Ateho  Elekma

Akun lataus

  • 100 Vastauksia
  • 38910 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Volovo40

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
Vs: Akun lataus
« Vastaus #90 : 28.11.2019, 01:34:53 »
Lisävirran antaminen toisesta autosta kannattaa tehdä suoraan runkoon, koska silloin on suurempi kipinöintiriski ja oikosulun mahdollisuus. Voi nääs räjähtää akku silmille. Ylläpitolaturin kanssa ei näin pysty käymään, kun laturin voi kytkeä vaikka väriin napoihin ilman vaurioita.

Yleensä kyllä kaiken maailman suosituksissa ja ohjeissa pyydetään tekemään asioita mukamas sen takia toisella tavalla että olisi/tulisi vähemmän tai pienemmät vahingot.
Niin taitaa olla PIENEMPI kipinöintiriski tossa auton runkoon maan yhistämisessäkin..

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Akun lataus
« Vastaus #91 : 28.11.2019, 09:05:16 »
Yleensä kyllä kaiken maailman suosituksissa ja ohjeissa pyydetään tekemään asioita mukamas sen takia toisella tavalla että olisi/tulisi vähemmän tai pienemmät vahingot.
Niin taitaa olla PIENEMPI kipinöintiriski tossa auton runkoon maan yhistämisessäkin..
Tietysti näin päin. Sormet ovat olleet aikanaan ajatusta nopeammat.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa janhon

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun lataus
« Vastaus #92 : 28.11.2019, 18:25:50 »
Tietysti näin päin. Sormet ovat olleet aikanaan ajatusta nopeammat.

Ja ei tyhjennä täyttä akkua tyhjään akkuun. :) Kun miinus on rungossa.
« Viimeksi muokattu: 28.11.2019, 18:32:37 kirjoittanut janhon »

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Akun lataus
« Vastaus #93 : 30.11.2019, 12:57:42 »
Ja ei tyhjennä täyttä akkua tyhjään akkuun. :) Kun miinus on rungossa.

Ei se siihen vaikuta.
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa CarmanX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 244
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun lataus
« Vastaus #94 : 19.12.2020, 18:36:51 »
Nostan vanhaa, mutta sanokaas akkuihmiset, että mikä on paras ja toimivin valinta vuosimallin 2012 XC60 AWD D5:een, kun tarkoitus olisi selvitä talven yli ilman akun ylläpitolatausta ja Webasto on käytössä 1-2 kertaa päivässä, ajojen koostuessa pääasiassa muutaman kilometrin siirtymistä. Välistä toki ajetaan pidempäänkin, mutta yleensä se on tuollaista paikasta toiseen muutaman kilometrin sisällä siirtymistä.

Ylläpitolataus helpottaisi tilannetta, mutta tällä hetkellä ei ole käytettävissä kätevästi paikkaa, jossa auto voisi olla tolpassa johon tulee jatkuva virta. Nykyisessä tolpassa pukkaa virtaa 2h sykleissä ja sitä ajastinta pitäisi käydä manuaalisesti siirtelemässä jos haluaa pidemmän välin ja käsittääkseni tuo 2h on talvella auttamattoman lyhyt aika. Kaipa sen tolpan kellokytkimen voisi jotenkin kikkailemalla saada syöttämään sähköä jatkuvasti, mutta se ei ole kuitenkaan tässä ensisijainen optio.

Joku AGM-akku ilmeisesti olisi ok, mutta mikä, mistä ja miksi? Ja tosiaan vielä varmistus, että pitääkö tuohon nyt tehdä se nollaus, vai ei ja onnistuuko se muualla kuin sinisellä tiskillä?
Volvo XC60 D5 AWD R-Design Aut. (MY12)

Poissa Ossi66

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 219
  • Onni ei ole päämäärä vaan tapa matkustaa
Vs: Akun lataus
« Vastaus #95 : 19.12.2020, 18:43:02 »

Joku AGM-akku ilmeisesti olisi ok, mutta mikä, mistä ja miksi? Ja tosiaan vielä varmistus, että pitääkö tuohon nyt tehdä se nollaus, vai ei ja onnistuuko se muualla kuin sinisellä tiskillä?

Autonvaihdossa vaihdoin autojen akut ristiin, kun entisessä oli 10kk ikäinen AGM ja uudemmassa ehkä alkuperäinen.
Tehtiin nollaus testerillä ja yön yli seisonta vaihdon päälle Pohjanmaan Autohuollossa kielen vaihdon yhteydessä. Onnistuu siis muutenkin kuin marmoritiskillä
« Viimeksi muokattu: 20.12.2020, 01:02:45 kirjoittanut Ossi66 »
Volvo XC70 D5 -11
Dethleffs Camper Lifestyle 510 -08
Ex. Volvo V70 D5 -05

Poissa James Bond

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun lataus
« Vastaus #96 : 20.12.2020, 10:31:01 »
Akkuvahdin nollaus

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw

Ei mikään akku välttämättä kestä pätkäajoa ja wepaston käyttöä jos ei välillä lataa tai aja pidemmän lenkin.

Itsellä Exide Agm 95ah XC60 D5 vm 2016, eikä ongelmia vaikka wepastoa käytän ahkerasti. Tosin lataan akun myös säännöllisesti.
Volvo V60 T8 LR, R-Design -22

Poissa CarmanX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 244
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun lataus
« Vastaus #97 : 23.12.2020, 00:04:23 »
Akkuvahdin nollaus

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw

Ei mikään akku välttämättä kestä pätkäajoa ja wepaston käyttöä jos ei välillä lataa tai aja pidemmän lenkin.

Itsellä Exide Agm 95ah XC60 D5 vm 2016, eikä ongelmia vaikka wepastoa käytän ahkerasti. Tosin lataan akun myös säännöllisesti.
Noista akuista oli kerran yhden asentajan kanssa puhetta, että marmoritiskiltä saatavat Volvo-brändätyt akut tuntuvat poikkeuksetta kestävän käytössä pidempään ja paremmin kuin erikseen ostetut, vaikka molemmissa olisi esim. juuri Exiden leima jossakin viivakoodin alle. Lieneeköhän sisällöissä tai laadunvalvonnassa jotain eroa?

Olettaen että tuossa on perää, niin onkohan esim. juuri tuollaisia 95Ah AGM-akkuja saatavana suoraan Volvolta?

Tuo säännöllinen lataus juuri on omassa käytössä ongelmallista, kun auto on taloyhtiön tolppapaikalla, jossa on kiinteä 2h ajastin. Siinä ajassa ei paljon akkua latailla ja olisi muutenkin aika turhauttavaa juosta siirtelemässä ajastinta vähän väliä. En tiedä saisiko sen ajastimen jumitettua on-asentoon jollakin tavalla, jos vaikka talvisin kerran kuussa lataisi akkua yön yli.
Ajastin on tällainen:
Volvo XC60 D5 AWD R-Design Aut. (MY12)

Poissa AnttiHar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun lataus
« Vastaus #98 : 29.03.2021, 08:31:08 »
Viikonloppuna XC60:stä (2011) hakiessa yhdellä tauolla kuuntelin poppia kun syöskentelin niin auto ilmoitti akun huonosta varauksesta. Eilen sitten rupesin kattelemaan, että olisko lohkolämmittimessä myös ylläpitolaturi (myyvä autoliike ei tiennyt). Huomasinkin sitten, että akussa oli CTEKin adapteri akussa => päättelin tästä, että eipä taida olla ylläpitolaturia. Noh, kun itseltä löytyi tuo CTEKin laturi laitoin sen kiinni ja annoin olla Recond moodissa eilisestä lähtien. Aamulla otin laturin pois niin ei se ollut päässyt eteenpäin varauskyvyn testistä eli mennee aukku vaihtoon mieluummin pian kuin ensi talvena yllättäen :-).

Autossa on siis webasto, mutta päivittäinen työmatka ajo on 25km suuntaansa maantietä eli sinällään lataus toiminnee autonkin toimesta. Lukasin tämän ketjun läpi ja akunvaihdossa ei näemmä ole muuta kuin sopiva akku paikalleen. Onko edelleen tietämys tämä ja oisko suositusta akusta joka tipahtaa nätisti paikalleen ilman modauksia? Start-Stoppia ei ole autossa.


Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun lataus
« Vastaus #99 : 29.03.2021, 16:00:58 »
Tuo säännöllinen lataus juuri on omassa käytössä ongelmallista, kun auto on taloyhtiön tolppapaikalla, jossa on kiinteä 2h ajastin. Siinä ajassa ei paljon akkua latailla ja olisi muutenkin aika turhauttavaa juosta siirtelemässä ajastinta vähän väliä.
Tulee niitä lataustunteja viikon mittaan. Asiaa saa autettua myös vähän tehokkaammalla ylläpitolaturilla - eli ei laiteta sitä pienintä 2 A mallia.

Kovemmilla pakkasilla latausvirta jää silti laturin nimelliskapasiteetista huolimatta pieneksi, mutta tähän tuli (toisessa ketjussa?) parikin vaihtoehtoista strategiaa.

1. Jos lähtö säännölliseen aikaan ja autossa webasto, niin ajastetaan sähkösyöttö samaan aikaan esilämmityksen kanssa -> laturi kattaa valtaosan tai parhaimmillaan kaiken webaston sähkönkulutuksen

2. laitetaan lataus päälle, kun auto palaa kotipihaan -> hyödynnetään moottorin lämpö siihen, että saadaan ladattua tehokkaammin

Poissa kestosippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 275
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun lataus
« Vastaus #100 : 29.03.2021, 17:01:08 »
Minä päättelin tämän saman asian sillai että kun ylläpitolaturi lataa akkua pakkasessa akun kemia herää toimimaan ja sitten kun Webasto alkaa toimimaan on ylläpitolataus vielä silloinkin päällä. Mulla 4A Defan ylläpitolaturi. Akku on pysynyt täytenä lyhyemmälläkin ajolla. Kun akku on hereillä heti auton käynnistyessä se alkaa lataantumaan heti.
V70 2,4d automaatti  vm.2010 (D5244T14)

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron