Proturbo  Autodiagnoosi

940 vm-98 kardaanin tukilaakeri

  • 28 Vastauksia
  • 9196 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 vm-98 kardaanin tukilaakeri
« Vastaus #15 : 08.03.2018, 00:04:12 »
Hetkinen...laakeri 45€ :o ostin just 2kpl 6009 2rs laakeria hintaan 16,90€

Prässillä mä oon vaihtanu laakerit ja ehjänä on tukikumi lähtenyt.
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 940 vm-98 kardaanin tukilaakeri
« Vastaus #16 : 08.03.2018, 08:28:11 »
Hetkinen...laakeri 45€ :o ostin just 2kpl 6009 2rs laakeria hintaan 16,90€

Prässillä mä oon vaihtanu laakerit ja ehjänä on tukikumi lähtenyt.
pieni bilia lisä ;)
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 940 vm-98 kardaanin tukilaakeri
« Vastaus #17 : 31.03.2018, 11:21:59 »
hain tähän pelkän laakerin,koitan pärjätä sillä! ;)
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa Twofortti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 vm-98 kardaanin tukilaakeri
« Vastaus #18 : 03.04.2018, 21:21:46 »
Kuinka tarkkaan sen laakerin pitää olla suorassa / pohjassa siellä tukilaakerin kumissa kun laitoin uuden tukikumin ja laakerin? kädellä kun pyörittää tukikumista niin huomaa että ei ole suorassa. Onko niin tarkkaa?

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 940 vm-98 kardaanin tukilaakeri
« Vastaus #19 : 03.04.2018, 21:35:11 »
Kuinka tarkkaan sen laakerin pitää olla suorassa / pohjassa siellä tukilaakerin kumissa kun laitoin uuden tukikumin ja laakerin? kädellä kun pyörittää tukikumista niin huomaa että ei ole suorassa. Onko niin tarkkaa?

Mahdollisimman suoraan niin ei mene epäkeskona auton alla...  :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 940 vm-98 kardaanin tukilaakeri
« Vastaus #20 : 05.04.2018, 13:36:39 »
joo pelkällä laakerilla pärjäsin,vanha kumi on tosilöysä mutta ehjä!
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 940 vm-98 kardaanin tukilaakeri
« Vastaus #21 : 09.04.2018, 13:16:11 »
Menee aikalailla näin:
- Auto ylös
- Merkkaa kardaanin päätylaippojen asento
- Irroita päätylaipat ja kardaanin tukikumin pelit, "kardaani pöydälle"
- Irroita pelti tukikuin kehikosta
- Merkkaa etu- ja takapätkien asento toisiinsa nähden liukuosan tienoilta
- Vedä kardaanin takapätkä irti etupätkästä
- Irroita laakeri/tukikumi kardaanista (yleensä on jumissa, minulla piti rälläköidä kumi auki ja kuumentaa laakeria, jotta lähti lekalla hakkaamalla pois)
- Puhdista mahdollinen pintaruoste kardaanin päältä laakerin asennuspaikalta
- Kasaa uudella laakerilla ja tukikumilla (tukikumin asennus tiukka, fairya, vaseliinia tai jotain auttaa hommaa)
- Asenna kardaanin etu- ja takapätkä takaisin toisiinsa HUOM! asento
- Asenna kardaani takaisin autoon, huomioi laippojen asento ja jätä tukikumin kannakerauta vielä löysälle
Sitten viimeinen:
- Kun kardaanin laipat ovat kiinni ja kardaani paikallaan, mutta tukikumin "kiinnityspelti" on vielä löysässä. Pyörittele kardaania/pyydä jotain kaveria pyörittelemään vaikka renkaista niin, että kardaani pyörii. Kiristä kiinnityspellin pultit pikkuisen kerrallaan "ristiin". Tällöin on pienempi riski, että tukikumin asento jää vääräksi.

---> Koeaja. Jos jyrisee/tutisee, tulee se todennäköisesti tukikumista. Jotkut vaimenee ajamalla, jotkut eivät millään. Joillakin on tukikumin asennus mennyt kertalaakista ilman tuota kertomaani "leipomista", joillakin ei.


