Tätä on kyllä tutkailtu, autoliikkeen kautta vanhan vaihto yms. olisi helpoin,
mutta ihan mielenkiinnosta miten tämä hoitui käytännössä?
ostitko yksityiseltä vai liikkeestä ja tutkailitko auton historiatietoja tms.(esim.https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb/) tai muista palveluista ja osuiko veroarvio hyvin?
Eli kokonaisuudessaan homma meni niin, että myin edellisen autoni (Audi A4) suoraan, tosin autoliikkeen kautta, mutta sain siitä autoliikkeen ottaman provikan jälkeenkin asiallisen määrän euroja kouraan. Itse yritin Audia ensin myydä, mutta loppupeleissä autoliike antoi siitä minulle saman verran tai jopa enemmän kuin itse myymällä olisin saanut ja otti sen samalla vastuulleen käyttämällä sen välissä omissa nimissään.
Aloin seurata ja olin itseasiassa jo etukäteenkin katsellut autoja blocketista ja suhteellisen tarkan speksilistani (varusteet ja pari pois sulkevaa väriä) takia oikean yksilön löytymiseen taisi mennä joku pari-kolme viikkoa. Tsekkailin samalla kiinnostavien autojen historiatietoja myös tuolta transportstyrelsen:istä. Kun sopiva tuli myyntiin, soitin tänne:
http://www.autoruotsista.com/. Ko. henkilö (S. Salonen) siis asuu ruotsissa ja kertomansa mukaan tuo vuosittain reilut sata autoa. Hän kävi tarkastamassa auton, joka muuten oli yksityisellä myyjällä, soitti auton viereltä ja kehui, että se on semmoinen kuin oli hänelle puhelimessa kerrottukin. Lupasin siinä puhelimessa ostaa auton, joten se haettiin muutaman päivän kuluttua. Maksoin verkkopankissa suoraan ruotsalaiselle tilille ja otin autolle vakuutuksen ja siirtotarrat. Sen jälkeen Salonen toi auton papereineen ja kauppakirjoineen Turun satamaan, johon muuten pääsee näppärästi junalla kuten moni tietää. Siitä sitten hyppäsin itse puikkoihin.
Tuontifirman osuus oli muutaman kympin yli tonnin ja siirtotarrat oliko vajaa pari kymppiä tms. Verojen määrään ei varusteilla ole nykyisin enää merkitystä, eli kannattaa tuoda tappiinsa varusteltu yksilö. Suomen tarjontahan on valtaosin näitä kangaspenkki-karvalakkeja, joissa on ratti ja polkimet... Kilometrit, auton ikä ja tietysti tekniikka vaikuttavat veroihin. Mahti-järjestelmäänhän, tuo verotus loppupeleissä perustuu, eli vero lasketaan vastaavien Suomessa myytyjen autojen arvon perusteella prosenttitaulukosta oikea prosentti poimien. Omaani odottelin tuon perusteella vajaan kuuden tonnin veroja, mutta päätöksessä oli lähes tasan viisi tonnia. Plussalle siis jäätiin siinäkin...