Autodiagnoosi  Carcom Oy

Tinakoneen öljynkerääntyminen kanteen ratkaisuja ja haitan minimoimista

  • 13 Vastauksia
  • 7540 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa e0000333

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
  • www.vrcf.fi
Moro!

Ei meinannut haku löytää kuin satunnaisia keskusteluja aiheesta ja ilmeisen iso ongelma kuitenkin monelle niin jos kerätäis tähän tietoa.

Eli mitä nyt itse olen aiheesta ymmärtänyt, niin ongelma on tietysti hydraulisten painimien kanssa esiintyvä juttu. Aiheuttaako muuttuva ajoitukselliset nokat tätä vai onko niiden systeemi erilainen? Itsellä on 850 T5 moottori jossa ei säätyviä nokkia ole, mutta hydrauliset kupit sen sijaan löytyy.

Jos ongelman haluaa poistaa kokonaan niin paras tapa siihen lienee kansi jossa on kovat painimet ja silloin puuttuu myös ne öljyreijätkin?
Itse en näe kovin hyödylliseksi alkaa vaihtamaan pelkkiä hydraulisia painimia koviin. Juurisyy kuitenkin on ja pysyy eli ne öljyreijät. Hydrauliset painimethan nyt ei sitä öljyä sen kummemmin sinne vuoda kuin kovatkaan.

Kannesta on vain neljä alasvalutuskohtaa/reikää, kun lohkossa niitä on puolestaan viisi.
Onko tietoa tuosta voiko umpinaisen kohdan kannen imupuolelta avata, että mitä siellä takana on?
Ja tuntus ainakin itsestä, että jos kannesta lisää huohotusreittejä koneesta ulos niin se luonnollisesti tehostaa ongelmaa, kun huohotusilma nousee noita valumareittejä pitkin kanteen entistä enemmän ja varmaan se öljy sit ei meinaa päästä alas jos huohotusta on reilusti.

Kone mulla on ihan kokonaan nyt ylösrakennettu, porattu ylikokowössnereille ja tiiveys pitäs olla nyt niin hyvä kuin sen tuosta koneesta perusjumpalla saa. Huohotuksen rakennan vähän eri tavalla kuin tehtaalta on tullut. Alkuperäistä öljyloukkoa käyttäen, mutta lisään/suurennan muovipurkista lähtevät letkut vähän isommiksi ja kerään ne koneen yläpuolelle alumiiniseen huohotinpurkkiin. Aika näyttää tekeekö mieli viedä öljysumua koneeseen ollenkaan vai pitäskö kokeilla scavengeria pakoputkeen. Putki vain on 4 tuumainen niin en tiedä sit paljonko siellä on virtauksella imua tarjolla...

Kone on tulossa rataleluun ja ainakin nyt tähän revisioon lentää tuo kansi karstanpoiston jälkeen sellaisenaan kiinni. Tulevaisuudessa ehkä se kovilla oleva kansi sit kokonaisena ja säätyvillä nokilla jos sattuu jostain sopivasti tippua käteen. Käyttökierrosalue pyörii siellä 3500-7000 ja varmaan joskus ylikin kyllä. Rajotin todennäköisesti laitetaan vähän ylemmäs kuin 7 tonnia.

Öljyn nousureijät kuristamisestakin muuten tais olla juttua jossain täällä. Jos jollain on siitä kokemuksia suuntaan tai toiseen hydraulisten painimien kanssa niin sekin kiinnostais. Maili ja luisukäytössä kun kellutaan siellä isoillakierroksilla pitempiä jaksoja kuin ratakäytössä ja radalla se öljynnousun viivästyminenkin saattaa poistaa näkyvän ongelman riittävästi.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Muistaakseni boostin testailujen mukaan esim. kovat nostajat ja kannen öljykanavan kuristaminen ei muuta tilannetta isoilla kierroksilla mihinkään. Jotkut ovat tainneet tehdä ulkoisia linjoja öljyn palauttamiseksi öljypohjaan. Itsellä ei ole ollut minkäänlaista ongelmaa hydraulinostinkannella. Rajoitin ollut koko ajan ~7600rpm, mutta eipä isoilla kierroksilla mailillakaan ole tarvetta makuuttaa kovin pitkään. Drifting ja kuminpoltto on asia erikseen.

Käytössä huohotukseen vakio purkki ja kutosen öljypohjassa öljytikun vieressä oleva letkulähtö, josta letku tulee eteen huohotinpurkin luo ja siitä sivulle keruusäiliölle. Keruusäiliöstä kaksi tulolinjan kokoista linjaa hengittämässä pihalle. Tuntuu, että ainoastaan männänrenkaiden katkosvälys on vaikuttanut öljyn määrään keruusäiliössä
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa e0000333

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
  • www.vrcf.fi
Kiitos tiedosta! Tuo on ihan kiva kuulla että toimiviakin paketteja on liikkeellä...:D
Sullakin kuitenkin kutosessakin sylinteritehoakin enemmän kuin mulle tulossa ja ongelmatkin pitäs sylinteripaineiden puolesta olla vähän pienempiä ainakin teoriassa.

Öljypohjaan itsekkin kauan suunnittelin jonkinmoista snorkkelia/lisähuohotinta, mutta päätin nyt kokeilla ensin ilman kun en jaksanut ajatella loppuun asti öljyn tasoa ja liikehdintää ajossa. Tuo kannen ulkopuolinen poisto nyt ei kuulosta ihan hassulta ratkaisulta sekään jos ongelmaa alkaa esiintyä. Sekun kuitenkin porautuu kivasti just varsinaiseen ongelmaan. Ja öljy varmaan valuis vaikka siihen muoviseen loukkoonkin ihan ok kun siellä nyt pitäs olla paineet lähellä ilmanpainetta kun vain huolehtii knaviston koosta purnukasta eteenpäin.

Alipaineen vieminen ahdetussa autossa radalla varmaan on muutenkin vähän huonompiaa. Ainakin haluan ajatella alustan onnistuneen sen verran positiivisesti, että alipainetta ei hirveän paljon kierroksesta ole tyrkyllä... :) Toki vauhdit kasvaa niin rullaaminenkin lisääntyy jne. Mutta v1600 autosta sain botniaringilläkin ajettua muutamaan kertaan jarrutehostajan tyhjäksi...

Poissa s40racing

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Kannattaa tosiaan jättää rajoitin suht alas. Turbo konetta ei varmaankaan tarvitse kierrättää tehon takia ylös.

Meillä oli nyt vapari 6 koneessa rajoitin 8700 vaihtovalo 8000. Moottori kesti 12 lähtöä rossia.n 3min kerta. Helpottaa kun on syheröt radat. Aikaisemmin rata käytössä ei kisaviikonloppua pysynyt kasassa jos oikein kierrätti. Tosin rajoitinkin oli ylempänä silloin.

Meillä on ylimääräiset valumaputket lohkon ulkopuolella. Loiskelevyjä lisätty öljypohjaan. Kannesta tukittu hytikka kuppien öljy kanavat.  Lisäksi öljyä on normaalia enemmän. 2 sylinterin laakeri pettää ensin sit 3 alkaa hajota. Ajettu H veiveillä ja putterin laakereilla. Vapari onneksi helppo tehdä uudemman 143 pitkällä veivillä ja alfan wösnereillä. Radalle tekisin alumiini koneen kuivasumpulla pitkässä juoksussa tulee halvemmaksi.
« Viimeksi muokattu: 23.10.2017, 19:19:14 kirjoittanut s40racing »

Poissa e0000333

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
  • www.vrcf.fi
Tuo öljymäärän lisääminenkin on varmaan ihan hyvä ajatus. Varmaan jos tekis imusihtiin vielä jatketta ja sihdin upottas öljypohjaan "poteroon" niin antas kaarteissakin paljon anteeksi.

Onko teillä ollut minkälaisia mittareita ja valoja? Perus analoginen mittari ja öljyvalo?
Volvon orkkis öljykello vissiin on aika tyypillinen puolikiloa tms? Löytyskö siihen joku vaihtoehto, että valon sais syttyyn vaikka kilossa tai yli. Vai onko se niin että kun paineet alkaa romahtaa niin ne menee sit kokolailla nolliin. Mites pumppu, onko niitä hajoillut siitä paineiskusta jos se sit löytääkin öljyä kitusiin siinä 7000rpm..

Kuivasumppu olis kyllä näihin leikkeihin ehdottomasti paras... Nyt joutuu vielä pärjätä pikkujipoilla ja hellällä kaasukengällä...:D Paljon pystyy kyllä ajotavallakin vaikuttaa, kun ei aina kiirehdi moottorijarrulla joka vaihdetta kelaamaan sieltä yli 7 tonnista.

Poissa s40racing

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Meillä on autometerin 2 kilon anturi valolle ja mittari lisäksi. Kovilla kierroksilla pumppu tuottaa paineen ilmallakin vakio anturille. 2 kilon anturia löytyy lautamäeltä hyllystä.

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Mulla nykyisessä koneessa Wösnerit ja huohotusongelma on pienempi kuin Wisecoilla, johtunee puristusrenkaasta joka varmaan wösnerissä on parempi.  Varttimailin päässä kierroksia koneessa 7500rpm ja huohotin säiliössä ei ole mitään (loppunopeus 249km/h).
 
Olen kesän aikana ajanut noin 20-30 vartti vetoa ja tosiaan öljyä ei ole kertynyt.  Nykyinen moottori on niin lepsuilla nokilla että käytössä on hydris nostajat...

Tehoa noin 900hv ja reilu 1000nm.

