Ateho  Elekma

B230F Imusarja täyttyy bensalla.

  • 22 Vastauksia
  • 8436 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Notn4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 177
B230F Imusarja täyttyy bensalla.
« : 27.03.2018, 21:06:16 »
Elikkäs tuosa pihas seisoo vm.90 240 B230F koneella ja jos auto seisoo pakkasella (ainakin vasta tänä talvena ilmennyt ongelma ja kireimmillä pakkasilla ongelma pahempi) esim. yön yli niin imusarjaan ilmestyy kauheita määriä bensaa.

Ongelma alkoi sillä että about kerran viikossa volle lähti aamusin vain kolmella pytyllä käyntiin, neljäskin pörähti lopulta käyntiin kunhan pääsi jonkinmoiseen vauhtiin ja moottorijarrutti tarpeeksi pitkän matkan, en sitten ihmetelly asiaa sen enempää vaan ostin uudet NGKt ja asensin ne, ongelma hävisi pariksi viikoksi.

Nyt ongelma on tehnyt paluun ja selvästi pahemmassa muodossa, välillä lähtee käyntiin erittäin helposti mutta vaikka tallaisi kaasupolkimen mattoon kiinni niin lopulta yksi tai useampi pytty sammuu ja välillä sammuu koko moottori. Välillä kun käynnistää niin tuntuu siltä että kone ei edes jaksaisi pyöriä, aivan niinku joku pytty ois täynnä jotain ainetta joka ei puristu, kuten esim bensaa.

Ekana mieleen tuli että joku ruiskusuuttimista vuotaa fuelrailin paineet lävitseen joten päätin puhdistaa kaikki suuttimet kun töistä löytyy ultrapesurit jne.
Siinä sitten suuttimia irrotellessa huomasin että sitä bensaa löytyi imusarjasta nelosen kohalla ihan suuttimen asennusaukon kohdalle, eli imuventtiilistä asti koko kanava täynnä. Sain suuttimet putsattua, huuhdoin paineistetulla liuottimella molempiin suuntiin samalla kun pulssitin niitä, eivät silloin ainakaan vuotaneet. Asensin takaisin ja auto lähti käyntiin, ei hyvin mutta paremmin. Pari päivää ajelin ongelmitta ja taisin jo parille kaverille väittää korjanneeni vian mutta nyt se taas riestailee samalla tavalla.

Onko kellää ideoita mistä lähteä liikkeelle? Imusarjaan siis pääsee suuria määriä bensaa silloin kun moottori ei ole käynnissä. Mitä pidempään auto seisoo sen enemmän siellä näyttäsi olevan löpöä.

Usittua asiaa on jo:
tulpat (3 kertaa)
kaikki sytkän johot
jakajan kansi ja pyöritin
suuttimet putsattu ultralla ja huuhdottu
uudet orenkaat suuttimissa

Ittellä tuli mieleen tuo apusuutin, elikkäs se yksinäinen kapistus imusarjan alapuolella jonka pitäisi avautua vain tietyillä pakkasilla ja silloinkin vain kun starttimoottori käy. Mitenkäs mahdollista olisi sen jumittuminen auki asentoon? Jos se jämähtää auki niin onko se tarpeeksi korkealla imusarjassa että bensa pääsee valumaan moottoriin päin vai meneekö ilmasuodattimeen? Voiko semmosen irrottaa ja nakata mäkeen vai onko suomi liian kylmä paikka? Onko kellään ollut samantyyppistä ongelmaa?


Tällä hetkellä ratkaisuna on joka aamu tulppien vaihto sen jälkeen kun kone käyny parisen kymmenen sekuntia vajaalla pyttymäärällä, sen jälkeen lähtee aina kaikki kunnolla käyntiin, näillä pakkasilla myös herää kunnolla kun joutuu ulos autoa rassaamaan joka aamu ennen töitä.  :D

Kiitos kaikille jotka jaksaa lukea koko ton päiväkirjan ja viellä vastatakkin siihen jotakin.

Poissa Juzi

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1796
  • Vᵒˡᵛᵒ
Vs: B230F Imusarja täyttyy bensalla.
« Vastaus #1 : 27.03.2018, 21:35:00 »
Lukematta muuta kuin otsikon lottoon bensapaineensäätimen kalvoa mikä vuotaa ohjausletkuun ja täten imusarjaan bensat

Poissa Notn4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 177
Vs: B230F Imusarja täyttyy bensalla.
« Vastaus #2 : 27.03.2018, 21:38:32 »
Lukematta muuta kuin otsikon lottoon bensapaineensäätimen kalvoa mikä vuotaa ohjausletkuun ja täten imusarjaan bensat

Sori unohin mainita että sekin tarkistettu, letku on sisältä kuiva ja ihan piruttain kokeilin jättää yön yli letkun irti imusarjasta, auto oli silti hankala käynnistää.

Poissa Juzi

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1796
  • Vᵒˡᵛᵒ
Vs: B230F Imusarja täyttyy bensalla.
« Vastaus #3 : 27.03.2018, 21:41:17 »
Sori unohin mainita että sekin tarkistettu, letku on sisältä kuiva ja ihan piruttain kokeilin jättää yön yli letkun irti imusarjasta, auto oli silti hankala käynnistää.
Koititko käyttää/käynnistää letku irti?

Poissa Notn4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 177
Vs: B230F Imusarja täyttyy bensalla.
« Vastaus #4 : 27.03.2018, 21:49:24 »
Koititko käyttää/käynnistää letku irti?

Juu, ei mitään sieltä silloinkaan tuu, tyhjäkäynti vaan vähän rupesi heittelemää ku imusarjaan pääs ilmaa.

Poissa Juzi

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1796
  • Vᵒˡᵛᵒ
Vs: B230F Imusarja täyttyy bensalla.
« Vastaus #5 : 27.03.2018, 21:56:28 »
ei taida sitten jäädä muuta kun tuo rikastinsuutin mistä bensa voi tulla..
Onhan se mahdollista, että se on hajalla ja päästää kokoajan vähän lävitse vaikka jännitettäkään ei tulisi siihen.

Poissa Notn4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 177
Vs: B230F Imusarja täyttyy bensalla.
« Vastaus #6 : 27.03.2018, 22:01:18 »
ei taida sitten jäädä muuta kun tuo rikastinsuutin mistä bensa voi tulla..
Onhan se mahdollista, että se on hajalla ja päästää kokoajan vähän lävitse vaikka jännitettäkään ei tulisi siihen.

Semmosta tässä vähän arvelinkin, onkohan kuinka hankala saada pakkasilla autoa käyntii jos ton vaan nyppäsee kokonaan pois ja peittää sen jättämän aukon jollain plootulla? Sit jos sen tekemällä loppuu hankaluudet niin voisi harkita uuden ehjän hankkimista.

Poissa Juzi

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1796
  • Vᵒˡᵛᵒ
Vs: B230F Imusarja täyttyy bensalla.
« Vastaus #7 : 27.03.2018, 22:06:51 »
Semmosta tässä vähän arvelinkin, onkohan kuinka hankala saada pakkasilla autoa käyntii jos ton vaan nyppäsee kokonaan pois ja peittää sen jättämän aukon jollain plootulla? Sit jos sen tekemällä loppuu hankaluudet niin voisi harkita uuden ehjän hankkimista.
Ainakaan mekaaninen ruisku ei lähde ilman tuota käyntiin pakkasilla..
Sähköruiskuissahan ei kaikissa edes ole sitä rikastinta, mutta oletettavasti se on silti käytössä, jos se imusarjasta löytyy.

Poissa Notn4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 177
Vs: B230F Imusarja täyttyy bensalla.
« Vastaus #8 : 27.03.2018, 22:11:59 »
Ainakaan mekaaninen ruisku ei lähde ilman tuota käyntiin pakkasilla..
Sähköruiskuissahan ei kaikissa edes ole sitä rikastinta, mutta oletettavasti se on silti käytössä, jos se imusarjasta löytyy.

No testaamallahan se selviää, jospa perjantaina jaksais käydä hakemassa asennuskaljakontin ja nykästä tuo roska pois. Kaippa se sieltä lähtee ilman että mitään imusarjaa tarvittee irrottaa.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: B230F Imusarja täyttyy bensalla.
« Vastaus #9 : 27.03.2018, 22:51:54 »
Tuommoseen vois soveltaa tuoreemman version ohjausboksia, tai siis koodia, ja käyttää semmosta versiota missä ei ole starttisuutinta. Myös vaihtoehto on käyttää toista starttisuutinta, eivät oo varmasti kalliita kapineita käytettynä hankkia  ::)
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Notn4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 177
Vs: B230F Imusarja täyttyy bensalla.
« Vastaus #10 : 27.03.2018, 23:15:04 »
Tuommoseen vois soveltaa tuoreemman version ohjausboksia, tai siis koodia, ja käyttää semmosta versiota missä ei ole starttisuutinta. Myös vaihtoehto on käyttää toista starttisuutinta, eivät oo varmasti kalliita kapineita käytettynä hankkia  ::)

Löytyykö noita tuoreempien boksien koodidumppeja jostain? Tietotekniikka ja elektroniikka on nimittäin hallussa huomattavasti paremmin kuin autot nii jos mahdollista saada käsiinsä dumpin uudemmasta boksista, saisin sen kyllä itse flashittyä (luulisin).

Tässä tuli myös mieleen että tota huohotin helvettiä tuolla imusarjan alla tuskin on koskaan avattu niin hankin tässä viikon aikana kun ehdin uuden imusarjan tiivisteen ja nykäsen koko alumiinihärpäkkeen irti tuosta lohkon kyljestä ja laitan sen pyödälle lepäämään siksi aikaa että saa käytyä koko huohotus viidakko läpi, samallahan siitä on helppo irrottaa se starttisuutin, ehkä testata sitä paineen alla ja jos totean huonoksi niin käyn töissä teettämässä jonkun hienon palasen laserilla jolla sit se suuttimen jättämän aukon saa tukittua.

Kiitoksia tähän asti tulleista vastauksista, nyt pitää heittää unihiekat silmiin jotta herää ajoissa vaihtamaan tulppia :D

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5751
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F Imusarja täyttyy bensalla.
« Vastaus #11 : 28.03.2018, 02:41:46 »
Sanoisin että syyllinen on silti normaali suuttimissa. Kylmäkäynnistys suutin on niin alhaalla että sitä bensaa pitäisi olla litratolkulla ja valuisi ilmaputkeen eikä venttiilin päälle.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Notn4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 177
Vs: B230F Imusarja täyttyy bensalla.
« Vastaus #12 : 28.03.2018, 06:08:17 »
Sanoisin että syyllinen on silti normaali suuttimissa. Kylmäkäynnistys suutin on niin alhaalla että sitä bensaa pitäisi olla litratolkulla ja valuisi ilmaputkeen eikä venttiilin päälle.

Toki mahdollista että normi suutin vuotaa mutta mielestäni kyllä tuo kylmäkäynnistys suutin on semmoisessa paikassa että pääsisi valahtamaan kannen puolelle jos se vuotaa.


Tuossa googlesta napattu kuva siitä suuttimen sijainnista, kuvakulma on imusarjan alapuolelta. Siinä ainakin näyttäisi sylintereiden 1 ja 4 imukanavien olevan alimpana pisteenä ja ainakin itselläni moottori kallistaa pari astetta taakseppäin jolloin bensa valuisi juuri siihen neloseen joka silloin suuttimia irrottaesss oli juuri se joka oli täynnä löpöä.

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 550
Vs: B230F Imusarja täyttyy bensalla.
« Vastaus #13 : 28.03.2018, 14:59:36 »
Itellä kylmäkäynnistyssuuttimen liitin irti lh 2.4 ohjatusta kulkineesta. Syynä se, että liitin paikallaan menee käynnistyksessä kelistä huolimatta niin paksulle että 2. ja/tai 3. pytyt ei suostu syttymään ja tulppia kuluu kolme sarjaa/10tkm aikana.

Ainoa havaittava ongelma on käynnistyksestä n. 10sek jälkeen alkaa hieman epätasaisesti käymään, mutta tasottuu kun alkaa lämmetä.
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

Poissa Notn4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 177
Vs: B230F Imusarja täyttyy bensalla.
« Vastaus #14 : 28.03.2018, 15:26:06 »
Itellä kylmäkäynnistyssuuttimen liitin irti lh 2.4 ohjatusta kulkineesta. Syynä se, että liitin paikallaan menee käynnistyksessä kelistä huolimatta niin paksulle että 2. ja/tai 3. pytyt ei suostu syttymään ja tulppia kuluu kolme sarjaa/10tkm aikana.

Ainoa havaittava ongelma on käynnistyksestä n. 10sek jälkeen alkaa hieman epätasaisesti käymään, mutta tasottuu kun alkaa lämmetä.

Kiitos tästä tiedosta, onko autolla ajettu läpi talven ja onko tarvinnut käyttää lohkolämppäriä?


Tuosta boksin uudelleen ohjelmoinnista viellä sen verran että lukaisin läpi jonkin verran englanninkielistä matskua, aiheena LH2.4, ja kyllä itseltä löytyy jo värkit boksin ohjelmointiin, pitää vain odotella että kiinanpoika saa lähetettyä tilaamani sirut, en sitä alkuperäistä mene tyhjentämään vaan se saa jäädä varmuuskopioksi. Sitten pitää vain selvittää mikä softa versio ittellä on ja mitkä versiot on ollut autoissa joissa tuota suutinta ei ole, löysin sivun jolta sai ladattua ainakin parin boksin orkkis softat. Tää menee jo melkein mielenkiintoiseksi.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy