Aloitetaanpa uusi aihe, jos saataisiin vähän perspektiiviä tähän asiaan.
Millaisia kokemuksia löytyy? Pysytään tieliikenteeseen tarjoitettujen optimointien parissa eli tehon/väännön lisäys sanotaan alle 30% alkuperäiseen verrattuna. Onko alkanut kytkin luistaa? Onko laatikko porsinut? Onko alkanut välijäähdytin vuotaa? Onko turbo hajonnut? Onko korkeapainepumppu tai suuttimet alkaneet vuotaa? Onko kone porsinut: laakerit rikki, kiertokanki poikki, mäntä sulanut, kannentiiviste alkanut vuotaa? Ovatko vetoakselit hajonneet tai alkaneet täristää?
Millaisilla kilometreillä vaurioita on esiintynyt? Heti optimoinnin jälkeen, alle 20 tkm sisään, 100 tkm sisään, ajettu yli 200 tkm ilman ongelmia? Paljonko autolla (malli ja moottorityyppi) oli ajettu ennen optimointia?
Oma mielipiteeni on, että jokaisella laitteella on suunniteltu tehon ja väännön kesto, jota ei heppoisin perustein kannata ylittää (ainakaan merkittävästi). Kaikki laitteet kestävät hetkellisesti suunniteltua suurempaakin kuormitusta, mutta miten pitkään?
Oma allekirjoituksen V70 on optimoitu 131 tkm kohdalla ja ajettu sen jälkeen 25 tkm ilman murheita voimalinjassa (kop, kop, kytkinosat hyllyssä odottamassa...)