Ateho  Elekma

Tyhjäkäynti voi lyhentää merkittävästi moottoreiden ikää

  • 75 Vastauksia
  • 23419 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Eikö joku uudempi Volvon diesel ollut nimetty myös D6 nimellä aikaisempien volvo 240 D6 (D24) lisäksi, ja siitä tullut tuo "deeku". Tai onhan varmaan D24 start/stop, jos sen kytkimellä sammuttaa jatkuvasti risteyksessä, tosin traktorimaisen alaväännön takia sekään ei aina onnistu helpolla, varsinkaan talvella.

Tuollainen V60 on ainakin ollut D6 koneellinen plug-in hybrid: http://www.autowiki.fi/index.php/Volvo_V60#V60_D6_AWD_Plug-in_Hybrid

Tuollaista V60 tuolla "deekulla" on nähtävästi tarkoitettu kun näkyy allekirjoituksessakin olevan V60 hybrid Polestar -14.
« Viimeksi muokattu: 05.01.2018, 22:15:35 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
D24 on kyllä päässä ainoa oikea deeku, niin karsea laite se kyllä on :D

Transitissa esimerkiksi ei lämpene moottori tyhjäkäynnillä ollenkaan, lyö väkisin webaston päälle jos alle +5 astetta lämmintä. Ja jos alle 1/4 tankki polttoainetta, ei laita webastoa niin ei lämpene edes ajossa  :buck2:

Vaikka "Unohtuu" välillä puoleksi tunniksi käyntiin pihalle kun laittaa lämpenemään, mutta ei se vaan lämpene :D tuntuu muutenkin hurjalta tuo 50tkm öljynvaihtoväli...

Eipä tuo Hiacekaan tykännyt huonoa pitkistä tyhjäkäynneistä kun laittoi aamulla lämpenemään ennen työkeikalle lähtöä, mutta sentään lämpesi

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
D24 on kyllä päässä ainoa oikea deeku, niin karsea laite se kyllä on :D

Transitissa esimerkiksi ei lämpene moottori tyhjäkäynnillä ollenkaan, lyö väkisin webaston päälle jos alle +5 astetta lämmintä. Ja jos alle 1/4 tankki polttoainetta, ei laita webastoa niin ei lämpene edes ajossa  :buck2:

Vaikka "Unohtuu" välillä puoleksi tunniksi käyntiin pihalle kun laittaa lämpenemään, mutta ei se vaan lämpene :D tuntuu muutenkin hurjalta tuo 50tkm öljynvaihtoväli...

Eipä tuo Hiacekaan tykännyt huonoa pitkistä tyhjäkäynneistä kun laittoi aamulla lämpenemään ennen työkeikalle lähtöä, mutta sentään lämpesi

Transit mielestäni pitäisi nimetä uudelleen= Tran shit! Aina nuo on olleet kamalia vehkeitä, melua ja huolta tuottaa sille ken Transittiin luottaa! ;D >:( :D ;D :o

Poissa mauser240

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • www.vrcf.fi
Transit mielestäni pitäisi nimetä uudelleen= Tran shit! Aina nuo on olleet kamalia vehkeitä, melua ja huolta tuottaa sille ken Transittiin luottaa! ;D >:( :D ;D :o

Pakko sanoa kun mainittiin Transiittia niin minulla on ollut niitä 2 kpl, toinen täyskokoinen -96 ja toinen pikkupätkä -99 eikä kummallakaan juuri mitään ongelmaa minun aikan paitsi ruoste. -10 asteessa ei edes hehkuttanut vielä mutta nätisti lähti käyntiin eikä kannet haljenneet vaikka lämmitys- / jäähdytyskäyttö jäi välillä vajaaksi.

Sisälämmityksestä vastasi molemmissa ilmawebasto.

Edit: Pajerossa taas kuuluu kannen vaihto melkein vuosihuoltoon. Ja niissähän on sentään koppi täynnä tarroja joissa käsketään tyhjäkäyttää sekä ennen ajoa että jälkeenkin.
« Viimeksi muokattu: 06.01.2018, 16:37:51 kirjoittanut mauser240 »
142

Slerbahuuli

  • Vieras
Pakko sanoa kun mainittiin Transiittia niin minulla on ollut niitä 2 kpl, toinen täyskokoinen -96 ja toinen pikkupätkä -99 eikä kummallakaan juuri mitään ongelmaa minun aikan paitsi ruoste. -10 asteessa ei edes hehkuttanut vielä mutta nätisti lähti käyntiin eikä kannet haljenneet vaikka lämmitys- / jäähdytyskäyttö jäi välillä vajaaksi.

Sisälämmityksestä vastasi molemmissa ilmawebasto.

Edit: Pajerossa taas kuuluu kannen vaihto melkein vuosihuoltoon. Ja niissähän on sentään koppi täynnä tarroja joissa käsketään tyhjäkäyttää sekä ennen ajoa että jälkeenkin.
Pajerossa (ja ASX:ssä, kuten myös L200:ssa) on jostain syystä myös venttiilivälysten säätö huollon yhteydessä, oliko nyt 120tkm välein vielä nykyäänkin.

Minkähän takia? Onko näiden, heikon maineessa olevien Dieseleiden, yritetty jotain kikkailuja tms. kun ei kannet kestä yms. kivaa?

Dieselkone on edelleen mielestäni "työkone". Ihan turhaa lähteä tekemään se heiveröisesti. Ennemmin tekee kerralla kunnolla.

Poissa Dave

  • Museopainotteinen
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1330
Aina hetki tyhjäkäyntiä ennen ajoon lähtöä, jopa kesällä kierrosten tasaantumista odottaen. Pari vuotta sitten pidin 34 asteen pakkasessa ysikymppiä 45min tyhjäkäynnillä 3h lämmityksen jälkeen.
a car you can believe in

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
Aina hetki tyhjäkäyntiä ennen ajoon lähtöä, jopa kesällä kierrosten tasaantumista odottaen. Pari vuotta sitten pidin 34 asteen pakkasessa ysikymppiä 45min tyhjäkäynnillä 3h lämmityksen jälkeen.

Millä esilämmitit?  Lohkolämmitin?  Polttonestelämmitin?

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1397
  • www.vrcf.fi
Pajerossa (ja ASX:ssä, kuten myös L200:ssa) on jostain syystä myös venttiilivälysten säätö huollon yhteydessä, oliko nyt 120tkm välein vielä nykyäänkin.

Minkähän takia? Onko näiden, heikon maineessa olevien Dieseleiden, yritetty jotain kikkailuja tms. kun ei kannet kestä yms. kivaa?



Ei, kun on vaan viimeisiä mohikaaneja jotka eivät käytä hydraulinostajia. Kannen halkeamat on esikammiokoneiden aikaa, uudet on vaan niin paskasta kierrätysromusta tehtyjä että syöpyvät pilalle...
« Viimeksi muokattu: 06.01.2018, 20:57:14 kirjoittanut Kojontti »
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Pimeänä olevat hehkut särkevät myös kansia esikammiokoneista. Oli sitten kyseessä mitsu, d24 tai mersun om kone.

Poissa mauser240

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • www.vrcf.fi
Pajerossa (ja ASX:ssä, kuten myös L200:ssa) on jostain syystä myös venttiilivälysten säätö huollon yhteydessä, oliko nyt 120tkm välein vielä nykyäänkin.

Minkähän takia? Onko näiden, heikon maineessa olevien Dieseleiden, yritetty jotain kikkailuja tms. kun ei kannet kestä yms. kivaa?

Dieselkone on edelleen mielestäni "työkone". Ihan turhaa lähteä tekemään se heiveröisesti. Ennemmin tekee kerralla kunnolla.

Pajerossa on ventiilisäätö korkeintaan puolen tunnin homma ja jos 120 tkm pyysyy säädöissä niin ei paha! Vw 1,6D / TD - on oikeesti pakko säätää, menee välykset liian pieniksi. Ja tässä koneessa säädetään simmiprikoilla ja 30 tkm välein...

Kyllä Pajero on työkone kunhan lämmitykset ja jäähdytykset tapahtuu asianmukaisesti. Olen muutaman vuoden silloin tällöin seurannut tilannetta nettiautossa ja aika selkeä on kaava mielestäni, kolme eri ryhmää löytyy. 1. Kiirelliset remonttireiskat - kansi vaihtoon 100-200 tkm kohdalla. 2. Maalaisjärjelliset - vaihto 400 - 600 tkm kohdalla. 3. Papan silmäterä - vaihto vasta 800 tkm kohdallla.
142

Slerbahuuli

  • Vieras
Pajerossa on ventiilisäätö korkeintaan puolen tunnin homma
Varmaan riippuu pajerosta. Vm. 2014 ottaa ammattilaiselta 4-5h.

Poissa mauser240

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • www.vrcf.fi
Varmaan riippuu pajerosta. Vm. 2014 ottaa ammattilaiselta 4-5h.

Juu, vanha kunnon 4D56 mielessä...
« Viimeksi muokattu: 08.01.2018, 03:10:34 kirjoittanut mauser240 »
142

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Juu, vanha kunnon 4D56 mielessä...
Noistahan tahtoo tulla tasapainoakseli lohkosta läpi, kannen hajoamisen lisäksi. Sekä Pajero/L200 runko ja kori mätänee melko nopeasti ennen kuin mittarissa edes yli 500tkm. Yhdessä -90 luvun L200 oli rungossa, sekä korissa reikiä ja se "putki" runkojen välissä, taka-akselin yläpuolella oli puhki ruostunut, vaikka mittarissa oli vasta 174tkm. Kuuleman mukaan vanha 2.3 dieselkone on vielä surkeampi kuin 2.5. Noissa on ollut kansivikoja jo uutena -90 luvun alussakin.
« Viimeksi muokattu: 08.01.2018, 20:36:55 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Noistahan tahtoo tulla tasapainoakseli lohkosta läpi, kannen hajoamisen lisäksi. Sekä Pajero/L200 runko ja kori mätänee melko nopeasti ennen kuin mittarissa edes yli 500tkm. Yhdessä -90 luvun L200 oli rungossa, sekä korissa reikiä ja se "putki" runkojen välissä, taka-akselin yläpuolella oli puhki ruostunut, vaikka mittarissa oli vasta 174tkm. Kuuleman mukaan vanha 2.3 dieselkone on vielä surkeampi kuin 2.5. Noissa on ollut kansivikoja jo uutena -90 luvun alussakin.

Samoiten vanhemmissa mitsun dieseleissä yleistä, että mäntä on halki.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Helmastako ne halkeaa kuten on joissakin D24-koneissa käynyt ?

 

Ateho  Elekma