Ostin motonetistä sähköllä toimivan halpis öp-mittarin. Laitoin anturin alkuperäisen paikalle.
Ajoin sitten n. 50km testilenkin.
Kylmänä käynnistäessä paineet nousivat 7kg kohdalle eli mittarin ylimpään numeroon. Sitten ne siitä n.10 min tyhjäkäynnin aikana putosivat 5kg kohdalle kun kone lämpeni.
Lähdin ajamaan. Kun lämpömittarin viisari oli käyntilämmössä, paineet olivat 1500-2000 kierroksella tasaisesti 3-4kg välillä. Tyhjäkäynnillä putosivat n. 1,5-2kg:een. Ajelin rauhassa 80-alueella ja välillä kiihdyttelin, mutta tilanne ei muuttunut. Nyt oli toki kylmempi ilma kuin aiempina päivinä, joten ehkä konekin oli viileämpi.
Sitten ajoin pätkän moottoritiellä että kuumenee kunnolla, ja sen jälkeen paineet olivat 1,5kg riippumatta kierrosluvusta. Eli vaikka nostin kierrokset 4000, oli paine sama kuin 1500kierroksella! Rikkinäiset laakerit eivät varmaan tuollaista aiheuttaisi, vaan joku siellä reguloi painetta.
Sammutin moottorin n. sekunniksi, eli juuri sen verran että paineet putosivat mittarissa nollille. Kun heti käynnistin, oli painetta taas 4kg ja reagoi kierroslukuun.
Jostain olin lukevinani että tuo "piston cooling valve" avautuu nimenomaan 1,5 kg:ssa, ja alkaa suihkuttamaan männille öljyä. Eikös se tarkoita että paine ei silloin kuumana nouse yli 1,5kg? Kuulostaa toki vähän alhaiselta moottoritieajoon... Haluaisin ymmärtää paremmin tuon venttiilin toimintaa.
....Mutta, halpismittari ei missään kohtaa näyttänyt alle 1,5kg painetta, eli oliko nyt kuitenkin käynyt niin vanhanaikaisesti että aivan uudennäköinen öljypaineanturi olisi ollut rikki. En sitä vaihtanut kun näytti uudelta. Kun otin sen käteen, niin on se siellä pari vuotta voinut olla. öljypohja oli aika likainen sisältä, joten olisiko joku likapartikkeli päässyt anturiin ja tukkinut sen tuoreeltaan. Hyllyssä on uusi anturi, ja laitan sen huomenna.
Kaikesta huolimatta, 1.5kg vaikuttaa vähän alhaiselta öljynpaineelta esim moottoritiellä. Onko tietoa pitääkö niin olla?