Carcom Oy  Ateho

960 16V turbo Italo

  • 63 Vastauksia
  • 22146 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa apopse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
960 16V turbo Italo
« : 16.09.2017, 14:41:20 »
Heinäkuussa ostin useammallakin foorumaisella olleen 960 Turbo italian tuonnin ihan käyttöautoksi. Tuossa nyt on yhtä sun toista ehostettavaa, mikä ei omaa silmää miellytä. Autostahan löytyy jo kaksi projektipäiväkirjaa foorumilta, joten jatketaan tarinaa :)

Kerrotaan nyt kuitenkin autosta ensin,
Eli auto on 960 16v turbo vuosimallia 91, mihin vaihdettu facelift keula ja samalla ylimaalattu(kohtalaisesti..)
Auto on laivattu suomeen vuonna 2003
Tekniikka on alunperin ollut B204FT+M46, mutta vaihdettu B230 öljysumulohko+FT-männät venttiilikoloilla ja M90 Laatikko. Kansi on B204 GLT nokilla
Kytkimenä Pottapyörä+sachs SRE-763+850 levy
Vakio turbo ja välijäädy, ahtoja n.0,8
Peränä multilink, jossa G80(toistaiseksi ainakin lukottaa vielä :D)
Alustassa on joka nurkassa Bilstein iskarit ja takana pätkityt kuormajouset

Hyvät varusteetkin löytyy
-automaatti-ilmastointi (vaatisi täyttöä)
-4x sähkölasit
-Sähköpeilit
-sähkölasikattoluukku
-Kaukolukitus (jälkiasenteinen)
-Harmaa nahkasisusta sähkösäädettävällä kuskinpenkillä
-Tilttiratti (Mk2 960)

Vikalistaa ostettaessa
-Maali on lohkeillut paikoitellen ja muutenkin maalaus ei ole täysin onnistunut
-Liikkeelle lähtiessä voimansiirto ravistaa (vauhtipyörä pitäis sorvata)
-Etulevyt on kierot ja jarrut aika tunnottomat
-Ilmastointi epäkunnossa
-Kattoluukku jumittaa ääriasentoihin
-Osa sähköpenkkien säädöistä ei toimi
-ohjaus on hieman raskas, hammastanko kusee öljyä hieman

Alla ostokunto


Ostohetkellä kiinni olleet vanteet oli suoraan sanottuna yököttävät ja epätasapainossa, joten omasta jemmasta laitoin uudet Ocean classic 17x8,5 alle 8)



Sitten sisustaa! vanhat harmaat plyyssi penkit saivat väistyä harmaiden nahkajakkaroiden tieltä 8) vanhat etupenkit oli molemmat sähkösäätöiset, uusissa vain kuskinpenkki. Oikein ryhdikkäät ovat, kuskinpenkin kulmaa pitää koittaa nahkamaalilla vielä ehostaa, hieman on siitä väri lähtenyt



Ilmastoinnista oli ostettaessa lauhdutin irti, noh sen laitoin paikalleen ja lauhduttimelta kompuralle menevä putki piti teettää. Kuivaimen laitoin uuden ja remmitkin on paikoillaan. Enää pitää käydä täyttämäs niin näköö, että lähteekö tuo pelaamaan. Ei mitään käryä, koska tuo on viimeksi käytössä ollut.


Elikkäs mitä autolle olisi suunnitelmissa
-Turbon ja välijäähdyttimen päivitys järeämpään, nykyinen vakio ei oikeen piisaa :D
-Ylimaalaus, mahdollisesti jollain toisella värillä
-Sisustan faceliftaus, jalomuovit, ilmastoinnin paneeli ja käyttökatkaisijat löytyy, joten odottavat kiinni laittoa.
-ulkokuoren ehostusta maalauksen lisäksi, R-spoikkaa, add-on helmamuovia, ruutumaskia yms.

Katsotaan mitä keksitään, tällä hetkellä armeija rajoittaa pahasti pajoitusta ja kun toinenkin projektiauto löytyy niin en pidä hoppua liiaksi tämän kanssa.
Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä :D
« Viimeksi muokattu: 30.07.2018, 22:23:14 kirjoittanut apopse »
ex. 93` 240GL B230FD
ex. 91' 964 Italo B234FT
ex. 98` C70 T5

Poissa apopse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
Vs: 960 -91 16V turbo Italo
« Vastaus #1 : 19.12.2017, 02:05:27 »
Vähä päivittelyä

Ilmastointi täytettiin ja pirskale sehän lähti pelaamaan, vielä pitää vähä laittaa kompuraöljyä kaasun sekaan, ettei kompura leikkaa kiinni.

kardaanin tukikumin ja laakerin vaihdoin.


lohkolämppärinki asensin kun talvella tarttoo tällä ajella.



