Kulkukoira  Proturbo

B5202 moottori

  • 16 Vastauksia
  • 6095 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
B5202 moottori
« : 20.11.2017, 12:52:06 »
Elikkäs...tällainen ajatusleikki, virtuaaliviritys tai miksikä kukainenkin haluaa kutsua..

Alkuunsa...kyseessä VAPARIMOOTTORI jota EI turboteta!!

Ideana siis laittaa volvon vitosmoottori b asconaan, tuossa tehoraja 132hp.
Mietin tällasta kombinaatiota:
-B5202 Lohko
-B5254 kampiakseli, männät ja veivit
-B5254 kansi meikattuna näyttämään 10V kantta

Tuohon jatkoksi m47 ja 1030 perä.
Ja tiedän...ei järkeä virittää vaparia kun on kalliita hevosia. Tästä haetaan se 170-190hp ja se riittää tuohon 850kg koppaan

Kiitos ja anteeksi
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: B5202 moottori
« Vastaus #1 : 20.11.2017, 13:16:38 »
Jos ei m47 lootaa löydy jo tai saa tosi halvalla, ni ennemmin esim zf s5d 260/310z.

260z 1 vaihde periaatteessa turha (5.09 välitys).
Mut niitä enemmän tarjolla...halvalla.
150-200€

Kopan hyödyntää koneen mukana tulevasta laatikosta tai aw30-40/43le kytkinkoppa (=maksaa enemmän, mut sopii takaveto kutosen öljypohjan pultinreikiin).

Öljypohja joko diy malli tai takavetosen kutosesta muokkaamalla (80~100€ näkyny olevan yleisin hintaluokka).

Mut kyllähän 4v +2l tinamoottorista saa vaparina yli 200hp siten että vielä kadulla siedettävä ajaa.

Esim atecu v3 , nokat käyttää hiottavana, tekee 5-1 pakosarjan+2,5" putkiston..ja vakio imusarja tai vaikka läppärungotkin voi laittaa jos enemmän tekemistä haluaa, tehollinen hyöty vaan riippuu pitkälti toteutuksesta (jos imukanavan pituus mitä sattuu, läppärungot joko ihan liia pienet tai isot ja huonosti virtaavat suodattimet vaan läppärunkojen jatkeena ni tehollista hyötyä melko turha toivoa).

Kannesta joutuu aika paljon ottamaa lastua, ennen kuin saa puristukset esim. Yli 11,5-12:1 riippuen nokkien spekseistä.
 83mm porauksen kannessa palotilan muoto parempi kuitenkin

Toki jos jotku pattimännät laittaa ni sit saa puristuksia ylös...
Mut ite välttäisin käyttämästä sellaisia missä kovin korkea patti....
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: B5202 moottori
« Vastaus #2 : 20.11.2017, 13:23:13 »
Jos osaisin kirjoittaa tänne pienellä niin kirjottaisin että ruokkijoiksi meinasin 36mm mopoja syystä että ovat halpoja.

Yritän tehdä niin vähällä ja halvalla kun voin..koska tuskin kauaa tuota asconaa pidän ja niin edukkaasti sen sain.
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: B5202 moottori
« Vastaus #3 : 20.11.2017, 16:39:28 »
No nuo 36mm läppärungot voi olla jopa ihan sopivat tuolle tehotavoitteelle.

Mut toki moottoripyörien läppärunkoja saa aika halvalla (n. 50€ luokkaa per sarja... 3-4syl), ja on loppujen lopuksi aika helposti muokattavissa esim. volvon tinamoottoriin takaveto kutosen imusarjan laippaa käyttämällä.

Termostaattikotelo muodostuu ongelmaksi helposti, riippuen toki mihin läppärungot sijoittaa ja miten.
Ite laitoin suoraan imusarjan laippaan 2" silikoniputkilla kiinni (siten että läppärungot kiinni laipassa, läppärungot triumph daytona 675:sta) ja ahtaaksi kävi sen termostaattikotelon kanssa, letkulähdön joutui tekemään uusiks.

