Elekma  Autoracing

S80 - D5 -10 Omituinen tärinä

  • 7 Vastauksia
  • 2897 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa zombiland

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 370
  • www.vrcf.fi
S80 - D5 -10 Omituinen tärinä
« : 06.01.2018, 10:04:11 »
Olen edelleen ihmeissäni mistä johtuu tärinä, kun nopeus on lähelle 100 ja loppuu 115 paikkeilla.
Kesä renkailla ei ilmene mitään kyseistä tärinää. Ostin uudet nastarenkaat ja uudet alu vanteet ihan normi kokoa 205-60/16 eikä tärinä poistunut!On vaan outoa ja ihmeellistä, kun ongelmaa ei esiinny kesä kumeilla! On vaan inhottavaa, kun ajaa 200 km juuri tuolla tärinän nopeus alueella  :-\
Olen lukenut,että kyseistä ongelmaa on esiintynyt muillakin, eli onko kukaan löytänyt selitystä moiseen?
Luulisi, että alkaa kuluttamaan allustan osia jos pitkään ajelee moisen tärinän kanssa  :(

Poissa zombiland

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 370
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 - D5 -10 Omituinen tärinä
« Vastaus #1 : 13.01.2018, 12:24:21 »
Olen edelleen ihmeissäni mistä johtuu tärinä, kun nopeus on lähelle 100 ja loppuu 115 paikkeilla.
Kesä renkailla ei ilmene mitään kyseistä tärinää. Ostin uudet nastarenkaat ja uudet alu vanteet ihan normi kokoa 205-60/16 eikä tärinä poistunut!On vaan outoa ja ihmeellistä, kun ongelmaa ei esiinny kesä kumeilla! On vaan inhottavaa, kun ajaa 200 km juuri tuolla tärinän nopeus alueella  :-\
Olen lukenut,että kyseistä ongelmaa on esiintynyt muillakin, eli onko kukaan löytänyt selitystä moiseen?
Luulisi, että alkaa kuluttamaan allustan osia jos pitkään ajelee moisen tärinän kanssa  :(
Kävin rengas liikkeessä kyselemässä olisiko jotain vinkkejä mistä moinen nypytys voisi johtua, tasapainotus ei ainakaan auta koska ei ravista rattia yhtään!Oli semmoinen ajatus, että voisiko olla vetoakseli syypäänä ja nastarenkailla tärinä tuntuisi helpommin kuin kesäkumeilla jotka pyörii ehkä tiukemmin tiessä eikä näin ollen niin helposti pääsisi nypyttämään  ::)

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3469
Vs: S80 - D5 -10 Omituinen tärinä
« Vastaus #2 : 13.01.2018, 20:34:15 »
No tarkistettiinko kuitenkin fillareiden painoitukset? Vetarivian kanssa nypytys luulisi tulevan ainoastaan veto päällä. Mites jarrulevyt, kuinka käyttäytyy jarruttaessa? Jotain on tietenkin keturallaan jos ravistaa...

Edit. Siis kesärenkailla ei tärise. No silloin on talvisetissä jotain viturallaan, oli uudet tai vanhat. Onko vanteet alkuperäiset vai tarvikkeet? Tarkista keskireikä, tarvitseeko/onko oikean kokoiset soviterenkaat?
« Viimeksi muokattu: 14.01.2018, 09:11:28 kirjoittanut remes »
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: S80 - D5 -10 Omituinen tärinä
« Vastaus #3 : 13.01.2018, 21:06:09 »
Olen edelleen ihmeissäni mistä johtuu tärinä, kun nopeus on lähelle 100 ja loppuu 115 paikkeilla.
Kesä renkailla ei ilmene mitään kyseistä tärinää. Ostin uudet nastarenkaat ja uudet alu vanteet ihan normi kokoa 205-60/16 eikä tärinä poistunut!On vaan outoa ja ihmeellistä, kun ongelmaa ei esiinny kesä kumeilla! On vaan inhottavaa, kun ajaa 200 km juuri tuolla tärinän nopeus alueella  :-\
Olen lukenut,että kyseistä ongelmaa on esiintynyt muillakin, eli onko kukaan löytänyt selitystä moiseen?
Luulisi, että alkaa kuluttamaan allustan osia jos pitkään ajelee moisen tärinän kanssa  :(

Pahimmillaan todella pirullinen pähkinä purtavaksi. Itse en saanu V70 tärinöitä koskaan kuriin vaikka vaihtui vetaritkin tehdasuusiin. Hulluinta on että jotain olen havainnut XC60 kanssakin(!) vaikka se on alle 4v ikäinen ja aikalailla eri konstruktio ja pyörätkin 3” ja 4” isommat. Tosin hyvin pientä se XC60 tärinä mutta aika outoja on nämä Volvot kun talossa on japsia ja korean ihmettä joilla jo ikääkin mutta menevät täysin tärinöittä.