Putsariksi tilasin K&n kartiosuodattimen, suhisee ainakin kivasti :D


Laatikko käytettiin irti liittyen voimansiirron ravistamiseen kytkintä luistattaessa, joskus on näköjään vähä kytkin luistanu. Vauhtipyörä sielähän oli paskana :P




Tilalle laitettiin ehjä pottapyörä ja uudet pultit ja ravistaminen loppu siihen  :sundaydriver:


Vielä kuva talvilookista hydroilla ::)
« Viimeksi muokattu: 17.04.2018, 19:36:59 kirjoittanut apopse »
ex. 93` 240GL B230FD
ex. 91' 964 Italo B234FT
ex. 98` C70 T5

Poissa apopse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
Vs: 960 -91 16V turbo Italo
« Vastaus #2 : 19.12.2017, 22:39:23 »
Tänään iski volvoon pirullinen sähkövika :buck2:

ajossa syttyi mittaristoon aika himmeästi palamaan lasinpesunesteen, polttimovian, akkulatauksen, jarrujen vikavalo ja käppärin valo, sekä abs-valo syttyi satunnaisesti välillä palamaan kirkkaasti ja aina kun vetäisi käppärin. Käppärin valo siis toimii normaalisti kun vetäisee päälle mutta jää himmeästi palamaan kun ottaa pois.

hetken päästä pimeni radio, johon tosin tuli sen jälkeen välillä sekunniksi virta, jonka jälkeen oli taas muutaman sekunnin täysin mykkä.

sen jälkeen kierroslukumittari rupesi näyttämään mitä sattuu, välillä nollaa ja välillä viisari pomppi miten sattuu, samalla auto ei jaksanut kiertää enää mihinkään, joten ajoin parkkiin. jonkin aikaa kävi melko vaivaisesti ja sitte sammu, startti jakso konetta pyöräyttää tämän jälkeen kierroksen pari, muttei käyntiin enää lähtenyt.

noh ei kauaksi kotoa onneksi hyytynyt, joten saatiin hinattua kotia.
Vähä viittais tuollainen oireilu maavikaan, joten moottorin maadoitus on tarkistettu ja kokeiltu myös lisämaadoistusta toisella kaapelilla. Kabiinista kerkesin jalkotiloista paneelit purkaa ja johtojakin kokeiltu heilutella ja sulakkeet katottu, mutta mitään vaikutusta ei ollut.
Sen myös huomasin, että akun jännite laski melko nopeasti virtojen oltua päällä hetkuusen. En sitten enempää jaksanut tänään pähkäillä tuon kans :-\

joten onko jollakin vastaavia kokemuksia tai muuta infoa mikä auttaisi vianetsintää, itse en mikään ammattilainen ole sähkötöissä, joten kaikki apu on tervetullutta. Esimerkiksi, että minkä maadoituksen puuttuminen voisi aiheuttaa tuollaisia oireita :idiot2: toivottavasti nyt sitte mikään ruisku tai sytkäboksi ei oo ottanu itteensä
ex. 93` 240GL B230FD
ex. 91' 964 Italo B234FT
ex. 98` C70 T5

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: 960 -91 16V turbo Italo
« Vastaus #3 : 19.12.2017, 22:46:45 »
Olisikos laturi väsähtänyt? Jos saat auton käyntiin niin mittaa lataus.

Poissa Sato|

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 381
Vs: 960 -91 16V turbo Italo
« Vastaus #4 : 19.12.2017, 23:35:39 »
Villi veikkaus että laturista (jännitteensäätäjäpaketista) hiilet loppu.
S80 D5 AWD -10 | 940 Turbo -96 | 242DL -82 | 960 16v Turbo -90

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 -91 16V turbo Italo
« Vastaus #5 : 20.12.2017, 00:42:38 »
Hiilet, tai hiilien liukupinnat puhki, tai virtalukonpohja. Helppo mitata yleismittarilla

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 -91 16V turbo Italo
« Vastaus #6 : 20.12.2017, 07:24:38 »
Toimiiko laturin merkkivalo? Laturi saa herätevirran sen kautta.

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6134
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: 960 -91 16V turbo Italo
« Vastaus #7 : 20.12.2017, 19:19:24 »
Veikkaan myös laturia. Toisella akulla käyntiin tai ladata akku jos mahdollista ja mittailla sen jälkeen?

Hieno Volvo  S*
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: 960 -91 16V turbo Italo
« Vastaus #8 : 20.12.2017, 19:28:54 »

Hieno Volvo  S*
Kyllä. Klassinen Volvo tyylikkäimmillään.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: 960 -91 16V turbo Italo
« Vastaus #9 : 20.12.2017, 20:11:46 »
Ja minä kun vasiten vaihdoin sienisuodattimen tilalle alkuperäisen kotelon :D No ei sillä... Mäkin melkein laittaisin panokseni latausvialle. Akku on uusittu pari vuotta sitten joten sen luulisi olevan kunnossa, toki eihän noista koskaan tiedä.
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: 960 -91 16V turbo Italo
« Vastaus #10 : 20.12.2017, 21:24:04 »
Jaa siinä on vieläkin huohotusletkuna tuo purkuysistä lainaamani tehostimen imuletku  :D
Eipä silti, sehän toimii siinä ja lukeekin Volvo oikeen, mutta linjaus vois olla paremminkin..

Poissa apopse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
Vs: 960 -91 16V turbo Italo
« Vastaus #11 : 20.12.2017, 23:00:36 »
Jep, laturissa oli vika. jännitteensäätimessä Hiilet aivan loppu, mätänetistä uus ja taas rokkaa, kiitokset avuista -H-
Nyt käynnissä akusta mitattuna antaa 14.8v

Toimiiko laturin merkkivalo? Laturi saa herätevirran sen kautta.
Ei se merkkivalo kyllä syttynyt niinkuin pitäisi sillon kun auto hyytyi ???

Kyllä. Klassinen Volvo tyylikkäimmillään.

nooh livenä tuo on karumpi :D

Ja minä kun vasiten vaihdoin sienisuodattimen tilalle alkuperäisen kotelon :D

On mulla vielä tallella se alkuperäinenkin ::) vaikka sekin oli vissiin seiskasta? peräisin
ex. 93` 240GL B230FD
ex. 91' 964 Italo B234FT
ex. 98` C70 T5

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2380
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: 960 -91 16V turbo Italo
« Vastaus #12 : 21.12.2017, 21:28:41 »
Jep, laturissa oli vika. jännitteensäätimessä Hiilet aivan loppu, mätänetistä uus ja taas rokkaa, kiitokset avuista -H-
Nyt käynnissä akusta mitattuna antaa 14.8v
Ei se merkkivalo kyllä syttynyt niinkuin pitäisi sillon kun auto hyytyi ???

Ei omassakaan edes välähtänyt latauksen valo kun laturi kuoli täysin, ihmettelin vaan kun matkalla sytty SRS-valo ja kun akkukin tyhjeni ja auto hyytyi siltatyömaan ruuhkaan syttyi loputkin valot  :buck2:

Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa apopse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
Vs: 960 -91 16V turbo Italo // moottoririkko
« Vastaus #13 : 11.01.2018, 15:04:30 »
Nyt kävi vähä ikävämpi paukku :buck2:

Olimpa eilen töissä lähös ruokatunnille ja 150 metriä pääsin kunnes..
öljyvalo syttyy, jonka jälkeen välittömästi sammui melkoisen kolinan kans, sain rullailtua gigantin pihaan parkkiin ja pelti auki.
konetta kokeilin pyöräyttää, mutta kolisee niin pahasti ettei enempää uskalla. Hihnan kokeilin jakopään muovien välistä siinä vaiheessa ja oli normaalia löysempi. Illalla hinattiin auto kotia ja hieman tutkin moottoria

Ei saatanan helevetti, täälä on varmaan 20 hammasta lähteny käveleen :tickedoff:



sitte tulppia irrottamaan ja piuhakameralla kattelemaan sylintereitä.

ykkösen tulppa


ja sylinteri :-[


kuva on joo aivan paska ja vielä väärinpäin, mutta ei parempaa saanut. Ainakin siinä yksi venttililautanen on ja vitusti pöpenöä.

Muissa sylintereissä ei mitään ihmeellistä näkyny ainakaan kameralla. Sillä toki näkee aika huonosti.

Elikkä nyt kun tuo kone on entinen niin suunnitelmissa on rakentaa uusi jossain vaiheessa. Pitää ensin nostaa tuo nykyinen keulilta ja avata. Männät nyt ainakin pitää vaihtaa, kansikin on varmaan melko paskana. Lohko on vielä kysymysmerkki.

Lisäksi laatikko pitää avata (tai vaihtaa) kun pitää hitonmoista rallatusta tyhjäkäynnillä kytkin ylhäällä.

elikkä uuteen koneeseen tulee
-B230 lohko
-B234 kansi rempattuna (jos vanha B204 on käyttökelvoton)
-FT/FK männät venttilikoloilla, männän renkaat varmaan uusin
-H-profiili veivit (ehkä?), jos innostuu enempi virittämään tulevaisuudessa niin eipähän jää veiveistä kiinni
-Uudet alakerran laakerit ja stefat
-ja tietenkin uus jakopää yms. hilut

Hetkeen nyt ei varmaan mitään tapahdu kun lähin paikka missä moottorin saisi irti on 60km päässä ja ensin pitää keksiä joku auto tilalle, että pääsöö edes töihi :idiot2:

Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä
« Viimeksi muokattu: 17.04.2018, 19:40:19 kirjoittanut apopse »
ex. 93` 240GL B230FD
ex. 91' 964 Italo B234FT
ex. 98` C70 T5

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 550
Vs: 960 -91 16V turbo Italo
« Vastaus #14 : 11.01.2018, 17:00:52 »
...Lisäksi laatikko pitää avata (tai vaihtaa) kun pitää hitonmoista rallatusta tyhjäkäynnillä kytkin ylhäällä.

omassa ainakin vähän rallattelee tyhjäkäynnillä, vapaalla ja kytkin ylhäällä painelaakeri, oli sitte käytetty tai tuliterä. Molemmat sachs tekeleitä.
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

 

KL-varaosat  Race.fi