Jos se sirompi malli vaan sopii vanhempaan kanteen.
Eli tällainen: https://www.jimellisvolvoparts.com/p/Volvo_2003_S6020l-5-cylinder-Turbo/Thermostat-kit/7039888/31293700.html

Käytettynä luulisi saavan purkuautosta halvalla, jos vaan viitsii etsiä.
Ite en oo viitsinyt vaivautua, vaan sen sijaan kehitellyt omia ratkaisuja. :buck2:
« Viimeksi muokattu: 20.11.2017, 16:42:33 kirjoittanut Juho_ »
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: B5202 moottori
« Vastaus #4 : 21.11.2017, 15:23:13 »
Kitos jälleen kerran asiallisista ja hyvistä vinkeistä jotka yleensä vapari "virityksessä" on aika kortilla.

Katoin että b5202 poraus on 81mm, eli ne b5254 männät voidaan unohtaa. Mites..sopiiko em. koneesta kampiakseli ja veivit  tuohon pikkukoneeseen?

Ja tosiaan tehotavoite olisi vaatimattomat 170hp..tärkeämpää on vitosen äänet ja se, että noita ei paljoakaan ole rakenneltu tuolla moottorilla. Kuitenkaan mitään bolt on ratkaisua en hae koska sellainen rakentelu ei kiinnosta..uutta ja erilaista
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: B5202 moottori
« Vastaus #5 : 21.11.2017, 18:24:36 »
Veivit ja kampiakseli käy, mutta 2l koneessa on männät eri puristuskorkeudella. Eli etsittävä lyhyemmät veivit tai jotkut muut männät, esim. 2,5l tinakutosesta.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: B5202 moottori
« Vastaus #6 : 21.11.2017, 22:50:20 »
Kitos jälleen kerran asiallisista ja hyvistä vinkeistä jotka yleensä vapari "virityksessä" on aika kortilla.
Joo, se on tuo vaparin viritys vähän semmosta et kovin herkästi alkaa tulvimaan "unohda se ja asenna ahdin" tyylisiä viestejä ymmärtämättä ettei kaikki ajattele pelkkää suurta huipputehoa, eikä apua kovin helposti muutenkaan saa ja jos saa, on se tieto hyvin vanhanaikaista.

4-tahtiset kun hallitsee moottoriurheilua, niin niiden virityksessä etenkin vapaasti hengittävien moottoreiden parissa on aika "hyshys" meno. Ei haluta jakaa tietoa, jotta saadaan itselleen jokin etu.
Mut tietojen jakamisen etu tulee siinä, että kehitystä tapahtuu paljon nopeammin kun jokaisen ei tarvitse niin sanotusti aloittaa nollilta (jos ei moottorin toiminnan ymmärtämistä lasketa.. se nyt ekana pitää ymmärtää, ennen kuin edes voi lähteä virittelemään).
 Nykyään kuitenkin parhaimmillaan on saatu aika rajuja tuloksia, etenkin jenkit engine masters kisoissa... käsittääkseni tehokkaimmat moottorit tuottaa jo lähemmäs 130nm/l lukemia vapaasti hengittävänä (eli volymetrinen hyötysuhde lähemmäs 130% toisin sanottuna).. jos miettii että joskus vastaavasti on parhaimmillaan voinut olla vaikka 90% se volymetrinen hyötysuhde.

B6254S männissä muistaakseni isompi "patti" myös mitä 83mm porauksen männissä.
En oo mitannu paljonko vievät tilavuutta palotilasta.. vaikka sellaisia löytyykin 6kpl hyllyltä pölyä keräämästä. :buck2:
« Viimeksi muokattu: 21.11.2017, 22:55:17 kirjoittanut Juho_ »
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 516
  • www.vrcf.fi
Vs: B5202 moottori
« Vastaus #7 : 22.11.2017, 07:35:54 »
Tuo 130nm/L vaatii kyllä vähän rajumman polttoaineen kuin bensa. F3 kiukaissa mitä on kehitetty ainakin parikymmentä vuotta on parhaimmillaan päästy 121nm/L.

