Samppasport  Futurez

V60 D3/D4 2012-14 harkinnassa

  • 38 Vastauksia
  • 17339 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa qashqai

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
V60 D3/D4 2012-14 harkinnassa
« : 09.04.2018, 11:15:58 »
Moikka!

Tarkoituksena olisi vaihtaa autoa
ja ollaan katseltu V60 manuaalia vuodelta 2012-14
d3 tai d4-moottorilla.
Koitin selailla foorumilta vinkkejä mitä näissä kannattaisi varoa tai mihin
kiinnittää erityishuomiota koeajolla?
km lukemat on pyörineet jossain 100k hujakoilla ja ilmeisesti isoja huoltoja ei tässä olisi vielä ajoitettu(pl. tuo hihnan vaihto joissain malleissa..)


Poissa Häjy71

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
Vs: V60 D3/D4 2012-14 harkinnassa
« Vastaus #1 : 09.04.2018, 13:54:57 »
Omalle kohdalle ainakin sattunut huoleton yksilö. Auto siis V60 D3 (100kW) manuaali vm -13, joka otettu käyttöön 12/12. Tällä hetkellä mittarissa 180tkm. Alkuajat ajelin tällä pitkää työmatkaa (ensimmäiset 120tkm), jonka jälkeen on ollut emännän käytössä pätkäajossa.

Huollot olen tehnyt ohjelman mukaisesti = 30tkm tai 1 vuoden välein. Ensimmäiset "ylimääräiset" rempat on tulleet/tulossa tänä vuonna, eli 180tkm huollossa tehtiin jakohihnan vaihto ja laturin vapaapyörän vaihto. Lisäksi todettiin, että jarruremontti joka kulmaan olisi ajankohtainen (levyt ja palat, vähintään taakse), lisäksi pitkittäisten takatukivarsien puslat vaihtokunnossa (tämäkin yleisesti tiedetty "ominaisuus" ainakin S/V60:ssä, kumipusla irtoaa metallipidikkeestään korroosion takia).

Rosona käyttäjäkokemuksessa on keyless-toiminta ovissa (toiminta hiipui vähitellen ovi kerrallaan), käynnistys toimii edelleen moitteetta avainten ollessa taskussa. Lisäksi renkaissa ollut huomattavissa kulmien epätasista kulumaa kesäkumeilla, sisäsyrjät tahtoo kulua enemmän (kulmien säädöistä huolimatta). Rengaskokona olen käyttänyt 215/50/17.

Mutta kuten sanottua, huoleton peli on ollut. Kulutus pyörinut siinä 5l/100km hujakoilla tankkauksista mitattuna, ajotietokone näyttää 4,5l/100km lukemia. Mikään raketti ei 100kW D3 ole, eron S60 120kW kyllä huomaa kiihdytyksissä, mutta normaalissa ajossa pärjää kyllä ihan mukavasti. Toisaalta menovettäkin kuluu 2-3 desiä vähemmän.
V90 D4 Momentum -17
V60 D3 Summum -13, S60 D3 Momentum -11
ex V70 2.4D Summum -08
ex V70 D5 Kinetic -05

Poissa qashqai

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 D3/D4 2012-14 harkinnassa
« Vastaus #2 : 09.04.2018, 15:44:47 »
Omalle kohdalle ainakin...
kiitos tästä, kiva lukea tällaisia kattavia käyttökokemuksia.
Itse arvon juuri vähän D3-4 välillä, pienempi kulutus on kyllä aina plussaa (nyt 2L bensakone painavassa autossa ja 30K/v ajossa alkaa 7-10l/100km tuntumaan liian isolta..)
ensimmäinen mitä testattiin vaikutti kyllä hyvältä ja vakaalta kulkineelta.

Poissa Korppi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 D3/D4 2012-14 harkinnassa
« Vastaus #3 : 09.04.2018, 21:08:28 »
Itselläni ollut facelift D3 reilu puoli vuotta, ajettu 120tkm. Takuuna vaihtoivat jotkut helat taakse ja pyyhkijöiden moottorin, muuta valitettavaa ei ole ollut. V60 on kaiketi luotettavan maineessa ja menestynyt ok testeissä. Aika hiljaista, ainakin toistaiseksi, ollut isojen vikojen kanssa tälläkin foorumilla, tai sitten ei käyttäjäkunta ole löytänyt foorumia.

Mitä kustansi jakapääremppa?

Poissa Hota

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 D3/D4 2012-14 harkinnassa
« Vastaus #4 : 09.04.2018, 21:19:45 »
D3 100kw 5 sylinterinen. 1/2 vuotta ollut ja jokunen tuhat vasta ajeltu. Talvella aika paljon pätkä-ajoa.
Toinen etupyörän laakeri vaihdettu heti oston jälkeen muutaman päivän päästä.
Oli minimaallinen väljyys.
Ei tuossa muuta ku diseliä tankiin ja ajelee.
Kulutus ollut positiivinen ylläri.
Kesärenkaat vaihtuu hiljasempiin.
Nyt haka blue 215/55/16 97 W ja pitää ärsyttävää meteliä.
Huoltomieskin totesi kun laakerin vaihto että noi nokialaiset ei ole hiljasimmasta päästä.

Ex-Volvot: 142 -70, 145 -74 (2.3 L R-sport) ja Amazon -70.

Poissa qashqai

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 D3/D4 2012-14 harkinnassa
« Vastaus #5 : 10.04.2018, 15:58:48 »
kiitos vastauksista!

Nyt on kokeiltu d3 ja d4 ja kyllä tuo mopompikin vaikuttaa hyvältä.
Tuota Häjyn mainitsemaa keyless-hommaa en tajunnut testata kummemmin;
tuo D3 momentum busines 2013-malli vaati kai avaimen siihen kojelautaan, eikä käynnistynyt avain taskussa:)

viimeisimmässä mitä tutkin olisi vielä webasto, joka olisi ilmeisen kiva.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2697
Vs: V60 D3/D4 2012-14 harkinnassa
« Vastaus #6 : 10.04.2018, 17:33:52 »
viimeisimmässä mitä tutkin olisi vielä webasto, joka olisi ilmeisen kiva.
Ei webastoa pois anna, jos sellainen autossa on kerran ollut. Lämmitin on tainnut olla kaikissa Suomeen uutena maahantuoduissa diesel-malleissa. Jollakin markkina-alueella se ei ole ollut vakiovaruste ja Volvojakin tuodaan kiitettävä määrä käytettynä maahan ties miten kaukaa. Eli erikseen pitää varmistaa, että lämmitin löytyy, mutta useimmista se löytyy. 
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Häjy71

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
Vs: V60 D3/D4 2012-14 harkinnassa
« Vastaus #7 : 10.04.2018, 20:05:03 »
Takuuna vaihtoivat jotkut helat taakse ja pyyhkijöiden moottorin, muuta valitettavaa ei ole ollut...

Mitä kustansi jakapääremppa?

Noita samoja helat/puslat vaihtolistalla. Menivät tuosta omasta S60:stä samoihin aikoihin, eli kestävät sen 5v, ennenkuin antautuvat.

Jakopääremppa sinisellä oli 180tkm huollon yhteydessä työ 119,76 + osat 209,17(hihnasarja). Samalla laitettiin muutkin hinnat työ 29,94 + osat  2x52,96 (hihnat) + 114,22 (kiristin). Laturin vapaapyörä oli teettänyt ylimääräistä työtä, oli pitänyt laturi irrottaa, ennenkuin saivat pyörän irti. Vapaakytkimen hinta sinisellä oli 118,98.

Kuten Hessu mainitsikin, on Webasto ihan ehdoton ja ollut vakiona V60 Suomi-autoissa (diesel).  Sen ajastimen on joutunut ruksaamaan lisävarusteeksi. Noihin -13 ja uudempiin on saanut ohjelmoitua auton avaimeen Webaston kaukokäynnistyksen. Ajotietokonetta selaamalla sen lämmittimen&ajastimen olemassolon saa tarkistettua. Mulla ei ole missään Volvossa enää ollut lohkolämmitintä, niin hyvin on pärjännyt Weballa. Ja akutkin kestäneet, toki siihen on auttanut pitkät ajomatkat. Mulla on vielä S60:ssäkin alkuperäisakku (kilsoja 263tkm).

Ja vielä keylessistä, sekin on pitänyt ruksata varustelistalta erikseen, vakiona löytynyt vasta classic-malleista. Naisväki tykännyt avaimettomuudesta, kun avaimet on saanut olla "hukassa" vaikka käsilaukussa.
V90 D4 Momentum -17
V60 D3 Summum -13, S60 D3 Momentum -11
ex V70 2.4D Summum -08
ex V70 D5 Kinetic -05

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: V60 D3/D4 2012-14 harkinnassa
« Vastaus #8 : 11.04.2018, 00:17:55 »
Ja vielä keylessistä, sekin on pitänyt ruksata varustelistalta erikseen, vakiona löytynyt vasta classic-malleista. Naisväki tykännyt avaimettomuudesta, kun avaimet on saanut olla "hukassa" vaikka käsilaukussa.

Keyless säästää monta sekunttia lähdössä :) Eikä tosiaan ole sitä ”missä auton avaimet” ähinää kun ne roikkuu vaimon lompakossa kiinni ja omakin avain aina takin taskussa. Voi olla helppo pölliä niitä toistimia käyttäen mutta ei täällä Suomen onnelassa sellaasta. Joskus harvoin sanoo että avaimet poistuneet autosta mut kun siirsi oikeanpuolen taskuun niin ei oo enää tapahtunu. Suosittelen keylessiä
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa qashqai

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 D3/D4 2012-14 harkinnassa
« Vastaus #9 : 11.04.2018, 09:27:01 »
vanhaan autoon verrattuna näissä on melkein jo liikaa ominaisuuksia ;D

tuo jakopääremppa kummastuttaa;
virallinen vaatimus on kai 180tkm tai 10v,
silti moneen noista ~100tkm ajetuista on tämä hoidettu.

tämä vaihto kannattanee jokatapauksessa tinkiä mukaan? :)

seuraavaksi koeajossa D4 business vuodelta 2014,
joka vaikuttaa ainankin paperilla juuri sopivalta.



Poissa Hota

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 D3/D4 2012-14 harkinnassa
« Vastaus #10 : 11.04.2018, 10:54:55 »
vanhaan autoon verrattuna näissä on melkein jo liikaa ominaisuuksia ;D

tuo jakopääremppa kummastuttaa;
virallinen vaatimus on kai 180tkm tai 10v,
silti moneen noista ~100tkm ajetuista on tämä hoidettu.

Valmistajan suositus 180tkm/10v.
Suomessa suositus 120tkm/5vuotta.
Ei kannata riskeerata.
Ex-Volvot: 142 -70, 145 -74 (2.3 L R-sport) ja Amazon -70.

Poissa qashqai

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 D3/D4 2012-14 harkinnassa
« Vastaus #11 : 12.04.2018, 09:28:18 »
seuraavaksi koeajossa D4 business vuodelta 2014,
joka vaikuttaa ainankin paperilla juuri sopivalta.
Tämä oli melkoinen kokemus;
Kaikki näytti hyvältä, koeajon loppupuolella alkoi pieni nykiminen->
"moottorin tehoa rajoitettu" tms ja kilpikonna- varoitusvalojen säestämänä päälle..
auto savutti  jonkin verran ja nilkutin pientareelle, mistä soittoa myyjälle..
tänään pitäisi selvitä millainen homma tuossa oli..

Poissa Niclashki

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 743
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 D3/D4 2012-14 harkinnassa
« Vastaus #12 : 12.04.2018, 12:19:14 »
Valmistajan suositus 180tkm/10v.
Suomessa suositus 120tkm/5vuotta.
Ei kannata riskeerata.

Valmistajan suositus 180tkm/10 vuotta.
Suomessa maahantuoja suositus ainakin itselläni on 180tkm/5 vuotta. Eli aika on lyhentynyt puoleen, ei kilometrirajaan muutosta.
V90 T8 2020 Inscription

Poissa qashqai

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 D3/D4 2012-14 harkinnassa
« Vastaus #13 : 16.04.2018, 10:37:46 »
Tämä oli melkoinen kokemus;
Kaikki näytti hyvältä, koeajon loppupuolella alkoi pieni nykiminen->
"moottorin tehoa rajoitettu" tms ja kilpikonna- varoitusvalojen säestämänä päälle..
auto savutti  jonkin verran ja nilkutin pientareelle, mistä soittoa myyjälle..
tänään pitäisi selvitä millainen homma tuossa oli..
tässä meni egr-venttiili vaihtoon.

Viikonloppuna tuli testattua D2-moottori ja vaikka kuinka ensin ajattelin että tälläkin pärjää,
niin kyllä nuo d3 ja varsinkin d4 on huomattavasti mukavampia :)

keyless kuulostaa hyvältä, mutta tuntuu että aika harvassa tämän(~20k€) hintaluokan autossa tuota on.
"Volvo on call" bluetoothhärpäke näissä tuntuu olevan, tällä ilmeisesti saa jotain lisäinfoa autosta..
« Viimeksi muokattu: 16.04.2018, 10:58:36 kirjoittanut qashqai »

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: V60 D3/D4 2012-14 harkinnassa
« Vastaus #14 : 16.04.2018, 19:50:06 »
tässä meni egr-venttiili vaihtoon.

Viikonloppuna tuli testattua D2-moottori ja vaikka kuinka ensin ajattelin että tälläkin pärjää,
niin kyllä nuo d3 ja varsinkin d4 on huomattavasti mukavampia :)

keyless kuulostaa hyvältä, mutta tuntuu että aika harvassa tämän(~20k€) hintaluokan autossa tuota on.
"Volvo on call" bluetoothhärpäke näissä tuntuu olevan, tällä ilmeisesti saa jotain lisäinfoa autosta..

Volvo On Call -palvelulla (kännykkä applari, toimii mobiilidatalla eli ei bluetooth) saat webaston ajastettua ja suorakäynnistettyä etänä. Myöskin näkee onko ovet lukossa vai ei ja tietysti ne saa myös lukkoon ja auki etänä. Näet paljonko tankissä ainetta ja kuinka kauas pääsee, onko joku neste loppu jne. Näet keskikulutuksen, 100 viimeistä ajosuoritetta kulutuksineen matkoineen karttapisteineen :) Aikas pätevä. Hälyttää jos ovet jääny lukitsematta jne.

Oliko kui paljon ajettu tuo egr vikainen?
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron