Futurez  Kulkukoira

Hyvää ohjetta alatukivarsien vaihtoon

  • 20 Vastauksia
  • 2485 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa volovolla

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Hyvää ohjetta alatukivarsien vaihtoon
« : 19.04.2018, 10:15:52 »
Hei
Oisko jollain hyvää ohjetta etualatukivarsien vaihtoon, tai vinkkiä jo tehtyyn valmiiseen ohjeeseen. Mitä pitää purkaa ja ottaa purkamisessa huomioon.
Vois onnistua kivuttomammin hyvillä vinkeillä. V70 2002 ois kyseessä.

Helat ja puslat kaikki vaihtokunnossa, eikä taida minulla kotikonstein olla järkevää niitä erikseen vaihtamaan.

kiitos

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: Hyvää ohjetta alatukivarsien vaihtoon
« Vastaus #1 : 19.04.2018, 10:27:39 »
Haynes/Alfamer-kirja voi olla hyvä olla,ohjeet ja momentit. Jotain mitä asiasta muistan, auto pukille mahdollisimman korkealle, pohjamuovi pois, vetari irti navasta ja narun päähän ettei putoa laatikosta jos olkavarsi käytetään irti(me vaihdettiin napa samalla), alapallo irti, piippuavaimella sai etummaisen tukivarren pultin runkoon irti, vipuvoimalla kun kaikki pultit irti saa tukivarren kolostaan. Hyvään korjaamotapaan kuuluu uudet pultit irroitettujen tilalle. Pyörien suuntaus lopuksi voi olla tarpeen.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa ratkori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 295
  • www.vrcf.fi
Vs: Hyvää ohjetta alatukivarsien vaihtoon
« Vastaus #2 : 19.04.2018, 22:14:34 »
Pyörät maassa napapultit irti. Auto pukeille, pohjapanssari pois, pyörät pois, iskari irti alapäästä, koiranluu pois, alapallo irti. Napa pois ja jouseen roikkumaan, samoin vetoakseli. Vetoakselin kanssa ei kannata hosua, sen uudelleen kasaamiseen menee turhaa aikaa. Itsellä AWD jossa toisen puolen tukivarren pultit on turhan kinkkisesti asennettu. Toki lähtevät eikä työkalusorvarin ammattia ole turhaan kehuttu. Kasaaminen päinvastaisessa järjestyksessä. Vaihto-osina Moog ja Lesjöfors ovat parhaasta päästä. Myös uretaani puslia löytyy. Samassa yhteydessä kannattaa vilkaista jousien kunto. Niitäkin napsahtelee poikki aina sillon tällön. PS Uudet napapultit kuuluu asentaa joka kerta kun vanhat avataan. Uusien tukivarsien mukana tulee uudet pultit, mutta niiden vaihtamiseen en ole ajatusta uhrannut.
« Viimeksi muokattu: 19.04.2018, 22:21:06 kirjoittanut ratkori »

Poissa Valmet-20

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 313
  • www.vrcf.fi
Vs: Hyvää ohjetta alatukivarsien vaihtoon
« Vastaus #3 : 19.04.2018, 22:16:24 »
Riittää, kun ottaa alapallon irti. Iskaria ja koiranluuta ei tarvi irrottaa.

Poissa volovolla

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: Hyvää ohjetta alatukivarsien vaihtoon
« Vastaus #4 : 19.04.2018, 23:50:49 »
Sain tuon alfamerin kirjan ja eipä sen mukaankaan tarvihe koskea napapultteihin, jousiin ym. Alapallonivelestä irti ja sitten muut tukivarren pultit irti ja sen pitäis olla siinä. Näkee sitten onko noin yksinkertaista vai onko paikat niin ahtaat että joutuu muutakin purkamaan.

Poissa vikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
  • www.vrcf.fi
Vs: Hyvää ohjetta alatukivarsien vaihtoon
« Vastaus #5 : 20.04.2018, 07:40:58 »
Sain tuon alfamerin kirjan ja eipä sen mukaankaan tarvihe koskea napapultteihin, jousiin ym. Alapallonivelestä irti ja sitten muut tukivarren pultit irti ja sen pitäis olla siinä. Näkee sitten onko noin yksinkertaista vai onko paikat niin ahtaat että joutuu muutakin purkamaan.


Aika paljon helpottaa uuden asennusta kylläkin, kun on irti. Joo kyllä kannattaa ostaa kaikkineen heloineen, että ei tarvi sählätä linjauksien kanssa ja ei se homma ihan simppeli ole muutenkaan.  Kulmien säätö saattaa tulla eteen varsinkin jos irrottaa navan.

Poissa Kraft

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 881
Vs: Hyvää ohjetta alatukivarsien vaihtoon
« Vastaus #6 : 20.04.2018, 08:27:02 »
https://www.youtube.com/watch?v=DnwksNuAPaQ | Siinäpä videomuodossa ohje.
Skoda Fabia 1.2 TSI -17 | Skoda Fabia 1.0 TSI -18 | VW 1300 -73 | 2x Solifer 10 -69

Poissa hessua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • www.vrcf.fi
Vs: Hyvää ohjetta alatukivarsien vaihtoon
« Vastaus #7 : 25.04.2018, 07:43:05 »
Tuohon ohjauskulmien säätöönkin on olemassa kelvollinen kotikonsti, jos ei halua korjaamolle lähemmäs satasta maksaa.

Muurarinlankaa ja pukit. Lanka viritetään pukkien väliin edestä taakse napojen keskelle ja mitataan navoista suunta esim. Mauserilla. Sitten vaan mitataan vanteiden reunoilta keskikorkeudelta ja säädetään kulmat jos tarvetta on. Tälleen oon säätäny nyt pari kertaa ja hyvin on onnistunu. Pitää vaan muistaa että esim xc ysikympissä taka-akseli on etuakselia kaposempi joka on huomioitava kun mittaa suuntaa..

Poissa renee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 270
  • www.vrcf.fi
Vs: Hyvää ohjetta alatukivarsien vaihtoon
« Vastaus #8 : 06.07.2023, 20:49:45 »
Vaihdoin tukivarren V70 -05 ja itse kyllä totesin, että kaikkein helpoin tapa on ottaa irti napapultti ja iskaritolppa alapäästä. Ei tarvitse tapella yhtään sen alapallon kanssa. Ne tolpan kaksi pulttia ovat vielä niin hollilla, ettei siinä mene aikaakaan kuin nimeksi. Tämä vain huomiona, kun aika harvoissa ohjevideoissa iskaritolpan alapäätä irrotetaan ja sitten joutuu vääntämään tukivartta ties millä tavoin hiki hatussa. Koiranluuta tai raidetankoa ei tarvitse irrottaa.
« Viimeksi muokattu: 06.07.2023, 20:52:47 kirjoittanut renee »

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8915
  • Teiden tukko
Vs: Hyvää ohjetta alatukivarsien vaihtoon
« Vastaus #9 : 06.07.2023, 21:00:20 »
Vaihdoin tukivarren V70 -05 ja itse kyllä totesin, että kaikkein helpoin tapa on ottaa irti napapultti ja iskaritolppa alapäästä. Ei tarvitse tapella yhtään sen alapallon kanssa. Ne tolpan kaksi pulttia ovat vielä niin hollilla, ettei siinä mene aikaakaan kuin nimeksi. Tämä vain huomiona, kun aika harvoissa ohjevideoissa iskaritolpan alapäätä irrotetaan ja sitten joutuu vääntämään tukivartta ties millä tavoin hiki hatussa. Koiranluuta tai raidetankoa ei tarvitse irrottaa.

Tekemällä työkalun (Vidasta sai vinkin), saa alapallon irti ilman hiki hatussa vääntämistä. :juhau: Ei tarvitse purkaa yhtään ylimääräistä.


Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa renee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 270
  • www.vrcf.fi
Vs: Hyvää ohjetta alatukivarsien vaihtoon
« Vastaus #10 : 06.07.2023, 21:33:43 »
Tekemällä työkalun (Vidasta sai vinkin), saa alapallon irti ilman hiki hatussa vääntämistä. :juhau: Ei tarvitse purkaa yhtään ylimääräistä.


Mietin kiroillessani, että miten ihmeessä homma tehdään oikeaoppisesti, eli kiitos tästä tiedosta. Tosiaan yritin aluksi väännellä ja käännellä ja ties mitä, mutten saanut aikaan kuin kirosanoja.

Toki itse tunkin varassa, joten alla ei tilaa liikoja.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: Hyvää ohjetta alatukivarsien vaihtoon
« Vastaus #11 : 06.07.2023, 21:49:26 »
Mä löin irroitushaarukan alapallon prikan ja tukivarren väliin jos nyt yhtään muistan oikein selittää. Joskus kyllä tehtiin tuo kanssa ketjulla ja kakkosnelosella alfamerin tyyliin. Varmaan vähemmän suuntaus muuttuu kuin iskarin kanssa pelatessa. Napapultti toki aina irti ja vetari työnnetty sisään
« Viimeksi muokattu: 06.07.2023, 21:51:00 kirjoittanut Mustalaatikko »
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8915
  • Teiden tukko
Vs: Hyvää ohjetta alatukivarsien vaihtoon
« Vastaus #12 : 06.07.2023, 21:59:52 »
Mietin kiroillessani, että miten ihmeessä homma tehdään oikeaoppisesti, eli kiitos tästä tiedosta. Tosiaan yritin aluksi väännellä ja käännellä ja ties mitä, mutten saanut aikaan kuin kirosanoja.

Toki itse tunkin varassa, joten alla ei tilaa liikoja.

-H- Tietoa täällä ollaan jakamassa.

Tuo nykyinen P3-alustainen ei sovi kuvan nosturille. Etunavan jouduin irrottamaan laakerin vaihtoa varten. Tein sen rasvamontun päällä nostamalla tunkilla kulman ylös. Tilaa korkeussuunnassa tuo vääntövarsi vaatii vajaan metrin verran. Tietysti sitä voisi kehittää ja tehdä siihen navan jälkeen kulman vaakatasoon. ???
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa renee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 270
  • www.vrcf.fi
Vs: Hyvää ohjetta alatukivarsien vaihtoon
« Vastaus #13 : 06.07.2023, 22:06:55 »
Mä löin irroitushaarukan alapallon prikan ja tukivarren väliin jos nyt yhtään muistan oikein selittää. Joskus kyllä tehtiin tuo kanssa ketjulla ja kakkosnelosella alfamerin tyyliin. Varmaan vähemmän suuntaus muuttuu kuin iskarin kanssa pelatessa. Napapultti toki aina irti ja vetari työnnetty sisään
Suuntaus periaatteessa tarvitaan, jos iskaritolppaan koskee, mutta toki myös tukivarren vaihto kaipailee suuntausta sekin, eli tukivarren vaihdossa se ei mielestäni ole kynnys. Lisäksi oma ylemmän pultin camber-säätö on ollut sinänsä helppo, eli se on aina ollut suuntauksen jälkeenkin maksimit sisäänpäin työnnettynä, eli uskallan sen melko huolettomasti avata. Käsittääkseni vain se ylempi pultti sisältää säätöä, en kyllä ole ihan varma, mutta ei tuntuisi alempi klonksuvan lainkaan.

Poissa jak900

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2226
  • www.vrcf.fi
Vs: Hyvää ohjetta alatukivarsien vaihtoon
« Vastaus #14 : 06.07.2023, 22:50:52 »
Tuohon alapallon asennukseen ja irroitukseen on helpoin keino vetää kuormaliina toisen puolen tukivarresta ja kiristää liinan, saa pallon irti ja takaisin paikoilleen, ei tarvi erikoistyökaluja mitään / punnertaa pää sinisenä.
« Viimeksi muokattu: 06.07.2023, 22:53:07 kirjoittanut jak900 »

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron