Carcom Oy  Ateho

Optimoinnin vaikutus voimalinjan kestävyyteen

  • 4 Vastauksia
  • 4194 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2697
Optimoinnin vaikutus voimalinjan kestävyyteen
« : 02.04.2018, 21:05:59 »
Aloitetaanpa uusi aihe, jos saataisiin vähän perspektiiviä tähän asiaan.

Millaisia kokemuksia löytyy? Pysytään tieliikenteeseen tarjoitettujen optimointien parissa eli tehon/väännön lisäys sanotaan alle 30% alkuperäiseen verrattuna. Onko alkanut kytkin luistaa? Onko laatikko porsinut? Onko alkanut välijäähdytin vuotaa? Onko turbo hajonnut? Onko korkeapainepumppu tai suuttimet alkaneet vuotaa? Onko kone porsinut: laakerit rikki, kiertokanki poikki, mäntä sulanut, kannentiiviste alkanut vuotaa? Ovatko vetoakselit hajonneet tai alkaneet täristää?

Millaisilla kilometreillä vaurioita on esiintynyt? Heti optimoinnin jälkeen, alle 20 tkm sisään, 100 tkm sisään, ajettu yli 200 tkm ilman ongelmia? Paljonko autolla (malli ja moottorityyppi) oli ajettu ennen optimointia?

Oma mielipiteeni on, että jokaisella laitteella on suunniteltu tehon ja väännön kesto, jota ei heppoisin perustein kannata ylittää (ainakaan merkittävästi). Kaikki laitteet kestävät hetkellisesti suunniteltua suurempaakin kuormitusta, mutta miten pitkään?

Oma allekirjoituksen V70 on optimoitu 131 tkm kohdalla ja ajettu sen jälkeen 25 tkm ilman murheita voimalinjassa (kop, kop, kytkinosat hyllyssä odottamassa...)
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Raid

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 554
  • Entinen Volvoilija
Vs: Optimoinnin vaikutus voimalinjan kestävyyteen
« Vastaus #1 : 02.04.2018, 21:10:02 »
2,5T AWD V70 -07 Aut.   Ajettu 100thkm optimoinnin jälkeen. nyt mittarissa 275thkm  Kenkää saa aina tarvittaessa.  Kaikki pelittäny toistaiseksi moitteetta.  nii ja ne tehot..
Pitäis olla n ~240hp /~400nm  mutta kuitenkin ihan riittävästi omaan käyttöön.
« Viimeksi muokattu: 02.04.2018, 21:14:12 kirjoittanut Raid »
Ford Mondeo Hybrid Wagon 2019

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6136
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Optimoinnin vaikutus voimalinjan kestävyyteen
« Vastaus #2 : 03.04.2018, 07:47:09 »
Sain lastutuksen jälkeiset oikeat tehot ja väännöt nyt. :)

(Kuva poistettu lainauksesta.)

254.6hp 389.7nm @4650rpm 0.833bar

Vakio

(Kuva poistettu lainauksesta.)

209.8hp 317.8nm @4700 0.512bar

Vakio ja lastutettu

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Tuossa on mun entisen 2.5T Geartronic:in penkitykset. Ennen ja jälkeen lastutuksen.

Autossa on omatekemä 2.5" RST catback putkisto, muutoin ihan vakio.

Itse kävin lastutuksen jälkeen radalla ja sen jälkeen ~50tkm tullut mittariin lisää, enkä ole kuullut että olisi mitään hajoamassa.
Autossa oli lastuttaessa ~250tkm mittarissa.

Perus hyvin huollettu tekniikka, mm. vaihteistoöljyt ajallaan vaihdettu kuten moottoriinkin.

Lastutuksen yhteydessä vaihteistosta tuli napakampi, ei sellaista vakiomaista luistoa enää jäänyt lastun jälkeen.

OptimoiAutosi.fi Stg2 laitettiin.
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1694
  • www.vrcf.fi
Vs: Optimoinnin vaikutus voimalinjan kestävyyteen
« Vastaus #3 : 03.04.2018, 09:10:55 »
Mikään ei vielä ole hajonnut, kop kop, vaikka vääntöä on penkitetty 560Nm.
-07 D5 AWD kyseessä. Ei niitä tehoja tule hullun tavalla ulos mitattua normiajossa.  Nyt alkaa tulemaan vielä paremmin tehot ulos kun sain 3' downpipen asennettua ja uusi hybriditurbo menee kesällä paikoilleen.
Voimaa eriasteisena ollut jo viisi vuotta.
Laatikon öljyt vaihdatin kun ostin tämän  kuusi vuotta sitten ja sen jälkeen olen itse vaihtanut. Nyt omaa ajoa 100tkm takana.

Edit. 30% mukaan tähän keskusteluun olisin voinut osallistua 520Nm väännöllä. Meni vähän yli.  ;)
« Viimeksi muokattu: 03.04.2018, 20:46:39 kirjoittanut J2K »
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3469
Vs: Optimoinnin vaikutus voimalinjan kestävyyteen
« Vastaus #4 : 04.04.2018, 20:16:31 »
Tähän mennessä mulla on ollut softattuna V70 tdi -98, S40 t5 -05, Octavia tdi -09 (105hp), V70 d5 -04 tässä aikajärjestyksessä. Mittarilukemia en enää kaikista muista, Skoda ja nelikymppinen olivat vähiten ajetut, Ocu vain muutaman kympin ohjelmoitaessa. Dieseli Volvot ehkä 250tkm paikkeilla. Kaikki nämä manuaaleja, T5:ssa ja D5:ssa meni vetarit uusiksi mutta niitä ei voi laittaa softan piikkiin reiluhkon madalluksen & tyyppivian takia.

Vähiten armoa (n. 5 vuotta ja 3-4 ratapäivät) sai V70 D5 jossa Rican softan lisäksi KL-Racing kuuleri, 3"/2,5" putkisto ilman katteja. Tähän uusittiin kaksoimassa+kytkinhilppeet jo ennen softausta, sen jälkeen ei mitään ongelmaa. Vaihdoin pois n. 350tkm ajettuna.

Näistä penkitettiin vain Octavia (154/380) ja S40 (247/414), harmittaa kun ikinä ei tullut käytettyä tuota vikaa 70:iä rullilla, olisi ollut mielenkiintoinen tietää miten kuuleri ja putkisto vaikuttavat lukemiin. Ajossa ero oli siihen kuuluisaan persiiseen tuntuva.

Nyt kyllä kiinnostaisi V60:iin se n. 280/600-paketti niin alkaisi käyttöautolla ehtimään...
V40 T2 -17
Kuvat

 

Proturbo  Autodiagnoosi