V70 tärinöitä ihmetellessä epäilykset alkoivat loppuajasta kohdistua vaihteistoon ja momentinmuuntimeen. Onkos sulla TF80SC?
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa zombiland

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 370
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 - D5 -10 Omituinen tärinä
« Vastaus #4 : 14.01.2018, 11:44:54 »
Pahimmillaan todella pirullinen pähkinä purtavaksi. Itse en saanu V70 tärinöitä koskaan kuriin vaikka vaihtui vetaritkin tehdasuusiin. Hulluinta on että jotain olen havainnut XC60 kanssakin(!) vaikka se on alle 4v ikäinen ja aikalailla eri konstruktio ja pyörätkin 3” ja 4” isommat. Tosin hyvin pientä se XC60 tärinä mutta aika outoja on nämä Volvot kun talossa on japsia ja korean ihmettä joilla jo ikääkin mutta menevät täysin tärinöittä.

V70 tärinöitä ihmetellessä epäilykset alkoivat loppuajasta kohdistua vaihteistoon ja momentinmuuntimeen. Onkos sulla TF80SC?
Joo on,mut se tässä onkin ihmeellistä, kun ei nypytä yhtään kesäkumeilla! Kävin tänä aamuna ajelemassa pienemmillä ilmanpaineilla ja tuntui ettei nypyttäs mut matka oli niin lyhyt ettei saanut tarkkaa tietoa! Olen pitänyt 2,5 paineita 205-60/16 renkaissa ei varmaan paljoakaan voi pienentää?
Kyllä vetoakselin pitäs olla aika väljä jos sieltä moinen nypytys tulisi,eikä täristä kiihdyttäessä  ja onhan niitä porukka jo uusinutkin eikä ole apuja tullut!Olen lukenut uusien mallien testejä ja sielläkin on mainittu oudosta nypytyssestä, ja mainittu et eri rengas koolla nupytys olisi vähäisempää!Mulla on ilman sovitusrengaita omalla keskireikä koolla olevat vanteet eikä vatkaa rattia yhtään, eli pelkästään nypyttää kuin olisi tiheää nimismiehen kiharaa, nopeudella 95-110 !Eli voi olla et täytyy vaan odotella kesäkelejä niin mennään taas tasaisemmin  ;)

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: S80 - D5 -10 Omituinen tärinä
« Vastaus #5 : 14.01.2018, 12:07:21 »
Joo se on just tuota että välillä tuntuu, välillä ei. Paksut gummit tuntuvat jotenkin sitä tosiaan korostavan mutta välillä se tuntuu kesägummeillakin.
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa zombiland

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 370
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 - D5 -10 Omituinen tärinä
« Vastaus #6 : 14.01.2018, 13:04:38 »
Joo se on just tuota että välillä tuntuu, välillä ei. Paksut gummit tuntuvat jotenkin sitä tosiaan korostavan mutta välillä se tuntuu kesägummeillakin.
Rengasliikkeessä sanoivat, että voisiko olla niin, et kun nastarengas pyörii ehkä enemmän renkaan pinnan varassa kuin kesäkumit, jotka ovat ehkä rungoltaankin hiukan löysemmät eikä näin ollen pääsisi niin helposti pompottamaan, tietysti iskarit on oltava kunnossa, oman auton iskareita en ole vielä uusinut ja olen ajanut parissa vuodessa 90tkm eikä ole tietoa onko niitä vaihdettu aikaisemman omistajan taholta nyt on mittarissa jo 294tkm, eli melko paljon  -10  autolle!

Poissa zombiland

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 370
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 - D5 -10 Omituinen tärinä
« Vastaus #7 : 28.02.2018, 09:26:16 »
Rengasliikkeessä sanoivat, että voisiko olla niin, et kun nastarengas pyörii ehkä enemmän renkaan pinnan varassa kuin kesäkumit, jotka ovat ehkä rungoltaankin hiukan löysemmät eikä näin ollen pääsisi niin helposti pompottamaan, tietysti iskarit on oltava kunnossa, oman auton iskareita en ole vielä uusinut ja olen ajanut parissa vuodessa 90tkm eikä ole tietoa onko niitä vaihdettu aikaisemman omistajan taholta nyt on mittarissa jo 294tkm, eli melko paljon  -10  autolle!
Ponpotus loppui, kun rengasliikkeessä huomattiin outo pysty heitto toisessa eturenkaassa ei ollut jostain syystä rengas kunnolla vanteella, mikä kyllä ihmetyttää  ,että olisiko renkaassa jokin valmistus vika  ::) otettiin ilmat pois ja käännettiin rengasta hieman vanteella ja uudelleen tasapainotus ja kuinka ollakaan vika poistui! Aloin olla jo epätoivoinen syyn etsimiseen, mutta löytyihän se lopulta  :D

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo