Carcom Oy  Ateho

Regenerointi/moottorin lämpötila

  • 17 Vastauksia
  • 9269 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa VLJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Regenerointi/moottorin lämpötila
« : 15.04.2018, 09:08:37 »
Tietääkö/huomaako käytännössä mistään milloin poltto on alkanut. VW:ssä huomasi polton alkaneen, kun moottorin lämpötila nousi nopeasti normaaliin ja moottori rupesi "röpöttämään" ajossa. Lisäksi huomasi pysäköidessä polton jääneen kesken, kun flekti jäi huutamaan.

Volvossa (V70 -12) on säästetty jättämällä moottorin lämpötilamittari pois. Ohjekirjassa on maininta, että käyttää polttoainekäyttöistä lisälämmitintä, jotta moottori saavuttaa normaalin lämpötilan ja poltto voi alkaa. Edelleenkään ei tiedä, alkaako poltto vai ei?! Ainoastaan kuskilla alkaa lämmöt nousta ja hiki tulee pintaan, kun täyttymisestä ilmoitava DPF-valo syttyy ja 700€ vilahtaa silmissä.

Muutenkaan en ymmärrä, miksi poltosta ilmoittavaa merkkivaloa ei ole autoissa, tai moottorin lämpötilamittaria Volvossa. Suuntavilkut saa Audeihin ja Bemareihin lisävarusteena, mutta Volvoon ei moottorin lämpötilamittaria saa edes lisävarusteena  :)

Onko mitään merkkejä milloin poltto on alkanut, vai pitääkö kaiken varalta käydä heittämässä puolen tunnin lenkkejä motarilla lisälämmitin päällä talvella, sitten herää kysymys, miten usein, viimeistään sitten kun DPF-merkkivalo syttyy?

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2123
  • Tampere - Pori
Vs: Regenerointi/moottorin lämpötila
« Vastaus #1 : 15.04.2018, 11:54:46 »
Kyllä valmistaja sellaisen valon sinne saisi jos haluaisi, mutta tällöin DPF-varaosien myynti laskisi eli täysin laskelmoitu juttu.

Mistä 700€:lla saa DPF-pöntön? Ei ainakaan alkuperäistä ja muuta sinne ei kannata laittaa.

Kytke takalasinlämmittimen johtoihin lamppu, joka syttyy kun se menee päälle, tällöin on DPF poltto päällä  ;)
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa VLJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: Regenerointi/moottorin lämpötila
« Vastaus #2 : 15.04.2018, 14:27:02 »
Mistä 700€:lla saa DPF-pöntön? Ei ainakaan alkuperäistä ja muuta sinne ei kannata laittaa.

Ei varmaan alkuperäistä saa tuohon hintaan asennettuna, hinta on saatu Autojerryn tilastoista.

Poissa Bawuka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 476
  • www.vrcf.fi
Vs: Regenerointi/moottorin lämpötila
« Vastaus #3 : 15.04.2018, 14:35:50 »

Muutenkaan en ymmärrä, miksi poltosta ilmoittavaa merkkivaloa ei ole autoissa, tai moottorin lämpötilamittaria Volvossa. Suuntavilkut saa Audeihin ja Bemareihin lisävarusteena, mutta Volvoon ei moottorin lämpötilamittaria saa edes lisävarusteena  :)

Onko mitään merkkejä milloin poltto on alkanut, vai pitääkö kaiken varalta käydä heittämässä puolen tunnin lenkkejä motarilla lisälämmitin päällä talvella, sitten herää kysymys, miten usein, viimeistään sitten kun DPF-merkkivalo syttyy?