Mulla on käytössä lisä öljyakku, joka tyhjenee koneeseen pääöljykanavaan, jos paine troppaa.  Öljytilavuutta yhteensä noin 9 litraa.  Mega vahtii öljynpainetta jolle on asetettu tarkkailukartta kierrosluku max ja min öljynpaineelle, lisä vaihtovalo syttyy jos paine on liikaa tai liian vähän...



« Viimeksi muokattu: 24.10.2017, 07:04:28 kirjoittanut boost »
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
"Vähän" ohi aiheen, mutta..

Ei ole muuten tainnut olla ongelmia kampiakselin keston kanssa kun on kierrätetty esim. yli 8,000rpm?
90mm iskuisesta, N tai RN sarjan kampiakselista puhuttaessa.

Värinä sen kampiakselin käytännössä voisi katkaista, mut ilmeisesti ei ole volvon kutoskoneissa tätä ongelmaa tullut vastaan?

@s40racing - teillä tais olla 83mm porauksella lohko? Jos oikein muistan, ootte konettanne kierrätteneet jopa yli 9,000rpm.
Eikö ole sylinteriputkia haljennut? Toki sekin taitaa johtua ennemmin suuresta sylinteripaineesta, eikä vapaasti hengittävässä paine ole yhtä raju kuin ahdetussa.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa s40racing

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
6 koneen kampiakseli on niin vankkaa tekoa ettei vapari käytössä hajoa. Ei ole yhdessäkään koneessa ollu sylinterin kanssa ongelmia. Aina ongelmat on öljynkiertoon liittyviä. Radalla pitkät kova vauhtiset kaarteet oli varmasti suurin ongelma.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Hyvä tietää, kiitoksia tiedosta!
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa e0000333

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
  • www.vrcf.fi
Projekti on saatu nyt motecilla veivattua tulille ja kunhan saa vielä vetoakselit kasaan niin päästään dynoon syömään kynsiä.

Varsinaiset öljyt pitäs vaihtaa sisään ja arvuuttelen että paljonkohan sinne kaatais. Harmi kun ei tullut mitattua alumiinisen öljypohjan tilavuutta. Olisko jollain tiedossa tai mitattavissa? Tämä olis varmaan kiva tieto yleisestikkin tuon pannun tyhjenemisenkin varalta.

Poissa e0000333

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
  • www.vrcf.fi
Mittailin öljypohjan purkumoottorista ja vakio T5 öljypohjan tilavuus ylimpien loiskelevyjen pintaan on ~5 litraa.

Poissa Ökkelö

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • www.vrcf.fi
Onkos näissä kansissa jotain selvää paikkaa mihin öljy kerääntyy? Itelle tulossa nyt kuivasumppu systeemi ja pumpussa olis yks ylimääränen imu minkä vois kanteen laittaa. Sikäli jos sinne johonkin tiettyyn kohtaan kerääntyy öljyä.

Poissa e0000333

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
  • www.vrcf.fi
Juurisyy ei ole tuossa että kannessa olis et mikään paikka varsinaisesti toimis altaana, vaan se on periaatteessa täynnä koko venakoppa, jos on imenyt alakerran jo kuivaksi. Ja ollaan tilanteessa että öljypumppu alkaa käytännössä painaa öljyä takaisin alas/öljyloukkoon, tai sitten imasee tyhjää jos pinta on liian alhaalla.

Itse ajattelisin syyn olevan siinä, että valumiskanavissa on öljyllä vaikeuksia vain kertakaikkiaan ehtiä valumaan sitätahtia mitä sitä pumpataan ylös jos kierrosalue on huimasti sivussa normi tyhjäkäynti/ajoalueesta.
Ja arvatenkin väärään suuntaan oleva ja lisääntynyt huohotusvirtaus ei ainakaan paranna öljyn valumista.

Mutta kuten yllä olikin niin ei liene kovin ison käyttäjäkunnan ongelma ja hyvä ensiapu on se että öljyä on koneessa vähän reilusti. Tällä saadaan venymisvaraa. Ite laitoin nyt vaihtomääräksi omaan projektiin 6 litraa. Öljy ei kuitenkaan ala hakata sillä vielä veiveihin kun tuo runkolaakeripukki korottaa pakettia ja startin jälkeen sitä on kierrolla useampi desilitra.

Sanoisin että ulkopuolinen poisto alareunaan kumpi se nyt sitten olikaan, en osaa kyl sanoa kun omassani on nyt venakoppa vatupassissa, ja öljypohja on vastaavasti vinossa, tai sen pohja.... ::) Orkkisasento tais olla pikkasen takakeno? Ja huohotus kuntoon, letkut auki ja loukko puhdas, ettei ainakaan pääse syntymään tilannetta että lohkon reijät ovat töhnässä ja kannen reikä on hyvin auki --> kellariin puhallettu huohotusvirtaus kiertää öljyvalumakanavien ja kannen kautta öljyloukkoon.

 

Autoracing  KL-varaosat