Kulkukoira  Proturbo

Hydraulisen kytkimen säätö

  • 7 Vastauksia
  • 3130 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Cadamuro

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Hydraulisen kytkimen säätö
« : 23.01.2018, 08:27:46 »
Elikkä kyseessä d24tic m46 lootalla.

Kytkimen vaihdon jälkeen ilmattiin kytkin, koska työsylinterin putki murtui. Ilmauksen jälkeen huomasin että mäntä meinaa tulla ulos sylinteristä kun polkee kytkintä ihan pohjaan. Just sen verran tulee ulos että tiivisteen takareunan näkee ja suihkauttaa välistä nestettä silmille. Muita vaihtoehtoja kuin tapin jatkaminen? Mikä säätötanko on kytkinakselin luukun takana mikä nojaa haarukkaan? Siellä on tappi missä 17mm kanta, päässä joku muovihärpätin.
Kantapään kautta...

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Hydraulisen kytkimen säätö
« Vastaus #1 : 23.01.2018, 08:57:40 »
Ei ole muuta säätöä, sitä tapin pituutta muutettava. Katso samalla ettei tappi ole menossa haarukasta läpi. Periaattessa säätöä saa muutettua kun laittaa prikkoja sen kytkinkopan sisällä olevan kuulan ja kopan väliin, mutta helpompi säätää tappia, ja kuulan korkeutta muuttamalla muuttuu kytkinhaarukan geometriakin.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa Cadamuro

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: Hydraulisen kytkimen säätö
« Vastaus #2 : 23.01.2018, 11:55:50 »
Niin tarkoitat tota kuulan ja kopan välillä sitä tappia mikä nojaa kytkinhaarukkaan siellä kopan sisällä?

Onko tietoa tai räjäytyskuvaa että mikä sen tapin tarkoitus on? Taino tottakai se on nivelpisteenä painelaakerin ja työsylinterin välillä, mutta siinä näyttäisi olevan joku säätö kuitenkin siinä tapissa. (Siis se kytkinkopan sisällä oleva)

Onko jollain varmaa tietoa siittä miten pitkälle mäntä saa tulla sylinteristä? Jossain täällä foorumilla luki että mäntä ei sais tulla yhtään ulos sylinteristä. Tässä tapauksessa tarkottaisi siis 20-30mm jatkon tekemistä. Kuluuko tappi vai mikä siinä sitten on kun niitä on jouduttu alunperinkään jatkamaan?
« Viimeksi muokattu: 23.01.2018, 12:06:02 kirjoittanut Cadamuro »
Kantapään kautta...

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2380
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Hydraulisen kytkimen säätö
« Vastaus #3 : 23.01.2018, 13:17:40 »
Niin tarkoitat tota kuulan ja kopan välillä sitä tappia mikä nojaa kytkinhaarukkaan siellä kopan sisällä?

Onko tietoa tai räjäytyskuvaa että mikä sen tapin tarkoitus on? Taino tottakai se on nivelpisteenä painelaakerin ja työsylinterin välillä, mutta siinä näyttäisi olevan joku säätö kuitenkin siinä tapissa. (Siis se kytkinkopan sisällä oleva)

Onko jollain varmaa tietoa siittä miten pitkälle mäntä saa tulla sylinteristä? Jossain täällä foorumilla luki että mäntä ei sais tulla yhtään ulos sylinteristä. Tässä tapauksessa tarkottaisi siis 20-30mm jatkon tekemistä. Kuluuko tappi vai mikä siinä sitten on kun niitä on jouduttu alunperinkään jatkamaan?

Siinä kytkinkopan sisällä olevassa tapissa on ihan M8 kierre. Saa säädeltyä mieleisekseen, esim jos vaihdetaan alkuperäisen tilalle paljon käytetty SRE763+D24TIC massalevy-paketti niin tota kuulamutteria saa tuoda ulommas ~3-8mm omien kokemuksien mukaan. Tuo SRE-asetelma on himpun alkuperäistä matalempi siis...

Tohon männän ulos tulemiseen en osaa sanoa...
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Hydraulisen kytkimen säätö
« Vastaus #4 : 23.01.2018, 14:02:22 »
Ei ole ensimmäinen kerta kun uudella kytkinpaketilla työsylinterin liikevara loppuu kesken. Jatkaa sylinterin tappia noin sentin niin tilanne korjaantuu. Kannattaa myös ottaa huomioon ettei tappi ole menossa läpi haarukan päästä kuten oli mainittu. Melkein kaikista haarukoista joutunut hitsaamaan reiän umpeen sen takia. M90 haarukassahan se on umpinainen alunperinkin.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Cadamuro

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: Hydraulisen kytkimen säätö
« Vastaus #5 : 23.01.2018, 15:14:16 »
Mutta eikös sen kytkinkopan sisällä olevan akselin pituuden muuttaminen aja saman asian? Tarkentakaa jos vaikuttaa jotenkin eritavalla? Jokatapauksessa kumpivaan on helppo tehdä. Mielenkiinnosta vaan kyselen.
« Viimeksi muokattu: 23.01.2018, 16:39:08 kirjoittanut Cadamuro »
Kantapään kautta...

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Hydraulisen kytkimen säätö
« Vastaus #6 : 23.01.2018, 21:37:38 »
Sama se kummalla tapaa tekee, yleensä vaan käyttötapin jatkaminen on helpompaa kun aski on jo ehditty ruuvata kiinni  :2funny:. Niin ja se muovihilu siinä kuulan ja haarukan välissä on sitten ensiarvoisen tärkeä kytkimen käyttömukavuuden ja haarukan kestoiän kannalta.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Cadamuro

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: Hydraulisen kytkimen säätö
« Vastaus #7 : 24.01.2018, 08:51:15 »
Kyllä kytkinhaarukan välistä pääsee säätämään sitä tankoa purkamatta mitään. 8)

Tai sitten palikka polkimen alle, vielä simppelimpi ratkaisu  ;D

Mutta joo, tossa on umpinainen haarukka jo ennestään. Täytyy tehdä jatko toiseen päähän niin ei tarvi sitä muovia hajottaa.
Kantapään kautta...

 

Futurez  Kulkukoira