Samppasport  Futurez

Tasapainottamisesta asiaa

  • 40 Vastauksia
  • 16779 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa IceSun

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 686
  • all clowns arent funny
Tasapainottamisesta asiaa
« : 10.02.2011, 10:43:14 »
Eilen tehdyn testin mukaan. Uusissa renkaissa olevat tarralaput tuovat hyvin pienen heiton tasapainoituksessa eli, jos pilkkua haluaa viilata ja pienetkin heitot haluaa pois. Tarrat pois, kun renkaita tasapainoitetaan. Heitto on ~5g luokkaa, ei siis paljon mutta vähän kuitenkin. Jäykällä alustalla ja matalilla renkailla heitto tietysti korostuu entisestään nopeammin ajettaessa mutta vakio alustalla ja pullarenkailla tuskin on merkitystä.

 
Fiesta -no- boost

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: Tasapainottamisesta asiaa
« Vastaus #1 : 10.02.2011, 11:02:19 »
Eilen tehdyn testin mukaan. Uusissa renkaissa olevat tarralaput tuovat hyvin pienen heiton tasapainoituksessa eli, jos pilkkua haluaa viilata ja pienetkin heitot haluaa pois. Tarrat pois, kun renkaita tasapainoitetaan. Heitto on ~5g luokkaa, ei siis paljon mutta vähän kuitenkin. Jäykällä alustalla ja matalilla renkailla heitto tietysti korostuu entisestään nopeammin ajettaessa mutta vakio alustalla ja pullarenkailla tuskin on merkitystä.

Joissakin rengasliikkeissä renkaat tasapainotetaan 10g sisään, eli heillä on käytössä vain 10, 20g ja 50g kiviä. Minkä kokoisesta tarrasta on kysymys? A4 tulostuspaperi painaa ~5g
Arvelisin että 10g heittoa on mahdoton tuntea /C:llä.

Poissa IceSun

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 686
  • all clowns arent funny
Vs: Tasapainottamisesta asiaa
« Vastaus #2 : 10.02.2011, 13:23:20 »
Tuollaisella perinteisellä tarralla kokeiltiin.



Edellisessä autossa (pikku pösö), kyllä huomasi hanurilla 5-10g heitot painoissa, jotka tasapainokonekin huomasi koska ne painoitettiin 3 kertaa uudestaan. Ei ne rengasliikkeessäkään mua uskoneet mutta kone näytti aina heittoa vaikka asennuksessa oli muka 0---0. Tiedä sitten asettuiko kumi vasta sitten aloilleen? Älyttömän jäykkä alusta ja 205/35/18 renkaat oli silloin alla. Nopeassa vauhdissahan heiton paino moninkertaistuu.
Volvo tosin on sen verta 'läski' auto ettei noita huomaa meinaa huomata.  ;)
Fiesta -no- boost

Poissa Kökkö

  • Mr. Paljus
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 685
  • #lihavatpojat
Vs: Tasapainottamisesta asiaa
« Vastaus #3 : 10.09.2011, 11:20:55 »
Kun painotat pyörän nollaan, otat pois koneesta, laitat takas, niin kone näyttää yhteensä jopa 10g heittoja. Tuolla tarralla ei painotuksen kanssa oo käytännössä mitään merkitystä
Volvo 940 B230FT -92 (960-look projekti), Volvo V50 1.6D Kinetic -08, Volvo C30 D2 R-Design, Ford Anglia -64

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: Tasapainottamisesta asiaa
« Vastaus #4 : 10.09.2011, 11:25:07 »
Kun painotat pyörän nollaan, otat pois koneesta, laitat takas, niin kone näyttää yhteensä jopa 10g heittoja. Tuolla tarralla ei painotuksen kanssa oo käytännössä mitään merkitystä

Ei. Pyörä on väärin kiinnitetty tasapainotukseen jos uudelleen kiinnitys aiheuttaa 10g heiton. Jotkut vanteet on todella ongelmallisia kiinnittää tasapainotukseen mutta kaikkiin löytyy kyllä sopiva kiinnitys.

