KL-varaosat  Race.fi

Akun lataus

  • 100 Vastauksia
  • 39223 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Niclashki

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 743
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun lataus
« Vastaus #75 : 01.12.2018, 10:25:46 »
On muuten pelannut fantastisesti tuo AGM. En ole ladannut ulkoisella laturilla kertaakaan ja webasto möyhyää nyt syksylläkin mennen tullen ja palatessa. Suosittelen lämpimästi tämmöttistä akkua. Ja tosiaan ainakaan 2014 D5 XC60 ei tarttenu mitään akkuvahdin nollauksia. Huolto aikoinaan sanoi että he nollaavat mutta sillä nollauksella ei ole mitään merkitystä akun, laturin tms kestoon tahi suorituskykyyn ja että voi huoletta vaihtaa ilmankin

Mä myös laitoin XC60 D5 2014 malliseen viime syksynä Vartan 95ah AGM-akun. Loistavasti pelannut pätkäajossakin, vaikka webastoa tulee huudatettua jopa useamman kerran päivään. Kertaakaan en ole erikseen ladannut tai mitään nollaillut autosta kun akkua vaihdoin.
V90 T8 2020 Inscription

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Akun lataus
« Vastaus #76 : 01.12.2018, 11:34:08 »
Itse noita vaihdan akkuja töissä ja nollailen (luonnollisesti samalla). Mutta en ole kuullut, että Volvo olisi sekoillut uudella akulla jos ei nollattu.

Bemarissa jos ei nollaa pääsee noin vuoden kunnes on uusi akku taas vaihtokunnossa. (Ei ymmärrä että akku vaihdettu ja yrittää herätellä ylijännitteellä sitä uutta akkua -> tuhoutuu).
Niissä kun noita akkuja ladataan yli 17v hetkellisesti, että saataisiin vähän henkiin.

Japskeissakaan ei nollata (ei edes pysty) ne tajuaa uuden akun.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2708
Vs: Akun lataus
« Vastaus #77 : 01.12.2018, 11:42:21 »
Muistaakseni Volvossa suurin latausjännite on 15,8 volttia hetkellisesti. Sillä ei vielä akku mene pilalle.

Jos heittää uuden akun tyhjän tilalle, luonnollisesti herja alhaisesta akun varauksesta säilyy muutaman hetken ennen kuin akkuvahti oppii tilanteen. Nollaamalla herjat häviävät heti.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Akun lataus
« Vastaus #78 : 01.12.2018, 17:35:12 »
Bemarissa jos ei nollaa pääsee noin vuoden kunnes on uusi akku taas vaihtokunnossa. (Ei ymmärrä että akku vaihdettu ja yrittää herätellä ylijännitteellä sitä uutta akkua -> tuhoutuu).

Bemari siis tuhoaa ehjiäkin akkuja "koska aika on"? :o
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Akun lataus
« Vastaus #79 : 01.12.2018, 19:37:05 »
Bemari siis tuhoaa ehjiäkin akkuja "koska aika on"? :o

Ei. Vaan jos luet uudestaan:

"Bemarissa jos ei nollaa pääsee noin vuoden kunnes on uusi akku taas vaihtokunnossa. (Ei ymmärrä että akku vaihdettu ja yrittää herätellä ylijännitteellä sitä uutta akkua -> tuhoutuu).
Niissä kun noita akkuja ladataan yli 17v hetkellisesti, että saataisiin vähän henkiin."

Ja nimenomaan auto kun huomaa akun hiipuvan sitä lataillaan ylijännitteellä jotta saataisiin eloa.
Jos vaihdat akun "salaa", bmw typerä systeemi ei sitä tajua. Vaan yrittää herätellä henkiin ylijännittellä sitä uutta akkuakin vaikka ei ole tarve.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Akun lataus
« Vastaus #80 : 02.12.2018, 17:48:58 »
Ei. Vaan jos luet uudestaan:

"Bemarissa jos ei nollaa pääsee noin vuoden kunnes on uusi akku taas vaihtokunnossa. (Ei ymmärrä että akku vaihdettu ja yrittää herätellä ylijännitteellä sitä uutta akkua -> tuhoutuu).
Niissä kun noita akkuja ladataan yli 17v hetkellisesti, että saataisiin vähän henkiin."

Ja nimenomaan auto kun huomaa akun hiipuvan sitä lataillaan ylijännitteellä jotta saataisiin eloa.
Jos vaihdat akun "salaa", bmw typerä systeemi ei sitä tajua. Vaan yrittää herätellä henkiin ylijännittellä sitä uutta akkuakin vaikka ei ole tarve.

Eikö tämä hieno systeemi tunnista miten akku vastaa "herättelyihin"? Eli kun akku hiipuu se on tuhottava vaikka se elpyisikin?

Tuttava vaihtoi itse BMW akun. Muutaman kuukauden päästä akku oli tyhjä mutta ei piloilla. Auto tuli kuntoon nollauksella ja lataamalla akku täyteen.

Ei muuten ole ihme että germaanit itsekin sanovat että heidän autoteollisuudellaan on fifty-fifty mahikset selvitä tästä autojen sähköistymisestä. Kaikessa muussa sähkötekniikassa peli on ollut menetetty jo vuosikymmeniä sitten.
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Arponen

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 506
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun lataus
« Vastaus #81 : 03.12.2018, 07:21:15 »
Eikö tämä hieno systeemi tunnista miten akku vastaa "herättelyihin"? Eli kun akku hiipuu se on tuhottava vaikka se elpyisikin?


Ei ilmeisesti, kaikkein pahinta on kun säästetään ja vaihetaan ite pienempi akku tilalle mitä kuuluisi olla niin johan alkaa tulla virta ongelmia ja herjoja.

Volvoissa taasen ainakaan autocom ei muistaakseni käy edes tekemään nollausta jos autossa ei ole s&s
Volvo 740 '88 -ÖRRi
Volvo XC70 D5 '10
Valmet 359D
Shineray stixe 250

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Akun lataus
« Vastaus #82 : 23.11.2019, 01:21:35 »
Edelleen pelittää Exide AGM enemmän kuin hyvin. Kertaakaan ole ladattu ulkoisesti((!) ja webasto huutaa useamman kerran päivässä. Mitään ei nollattu, senkun pulttasin uuden akun paikoilleen parisen vuotta sitten.

Ei kannata uskoa viidakon tietotoimistoja vaan Volvon manuaalia ja Mulugreenia :)

Auto siis XC60 AWD 2014 ja hyvä niin :)

« Viimeksi muokattu: 23.11.2019, 01:42:15 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2708
Vs: Akun lataus
« Vastaus #83 : 23.11.2019, 07:57:49 »
Vähän asiaa sivuten. Olin jokin aika sitten viikon reissussa ja V90 oli kotipihassa ajamatta. Matkan jälkeen yritin laittaa VOCin kautta lämmittimen käyntiin, mutta tuli ilmoitus "Auto valmiustilassa, lämmitintä ei voida käynnistää". Marssin autolle ja laitoin lämmittimen käsin päälle. Lähtihän se, mutta 10 minuutin jälkeen tuli kännykkään ilmoitus suunnillein sanoin "Lämmitin sammutettu, akun varaus matala". Auto lähti kuitenkin vielä hyvin käyntiin ja ajelin jonkin matkan töihin ja vähän ylimääräistäkin. Iltapäivällä samat ilmoitukset. Oli pakko nöyrtyä ja laittaa yöksi laturiin, jonka jälkeen on pelannut ok, myös S&S toiminto.

Nuo uudet himmelit kuluttaa tautisesti virtaa myös parkissa, kun imaisevet 95 AH AGM akun tyhjäksi viikon seisomisen aikana.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Akun lataus
« Vastaus #84 : 23.11.2019, 12:10:55 »
Vähän asiaa sivuten. Olin jokin aika sitten viikon reissussa ja V90 oli kotipihassa ajamatta. Matkan jälkeen yritin laittaa VOCin kautta lämmittimen käyntiin, mutta tuli ilmoitus "Auto valmiustilassa, lämmitintä ei voida käynnistää". Marssin autolle ja laitoin lämmittimen käsin päälle. Lähtihän se, mutta 10 minuutin jälkeen tuli kännykkään ilmoitus suunnillein sanoin "Lämmitin sammutettu, akun varaus matala". Auto lähti kuitenkin vielä hyvin käyntiin ja ajelin jonkin matkan töihin ja vähän ylimääräistäkin. Iltapäivällä samat ilmoitukset. Oli pakko nöyrtyä ja laittaa yöksi laturiin, jonka jälkeen on pelannut ok, myös S&S toiminto.

Nuo uudet himmelit kuluttaa tautisesti virtaa myös parkissa, kun imaisevet 95 AH AGM akun tyhjäksi viikon seisomisen aikana.

Mitkä uudet himmelit kuluttaa parkissa niin paljon virtaa? Taitaa olla ohjelmistobugeja. V90 kuitenkin vasta muutaman vuoden vanha malli
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2708
Vs: Akun lataus
« Vastaus #85 : 23.11.2019, 13:47:10 »
Mitkä uudet himmelit kuluttaa parkissa niin paljon virtaa? Taitaa olla ohjelmistobugeja. V90 kuitenkin vasta muutaman vuoden vanha malli
VOCia epäilen. Joku siellä kuiteskin joutessaan virtaa imee. Todennäköisesti bugi, mutta oliko hetkellinen vai jatkuva, sitä en tiedä.

Rouvan V40 tyhjeni akku parissa viikossa kesällä, kun ei ajettu yhtään. Käyntiin lähti silloinkin, mutta herjaili alhaista varausta. Siinä ei ole edes VOCia.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Akun lataus
« Vastaus #86 : 23.11.2019, 14:50:15 »
Olisko syy siinä että akku on jo valmiiksi ollut  liki tyhjä? Nykyautot kun vissiin lataa mitensattuu päästöjen minimoimiseksi
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa AA85

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun lataus
« Vastaus #87 : 27.11.2019, 17:22:11 »
Olenko ymmärtänyt oikein. Laittamalla akkukotelon kannen (31335286) V60 D5 ’15 saan sinne sopimaan Exiden EK950 AGM patterin?
'13 V60 D5 AWD

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Akun lataus
« Vastaus #88 : 27.11.2019, 18:29:38 »
Olenko ymmärtänyt oikein. Laittamalla akkukotelon kannen (31335286) V60 D5 ’15 saan sinne sopimaan Exiden EK950 AGM patterin?

En uskalla varmuudella sanoa sopivuutta V60 kanssa. Tuo korkeampi kansi on 60-sarjan kansi mutta jos sun kotelo on matalampi kuin mun XC60 kotelo niin ei mahdu. Ei ainakaan saa kantta kiinni. Sitten jos akku mahtuu koteloon ja kansi menee kiinni, niin konepellinkin on vielä mahduttava kiinni. Mun XC60 kanssa ei mitään hätää. Tuskin on sun V60 kanssakaan kun konepeltejä tuskin on montaa sorttia kuten tuskin on akkukoteloitakaan (korkeutta varioidaan kai sillä kannella) mutta en uskalla luvata. Mittaile ja googlaa.

http://www.skandix.de/en/spare-parts/electrics/battery/cover-battery-box-front-section/1054739/

Edit: severta vielä että XC60 kanssa tuota korkeampaakin kantta piti hitusen modata että lopsahti kevyesti kiinni. Kantaa akun etureunasta ehkä millin. Siihen akun etureunaan maalikynällä tms väriä ja sit kansi kiinni ni saat merkattua kohdan. Juotoskolvilla sulatin muovua veks ja viimeistely puukolla. Jotain kuitumuovia..kovaa :)
« Viimeksi muokattu: 27.11.2019, 18:47:25 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa AA85

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun lataus
« Vastaus #89 : 27.11.2019, 18:51:15 »
En uskalla varmuudella sanoa sopivuutta V60 kanssa. Tuo korkeampi kansi on 60-sarjan kansi mutta jos sun kotelo on matalampi kuin mun XC60 kotelo niin ei mahdu. Ei ainakaan saa kantta kiinni. Sitten jos akku mahtuu koteloon ja kansi menee kiinni, niin konepellinkin on vielä mahduttava kiinni. Mun XC60 kanssa ei mitään hätää. Tuskin on sun V60 kanssakaan kun konepeltejä tuskin on montaa sorttia kuten tuskin on akkukoteloitakaan (korkeutta varioidaan kai sillä kannella) mutta en uskalla luvata. Mittaile ja googlaa.

http://www.skandix.de/en/spare-parts/electrics/battery/cover-battery-box-front-section/1054739/

Edit: severta vielä että XC60 kanssa tuota korkeampaakin kantta piti hitusen modata että lopsahti kevyesti kiinni. Kantaa akun etureunasta ehkä millin. Siihen akun etureunaan maalikynällä tms väriä ja sit kansi kiinni ni saat merkattua kohdan. Juotoskolvilla sulatin muovua veks ja viimeistely puukolla. Jotain kuitumuovia..kovaa :)

Kävin katsomassa tuon paikallaan olevan kannen numeron 31353766. Googlettamalla selvisi, että saattaisi olla myös xc60:n osa.

Pistin tuon korkeamman tilaukseen. Ei nyt iso menetys ole vaikkei sopisikaan.
'13 V60 D5 AWD

 

Elekma  Autoracing