Elekma  Autoracing

XC90 2.5t kummallinen öljynpaineongelma

  • 57 Vastauksia
  • 11529 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Teemu L

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • www.vrcf.fi
XC90 2.5t kummallinen öljynpaineongelma
« : 21.01.2018, 09:24:10 »
Moi,
Tässä on käytetty eräänpikin tunti öljynpainevian selvittelyyn. Kylmänä paineet ok, ja tyhjäkäyntiäkin voi käyttää vaikka tunnin ilman ongelmia. Kun lämpimänä kierrokset käy kerran yli parin tonnin, niin öljynpainevalo syttyy eikä enää sammu. Vilkkuu vähän. Kone käy nätisti, ei savuta, kolise, tärise tms. ja voima on tallella. Turbo ääntää normaalisti. 270tkm ajettu.

Olen käynyt läpi imusihdin tiivisteineen, oljypohjan o-renkaat, öljypumpun, paineanturin enkä löytänyt mitään vikaa.
Paineet katoaa edelleen ensimmäisen "paineiskun" jälkeen, eli kun konetta on lämpimänä vähän kierrättänyt.
Öljyn seassa ei ole vettä, eikä vedessä öljyä. Ulkoisia vuotojakaan ei ole.

Nyt epäilen että viimeinen mahdollisuus voisi olla "piston cooling valve" joka kontrolloi öljynkiertoa jotenkin paineen mukaan. Jos tuo olisi väljä niin öljynpaine purkautuisi ulos mäntien öljysuihkuihin eikä voiteluun jää mitään.
Onko kellään muulla ollut vastavaa ongelmaa? Apua tarvitaan.

Alla olevasta linkistä pääsee näkemään mikä osa on kyseessä. Osan numero on listassa 28. Ruuvataan lohkoon, öljypumpusta ylä-vasemmalle. 17mm kanta.
https://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_assembly=1181322&ukey_make=865&ukey_model=11985&modelYear=2003&ukey_category=7866&ukey_driveLine=11324

Poissa belarus

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 382
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 2.5t kummallinen öljynpaineongelma
« Vastaus #1 : 21.01.2018, 10:08:38 »
Oletko mitannut paineta oikein mittarilla?

Poissa Kraft

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 881
Vs: XC90 2.5t kummallinen öljynpaineongelma
« Vastaus #2 : 21.01.2018, 11:46:17 »
https://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?f=9&t=59855&hilit=oil+pressure | Oliskohan tuosta topicista mitään iloa? Sivulla 3 ainakin kuvaa jostain venttiilistä mikä jollakin oli jumittanut.

Jotkut puhuvat myös että viallinen huohotus voisi aihettaa öljynpaine ongelmia, onko huohotuksen toimivuus testattu?
Skoda Fabia 1.2 TSI -17 | Skoda Fabia 1.0 TSI -18 | VW 1300 -73 | 2x Solifer 10 -69

Poissa Teemu L

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 2.5t kummallinen öljynpaineongelma
« Vastaus #3 : 21.01.2018, 20:20:13 »
En ole mitannut paineita mittarilla.
Hankin vielä tuon uuden "piston cooling valven". Vanhaa putsailin ja tutkin, ja minusta sen jousi vaikutti hieman liian löysältä pitääkseen 1,5bar öljynpaineen. Olisihan tuon voinut testata esim vedenpaineella... Myös ulkonäkö on hieman erilainen mitä tarjotaan vastaavaan autoon nettikaupoissa. Jos paine ei silläkään parane niin sitten täytyy tehdä jotain radikaalia.
Tuo toisella nettisivulla ollut keskustelu oljynputsarin päällä olevasta venttiilistä ei mennyt ihan oikein. Se on ilmausventtiili joka päästää läpi molempiin suuntiin paineettomassa tilassa, mutta menee yhdensuuntaiseksi kun filtteriin tulee öljynpaine. Puhallus ei riitä sitä sulkemaan, kompressori kylläkin. Tämänkin testasin ja toimii.
Kone ei huohota, ei savuta...

Erikoista tässä on, että kun valo syttyy, ja sammutan auton, ja sitten käynnistän muutaman sekunnin päästä uudelleen, valo on poissa ja voin taas ajaa hetken. Jos laakerien välykset olisivat liian suuret, eikö valo syttyisi taas käynnistyksen jälkeen heti? Vai vaatiiko paineiskun jotta öljykalvo "puhkeaa" väljässä laakerikaulassa?

Kyseessä on juuri hankkimani ns. outlet -auto. Autoliike laittoi allekirjoittamaan paperin jossa sanouduttiin irti takuusta ja palautusoikeudesta. Uskoisin että kuluttajansuojaa on kuitenkin sen verran, että osan hinnasta voisi saada takaisin sillä perusteella että moottori on täysin pilalla. Tuolla pystyi kotiin ajamaan rauhassa 30km ja sitten syttyi valo.
« Viimeksi muokattu: 21.01.2018, 20:23:16 kirjoittanut Teemu L »

Poissa Procar

  • Yhteistyökumppani
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 219
Vs: XC90 2.5t kummallinen öljynpaineongelma
« Vastaus #4 : 21.01.2018, 21:23:33 »
Laakerivikaselta vaikuttaa tuo

Poissa Teemu L

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 2.5t kummallinen öljynpaineongelma
« Vastaus #5 : 21.01.2018, 23:14:26 »
Katselin että vaihtokone USAsta olisi 800$ + 250$ kuljetus + 300$ alv ja tulli.
Toivottavasti tuo venttiili olisi kuitenkin syyllinen. Tippaakaan ei ollut metallilastua öljypohjassa, vaikka gunkkia olikin paljon. Varsin huonosti pidetty auto, vaikka siistikuntoinen onkin.

s73

  • Vieras
Vs: XC90 2.5t kummallinen öljynpaineongelma
« Vastaus #6 : 21.01.2018, 23:33:38 »
Youtubesta löytyi sama motti, hilettä löytyi öljypohjasta ja motti korjattiin.

Jos oikein ymmärsin osa 7 oli tukossa ja paineet katosi kiihdyttäessä, uusi osa näkyi olevan päivitetty muoviseksi.

Ainoa  mikä tulee vielä mieleen, anturin johdot.  :-\

Poissa wolmari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
Vs: XC90 2.5t kummallinen öljynpaineongelma
« Vastaus #7 : 22.01.2018, 07:46:48 »
Laakerivikainen pitää ö.paineet kokoajan matalana.
Mittaa nyt ehdottomasti ne paineet ensin. Se sulkee esim. em. mainitun kaapelivian ym pois.

Onkohan näissä perinteinen, mekaaninen öljyn ylipainerajoitin? Se kun voisi myös temppuilla
Jos ei Volvolla, ni sit kävelen..
XC90 -11 155tkm

Poissa Teemu L

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 2.5t kummallinen öljynpaineongelma
« Vastaus #8 : 22.01.2018, 12:27:09 »
Täytyypä käydä investoimassa öljynpainemittariin... anturi vaan on niin hankalassa paikassa että täytyy purkaa imusarja pois tieltä. Vai löytyykö joku muu kytkentäpaikka kuin öp-anturin tilalle?

Hilettä ei tosiaan ollut öljypohjassa tai suodattimesta. Täytyy vissiin taas avata öljypohja ja tutkia tuo ylempi imuputki osa7.

Öljypumpun yhteydessä on ylipaineventtiili joka oli kunnossa. Joskus voi jäädä auki jos on likainen. Siinä on huomattavasti suurempi jousivoima mitä tässä toisessa venttiilissä jota epäilen. Niin kuuluukin olla, mutta tämä toinen venttiili vaikutti epäilyttävän löysältä. Voisiko jousi katketa tai kuoleentua...? Ei ole purettavaa mallia. Tilasin siniseltä, karvan alta 30€.

Poissa harald

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 448
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 2.5t kummallinen öljynpaineongelma
« Vastaus #9 : 22.01.2018, 18:30:44 »
Hi
,taitaa olla kk ja rk laakerit loppuun kuluneita,varmaankin johtuu siitä,ettei öljyjä ole vaihdettu riirrtävän useasti,sekä vääränlaisista öljyistä,myyjä sekä myyntilike
eivät ole vastuussa kun olet kirjoittanut nimesi em paperiin.

,,,pikku vinkki kokeile jotain hyvänlaatuista 5W-40 öljyä tai vielä paksumpaa
jos vaikka paineet pysyisi

ps Tsemppiä


Kyseessä on juuri hankkimani ns. outlet -auto. Autoliike laittoi allekirjoittamaan paperin jossa sanouduttiin irti takuusta ja palautusoikeudesta. Uskoisin että kuluttajansuojaa on kuitenkin sen verran, että osan hinnasta voisi saada takaisin sillä perusteella että moottori on täysin pilalla. Tuolla pystyi kotiin ajamaan rauhassa 30km ja sitten syttyi valo.
[/quote]

S60 v2001 103kw B5244 S2

Poissa m_kane

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 116
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 2.5t kummallinen öljynpaineongelma
« Vastaus #10 : 22.01.2018, 20:14:35 »
Paineiden mittaus ilman muuta ensin. Tuo, että valo ei syty uudelleenkäynnistyksen jälkeen kyllä viittaisi muuhun kuin laakerivikaan.
Ekana tuli mieleen ylipaineventtiili, joka jumittaisi aukiasentoon kun antaa kierroksia, mutta senhän lienet jo vaihtanut.
Jotenkin jonkinsortin sähkövika ehkä voisi olla, mutta paineiden mittaus kertoo.

Kierroksillahan paineiden kuuluisi nousta, oli laakerit sököt tai ei. Jos tyhjäkäynnillä valo ei pala, niin ei se tunnu laakerivialta. Tuo anturi sytyttää valon kuitenkin yleensä vasta alle 0.5kg paineilla.

Poissa Teemu L

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 2.5t kummallinen öljynpaineongelma
« Vastaus #11 : 22.01.2018, 20:36:33 »
Ostin motonetistä sähköllä toimivan halpis öp-mittarin. Laitoin anturin alkuperäisen paikalle.
Ajoin sitten n. 50km testilenkin.

Kylmänä käynnistäessä paineet nousivat 7kg kohdalle eli mittarin ylimpään numeroon. Sitten ne siitä n.10 min tyhjäkäynnin aikana putosivat 5kg kohdalle kun kone lämpeni.
Lähdin ajamaan. Kun lämpömittarin viisari oli käyntilämmössä, paineet olivat 1500-2000 kierroksella tasaisesti 3-4kg välillä. Tyhjäkäynnillä putosivat n. 1,5-2kg:een. Ajelin rauhassa 80-alueella ja välillä kiihdyttelin, mutta tilanne ei muuttunut. Nyt oli toki kylmempi ilma kuin aiempina päivinä, joten ehkä konekin oli viileämpi.

Sitten ajoin pätkän moottoritiellä että kuumenee kunnolla, ja sen jälkeen paineet olivat 1,5kg riippumatta kierrosluvusta. Eli vaikka nostin kierrokset 4000, oli paine sama kuin 1500kierroksella! Rikkinäiset laakerit eivät varmaan tuollaista aiheuttaisi, vaan joku siellä reguloi painetta.
Sammutin moottorin n. sekunniksi, eli juuri sen verran että paineet putosivat mittarissa nollille. Kun heti käynnistin, oli painetta taas 4kg ja reagoi kierroslukuun.

Jostain olin lukevinani että tuo "piston cooling valve" avautuu nimenomaan 1,5 kg:ssa, ja alkaa suihkuttamaan männille öljyä. Eikös se tarkoita että paine ei silloin kuumana nouse yli 1,5kg? Kuulostaa toki vähän alhaiselta moottoritieajoon... Haluaisin ymmärtää paremmin tuon venttiilin toimintaa.

....Mutta, halpismittari ei missään kohtaa näyttänyt alle 1,5kg painetta, eli oliko nyt kuitenkin käynyt niin vanhanaikaisesti että aivan uudennäköinen öljypaineanturi olisi ollut rikki. En sitä vaihtanut kun näytti uudelta. Kun otin sen käteen, niin on se siellä pari vuotta voinut olla. öljypohja oli aika likainen sisältä, joten olisiko joku likapartikkeli päässyt anturiin ja tukkinut sen tuoreeltaan. Hyllyssä on uusi anturi, ja laitan sen huomenna.

Kaikesta huolimatta, 1.5kg vaikuttaa vähän alhaiselta öljynpaineelta esim moottoritiellä. Onko tietoa pitääkö niin olla?


« Viimeksi muokattu: 22.01.2018, 20:40:41 kirjoittanut Teemu L »

Poissa m_kane

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 116
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 2.5t kummallinen öljynpaineongelma
« Vastaus #12 : 23.01.2018, 12:22:29 »
Tietoa ei ole oikeasta paineesta, mutta 7kg on liikaa myös kylmänä, joten ylipaineventtiili kannattaa tarkistaa.
1.5kg riittää kyllä paineeksi ajoon. Oikeasta tasosta ei ole tietoa, varmaan kuumilla öljyillä pari kiloa vois olla.. joku jolla on öp-mittari autossa voi varmaan tarkentaa.

Poissa Teemu L

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 2.5t kummallinen öljynpaineongelma
« Vastaus #13 : 24.01.2018, 09:15:35 »
Hain eilen Volvolta tuon ”piston cooling valven”. Runkonumerolla etsitty osa oli erilainen kuin vanha, mutta sopi paikalleen. Öljykanavat uudessa venttiilissä olivat pienemmät, ja rakennekin erilainen. Mikähän ihmeen venttiili minulla on tuossa ollut?
Nyt kuitenkin kylmäpaine jäi 5kg:een ja on stabiilimpi. Edelleen kuitenkin näyttää että kun koneen kierrättää tosi kuumaksi pienellä vaihteella ajamalla, paine lopulta putoaa 1-1.5 kg tuntumaan tai alle. Mittari ei kuitenkaan mene nollille. En tiedä kuinka tarkka tuo mittari on, maksoi 16e. Väliaikaisen anturin kiinnitys myös vuoti reilusti öljyä kierteiden välistä niin että auton pohja on nyt hieman öljytty. Kuinka äkkiä vaikuttaa painelukemaan kuumalla öljyllä?

Vaihdoin ÖP-anturin uuteen tavalliseen ja valo ei nyt syttynyt 20km moottoritiematkalla. Vainoharhainen olo kuitenkin jäi. Uskaltaako tällä nyt mihinkään pidemmälle lähteä...?
« Viimeksi muokattu: 24.01.2018, 11:48:59 kirjoittanut Teemu L »

Poissa sukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: XC90 2.5t kummallinen öljynpaineongelma
« Vastaus #14 : 24.01.2018, 13:01:35 »
Itsellä parista mitattu öljynpaineita,kylmänä ollut 6-7bar muutaman sekunnin kunnes laski 0,5-1,0bar,riippuen onko millainen sää ulkona. Lämpimällä koneella kovilla kierroksilla muistaakseni johonkin 4bar paikkeille sai nousemaan. Lämpimänä tyhjäkäynnillä 1-1,5 bar.

 

KL-varaosat  Race.fi