Poissa Kökkö

  • Mr. Paljus
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 685
  • #lihavatpojat
Vs: Tasapainottamisesta asiaa
« Vastaus #5 : 10.09.2011, 11:41:30 »
Ei. Pyörä on väärin kiinnitetty tasapainotukseen jos uudelleen kiinnitys aiheuttaa 10g heiton. Jotkut vanteet on todella ongelmallisia kiinnittää tasapainotukseen mutta kaikkiin löytyy kyllä sopiva kiinnitys.
Ootko monestikkin kokeillut? Ja siis joka kerta kun olen pyörän painottanut olen tehnyt sen väärin?
Emmää tiä mutta, oon kuitenkin tehnyt sitä työkseni...

edit: myönnetään sen verran että jos vanne kiinnitetään tasapainotuskoneeseen keskireijästä, ei painotus ole 100% yhtä tarkka kuin että kiinnittää sen jaolla mutta ikinä ei tule tasapainotus koneeseen samaa lukemaa kun pyörän on käyttänyt pois ja laittanut takaisin!!
« Viimeksi muokattu: 10.09.2011, 11:44:31 kirjoittanut Kökkö »
Volvo 940 B230FT -92 (960-look projekti), Volvo V50 1.6D Kinetic -08, Volvo C30 D2 R-Design, Ford Anglia -64

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: Tasapainottamisesta asiaa
« Vastaus #6 : 10.09.2011, 11:50:29 »
Ootko monestikkin kokeillut? Ja siis joka kerta kun olen pyörän painottanut olen tehnyt sen väärin?
Emmää tiä mutta, oon kuitenkin tehnyt sitä työkseni...

Päivittäin. Myyn muutaman sarjan renkaita asennettuna joka päivä.
Alkuviikosta painin tunnin yksien mondeon alkuperäis(Ronal) vanteiden kanssa ja joka kerta uudelleen kiinnitys muutti painotusta 10...25g. Paikallinen rengasedustaja tuli paikalle myös ihmettelemään mokomaa ja varmasti kaikkia kiinnitystapoja kokeiltiin. Vanteen keskireikään ei sopinut mikään kartio hyvin, ei sisä- eikä ulkopuolelle. Sopivaksi kiinnitykseksi osottautui lopulta sisältä leviävä pakka (vrt. sorvinpakka) ja yhdessä pultinreikiin tukeutuva sormikiinnitys.

Edit: ainut mikä oikein tehtyjen kiinnitysten välillä voi muttaa painotusta on kumen sisällä olevat irto-osat, mm. kondensiovesi.
« Viimeksi muokattu: 10.09.2011, 11:53:45 kirjoittanut j_tapio »

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Tasapainottamisesta asiaa
« Vastaus #7 : 10.09.2011, 11:53:04 »
Sopivaksi kiinnitykseksi osottautui lopulta sisältä leviävä pakka (vrt. sorvinpakka) ja yhdessä pultinreikiin tukeutuva sormikiinnitys.
Tuo on paras kiinnitys. Sitä vaan ei käytetä aina.
Mulla ei ole asennus kokemusta kun 2 kk.   :-[

 :D

Poissa Kökkö

  • Mr. Paljus
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 685
  • #lihavatpojat
Vs: Tasapainottamisesta asiaa
« Vastaus #8 : 10.09.2011, 12:07:22 »
Oon vianorilla painottanut muutaman tuhat rengasta ja oon ihan varma että työni osaan ja olen myös varma että tasapainotuskoneen lukema on eri kun pyörä on käynyt pois koneesta
Volvo 940 B230FT -92 (960-look projekti), Volvo V50 1.6D Kinetic -08, Volvo C30 D2 R-Design, Ford Anglia -64

The moose

  • Vieras
Vs: Tasapainottamisesta asiaa
« Vastaus #9 : 10.09.2011, 12:44:12 »
kannattais tasapainotuskone sit kalibroida tai vaan säätää sieltä sisältä tarkkuutta pienemmälle. yks festo tasapainotuskone oli säädetty joskus >1gr tarkkuuteen ja oli melko mahdoton saada mitään painoihin kun painon siirto 1mm muutti jo 5gr uusinta pyörityksellä.

kyllä se 5gr tarkkuus riittää.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Tasapainottamisesta asiaa
« Vastaus #10 : 10.09.2011, 12:56:35 »
HUOM! Jaoin tämän ketjun omakseen tuosta yleistietoa -topicista, näyttää olevan sen verran kiistanalainen aihe että turha pitää tuollaisessa faq-tyylisessä topicissa tätä keskustelua.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Jani O.

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 396
Vs: Tasapainottamisesta asiaa
« Vastaus #11 : 10.09.2011, 13:23:47 »
Ite töissä painotan 5gr tarkkuudelle, useemmin toki suoraan nollille, mutta ongelmallisissa vanteissa en rupea hieromaan 5 gramman kanssa. Omissa autoissa taas ei niin tarkkaa ainakaan takarenkaiden kanssa. Jäykässä taka-akselissa ei juuri alle 100 gramman heitot missään tunnu.  ::)
Nykyiset: '64 PV B18, '66 Amazon B20 chopattu, levitetty, jatkettu, sheivattu yms. pakolliset taikinoinnit, '64 Valiant 225cid, '59 Dodge Sierra Wagon 361cid, '86 245 B200K, '90 740 GLE, '04 V70 D5
Entiset Volvot: '80 244 B19A TOV-XXX, '86 245 B200E AUG-XXX, '87 244 B200E BCX-XXX, '91 965 B6304F RIV-XXX, '67 Amazon B20 ZEO-XX, '00 V70 Mk2 2,5TDI SIZ-XXX

The moose

  • Vieras
Vs: Tasapainottamisesta asiaa
« Vastaus #12 : 10.09.2011, 15:27:50 »
Ite töissä painotan 5gr tarkkuudelle, useemmin toki suoraan nollille, mutta ongelmallisissa vanteissa en rupea hieromaan 5 gramman kanssa. Omissa autoissa taas ei niin tarkkaa ainakaan takarenkaiden kanssa. Jäykässä taka-akselissa ei juuri alle 100 gramman heitot missään tunnu.  ::)

Tuo feston koneen säätö oli rengasliikkeen vanhan ukon ajatuksia, se perusteli sen silleen, et mitäs jos painotat 5gr tarkkuudella ja lähteekin vaikka painoja ajossa pois esim 25gr  putoo niin onkin oikeesti 30 pois ja 100kmh vauhdissa se tekee jo paljon.

Poissa IceSun

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 686
  • all clowns arent funny
Vs: Tasapainottamisesta asiaa
« Vastaus #13 : 12.09.2011, 09:04:41 »
HUOM! Jaoin tämän ketjun omakseen tuosta yleistietoa -topicista, näyttää olevan sen verran kiistanalainen aihe että turha pitää tuollaisessa faq-tyylisessä topicissa tätä keskustelua.

Hetki meni, kun topicia rupesin lukee "Koska muka tälläisen olen tehnyt?"  :o
Sun kommentista sitten muistin, että tosiaan johonkin toiseen ketjuu vastasin joskus.  :D

Kun painotat pyörän nollaan, otat pois koneesta, laitat takas, niin kone näyttää yhteensä jopa 10g heittoja. Tuolla tarralla ei painotuksen kanssa oo käytännössä mitään merkitystä

Ainakin kaikki omat pyörät on saatu 0 - 0 ( 0 heittoa) näyttämään sitten lopulta, jos olen tärinää testilenkillä havainnut niin takaisin liikkeeseen ja kone pyörimään + ilmenneet heitot pois. Tosiaan edellisessä autossa piti 3 kertaa käydä painotuksessa ettei vatkannut, lopputulos ennen testilenkki oli et kone näytti 0 heittoa ja lenkin jälkeen heittoa.
Käytännössä ei ole merkitystä koska autoissa joissa on vakio alusta ja läskit renkaat, ei kuskit ymmärrä tai edes huomaa (välitä) suuremmista heitoista.
Hyvä, että joku osaa hommansa Vianorilla.  O0 Täällä päin vain onnistuivat tuhoamaan 3 vannetta neljästä, renkaan asennuksessa.
Lähemmäs 8kk odotuksen jälkeen, kun vanteet oli renkaineen alla niin ei mennyt tasapainoituskaan kohdilleen. Heittoa oli reilusti 3 vanteessa (35, 25, 20) ja yhdessä vain vähän.
Fiesta -no- boost

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Tasapainottamisesta asiaa
« Vastaus #14 : 12.09.2011, 09:42:40 »
Hetki meni, kun topicia rupesin lukee "Koska muka tälläisen olen tehnyt?"  :o
Sun kommentista sitten muistin, että tosiaan johonkin toiseen ketjuu vastasin joskus.  :D

[ot]
Foorumisofta ei suoraan tue mahdollisuutta, että ton aloituspostaajan voisi vaihtaa. Jollain modilla kait onnistuisi, mutta en nyt ihan äkkiä jaksa säätää. :)

Eli kun näitä aiheita jaetaan, joku vaan sattuu saamaan "kunnian" topicin perustamisesta. :D
[/ot]
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

 

Futurez  Kulkukoira