Hommana sinäänsä ihan helppo ja tehtävissä. Kaikista vaikeinta saada vanha laakeri irti ja uusi tukikumi uuden laakerin päälle. Tällä foorumilla todella paljon juttua kardaanin jyrinöistä ja yleisin "ratkaisu" tuohon tuntuisi olevan "hae varaosat volvolta". Tarvikekumit ovat jotenkin omituisia, kun tykkäävät toisilla jyristä helposti.
mä tein niinpäin ton lopun et prässäsin laakerin siihen kumiin ja löin laakerinkanssa kumin kardaaniin koska oli niin tiukka se laakeri siihen kumiin vaikka oli rasvaa välissä.
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Vs: 940 vm-98 kardaanin tukilaakeri
« Vastaus #22 : 20.04.2018, 19:21:48 »
Ihan mielenkiinnosta, millä sais vanhan lakrun irti kardaanista ja kumista ja/tai miten paljon rikkoutui ne suojapellit?

Kerrottakoon nyt kokemuspohjaisesti vaikka tässä yhteydessä että niillä suojapelleillä on ihan oikea funktio, eikä niitä kannata jättää pois vaikka muuttaisivat muotoaan irrottaessa...

Nm. vaihdoin pari vuotta takaperin seiskaan tukikumin ja laakerin. Etummainen pelti otti kipeää ja päädyin heivaamaan sen kuikkaan kun ei laakerista paljon kumin sisältä näkynytkään.

Viime kesänä alkoi laakeri ääntämään ja tänään totesin kuran ja viiman huuhdelleen laakerin kuivaksi. Uuden laakerin ehdin hommata mutta pieraseppa se pelti tähän hätään... >:(
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2381
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: 940 vm-98 kardaanin tukilaakeri
« Vastaus #23 : 21.04.2018, 10:20:09 »
Kerrottakoon nyt kokemuspohjaisesti vaikka tässä yhteydessä että niillä suojapelleillä on ihan oikea funktio, eikä niitä kannata jättää pois vaikka muuttaisivat muotoaan irrottaessa...

Nm. vaihdoin pari vuotta takaperin seiskaan tukikumin ja laakerin. Etummainen pelti otti kipeää ja päädyin heivaamaan sen kuikkaan kun ei laakerista paljon kumin sisältä näkynytkään.

Viime kesänä alkoi laakeri ääntämään ja tänään totesin kuran ja viiman huuhdelleen laakerin kuivaksi. Uuden laakerin ehdin hommata mutta pieraseppa se pelti tähän hätään... >:(

Oliko RS vai Z loppunen laakeri, eli kumi vai peltisuojalla? Nimittäin ollaan todettu että noi Z-loppuset peltisuojatut ei oo ihan yhtä tiiviitä. Lämpöä toki kestää paremmin...
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Vs: 940 vm-98 kardaanin tukilaakeri
« Vastaus #24 : 21.04.2018, 12:41:01 »
Oliko RS vai Z loppunen laakeri, eli kumi vai peltisuojalla? Nimittäin ollaan todettu että noi Z-loppuset peltisuojatut ei oo ihan yhtä tiiviitä. Lämpöä toki kestää paremmin...

Kumisuojattu motonettilainen oli tämä porsinu laakeri, nyt menossa luokkaa arvokkaampi Nachi paikalleen.

Pitää täppäillä joku peltikiekko akselin ympärille kurasuojaksi, yrittää mitoittaa niin ettei pääse sirkkelöimään tukikumia missään asennossa. :P
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Vmax

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
    • Turbopalvelu
Vs: 940 vm-98 kardaanin tukilaakeri
« Vastaus #25 : 26.09.2018, 17:35:10 »
Pitääpä itsekin vastata, kun vasta tämän tein, ja täältä itsekin aina apua saa.

Ostin Febi Bilstein tukikumin Topauto-osat.fi noin 19€ ja paikallisesta laakerikaupasta NSK 6009 2rs laakerin 12€

Vanhan puristin akselista tukikumineen päivineen irti prässillä, ja suojapellit jäi ehjäksi, eikä ollut tiukassa, joten vaikka isolla tampilla koputellen sen saa irti mutta suojapellit voi vähän kärsiä, joka ei ole vakavaa.

Asensin laakerin ohuen rasvan kanssa tukikumeen, pohjaan asti putken pätkällä koputellen. Sitten laitoin alemman suojapellin juuri siihen kohtaan missä se oli irroittaessa ja aloin koputella tukikumi-laakeri pakettia laakerin sisäkoolista paikoilleen, ja heti kun vastasi suojapeltiin lopetin koputtelun, ja kasasin kardaanin pätkät yhteen ja autoon kiinni. Mallasin tukilaakerin kiinnityspellin juuri siihen kohtaan missä se oli irroittaessa, ja sen jälkeen katsoin että tukikumi asettuu suoraan ja ainakin tuolla febi bilsteinillä se asettui juuri samaan kohtaan kuin alkuperäinenkin.

Kardaani ei täristänyt ja auton olemus parani 10 pistettä

Kannattaa merkata osien paikat tarkkaan niin helpottaa työtä. Tukilaakerin kiinnityspellin ja tukikumen pulteista jäi selvät merkit missä kohtaa ollut niin helpotti asennusta. Jos tukikumi ei asetu likellekkään orkkis kohtia tai pultin paikat on vinossa, niin varaosa eroaa mitoitukseltaan alkuperäisestä tai laakeri ei ole asentunut kumin pohjaan tai on jäänyt vinoon jne.

Toivottavasti tästä on jollekkin hyötyä joka meinaa hommaan ryhtyä.
« Viimeksi muokattu: 26.09.2018, 21:50:55 kirjoittanut Vmax »
Turboukko yrityksessä https://thturboservice.fi/  Volvot 945 B230FT - 242 T5 projekti + muita merkkejä.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Vs: 940 vm-98 kardaanin tukilaakeri
« Vastaus #26 : 26.09.2018, 18:43:45 »
Mallasin tukilaakerin kiinnityspellin juuri siihen kohtaan missä se oli irroittaessa, ja sen jälkeen tukikumen juuri siihen kohtaan jossa oli irroittaessa.

Tukilaakerin kiinnityspellin ja tukikumen pulteista jäi selvät merkit missä kohtaa ollut niin helpotti asennusta.

Sen verran kommentoisin että uusilla osilla ei ole mitenkään välttämätöntä saada kannakkeita millilleen samaan kohtaan kuin entisillä, vaan paremminkin siihen asentoon mihin uusi kumi haluaa asettua. Ts. on vähiten pännissä mihinkään suuntaan.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Vmax

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
    • Turbopalvelu
Vs: 940 vm-98 kardaanin tukilaakeri
« Vastaus #27 : 26.09.2018, 21:46:52 »
Mulla siis asettu justiin samaan kohtaan tuolla febi bilstein kumilla, joskus oli joku muu tarvike osa toisessa autossa, niin siitä ei täysin tärinätöntä saanu millään. Minun autossa oli alkuperäinen 240tkm ajettu jonka vaihdoin ja tuo febi passasi juuri samaan kohtaan. Jos kumi ei asetu likelle samaan kohtaan niin varaosassa on eroa orkkikseen, tai/ja jos pultin paikat on vinossa vanhoihin kohtiin verrattuna niin laakeri ei ole kumin pohjassa eikä suorassa.
Turboukko yrityksessä https://thturboservice.fi/  Volvot 945 B230FT - 242 T5 projekti + muita merkkejä.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Vs: 940 vm-98 kardaanin tukilaakeri
« Vastaus #28 : 26.09.2018, 23:35:36 »
Juu, harvemmin noissa taitaa isoja mittaeroja olla, pl. että joitain kumeja saattaa joutua työstämään avarammiksi jyrinän välttämiseksi.

Pointti oli ettei niitä alkuperäisiä kohtia tarvitse sen vuoksi vasiten merkkailla tai tarkkoa, koska kumi hakee itse parhaiten paikkansa kunhan osat on suorassa ja pohjassa.

Itse olen laittanut niin, että kiinnityspultit höplälleen, tukikumi jotakuinkin suoraan peltiin nähden ja sitten näppituntumalla asetellen kumi stressittömimpään asentoon. Tämän jälkeen vielä kone tulille ja jortaani pyörimään, ei täristele tai hae paikkaansa => voi kiriä niille sijoilleen.


Tuota laippojen asennon merkitystäkin olen vähän miettinyt. Tottakai kardaaninpuolikkaat tulee olla oikeassa asennossa ja ristikot linjassa, mutta hitostako se akseli tietää missä pultinrei'issä sen pitäisi perän laipassa olla, saati mihin etupäässä pyörivän kumilimpun reikiin sakaroiden kuuluu mennä?  ??? ::) Tokko ne tehtaalla koko voimalinjaa puntittaa...?
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

 

Elekma  Autoracing