RallyBaron  Samppasport

Öljynkulutus V70

  • 342 Vastauksia
  • 83399 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #30 : 09.07.2018, 22:05:27 »
Edelleenkin kysyn et onko ketään joka on tietoisesti heikentänyt tuotteen kestoa jotta saadaan tuotteet rikki aikaisemmin ja että tälläviisiin saadaan myydä enemmän uutta? Älkääkä nyt niiltä volvokauppiailta kysykö tätä jos mitään. Ne ymmärtää suunnittelusta yhtä paljon kuin sika tuulimyllystä :)

Kyllä, kyllä on tarkoituksella heikennetty tai rajattu käyttöikää, kummin asian haluaa käsitellä. Jopa softaakin käytetään rajaamaan yksinkertaistenkin tuotteiden käyttöikää. Tuotteen mitoittaminen kestämään vuoden vai tuotteen laadun rajaaminen, että kestää vuoden.

Toki iso osa autojen suunnitelmallisesta vanhentamisesta tapahtuu ulkonäön suunnittelijoiden pöydällä...

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #31 : 11.07.2018, 11:11:33 »
Eipä ne autot kestäneet ennenkään isältä pojalle, päinvastoin, alta sadassa tonnissa oli useimmat motit jo remppakunnossa, nyt tuollainen km-määrä ei vielä näy moottoreissa mitenkään. Samoin oli peltien kanssa, esim 5 vuoitta vanha finni tipahti tunkilta niskaan helman pettäessä ruosteen vuoksi.

Moni ei muista eikä jotkut ole kuullutkaan että monessa autossa 70-luvulla oli öljynvaihtoväli 5 tkm, alustassa oli runsaasti rasvanippoja joihin piti samalla välillä puristella rasvaa.
Eräs tuttu taksinkuljettaja sanoi vaihtanensa silloiseen Opel Recordiin öljyt 3500 kilometrin välein.

Nykyisin öljyillä ajetaan kymmenkertainen matka, jos joku vaihtaa 10 tkm välein öljyt niin sen katsotaan olevan friikki.
Moni nykyautoilija ei tunnista rasvanippaa sen nähdessään saati että tietäisi mitä sillä tehdään, puhumattakaan että osaisi sille jotain tehdä.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2120
  • Tampere - Pori
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #32 : 11.07.2018, 11:44:29 »
Eikä tarvitse tunnistaakaan nippoja kun ei niitä ole enää.

VEA moottoreissa on ongelmia juuri noissa männrenkaissa sekä sylinterit ovat ovaaleja, jne jne. Tuttuja on töissä Volvolla ja tuntuvat kehuvan VEA-moottoria ja sen laadukasta sekä ylitettyä testiä mikä piti olla testatuin Volvon moottori.  ;D
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #33 : 11.07.2018, 18:53:59 »
Eikä tarvitse tunnistaakaan nippoja kun ei niitä ole enää.

Niin, henkilöautoissa(kaan).
Aika iso osa henkilöautoilijoista(kin) ei tunnista moottorista mitään osia, siksi jotkut valmistajat ovat laittaneet moottorin päälle kannen jossa on vain muutama korkki näkyvillä johon lisätä tarvittaessa nestettä.
Sekin menee monella pieleen, kun menee sekin että mitä polttoainetta autoon tankataan, kun sitäkään ei autoilija tiedä.

Onneksi auto ilmoittaa milloin auto pitää tuoda korjaamolle polttimoiden vaihtoon, paljoa muuta ei öljynvaihdon ja suodattimien vaihdon lisksi huollossa tehdä, havaittujen vikojen korjaamiseksi pitää varata eri aika korjaamolle.

Sen takia liikenteessä varmaan nykyisin näkyy paljon polttimovikaisia autoja kun huoltoväli on kaksi vuotta ja itse ei osata vaihtaa edes ohjekirjan kanssa polttimoita.

Niin, miksi pitäisikään osata?
Mutta kun sama osaamattomuus näkyy myös liikenteessä, ei osata tai välitetä liikennesäännöistä kunhan vain mennään miten huvittaa.

Mutta mitä siitä, jokainen ajaa ja pitää autostaan huolta oman tyylinsä mukaan.
Ei haittaa minua yhtään, en jaksa stressata muista liikkujista, menköön miten ja minne huvittaa.


Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #34 : 12.07.2018, 22:22:09 »
Sen takia liikenteessä varmaan nykyisin näkyy paljon polttimovikaisia autoja kun huoltoväli on kaksi vuotta ja itse ei osata vaihtaa edes ohjekirjan kanssa polttimoita.
;D Totta, eka volvo vaati öljynvaihtoa 5 tkm. välein, tosin Biliakin sanoi jo silloin, että se on tuhlausta. 10 tkm. on aika paljon vähemmän kuin 30 tkm.. Pata oli 2,4 td, klonkswagen kutonen. 109 hp ja vääntöä 270 nm(?) jos en väärin muista. Pataa ei oikeasti ole ikävä, kun on näihin vajaalitraisiin ja -sylinterisiin tutustunut.

No, edelleen öljyn lisääminen (lue aktiivisuuden tarve) nyppii. Pitää käydä ostamassa siniseltä yksi ylihinnoiteltu öljypytty ja täyttää ylärajaan heti huollon jälkeen ja katsoa syttyykö valo ennen seuraavaa huoltoa.

Poissa 311

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #35 : 16.07.2018, 20:24:41 »
Joo, tuosta öljynkulutuksesta vielä...jankataanpa nyt vielä  ;D

En toki pidä tuota esille tuomaani öljynkulutusta minään isona ongelmana, mutta pointtina on vaan se, että en kyllä nielaise noita ilmoitettuja sallittuja öljynkulutuslukemia minkään selityksen höysteenä, en todellakaan.
Tuolla alussa toin esiin virheellisesti - sorry - tuon 0,5 L/1000 km, joka on tuo käsketty lisäysmäärä, kun anturi sen vähentyneen öljymäärän on havainnut (??),
mistäs tiedän, paljonko sieltä on oikeasti hävinnyt, kun sitäkään ei osaa kukaan kertoa ?
Minulle ilmoitettiin valtuutetun huoltopajan taholta, että se sallittu kulutusmäärä olisikin about 1 L/ 100 km (???), joka tarkoittaa siis sitä, että tuolla normiajelijan
30000km:n öljynvaihtovälillä saisi mennä 30 litraa voiteluöljyä ja kaikki vielä hyvin ! (?)
Ei todellakaan ole hyvin ainakaan minun mittapuun mukaan, jos tuon ajomatkan aikana öljyt tulisi vaihdettua 5-6-kertaa, kun öljynvaihdossa määrä on tuo 5,2 litraa.
Kun se öljy ei valu pihalle, moottori on kaikinpuolin ulkoisesti kuiva & kunnossa ja toiminta muutenkin normaali, ei kai se öljy voi muuta kautta sieltä masiinasta
poistua kuin pakoputkesta vai onko joku parempia reittejä löytänyt ?
Jos se on normaalia, olen asiasta edelleen erittäinkin eri mieltä. Jotain hämärää näissä selittelyissä on.

Muinoin, kun aloittelin noilla erilaisilla ritsoilla tyyräillä elettiin aikaa, kun tuollainen 1,5 litrainen bensamasiina alkoi olla aika tattis, kun mittariin kerääntynyt se 100 - 150 tkm. pienemmät koneet jo aiemmin. Pata auki, täys koneremontti peliin, veivi, kansi & lohko koneistukseen, laakeria, mäntää, venttiiliä ja taas mentiin se sama matka, jos luoja soi...
Öljyt todella vaihdettiin 5 tkm välein ja silloin pidettiinkin tuota 1 L/ 1000 km jo sellaisena kulutuksena, että remppa oli tarpeen, kun sen kulutuksen todella alkoi nähdä
jo peruutuspeilistä sinisenä pöllynä ainakin silloin, kun konetta hiukan kovemmalla kädellä käskettiin ja useinhan sitä tuli tietysti ulos myös muualtakin.
Pitää vaan muistaa, että silloinen moottorinosien koneistustekniikka, materiaalit ja öljyt & suotimet olivat mitä olivat ja hyvinkin tärkeänä pidettiin ns.  moottorin sisäänajoa, jolla pyrittiin saattamaan koneen elinkaari mahdollisimman pitkäksi. Taidettinpa joidenkin autojen ohjekirjoissa puhua totutusajosta, sama asia ja eka öljynvaihto 500-1000 km:n jälkeen.

Siksipä ihmettelen kovasti, kun tähän ei oikein kukaan osaa/ymmärrä/uskalla ottaa oikeasti kantaa tai ainakaan selkokielellä selvittää, mihin ja miksi se öljy sieltä katoaa ?

Luulisi vaikkapa esim. katalysaattorinkin saavan pahasti siipeensä samoin kuin vaikkapa nokiloukkujen täyttyvän vauhdilla, kun tuollaisia ylimääriä voiteluöljyjä niihin tuupataan, kun kuitenkin kovasti varoitellaan, että koneen pitää olla niin kovin tarkasti säädöissään että kaikki pelittää ja päästöt pysyvät kuosissa jne. jne.
Samalla kuitenkin hyväksytään, että 30tkm öljynvaihtovälillä 30 litran öljynkulutus on ok. Onko ?

Ainakin minulla on ollut autoja, joihin ei todellakaan tarvinnut koskaan lisäillä öljyä, kun ei sitä yksinkertaisesti kulunut eikä sitä polttoainetta, jäähdytysnesteitä tms. varmaan litratolkulla niihin öljyihin voinut sotkeutua kompensoimaan öljyhävikkiä, kun öljyt ennen vaihtoa vatsin asiallisen näköistä.
Hyvänä esimerkkinä tuo edelinen autoni Mazda 6 2.0 STW man / 5/2008 / 119 tkm, eipä tarvinnut koskaan öljyjä lisiä eikä sen kummemmin seuraillakaan.
Toisena esimerkkinä entinen perheen kakkosautona n. 100 tkm - 295 tkm ollut ja nyt poikani käytössä oleva Volvo 945 2.3 TIC man./ 6/1997 / 335 tkm.
Kuuluu menevän öljynvaihtovälillä parisen litraa, joka tekee jotakin alle 0,2 L/ 1000 km. Taitaapa saada  laite ns. monoa varmaan sitäluokkaa, että ihme ettei enempää  :P

Mitenhän tuo asia mahtaa ihan aikuisen oikeesti olla, mitä sanoo asiaan raati ?



Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6134
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #36 : 16.07.2018, 21:32:48 »
Omaani viittasin aiemmin että olen joutunut lisäämään luokkaa 0.5l ~6000-7000km välein enkä näe tätä ongelmana mitenkään. Oma ajotyylini on erittäin raskas ja niin sanotusti on/off. Välillä myös nättiä ajoa.

Jos autolla nussuttaa menemään vaan kevyesti sipsutellen niin varmasti karstoittaa paikat ja aikanaan tuottaa ongelmia.

Yksi ongelma kaikissa nyky autoissa on egr joka tappaa moottorin omaan paskaansa. 2017 vuoden jälkeen tulleissa niitä on jo 2kpl, jossain merkeissä aiemmin jo. Ettei tuo yksi venttiili olisi niin kovalla rasituksella ja hajoisi useammin kun huoltoväli on.

Jos sulle on kerrottu 1l / 100km niin on varsin epäpätevä henkilö ollu sepustamassa. 0.9l / 1000km olen kuullut Volvo mekaanikon sanovan että olisi Vean enimäis öljynkulutus mitä saisi olla.


Mitä Veasta. Osa sanoo et sylinteriputket on soikeita ja tää olisi syy öljynkulutukseen. En itse tätä usko.

Oma päättely on miten autoa käytetään, sen myötä egr joka karstottaa moottorin ja vean 0w-20 öljy joka on matalankitkan vuoksi. Joka on ihan pelkkää vettä. Moottori kun karstoittuu niin se tukkii paikkoja kuten esimerkiksi männistä öljyrenkaat kun ne menee jumiin alkaa öljy mennä männän ja sylinteri ohi palotilaan ja sen myötä palaa pois.

Näissä kun on dpf ja kissat ym. On palanut öljy niille ongelma, palanut öljy karstoittaa dpf tukkoon. Mut se myt poikkeaa jo öljyn kulutuksesta.

Kertauksena :

Öljy ja sen laatu. Egr ja ajotapa. Siinä pitkälti syitä mm öljyn kulutukseen.

Kevennyksenä Toyotan diiselit on 2007 vuoden jälkeen polttanu öljyä 1.2l tonnilla ja toyotan mukaan tää on normaalia. Älä sure. :)
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Paikalla hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2696
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #37 : 16.07.2018, 22:37:15 »
Mitenhän tuo asia mahtaa ihan aikuisen oikeesti olla, mitä sanoo asiaan raati ?

Jos öljyä kuluu litra tonnille, niin kone vaatii täydellisen remontin, sanoo valmistan virallinen ohje mitä hyvänsä.

Jos palataan aloittajan kulutukseen, joka oli mahdollisesti 0,5 L / 8000 km, niin ei siitä tarvitse olla huolissaan. Tämä lisäystarve voi aiheutua ainakin puoliksi alhaisesta täyttömäärästä. Jos pyytää lisäämään öljyä toistamiseen, niin sitten voi hieman olla huolissaan, mutta ei nyt vielä pitäisi yöunet mennä.

Sitten kun ilmoittaa liiasta öljymäärästä, niin olisin todella huolissani. Tarkoittaa sitä, että dpf on tukossa ja tihentyneet poltot tyrkkäävät dieseliä öljyn sekaan ja konerikko on vain ajan kysymys.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6134
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #38 : 16.07.2018, 22:42:15 »
Jos öljyä kuluu litra tonnille, niin kone vaatii täydellisen remontin, sanoo valmistan virallinen ohje mitä hyvänsä.

Joo, jos haluaa omakustanteisesti sellasen tehdä.

Jos tehdas asettaa tietyn rajan ja se kulutus on alle sen niin aika turhaa odottaa siihen mitään vastaan tuloa.
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Paikalla hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2696
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #39 : 16.07.2018, 23:01:21 »
Joo, jos haluaa omakustanteisesti sellasen tehdä.

Jos tehdas asettaa tietyn rajan ja se kulutus on alle sen niin aika turhaa odottaa siihen mitään vastaan tuloa.
Minusta tässä ei ollut kyse kustannusjaosta, vaan siitä pitääkö olla huolissaan öljynkulutuksesta. Itse ainakin etsisin kiireesti vaihtoautoa, tai edullista moottorikoneistamoa, jos omassa öljyä kuluisi litra tonnille. Tuollainen kulutus tuppaa vain lisääntymään...
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa 311

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #40 : 17.07.2018, 01:56:03 »
"Jos sulle on kerrottu 1l / 100km niin on varsin epäpätevä henkilö ollu sepustamassa. 0.9l / 1000km olen kuullut Volvo mekaanikon sanovan että olisi Vean enimäis öljynkulutus mitä saisi olla."

Sorry kovasti,  "Maxxxed" ja muut lukijat. Tietenkinhän tuon minulle kerrotun hyväksytyn kulutusmäärän piti olla 1 L/1000 km eikä 1 L/100 km, kuten väsypäissäni raapustin.
Siitäpä nuo muistelot "vanhoista hyvistä ajoista" kehkeytyivätkin ja olivat juurikin noin, vaikka silloista tekniikan tasoa ei voi verrata nykypäivän hienouksiin,
mutta liikkuvat osat siellä koneessa ovat edelleen varsin pitkälti samantyylisiä, siitä ei päästä mihinkään.

Kyse on nyt siis yksinkertaisesti siitä, onko todella kaikki kohdallaan, kun on hyväksyttävää, että vaikkapa nyt sitten tämän Volvon D4-masiina on valmistajan mukaan kunnossa, kun se öljynvaihtovälillä polttaa sen 30 litraa laadukasta, fossiilista voiteluöljyä ?
Tietävätköhän viherpiiperöt asiasta ? Toivottavasti eivät, muuten nimittäin ollaan pian jalkamiehiä joka ukko, jotka haluamme siirtää itsemme kamoinemme tehokkaasti paikasta A paikkaan B.

Mieleen tuleekin pari esimerkkiä muinaisuudesta:

Soikeista sylintereistä on ollut erilaista legendaa iät & ajat.
Aikoinaan oli muistaakseni "laatuauto" Morris Marinana koneissa tuota vikaa johtuen siitä, että ne valulohkot koneistettiin lopulliseen mittaansa liian aikaisin eli ei suoritettu raakakoneistusta ja sen jälkeen annettu niihin jääneiden jännitysten poistua kunnolla. Tämä johti sitten siihen, että koneistuksen jälkeen pytyt vetivät liian soikeiksi ja mitkään sen aikuset männät renkaineen eivät kyenneet ongelmaa kompensoimaan -> öljyä paloi ja kone tietysti finaalissa varsin pienillä kilometreillä.
No, nämähän olivat sitten muutenkin aivan järkyttävän paskoja vehkeitä. Tarnoiden mukaan saattoi auton toisella puolella olla eri valmistajan jarrukamat kuin toisella.
Englannin autoteollisuus ei kylläkään tuolloin elänyt parhaita aikojaan...

Samaa tarinaa jumiutuvista öljyrenkaista.
Toinen oli "laatuauto" Datsun Finn 1200, joka saattoi alkaa pöllyttämään öljyä jo varsin uutena. Syyksi kerrotiin pikeentyvät öljyrenkaat ja koneita kai availtiin takuuseen.
Kunnossa ollessaan olivat ilmeisesti aikalaistensa varsin hyvää keskitasoa ja muutenkin kestäviä ajoneuvoja.

Näistä ongelmista on kuitenkin aikaa jo niin tajuttoman kauan ja autoja tehty sen jälkeen miljoonia ja taas miljoonia, joten haluaisin uskoa moisten vaivojen ratkenneen jo aikapaiviä sitten eikä tuollaisia torsoja selityksiä kukaan alan asiantuntija edes yritä esittää.
Näin ollen ei voi mitenkään hyväksyä tai ymmärtää, että nykymoottori saa kuluttaa tuollaisia määriä voiteluöljyä, olipa siellä mitkä tahansa pakokaasujen kierrätyssysteemit venttiileineen, joilla eliminoidaan typen oksidien yms. syntymistä, kun pakoputkesta saa samalla kuitenkin tuupata litratolkulla poltetun voiteluöljyn palamistuotteita pihalle. Ei vaan ymmärrä.


 

Poissa SKYTRiXSHA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #41 : 17.07.2018, 04:47:24 »
Meikällä vm2015 k.o 2014 D4 VEA V70. 349tkm rullattu
Imaisee sen n. 0.25/0.5DL ajotavasta riippuen tonnille / kahdelle tonnille, riippuu aika paljon ajotavasta ja niineespäin.

Öljynä itsellä nyt Voltech:in 0W-30 ja varmaan parin tonnin päästä laitatan sisälle Castrollin 0w-30 litkut, miettinyt tosin tiputtaisiko esim 5w-30 tätä öljynkulutusta ollenkaan.

Mitä olen nyt keskustellut taksimiesten jne kanssa niin 0.5l kulutuksen takia punnitetaan takuuaikana, tosin jos öljynkulutus ei ole yli tuota 0.5litraa punnituksessa niin ei mene takuuseen.
Voi toki olla että tietyt kilometrimäärät määräävät sen kulutuksen raja-arvon..

Autoon itse olen tyytyväinen kaikinpuolin, EGR:n käyn poistattamassa kunhan pajalle ajan saan. EGR ongelmia näissä on ollut uskoakseni juuri tuon öljynpalamisen takia..
Taksikäytössä kuulemma vaihdeltu EGR:ää 60tkm välein mutta tätä nyt en ihan purematta usko, varmaan paikallaan seisotus sekä 30-40kmh köröttely saa tuon tukkeutumisen aikaan  :idiot2:

Volvo V70 D4 VEA

Poissa 311

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #42 : 17.07.2018, 13:54:21 »
Mielenkintoisia kommentteja ja kokemuksia tietäjiltä, kiitos vaan kovasti teille, hyvät kanssa-autoilijat  :)

Tämä aihe kun on vaan alkanut varsin ihmetyttää, joten olen ollut tästä öljynkulutusasiasta yhteydessä tuonne Volvon maahantuojatahollekin toivoen saavani jonkinlaista selvitystä tai vastauksia asiaan.
No joo, s-postikeskustelu menikin sitten vastaajatahon (Volvo) osalta ns. small talk-tasolle, jossa sitten jaariteltiin niitä & näitä, mutta konkreettista faktaa sieltä ei herunut. Kun autossani ei ole edes tuota öljyn mittatikkuakaan, on aika vaikea todentaa öljyn kulutusta, mutta enpä saanut vastausta siihenkään, paljonko sitä öljyä sieltä on poistunut, kun se anturi aktivoituu tai mikä moottorin öljymäärä on tuolloin tai pitäisikö tuo täyttö tehdä mitä pikimmin vai voiko vielä piipahtaa vaikkapa Lapissa ja lorauttaa sitten se 0,5 litraa, kun on sopiva tilaisuus...
Jäi vahvasti samanlainen fiilis, kun joku puhelinkauppias soittaa ja aloittaa paasaamaan mantraansa eli sieltä vaan tätä samaa valmistajan määrittelemää jorinaa toisteltiin. Vastausten taustalta paistoi lisäksi selvästi, ettei vastaajalla ollut kovinkaan kummoista tietämystä edes tällaisen varsin tavallisen polttomoottorin toimintaperiaatteesta, joten lopetin keskustelun siihen suuntaan suosiolla. Turha jauhaa aiheesta, jos vastaajataho on asiasta aivan kuutamolla.

Siksipä kaipaisi todellisia reality-kokemuksia/tietoa taholta, joka näiden kanssa ihan oikeasti joutuu tai on joutunut saunomaan millään tapaa aliarvioimatta tähänkin keskusteluun osallistuneita. Arvokasta kokemusta ja näkemystä tuntuu kyllä olevan lähes joka kuskilla...
Ihmettelen myös hiukan näiden potentiaalisten käyttäjien (taksit, leasing-firmat yms.) vaisuutta asian suhteen, vaikka kalustossa kiinni melkoiset eurot ja kulkupelin hyvinvointi on ykkösjuttu sen leivän hankinnassa. Kuullut vaan taksimiesten nöyrästi ajelevan öljypurkki peräloosterissa, josta sitä sitten koneeseen lurautetaan, kun öljynpinta-anturi sen komennon antaa. Kuulostaa vaan kyllä nykyaina aika erikoiselta tuollaisen hyväksyminen...

Tuossa keväällä, kun kohdalleni tuo öljyntasoanturin ilmoittama lisäystarve tuli, aloin asiaa selvittelemään.
Edellisessä öljynvaihdossa koneeseen oli laitettu aivan specsien mukaista öljyä ja määräkin oli hitusen yli ohjekirjan arvon eli 5,3 litraa (ohjekirja 5,2 litraa), tuskinpa 1 dl:lla on tässä mitään käytännön merkitystä kokonaisuuden suhteen.
No, tämänkin asian maahantuojataho kyseenalaisti ja arveli, että ollut varmaan huollossa vajaatäyttö, kun ei nähnyt sitä mistään datoistaan... (??)

Päätin, että nyt eliminoidaan tuokin asia, vaihdatanpa uudet öljyt, vaikka edellisillä ajettu vain tuo n. 8000 km + 0,5 litran lisäys, minkä anturi vaati.
No, Volvon suositus öljylle on Castrol Edge Professional V 0W-20 tai VCC RBSO-2AE 0W20 (tieto valtuutetulta huoltoliikkeeltä)
Sattuneista syistä oli kuitenkin aika ruuhkaa ko. paikallisessa huoltoliikkeessä, joten ostin vain uuden alkuperäisen suotimen ja lampsin öljynvaihtopuljuun, joka vaihtelee öljyjä varmaan enimmäkseen näihin ammatikäyttäjien koneisiin (taksit, kunnallisen-/kaupunkitahon kalustot, keskiraskas kuljetuskalusto jne.)
Castrol ei kuulunut heidän soppariöljyhin vaan edustavat Mobilin tuotteita.
Koneeseen laitettiin siis uusi, Volvon alkuperäinen suodin ja vastaava tuote Mobil 1 Super 3000 VC 0W-20, joka vastaa specseiltään tuota em. Castrolia ja joilla paikalliset taksitkin ajelevat, tosin vaihtaen öljyt kuitenkin pääsääntöisesti puolet useimmin (=15tkm) kuin normisti (=30tkm)
Kun kerran faktaa haetaan, kyttäsin koko operaation alusta loppuun seuraten, että laitettu öljymäärä on varmasti juuri se 5,2 litraa, jonka ohjekirjakin määrää.
Lisäksi pyysin vielä - tulevaisuutta ajatellen - 0,5 litraa öljyä purkkiin, jospa tuo anturi taas ilmoittelisi lisäystarpeesta. Ajettu nyt n. 3 tkm, kaikki vielä ok.

Kertoili kaveri siinä öljyjä vaihdellessaan taksiasiakkaasta, joka suhaa mm. 3:lla autolla (V70/D4/D3) sopimusajoja (Kela, sairaalojen ajotarpeita yms.) järkyttäviä määriä vuositasolla siten, että autot käyvät kai varmaan lähes viikoittain öljynvaihdossa ja mennään juuri ko. Mobilin tuotteella eikä mitään muitinoita ole kuulunut, mainosti hän.

Nyt on siis seuranta päällä, miten ja milloin tuo öljymääräanturi havahtuu antaen komennon öljynlisäykseen.
Ajoni on tätänykyä pääsääntöisesti varsin vähäistä lähiöajelua ja joskus sitten hiukan lyhykäisiä motarosuuksia eli aika tavallista ajoa siis.
Varmaankin sellaiset pitemmät motarivedot tekisivät hyvää masiinalle, mutta ei oikein enää viitsisi lähteä tyyräilmään satoja kilometrejä huvikseen,
tullut jo ajeltua sen verran näihin päiviin, että mieluiten istuskelisi sielä peräpenkillä jonkun viileän virvokkeen kanssa katsellen ohikiitäviä maisemia  ::)





Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6134
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #43 : 17.07.2018, 18:08:47 »
Sori vastaan lyhyesto. Mutta tuo 5.2l täyttömäärä? Mistä moinen tulee.

5.6l olen omaa huoltaessa omaani laittanut ja sen oon lukenut neste oilin sivulta voitelusuositukset, kuten muistaakseen autodata antaa myös saman.

5.2l saattaa olla ilman suodatinta, mutta näissä kun on patruuna niin ei välttämättä erikseen mainita. Muistaisin kyllä Keskusautohallin mekaanikon myös sanoneen tuon 5.6l täyttömääräksi.

Ja mitä taksiin tulee. On todella paljon joutokäyntiä joka ei ole moottorille hyväksi.
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa SKYTRiXSHA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #44 : 17.07.2018, 18:48:24 »
Sori vastaan lyhyesto. Mutta tuo 5.2l täyttömäärä? Mistä moinen tulee.

5.6l olen omaa huoltaessa omaani laittanut ja sen oon lukenut neste oilin sivulta voitelusuositukset, kuten muistaakseen autodata antaa myös saman.

5.2l saattaa olla ilman suodatinta, mutta näissä kun on patruuna niin ei välttämättä erikseen mainita. Muistaisin kyllä Keskusautohallin mekaanikon myös sanoneen tuon 5.6l täyttömääräksi.

Ja mitä taksiin tulee. On todella paljon joutokäyntiä joka ei ole moottorille hyväksi.

Ainakin huoltokirjassa ja niinedespäin sanotaan 5.2L olevan suodattimen kera..?
Volvo V70 D4 VEA

 

Elekma  Autoracing