritys/piristys
« Vastaus #23 : 15.10.2017, 10:14:47 »
Tuunaako joku näitä nelisatasia?

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: volvo 460 2.0 viritys/piristys
« Vastaus #24 : 15.10.2017, 22:10:51 »
Tuunaako joku näitä nelisatasia?
Ainakin britanniassa 480 malleja harrastavat jonkin verran. Suomessa voi olla vähän hiljaisempaa nykyään näiden suosio ja eipä nämä ole aiemminkaan olleet kovinkaan haluttuja autoja. Tämänkin viritys taisi loppua nopeammin kuin alkoikaan.

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6026
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
Vs: volvo 460 2.0 viritys/piristys
« Vastaus #25 : 18.10.2017, 12:20:44 »
edit2: Vähän niin ja näin saako tuota 16v F7R konetta edes katsastettua näihin kun menee juuri ja juuri max. tehoraja yli. Tuo 20% mallisarjan tehokkaimmasta (120hv B18FT), laskettuna tehokkain kone mikä menisi pitäisi olla 144hv ja tuo F7R 16v on 145-148hv. Tuollainen 1.8 16v F7P 138hv menisi rajoihin, mutta on tuokin niin tehoton, että en alkaisi sitä vaihtamaan. Järkevintä/halvinta olisi laittaa se ahdin sen B20F kylkeen.
Laguna I:sta tai Safranesta 2.0-16v ~140hp -> on omaa sukuaan Volvo B4204S
Laguna II:sta 2.0-16V:sta (taitaa olla Megane II:ssä ja Scenic:ssäkin) Renaultin F4R se noin 140hummaa. Ahdettuna "sama" F4Rt alkaen 165hp. SportCliosta sama vaparina 170-200hp. (Vaihtelee vaikka Lagunan lohkoon Cliosta hatun + imu- ja pakosarjan :D )
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Poissa jake74

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 437
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 460 2.0 viritys/piristys
« Vastaus #26 : 18.10.2017, 12:28:00 »
Laguna I:sta tai Safranesta 2.0-16v ~140hp -> on omaa sukuaan Volvo B4204S
Laguna II:sta 2.0-16V:sta (taitaa olla Megane II:ssä ja Scenic:ssäkin) Renaultin F4R se noin 140hummaa. Ahdettuna "sama" F4Rt alkaen 165hp. SportCliosta sama vaparina 170-200hp. (Vaihtelee vaikka Lagunan lohkoon Cliosta hatun + imu- ja pakosarjan :D )

juu mutta eikö trafin säännösten mukaan minimi teho mene tänäpäivänä kannen mukaan mistä moottorista se on peräisin.
eli omavalmiste moottorissa pitää olla enemän ku tuo kannen minimi teho jos oon oikeen ymmärtänyt.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: volvo 460 2.0 viritys/piristys
« Vastaus #27 : 18.10.2017, 17:25:12 »
Olen kyllä edelleen sitä mieltä että tuon B20F ahtaminen tulee kaikkein halvimmaksi. Luulen että T25 garretilla saattaa lähteä 1bar paineella lähemmäs 200hv ja saman tehon saa noilla paineilla vaikka esim. B19A koneestakin.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: volvo 460 2.0 viritys/piristys
« Vastaus #28 : 01.11.2017, 17:59:10 »
juu mutta eikö trafin säännösten mukaan minimi teho mene tänäpäivänä kannen mukaan mistä moottorista se on peräisin.
eli omavalmiste moottorissa pitää olla enemän ku tuo kannen minimi teho jos oon oikeen ymmärtänyt.

Tämä on totta.

Jos menet B230 vapariin vaihtamaan saman -530 kannen kun turbossa niin siitä tulee 115hp -> 165hp automaattisesti...  :D
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2382
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: volvo 460 2.0 viritys/piristys
« Vastaus #29 : 02.11.2017, 02:03:09 »
Tämä on totta.

Jos menet B230 vapariin vaihtamaan saman -530 kannen kun turbossa niin siitä tulee 115hp -> 165hp automaattisesti...  :D

Niin, mitenhän ne konttorilla tulkitsiskaan Volvoissa tota sääntöä  ::)
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo