Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Autotalleissa tapahtuu

  • 9166 Vastauksia
  • 2105513 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Aukki

  • Master (evp)
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1780
Vs: Autotalleissa tapahtuu
« Vastaus #7710 : 29.12.2017, 14:50:36 »
Oletko hitsannut alumiinia TIG:llä?

25 vuotta sitten paljonkin. Ei ole omaa konetta vieläkään.  :-\
Aikuisten mopoautoilua jo vuodesta 2022

Paikalla Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Vs: Autotalleissa tapahtuu
« Vastaus #7711 : 29.12.2017, 17:57:24 »
Tässä on aika äkkiä hyviä perusteluita teroitukselle.

https://www.youtube.com/watch?v=bD0JOZzYrKI

Hiontasuunnallakin on tosiaan merkityksensä.
Alumiinille soveltuvaa elektrodia tietenkin on syytä käyttää.

ziiiiiiizzzzzzz   *kahvia->

Tuo nyt ei vastannut mitenkään kysymykseeni koskien alumiinia.

Mustaa, ruostumatonta ja haponkestävää (kupariakin olen kokeillut) olen hitsannut TIGillä tässä vuosien varrella kokolailla paljon. Niin tarkkaa ei minun tekemiseni ole, että elektrodin teroittamiseen tarvitsisin oikein oman koneen. Nauhahiomakoneella saa aikaiseksi täysin riittävän terävyyden elektrodiin.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Aukki

  • Master (evp)
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1780
Vs: Autotalleissa tapahtuu
« Vastaus #7712 : 30.12.2017, 00:42:38 »
Tuo nyt ei vastannut mitenkään kysymykseeni koskien alumiinia.


No nimenomaan alumiinin kanssa se kärki joutuu kaikista kovimmalle(koska vaihtovirta). Virtaa tarvitaan paljon.
Jos koneessa on pulssin käyttömahdollisuus , niin hyvä.
Siksi lämmön vienti siihen kohteeseen on parasta olla pienemmällä alueella, railossa jne. Siihen vaikuttaa hiontakulma ja suuntakin. Sen takia aina terävällä kärjellä.


Get it?   :)
« Viimeksi muokattu: 30.12.2017, 00:56:16 kirjoittanut Aukki »
Aikuisten mopoautoilua jo vuodesta 2022

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: Autotalleissa tapahtuu
« Vastaus #7713 : 30.12.2017, 08:45:01 »
AC:lla vaan ei pysy elektrodi kauaa terävänä vaan se muuttuu palloks itestään.
Kun tökkään sulaan tai lisäaineeseen niin mä katkasen vaan "saastuneen" kulmaa vasten vasaralla poikki ja taas voi jatkaa.

DC virralla pitää olla terävä ja itse teroitan smirgelillä tai joskus ihan rälläkälläkin lamellilaikalla.
Vihreä tikku alulle ja harmaa Fe/Rst mulla käytössä 1.6 ja 2.4mm.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: Autotalleissa tapahtuu
« Vastaus #7714 : 30.12.2017, 09:39:24 »
AC:lla vaan ei pysy elektrodi kauaa terävänä vaan se muuttuu palloks itestään.
Kun tökkään sulaan tai lisäaineeseen niin mä katkasen vaan "saastuneen" kulmaa vasten vasaralla poikki ja taas voi jatkaa.

DC virralla pitää olla terävä ja itse teroitan smirgelillä tai joskus ihan rälläkälläkin lamellilaikalla.
Vihreä tikku alulle ja harmaa Fe/Rst mulla käytössä 1.6 ja 2.4mm.

Hiporatkaisu teroitukseen on akkuporakoneen ja rälläkän yhdistelmä. :2funny:
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: Autotalleissa tapahtuu
« Vastaus #7715 : 30.12.2017, 09:41:54 »
Hiporatkaisu teroitukseen on akkuporakoneen ja rälläkän yhdistelmä. :2funny:
jep ja aina vaan paranee kun panee rälläkän kii viilapenkkiin niinkus tiiät  :2funny:

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: Autotalleissa tapahtuu
« Vastaus #7716 : 30.12.2017, 14:59:12 »
jep ja aina vaan paranee kun panee rälläkän kii viilapenkkiin niinkus tiiät  :2funny:
mulla alko rälläkkä rutista kun  ruuvasin sen penkkiin kii ;D itellä akkukone ja penkkihiomakone terottaessa.

Pienempiä elektrodeja en ees enää käytä, ihan sama lopputulos isommalla ja pienemmällä, isommat vaan pitkäkestosempia.
Just kävin hakee argonia jos tässä lomalla vielä ehtis vähä tiggailla 8)

Poissa Aukki

  • Master (evp)
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1780
Vs: Autotalleissa tapahtuu
« Vastaus #7717 : 30.12.2017, 15:15:22 »
Joku on laatinut hienon kuvankin:

Aikuisten mopoautoilua jo vuodesta 2022

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6346
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Autotalleissa tapahtuu
« Vastaus #7718 : 30.12.2017, 19:50:28 »
Mistä saa sellaisia elektrodeja, jotka pysyy terävänä, kun hitsaa alumiinia? Aikoinaan Biltemasta ostetut vihreät sulaa ainakin ihan palloksi hetkessä, vai voiko vika olla hitsarissa?

Poissa Aukki

  • Master (evp)
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1780
Vs: Autotalleissa tapahtuu
« Vastaus #7719 : 30.12.2017, 23:14:36 »
Mistä saa sellaisia elektrodeja, jotka pysyy terävänä, kun hitsaa alumiinia? Aikoinaan Biltemasta ostetut vihreät sulaa ainakin ihan palloksi hetkessä, vai voiko vika olla hitsarissa?

Minkä kokonen poltin sulla on? Tai siis minkä kokosia elektrodeja siinä voi käyttää?

Kyllähän sitä syytä aina kai ensin voi kattella hitsarista.  :D
Almuniimin kans vaikuttaa niin moni asia. (hitsattavan matskun vahvuus ja seostus, koneen säädöt, elektrodi(kunto ja etäisyys), puhtaus, kaasun virtaus...)

Moni verkkokauppa tarjoaa vihreää.
« Viimeksi muokattu: 30.12.2017, 23:23:19 kirjoittanut Aukki »
Aikuisten mopoautoilua jo vuodesta 2022

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Vs: Autotalleissa tapahtuu
« Vastaus #7720 : 30.12.2017, 23:40:19 »
Samoin kyllä täälläkin aina vihreä menee palloksi, ihan sama minkä paksunen tai millä virralla vetää. on sitten 2mm elektrodi tai 3-4mm, aina sama juttu.

Paikalla Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Vs: Autotalleissa tapahtuu
« Vastaus #7721 : 31.12.2017, 00:47:13 »
Samoin kyllä täälläkin aina vihreä menee palloksi, ihan sama minkä paksunen tai millä virralla vetää. on sitten 2mm elektrodi tai 3-4mm, aina sama juttu.

Sitä mä kanssa koitin ihan ensimmäiseksi sanoa.



Itsehän en osaa alumiinia TIGillä hitsata. Suurin syy löytynee epäpuhtaista materiaaleista ja vääristä hitsauskoneen säädöistä. Täytynee kokeilla joskus uudemman kerran, kun tässä on pikkuhiljaa kertynyt tärkeitä pointteja onnistumiseen.



Tässä on nyt kovasti puhuttu elektrodin terottamisesta. Onko täällä ketään sellaista tekijää, jolla on näyttää käytännön esimerkkiä saumasta, joka on pettänyt johtuen elektrodin väärän suuntaisesta teroittamisesta? Minä teroitan elektrodin nauhahiomakoneella pyörittämällä sormilla vaakatasossa. Toistaiseksi on ainakin vesi, ilma ja höyry pysynyt mustien/rst putkien sisällä vaikka elektrodi onkin teroitettu väärin. Elektrodi on yleispätevä violetti (korvasi punaisen).

Vai koskeeko tuo elektrodin oikea teroittaminen vain alumiinin hitsaamista?

Itsehän en ole kouluja käynyt vaan kokeilun ja erehdyksen kautta itseoppinut hitsari.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Autotalleissa tapahtuu
« Vastaus #7722 : 31.12.2017, 09:46:45 »
Vuonna 2013 olin eräässä pajassa hitsaajana ja siellä ainakin ne kaikki "kolkytä vuotta samalla penkillä hitsanneet" teroittivat kylmästi sen elektrodin nauhahiomakoneella. Aivan sama oliko hitsattava hapokasta, RST, mustaa vai alumiinia. Hyvä sauma niiltä tuli, enkä itse ikinä oppinut TIG:iä käyttämään.

Poissa Tico

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 380
  • www.vrcf.fi
Vs: Autotalleissa tapahtuu
« Vastaus #7723 : 31.12.2017, 10:00:57 »
Mistä saa sellaisia elektrodeja, jotka pysyy terävänä, kun hitsaa alumiinia? Aikoinaan Biltemasta ostetut vihreät sulaa ainakin ihan palloksi hetkessä, vai voiko vika olla hitsarissa?

Minäkin kaipaisin tähän selvyyttä.

Osaako joku hitsata alumiinia, niin että kärki pysyy terävänä? Jos osaa, niin vinkit, laitteisto ja säädöt jakoon heti.
960 -95 D5252T+ AW30/43
960 -96 B6284T + 722.643

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6346
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Autotalleissa tapahtuu
« Vastaus #7724 : 31.12.2017, 10:29:34 »
Minkä kokonen poltin sulla on? Tai siis minkä kokosia elektrodeja siinä voi käyttää?

Kyllähän sitä syytä aina kai ensin voi kattella hitsarista.  :D
Almuniimin kans vaikuttaa niin moni asia. (hitsattavan matskun vahvuus ja seostus, koneen säädöt, elektrodi(kunto ja etäisyys), puhtaus, kaasun virtaus...)

Moni verkkokauppa tarjoaa vihreää.

Pääasiassa 1,6 ja 2,0mm, jos oikein muistan. 2,4mm olis kova sana paksumman alumiinin kanssa, mutta ei ole tullut hankittua.

Mulla siis tuli alkuun sellainen oikein iso pisara siihen elektrodin päähän, mutta kaasun virtausta lisäämällä ja ac balanssia säätämällä tilanne koheni siedettäväksi. Se iso pallura siinä elektrodin päässä häiritsee kaasun virtausta ja saumasta tuli ihan kauheeta kuraa.

Tuskinpa sitä iha terävänä saakaan pysymään, mutta jos edes kohtuullisena.

 

Samppasport  Futurez