Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Öljynkulutus V70

  • 342 Vastauksia
  • 83751 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6136
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #60 : 25.07.2018, 23:41:33 »
Kyllä, omakin on ensimmäisiä Vea koneistus. :)
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa 311

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #61 : 23.10.2018, 21:18:22 »
Nonniin, on aika palata taas kerran - valitettavasti - öljynkulutusasiaan...

Taustana siis, että edellinen varsinainen täyshuolto oli n. 113 tkm ja n. 8 tkm myöhemmin masiina alkoi pyytää 0,5 litraa lisää öljyä.

Vaihdatin siis tuolloin öljyt + alkuperäisen Volvo-suotimen 04.05.2018 ja masiinaan laitettin Mobil 1 0W-20 ja varmuudeksi otin 0,5 litraa varalle.
Mittarilukema oli 122229 km
Tuossa vielä kesällä 17.07.2018 tässä ketjussa raportoin n. 3 tkm:n jälkeen, että kaikki OK.

Tänään 23.10.2018 aamulla normaalisti töihin, auto oli seissyt yön kotitallin edessä asfalttipihalla hiukan keula alamäkeen.
Auto seisonut päivän työpaikan parkissa (tasainen asfalttipiha) ja lähiessä rävähti taas tuo öljypyynti 0,5 litraa, ei mitään ilmoituksia ennen tätä.
Öljynvaihdon jälkeen nyt lukema 128754 km eli ajettu siis tarkalleen 6525 km ja ajo aivan normaalia sekalaista ajoa, joitain satoja kilometrejä motaria,
muuten erilaista normipyöritystä.
Kuittasin öljyinfon ja pyyhkäisin kotimatkalla paikalliseen ostariin, jossa auto seisoi puolisen tuntia ja tietysti toivoin, että olis ollut vikahäly, mutta ei...
Siinä se taas killotti startin jälkeen uljaana ilmoittaen tarvitsevansa sitä ölkkiä koneeseen, ihan oikeesti...

En nyt oikein tiedä, mitä tähän kirjailisi entisten ihmettelyjen lisäksi, kyllä tämä Volvojen öljynlisäysleikki alkaa vaan olemaan vaan varsin erikoista...
En voi todellakaan ymmärtää - edelleenkään - miten voi kaikin puolin tikissä oleva 2.0 D4-kone nutaista tuon 0,5 litraa/6525km:n matkalla olkoon nyt
sitten valmistajan ilmoittamat sallitut kulutusmäärät ihan mitä vaan. Mihin tuo öljyn menee, kun kaikki konehuoneessa on kuivaa kuten maastokin ?

Tässä nyt taas perään sitä, että jos auton huoltoväliksi ilmoitetaan 30000 km, se ei olekaan sama kuin öljynvaihtoväli vai onko se niin, että huoltovälillä
saakin=pitää sitä öljyä lisätä tuon tapahtuneen perusteella ainakin tuon lisäysmäärän n. 4-5 kertaa 0,5 litraa eli 2 - 2,5 litraa ja kaikki normaalia, OK ?
Valmistajahan suvaitsee pistää vielä paljon paremmaksi eli sallii sen 1 litra/1000km eli 30 litraa huoltovälillä, mikä tekee 60 lisäyskertaa/0,5 litraa, meniköhän oikein ?  :idiot2:

Ei v...., en kyllä jaksa ymmärtää, en todellakaan.

Noita anturijuttuja olen tuolta lueskellut ja näyttää olevan moni muukin aika hukassa tämän kyseisen öljyasian & antureiden kanssa, jotka nekin kuuluvat antavan infoa jos toistakin, kukaan ei vaan taida olla päässyt täysin faktoihin käsiksi, mikä ihme tässä kuviossa mättää...öljytikkujakin kaipaillaan ja niitä kai jostain oikeesti kai saakin jne.
Jotenkin tuntuu, että porukkaa viedään tässä asiassa aika huokeella.
Kyseisen laatumerkin statuksen omaava, hintaluokaltaankin hiukan korkeammalla kuin jotkut ns. jotkut rupuluokan kulkupelit ja silti tällaista ihme arpomista mokoman asian kanssa laittaa miettimään, eikös nyt jo valmistaja ymmärrä tulla esiin ja laittaa tällaiset asiat reilaan jo ihan imagonsa vuoksi mutta eipä ole tullut..
Jossain puhutaan likaantuvista antureista, skaalauksista ja vaikka mistä. Mielestäni ei pitäisi kuulua enää tällaisen nykyajan kulkupelin ongelmiin, ei todellakaan..

No, roiskaisenpa nyt sitten sen viime öljynvaihdossa varalle ostamani 0,5 litraa koneeseen, ajan sen min. 30 km., että se v***n anturi - oli nyt sitten puhdas tai likainen - havahtuu vahtimaan sitä v***n öljymäärää ja on taas kenties hyvillään uudesta v***n öljystä, jota masiinaan kippasin.  :D
Eipä tunnu tämä nykyaikaiselta puuhalta, ei todellakaan.
Kuinkahan kauan tuolla sietäisi ajella, jos ei tuota lisäystä tekisi hetikään, 500-1000-5000km ??
Olis kiva tietää siksikin, jos ei sitä öljyä nyt sitten sattuisikaan olemaan ja pitäisi vaikkapa jyystää pikapikaa randomisti vaikka sen 1000 km ??

Edelleenkään en tiedä, onko tuo lisäys aivan tarpeellista vai ei, kas kun tuo anturi ohjaa elämääni, amen.  :-\






Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2129
  • Tampere - Pori
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #62 : 23.10.2018, 21:29:40 »
Normaaliöljyn korkeus on noin 45mm. Tämän pystyy testerillä tarkistamaan ihan livenä. Jos anturissa on häikkkää niin sen lukema heiluu selkeästi. Tuo autosi VEA vie vielä vähän, parit taksit kun tuossa poikkeilee niin imaisee sen 1L/1000km. No ne koneet kesti 300tkm eli ei terve moottori vie öljyä.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Paikalla hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2700
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #63 : 23.10.2018, 22:07:16 »
Mulla on kaksi uutena ostettua VEA myllyä, ensimmäisen mittarissa on 42 tkm ja toisen 12 tkm. Kummassakaan ei öljy vähene eikä lisäänny yhtään. Eli jotain vikaa on, jos öljyä pitää lisäillä.

Ennen kuin joku kysyy, että mistäkö tiedän öljynkulutuksen, niin ihan olen omin pikku kätösin näihin öljyt vaihtanut. Laittanut vanhat samaan purkkiin, mistä uudet kaatanut. Ensimmäiseen vaihtanut jo ainakin kahdesti ja toiseenkin kerran. Luonto ei anna periksi ajaa 30 tkm samoilla öljyillä, jotka paksuudeltaan muistuttavat lähinnä öljyistä vettä.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #64 : 23.10.2018, 22:10:29 »
Mulla on kaksi uutena ostettua VEA myllyä, ensimmäisen mittarissa on 42 tkm ja toisen 12 tkm. Kummassakaan ei öljy vähene eikä lisäänny yhtään. Eli jotain vikaa on, jos öljyä pitää lisäillä.

Ennen kuin joku kysyy, että mistäkö tiedän öljynkulutuksen, niin ihan olen omin pikku kätösin näihin öljyt vaihtanut. Laittanut vanhat samaan purkkiin, mistä uudet kaatanut. Ensimmäiseen vaihtanut jo ainakin kahdesti ja toiseenkin kerran. Luonto ei anna periksi ajaa 30 tkm samoilla öljyillä, jotka paksuudeltaan muistuttavat lähinnä öljyistä vettä.

Sulla on adblue -versiot noista VEA koneista?
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Paikalla hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2700
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #65 : 23.10.2018, 22:14:59 »
Sulla on adblue -versiot noista VEA koneista?
Ei onneksi kummassakaan  ;)
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #66 : 23.10.2018, 22:32:37 »
Missä versioissa sitä käytetään? Onko vieläkin myynnissä uusia diesel Volvoja joissa ei käytetä? Olen käsittänyt että jos adblue:ta ei käytetä niin silloin EGR toiminta on jouduttu viritettämään hyvin haastavalle tasolle. Volvohan muutti VEA:n EGR ”temperointia” lennosta kun alussa murheita oli enemmän kuin tarpeeksi
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Teinipajero

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 327
  • Kasipätkä
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #67 : 23.10.2018, 22:40:15 »
Kuinkahan kauan tuolla sietäisi ajella, jos ei tuota lisäystä tekisi hetikään, 500-1000-5000km ??
Olis kiva tietää siksikin, jos ei sitä öljyä nyt sitten sattuisikaan olemaan ja pitäisi vaikkapa jyystää pikapikaa randomisti vaikka sen 1000 km ??

Oon tainnut ennenkin lainata tätä toisessa topicissa, mutta tossa noita tasoja/öljymääriä, jolloin keltaisen tai punaisen varoituksen pitäisi tulla. Jos siitä pystyy siis jotain laskemaan:

The oil level 25 mm (4.2 litres + 0.4 litres in the filter) corresponds to the limit for low oil (yellow information lamp) and 18 mm (3.9 litres + 0.4 litres in the filter) corresponds to the limit for critical low oil level (red information lamp). The oil level 51 mm (5.4 litres + 0.4 litres in the filter) corresponds to the limit for high oil level (red warning lamp). The limits apply at an oil temperature of 20°C.

Onko kellään kokemusta tuosta Mobilin öljystä, meneekö sitä yhtälailla:
https://www.mobil.com/English-DK/Passenger-Vehicle-Lube/pds/GLXXMobil-Super-3000-Formula-VC-0W20
Volvo V70 D4 Aut. vm. 2014

Paikalla hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2700
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #68 : 24.10.2018, 09:07:26 »
Missä versioissa sitä käytetään? Onko vieläkin myynnissä uusia diesel Volvoja joissa ei käytetä? Olen käsittänyt että jos adblue:ta ei käytetä niin silloin EGR toiminta on jouduttu viritettämään hyvin haastavalle tasolle. Volvohan muutti VEA:n EGR ”temperointia” lennosta kun alussa murheita oli enemmän kuin tarpeeksi
Alkuvuoden V90 oli vielä ilman Adblueta, jostain toukokuusta saakka on tarvittu ureaa.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa m_kane

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 116
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #69 : 24.10.2018, 13:29:46 »
Ei liity millään lailla näihin uusiin volvoihin, mutta..
oma S80 2.5T -09 vie puolisen litraa/8000km.
Veikkaan, että suurin syy kulutukseen on tihkuttaminen kampiakselin etupään stefalta. Vuoto on niin vähäistä, että jää pohjamuovin päälle eikä valu maahan asti, haihtuneeko..
Stefan vuotoon taas veikkaan syyksi aiemmin vikaantunutta öljysuodattimen jalkaa, jonka johdosta kampikammion huohotus ei toiminut kunnolla.

Poissa paavomp

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 147
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #70 : 01.01.2019, 22:04:21 »
Nostellaanpas tätä.. Auto on V70 D4 my15. Koska auto tuntuu vähän öljyä syövän, ajattelin ruveta tätä seuraamaan vähän tarkemmin. Sain Vidan toimintaan vasta päivä sen jälkeen, kun auto oli heittänyt tiskiin "Lisää 0,5 litraa" ilmoituksen, joten en valitettavasti ehtinyt lukemaan öljymäärää sillä hetkellä kun tuo ilmoitus tuli. Ehdin siis täyttää määrätyn 0,5 litraa, ja sen jälkeen lukema onkin aika mielenkiintoinen. Nimittäin 27mm, 4.8 litraa sisältäen suodattimen Vidan kertomana. Tämä on lämpötilakorjattu lukema (testattu lämpimänä ja kylmänä, ero milleissä on noin millin luokkaa, eli aika pientä eroa tulee lämpötilasta).

Kertauksen vuoksi Vidasta:


Measurement range: 0 – 65 mm.

Normal value: 27 - 49 mm, which corresponds to a total oil volume of 4.4 - 5.2 litres (+ 0.4 litre in the filter).
The correct oil level after the oil change is 38 ±3 mm, which corresponds to a volume of about 4.8 litres (+ 0.4 litres in the filter).

Hint:
Limit values
Oil level 25 mm (4.2 litres + 0.4 litres in the filter) corresponds to the limit for critically low oil level (yellow information lamp).
Oil level 18 mm (3.9 litres + 0.4 litres in the filter) corresponds to the limit for critically low oil level (red warning lamp).
Oil level 51 mm (5.4 litres + 0.4 litres in the filter) corresponds to the limit for high oil level (red warning lamp).


Eli siis tuolla puolella litralla päästään vasta pari desiä asteikon sisälle, ja kun pyyntö öljyn lisäykselle tuli ekan kerran, oltiin siis vain noin desin päässä "punaisesta lampusta". Tästä voisi myös tulkita, että kun auto pyytää puolta litraa, voi jo tuossa vaiheessa aika hyvillä mielin laittaa koneeseen suoraan koko litran, koska ylitäyttöön on joka tapauksessa matkaa yli litra.

Vida todellakin päivittää tuon millitiedon 10 sekunnin syklillä, eli tuolla voi nähdä lähes reaaliajassa käppyrää miten öljy valuu öljypohjaan moottorin sammuttamisen jälkeen. Siksi onkin varsin outoa, että ainakin v70:n tapauksessa tuo sähköinen mittatikku on tehty ihan torsoksi. Tikussahan ei siis ole muita vaihtoehtoja kuin "ylitäyttö" (kaikki palkit), "OK " (yksi palkki puuttuu), "matala" (ei yhtään palkkia koko mittarissa) ja sitten nuo erilliset pyynnöt lisäöljylle. Minulla oli tuo matala taso jo pidemmän aikaa, mutta en siihen reagoinut mitenkään, koska luotin auton olevan niin viisas että se kertoo milloin öljyä kaipaa (oletin, että tuo 27 milliä on se "matala" ja 25mm "lisää 0,5 litraa".) En tiedä onko tässä ohjelmakin jotenkin muuttunut eri vuosimallien välillä, koska öljyn lisäyksen jälkeen minun ei ainakaan tarvitse ajaa autolla ollenkaan, vaan heti seuraavassa startissa tuo öljypyyntö häviää ajotietokoneesta, eli nähtävästi se ehtii mittaamaan öljytason ennen moottorin käynnistystä. Ohjekirjahan taitaa käskeä ajamaan monta kymmentä kilometriä...

Päivittelen tähän lukemia, kunhan seuraavan kerran tällä rintamalla tapahtuu jotain  :D
« Viimeksi muokattu: 01.01.2019, 22:09:47 kirjoittanut paavomp »

Poissa paavomp

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 147
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #71 : 20.02.2019, 19:37:14 »
Päivitystä edelliseen. Nyt on 5 desin lisäyksen jälkeen ajettu 4700 kilometriä, ja tänään satuin tarkistamaan töiden jälkeen öljytason, ja palkit oli nyt hävinneet ja taulussa luki "alhainen". Myöhemmin kun pääsin kotiin ja auto oli seisonut täysin tasaisella pari tuntia, oli palkit taas täynnä ja taso OK. Nyt siis todennäköisesti aletaan olemaan lähellä varoitusvaloa.

Vida näytti tasoksi 19,5mm ja 4,5 litraa (sis. suodattimen). Toisin sanoen nuo Vidassa olevat ohjeelliset millilukemat eivät pidä paikkaansa. Liekö Volvo tiputtanut varoitusrajoja, jotta herjoja ei tule liian usein :) Nyt oletettavasti öljyä on palanut reilu 3 desiä tuon 4700 kilometrin aikana, eli ei mitenkään poskettomasti.

Veikkaan, että 0.5 litran lisäyspyyntö tulee tuossa 18mm kohdalla.
« Viimeksi muokattu: 20.02.2019, 19:41:20 kirjoittanut paavomp »

Poissa Teinipajero

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 327
  • Kasipätkä
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #72 : 23.02.2019, 10:49:26 »
Siksi onkin varsin outoa, että ainakin v70:n tapauksessa tuo sähköinen mittatikku on tehty ihan torsoksi. Tikussahan ei siis ole muita vaihtoehtoja kuin "ylitäyttö" (kaikki palkit), "OK " (yksi palkki puuttuu), "matala" (ei yhtään palkkia koko mittarissa) ja sitten nuo erilliset pyynnöt lisäöljylle. Minulla oli tuo matala taso jo pidemmän aikaa, mutta en siihen reagoinut mitenkään, koska luotin auton olevan niin viisas että se kertoo milloin öljyä kaipaa

Toisessa topicissa tuosta tulikin kirjailtua enemmän. Merkkiliike suostui lopulta tehtaalta asti varmistamaan asian. D4 VEA koneessa on tarkoituksella sähköinen öljytasoanturi, joka ilmoittaa vain mainitsemasi tasot (onko hyvä vai ei, on eri asia). Auton mittariston grafiikkaan on silti jätetty asteikko, joka tukee taas 5 syl. dieselin öljyanturia, joka mittaa/näyttää öljymäärän palkki kerrallaan. Hämääväksi tuo tekee asian juuri D4 moottorin kohdalla: kun yksi palkki tippuu, viiva katoaa heti ja ilmoittaa alhainen, vaikka voidaan olla vielä kaukana lisäystarpeesta.
Volvo V70 D4 Aut. vm. 2014

Poissa paavomp

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 147
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #73 : 23.02.2019, 13:00:25 »
Toisessa topicissa tuosta tulikin kirjailtua enemmän. Merkkiliike suostui lopulta tehtaalta asti varmistamaan asian. D4 VEA koneessa on tarkoituksella sähköinen öljytasoanturi, joka ilmoittaa vain mainitsemasi tasot (onko hyvä vai ei, on eri asia). Auton mittariston grafiikkaan on silti jätetty asteikko, joka tukee taas 5 syl. dieselin öljyanturia, joka mittaa/näyttää öljymäärän palkki kerrallaan. Hämääväksi tuo tekee asian juuri D4 moottorin kohdalla: kun yksi palkki tippuu, viiva katoaa heti ja ilmoittaa alhainen, vaikka voidaan olla vielä kaukana lisäystarpeesta.

Ei se kyllä tämän minun kokemuksen perusteella toimi tuolla tavalla.  Tälläkin hetkellä auton öljytaso on enää millin päässä kriittisestä tasosta, ja mittari näyttää täysiä palkkeja. Sitten kun palkit häviää, ollaan hyvin lähellä sitä pistettä, että pyydetään lisää öljyä (edellisen kerran ajoin ehkä 1000km alhaisen ilmoituksen jälkeen, ja sitten pyydettiin lisää)

Voihan se tietysti olla, ettei nuo ilmoitukset ole sidoksissa mihinkään kiinteisiin pisteisiin, vaan se ilmoittaa sitten kun se taso on todella tippunut sen 0,5 litraa esim. huollon jälkeen. Pääsen tutkimaan sitä vasta seuraavan huollon jälkeen.
« Viimeksi muokattu: 23.02.2019, 13:04:18 kirjoittanut paavomp »

Poissa Teinipajero

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 327
  • Kasipätkä
Vs: Öljynkulutus V70
« Vastaus #74 : 24.02.2019, 00:36:18 »
Eikö ne varoitukset pitäisi yhtäkaikki tulla 25mm ja 18mm kohdalla?

Pointtini on kuitenkin lähinnä se, että on haluttu tehdä anturi, minkä pitäisi tehdä öljynlisäys helpoksi; lisäät vain kun kone pyytää eikä muutoin tarvitse välittää asiasta. No, aika moni tuntuu kuitenkin haluavan tarkkailla öljymäärää ja tällä anturilla se on kovin vaikeaa.

Lisäksi näytön grafiikka, joka ei mene oikein yksiin anturin toimintaperiaatteen kanssa, ei ainakaan helpota asiaa. Ja vielä kun kyseessä on moottorimalli, joka kuluttaa öljyä, niin ei hyvä.

Ja tuo, että halutaan lisättävän öljyä vain kun kone itse sitä pyytää, on Volvon tehtaalta saadusta vastauksesta. Eli sillä periaatteella se on suunniteltu ettei aiemmin lisäillä.
« Viimeksi muokattu: 24.02.2019, 00:38:28 kirjoittanut Teinipajero »
Volvo V70 D4 Aut. vm. 2014

 

Futurez  Kulkukoira