Harrastelija jos alkaa pääsemään 100nm/L niin ollaan varsin hyvällä tasolla. Tosin penkityslapuissa ja myynti-ilmoituksissa tämä ylitetään erittäin helposti ;) Ahtokoneissakin jos aletaan laskea perusmoottorin tehoa ja vääntöä suhteessa ilmoitettuun ahtopaineeseen niin ollaan mahdottoman puolella monessa tapauksessa. Joko penkin kalibrointi heittää tai ahtopaineen mittaus ei vastaa todellisuutta.

Mutta kyllä vaparin viritys on hienoa ja tarkkaa puhaa, kun tietty parustaso halutaan ylittää niin osaamisen ja hienosäätämisen merkitys korostuu. Jossakin määrin olen päässyt vuosien aikana seuraamaan tällaista toimintaa, kaverilla on moottoridyno tallissaan ja erilaisten muutoseten seruannaisvaikutukset ovat nähtävissä oikeasti.

Mutta älä laita ahdinta, kulje tätä polkua niin pitäkälle kuin rahkeet riittää. Sitten jos ei kulje mieleisellä tavalla niin voi ahtaa, tarvittavat muutokset perusmoottoriin joka on hyväksi havaittu tuottaa ahtamallakin hyvin.

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: B5202 moottori
« Vastaus #8 : 22.11.2017, 09:18:34 »
Veivit ja kampiakseli käy, mutta 2l koneessa on männät eri puristuskorkeudella. Eli etsittävä lyhyemmät veivit tai jotkut muut männät, esim. 2,5l tinakutosesta.
kiitos -H-
Tietysti vois olla helpoin tapa ku leimaa b5202 koneella ja sen jälkeen vaihtaa vaan sen b5254..tuskin vuosikatsastuksessa enää puututaan kun kerran jo leimattu volvon 5syl koneelle. Tuo autohan on opel 1.8 16V papereilla ja 2.0 16v leimattu kahtena vuonna
Joo, se on tuo vaparin viritys vähän semmosta et kovin herkästi alkaa tulvimaan "unohda se ja asenna ahdin" tyylisiä viestejä ymmärtämättä ettei kaikki ajattele pelkkää suurta huipputehoa, eikä apua kovin helposti muutenkaan saa ja jos saa, on se tieto hyvin vanhanaikaista.

4-tahtiset kun hallitsee moottoriurheilua, niin niiden virityksessä etenkin vapaasti hengittävien moottoreiden parissa on aika "hyshys" meno. Ei haluta jakaa tietoa, jotta saadaan itselleen jokin etu.
Mut tietojen jakamisen etu tulee siinä, että kehitystä tapahtuu paljon nopeammin kun jokaisen ei tarvitse niin sanotusti aloittaa nollilta (jos ei moottorin toiminnan ymmärtämistä lasketa.. se nyt ekana pitää ymmärtää, ennen kuin edes voi lähteä virittelemään).
 Nykyään kuitenkin parhaimmillaan on saatu aika rajuja tuloksia, etenkin jenkit engine masters kisoissa... käsittääkseni tehokkaimmat moottorit tuottaa jo lähemmäs 130nm/l lukemia vapaasti hengittävänä (eli volymetrinen hyötysuhde lähemmäs 130% toisin sanottuna).. jos miettii että joskus vastaavasti on parhaimmillaan voinut olla vaikka 90% se volymetrinen hyötysuhde.

B6254S männissä muistaakseni isompi "patti" myös mitä 83mm porauksen männissä.
En oo mitannu paljonko vievät tilavuutta palotilasta.. vaikka sellaisia löytyykin 6kpl hyllyltä pölyä keräämästä. :buck2:
näin se menee.

Ei vielä passaa ostella osaa tähän projektiin ku ennen ooppelia on ainaki 2 jokkis autoo ja niitten vetoauton koneen vaihto (855Tdi).
Muutenkin mietinnässä tekniikka puoli..tämä 5syl on vaa hyvä vaihtoehto. Rahamiehenä ostaisin 4AGE:n tohon se laulaa vaparina korkeelta ja kovaa ;D

Koneenkorvat tein joskus vinokoneelle ku semmonen sovitettiin sinne. Mut ei innosta sellasta laittaa ku niitä on niin moni jo tehnyt.
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: B5202 moottori
« Vastaus #9 : 22.11.2017, 10:03:34 »
Mut ei innosta sellasta laittaa ku niitä on niin moni jo tehnyt.

Minä en itse ymmärrä moottorin virittämisestä tällä tasolla juurikaan mitään, mutta tälle periaatteelle nostan silti hattua. Ja on aina mukava lukea juttuja ja nähdä autoja joissa on tehty jotain tavanomaisesta kaavasta poikkeavaa! :)

Toivottavasti näemme tästä vielä projektipäiväkirjaakin jossain vaiheessa...?
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: B5202 moottori
« Vastaus #10 : 22.11.2017, 11:28:46 »
Minä en itse ymmärrä moottorin virittämisestä tällä tasolla juurikaan mitään, mutta tälle periaatteelle nostan silti hattua. Ja on aina mukava lukea juttuja ja nähdä autoja joissa on tehty jotain tavanomaisesta kaavasta poikkeavaa! :)

Toivottavasti näemme tästä vielä projektipäiväkirjaakin jossain vaiheessa...?
niin tässä ei varsinaisesti haeta aihio moottoria viritykseen vaan valmis käyntikuntoinen ja lähes vakio moottori jossa max teho 132hp ja jota on vaparina myös valmistettu 160-190heppasena, edullinen, vaikka 8mukinen mutta tilavuus max.2300cc+20% (vai 25%)

Projektipäiväkirjasta niin tiedä ku kuitenkin vapari kyseessä ja nykyään kaikki pitää turbottaa...sit vielä ku ooppeli kyseessä..siinä on itelläki sulattelemista :D
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: B5202 moottori
« Vastaus #11 : 22.11.2017, 11:53:00 »
Projektipäiväkirjasta niin tiedä ku kuitenkin vapari kyseessä ja nykyään kaikki pitää turbottaa...sit vielä ku ooppeli kyseessä..siinä on itelläki sulattelemista :D

Just siksi koska on sulattelemista ja erilaista se projektipäiväkirja olis kiva lukea! :D

Foorumin sääntöjen mukaan projektipäiväkirjoja voi tehdä Volvoista, Volvon moottorilla olevista autoista tai muuten Volvohenkisistä autoista. (tuo viimeinen lisättiin alunperin erään bemarin takia... :D )
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Keppi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
Vs: B5202 moottori
« Vastaus #12 : 22.11.2017, 13:28:12 »
Asconaa ym. Vanhoja ooppeleita ei tarvii hävetä ;)

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: B5202 moottori
« Vastaus #13 : 22.11.2017, 14:23:49 »
On se kumminki ooppeli siinä missä astra tai vectrakin. Hyvä puoli tossa on se, että lattiassa on kartano seiskan katto ni ainakin sen puolesta kestää
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Vs: B5202 moottori
« Vastaus #14 : 22.11.2017, 14:34:03 »
Veivit ja kampiakseli käy, mutta 2l koneessa on männät eri puristuskorkeudella. Eli etsittävä lyhyemmät veivit tai jotkut muut männät, esim. 2,5l tinakutosesta.

Pitkä veivi ja sorvattu mäntä?  ??? onko edes mahdollista? Saisi kulmaakin paremmaksi. Vaikka turbon manta ja vetää tasaseksi?

 

Futurez  Kulkukoira