Ostaa pari vuotta uudemman niin saa ihmetellä niitä koneen lämpöjä.
BMW X1 25e xDrive Charged Edition Sport, 2023 Ford Focus ST-Line Vignale, 2020 Ford Mondeo Hybrid Vignale & -16 Renault Clio GTLine 
Ex 2020 Ford Focus Wagon Vignale 182 A8 , -18 MB A200 A Progressive-17 S60 D4 AWD R-Design "Polestar", -14 V60 D4A Ocean Race, -13 V60 D5 R-Design "Polestar", -11 V60 D5A Summum, -10 Honda Civic Type-R CW, -08 Honda Accord 2.4 Type-S…

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Regenerointi/moottorin lämpötila
« Vastaus #4 : 15.04.2018, 17:26:07 »
Hetkellisestä kulutuksesta huomaa ainakin uudemmissa. 60kmh nopeudessa kun kulutus on normaalisti noin 5L niin regeneroinnin ollessa päällä lukemat on 8L tai jopa enemmän. Kulutus ei myöskään mene nollaan kun moottorijarruttaa vaan näyttää paria litraa silloinkin. Hankalaa tässä on se että en ruukaa kulutuksia isommin kytätä ja kulutusnäytöt yleensä aina piilossa..

Ehkä se regenerointivalo ois tavan autossa vähän overkill. Auton kun kuuluis olla helppo käyttää niin tuollaiset valot aiheuttais vain hämmennystä. Koetapa tavan autoilijalle selittää että tuo valo kun palaa niin kannattaisi jatkaa ajamista niin kauan että valo sammuu. Siinä saattaisi moni siirtyä katselemaan muita merkkejä tai bensa/sähkö -autoja
« Viimeksi muokattu: 15.04.2018, 17:31:23 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa VLJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: Regenerointi/moottorin lämpötila
« Vastaus #5 : 15.04.2018, 18:39:15 »
Ostaa pari vuotta uudemman niin saa ihmetellä niitä koneen lämpöjä.

Menisiköhän "hallituksessa" läpi...ilmeisti kysyntää lämpömittarille on ollut, kun ovat sen uudempaan laittaneet.

Ehkä se regenerointivalo ois tavan autossa vähän overkill. Auton kun kuuluis olla helppo käyttää niin tuollaiset valot aiheuttais vain hämmennystä. Koetapa tavan autoilijalle selittää että tuo valo kun palaa niin kannattaisi jatkaa ajamista niin kauan että valo sammuu. Siinä saattaisi moni siirtyä katselemaan muita merkkejä tai bensa/sähkö -autoja

Tuo pitää paikkansa, asiat on tehty niin sanotusti "blondimaisiksi", että nykyään vain ajellaan kunnes tapahtuu jotain ja sitten ihmetellään...

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Regenerointi/moottorin lämpötila
« Vastaus #6 : 15.04.2018, 18:46:03 »
Tuo pitää paikkansa, asiat on tehty niin sanotusti "blondimaisiksi", että nykyään vain ajellaan kunnes tapahtuu jotain ja sitten ihmetellään...

Regenerointia tapahtuu aika tiuhaan. Saattais meitä "non-blondejakin" alkaa ottamaan pattiin ne merkkivalot
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa SirBBa

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 993
  • www.vrcf.fi
Vs: Regenerointi/moottorin lämpötila
« Vastaus #7 : 17.04.2018, 21:43:37 »
Mistä 700€:lla saa DPF-pöntön? Ei ainakaan alkuperäistä ja muuta sinne ei kannata laittaa.
Esim merkkiliikkeestä tohon rahaan saa melkein kaksi.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Regenerointi/moottorin lämpötila
« Vastaus #8 : 18.04.2018, 06:00:56 »
Menisiköhän "hallituksessa" läpi...ilmeisti kysyntää lämpömittarille on ollut, kun ovat sen uudempaan laittaneet.

Ei hätää! Jos todellakin haluat nähdä moottorinlämmöt, niin hommaa tuollainen OBD mokkula. Saat moottorin lämmöt asteen tarkkuudella puhelimesi näytölle. Meinaan auton omat viisarinäytöt ei näytä edes sinne päinkään.
Mittarin viiva keskellä, niin lämpötila muistaakseni vaihteli 60-90 asteen välissä.
https://www.mmyynti.com/tuote/elm-327-miniobdii-vikakoodinlukija-bluetooth/
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Regenerointi/moottorin lämpötila
« Vastaus #9 : 19.04.2018, 00:19:20 »
Kyllä se auto regeneroi ilmankin mittaria :) Se alkaa sitten kun auto on oikeasti lämmin ja siihen ei kauaa mene. Jos webasto automaattikäytöllä (miksei olisi?) ja egr toiminnassa niin minulla ainakin lämpenee hyvin nopeasti. Käsittääkseni tärkeämpää olis että ajo ei lopu ennenkuin se regenerointi loppuu mutta pakostakin joskus näin käy
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa VLJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: Regenerointi/moottorin lämpötila
« Vastaus #10 : 19.04.2018, 19:52:38 »
Käsittääkseni tärkeämpää olis että ajo ei lopu ennenkuin se regenerointi loppuu mutta pakostakin joskus näin käy

Asian ytimessä, paljon lyhyttä matkaa ja poltto jää aina kesken. Kuten aiemmin kirjoitinkin, Vaggineessa sen huomasi moottorin röpötyksestä ja tiesi ajella vähän lenkkiä.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Regenerointi/moottorin lämpötila
« Vastaus #11 : 19.04.2018, 20:09:02 »
Volvoissa en ainakaan minä huomaa mitään muutosta käyntiäänessä tai vedoissa. Tosin vasta kaksi ollut ja nekin samanlaisella moottorilla..
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Hegetti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Regenerointi/moottorin lämpötila
« Vastaus #12 : 31.10.2020, 13:59:48 »
Car scanner elm OBD2 appilla näkee 2008 D5 autosta dpf lämmöt ja dpf soot (tuhka) määrät. Torque appilla en näitä löytänyt.

Kun olen tätä seuraillut niin taajama ajossa tuhkan määrää on noussut 6 grammaan ja sitten kun ajaa maantietä niin tippuu 4 grammaan kun dpf Lämpö pyörii 350 asteen paikkeilla, mutta selkeästi alle 400 asteen. Ymmärtäisin niin että dpf puhdistuu ihan ajollakin ilman polttoa jos ei mene liian täyteen.
« Viimeksi muokattu: 22.11.2020, 10:10:55 kirjoittanut Hegetti »

Poissa Ryde85

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 243
  • www.vrcf.fi
Vs: Regenerointi/moottorin lämpötila
« Vastaus #13 : 31.10.2020, 19:55:22 »
Seuraa hetkellistä kulutusta. Kun se ei mene nollaan moottorijarrutuksessa on poltto päällä.

Poissa Hegetti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Regenerointi/moottorin lämpötila
« Vastaus #14 : 30.01.2021, 07:34:49 »
Kerron oman kokemuksen poltosta.
Ulkolämpötila -8. Autolla oli ajettu 150 km kaupunki/taajama-ajoa eli maks. 80kmh hetkellisesti kahden viikon aikana. Mielenkiinnosta laitoin car scannerin päälle ja huomasin dpf soot:in olevan 15.8g. Lähdin ajamaan ja kun olin ajanut 100 kmh niin että moottorin lämmöt nousivat päälle 80 asteen niin määrä tippui hiljalleen gramman / 10 km eli dpf puhdistui hieman ajaessa. Dpf lämmöt olivat 350-380 astetta. Tarkkailin tilannetta ja kun moottorilämmöt kiipesivät sinne 88 asteeseen niin yks kaks dpf lämmöt olivat 600-700 astetta ja dpf soot tippui noin gramman / km. Poltto loppui kun dpf soot meni 0.0g ja dpf lämmöt tippuivat noin puolessa minuutissa takaisin 300-400 asteeseen. Mitään ei huomannut ajossa kun ajoin vakkarilla. Kulutus nousi hieman hetkellisesti mutta voi johtua maaston muodosta.

 

RallyBaron  Samppasport