Proturbo  Autodiagnoosi

Automaattilaatikossa satunnaisia nykäisyjä? V70 D3 vm -14

  • 155 Vastauksia
  • 42928 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa volovoja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaattilaatikossa satunnaisia nykäisyjä? V70 D3 vm -14
« Vastaus #15 : 22.06.2018, 23:05:26 »
Kyllä laatikko otettiin irti ja halkaistiin. Kuvauksen työstä näin vaan vilaukselta. Mutta jotenkin on semmoinen mielikuva, että renkulat olisivat olleet eri kokoiset ja lähempänä tuota isompaa mittaa. En tunne automaattilaatikkoa, mitä nyt olen vähän tutustunut. Ja voi olla, että kirjoitan ihan höpöjä, mutta ettei siinä vaan olisi kyse turbiinilta tulevasta useammasta eri painealueesta. Edellinen voi olla ihan minun mielikuvituksen tuotetta ja jos on, niin oikaiskaa.
Joku laatikko spesialisti vois kertoa sen toiminnasta vähän tarkemmin.
Painevuodon testausta (lämpimänä) voi kokeilla esim. näin: R:ltä D:lle ja heti liikkeelle (jarrun vapautus), ei suurempaa nykäystä. Mutta sama uudestaan ja pidät jarrua vähän aikaa, niin minulla ainakin liikkeelle lähdöt olivat ’töks nyt lähettiin’ tyylisiä.
Onhan nuo laatikot niin hienoja ja monimutkaisia laitoksia, että olis ihan mielenkiintoista tutustua niihin tarkemminkin, mutta ei enää jaksa.
Omaani vaivaa vielä satunnaiset ’yks kaks vaihdot’ alaspäin vaihdoissa 5-4. Erittäin vaikea keksiä loogisuutta ko. toimintaan. Liekö softis vika vai venttiilipöytä (eli venttiilien materiaali) vika.
Mutta vika se joka tapauksessa on. Ehkä ominaisuus volvon/aisinin mielestä.
« Viimeksi muokattu: 23.06.2018, 07:54:58 kirjoittanut volovoja »

Poissa jasso79

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaattilaatikossa satunnaisia nykäisyjä? V70 D3 vm -14
« Vastaus #16 : 03.07.2018, 19:26:41 »
Nyt on autoa käytetty huollossa. Laatikossa oli ylimääräistä öljyä jonka ottivat pois, tekivät nollauksen sekä sopeutusajon. Nyt on pari päivää menty ilman nykäyksiä. Huoltomieskin totesi auton halliin ottaessa, että ihan reippaastihan se nykäisi. :)

Jatketaan ajamista ja seurataan tilannetta. Jos alkaa uusimaan niin sitten seuraava homma on noiden tiivisteiden vaihto. Tuosta volvon vastaantulosta vaihtokustannuksista ei huoltomies osannut sanoa juuta eikä jaata. Olisi mielenkiintoista kuulla missä volvon huollossa kuulit tästä asiasta volovoja?

Poissa volovoja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaattilaatikossa satunnaisia nykäisyjä? V70 D3 vm -14
« Vastaus #17 : 05.07.2018, 08:41:22 »
Työ tehtiin Kuopion Avain Vaunussa. Patistahan huoltomiestä perehtymään asiaan tarkemmin, kyllä se Volvon (maahantuojan) tiedotteista löytyy. On nyt n. 3kk vanha juttu. Tietenkin jos tapauksia on alkanut tulla niin paljon, että Volvo on keskeyttänyt kampanjansa. Jos voimassa, niin kerrataanpa vielä: jos auto (rek. pvm) alle 4v vanha, Volvo maksaa kokonaan ja jos auto alle 6v vanha, niin Volvo maksaa puolet. Mutta Volvo ei suostu maksamaan sitä kolmannelle osapuolelle. Eli jos kyseessä autoliike, ei tipu korvausta. Eli kannattaa miettiä, kenet ilmoittaa työnteettäjäksi.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Automaattilaatikossa satunnaisia nykäisyjä? V70 D3 vm -14
« Vastaus #18 : 11.07.2018, 17:13:10 »
Mutta jotenkin on semmoinen mielikuva, että renkulat olisivat olleet eri kokoiset

Renkulat on kuin muoviset männänrenkaat mutta halkaisijaltaan vain noin tuuman. Alkuperäisessä renkaassa katkos on vino (ikäänkuin leikattu poikki vinottain) ja tämä on osoittautunut huonoksi ja vuotavaksi konstruktioksi. Uusissa renkaissa katkos on tehty jotenkin erilailla eikä se ole vain suora leikkaus vaan jotenkin polveileva. Mulle on juuri tehty tää remppa mutta näytillä oli vanhoja renkaita vain. Ja tuntui piisaavan näitä rempattavia..

Ensivaikutelma hyvä mutta kakkoselle "pompauttaa" välillä entiseen malliin. Palaan asiian jahka autolla ajettu jokunen tuhat ja sopeutunu

Edit: tarve tiivisteiden uusimiselle pystytään selvittämään tosi nopeasti. Lukevat login jonne kirjautuu epänormaalit paine-erot (=tiivisteet vuotaa)
« Viimeksi muokattu: 11.07.2018, 17:17:44 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Vohveli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaattilaatikossa satunnaisia nykäisyjä? V70 D3 vm -14
« Vastaus #19 : 12.07.2018, 09:45:26 »
Itellä ilmaantunut tänä kesänä samanlaista ongelmaa kuin ketjun aloittajalla (d3 vm. 2012). Liikkeellelähdöt ja kaikki vaihdot hoituvat pehmeästi, mutta pidemmän ajon jälkeen tekee satunnaisesti niin, että vaihto D-R-D aiheuttaa voimakkaan nykäisyn D:lle vaihtaessa. Laatikkoon on vaihdettu öljyt 120 tkm kohdalla ja nyt oireen ilmennyttyä huuhtelemalla 168 tkm kohdalla. Huuhtelun jälkeen edelleen tehny tuota satunnaisesti ja vain pidemmän ajon jälkeen.

Onkohan kyseessä tosiaan vain laatikon ominaisuus vai kannattaako alkaa varaamaan huoltoaikaa vianselvitykseen? Ei kuitenkaan kiinnostaisi alkaa osien vaihtorumbaan, jos siitä ei ole mitään hyötyä.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Automaattilaatikossa satunnaisia nykäisyjä? V70 D3 vm -14
« Vastaus #20 : 12.07.2018, 13:07:38 »
Ei kuitenkaan kiinnostaisi alkaa osien vaihtorumbaan, jos siitä ei ole mitään hyötyä.

Joudut vieläpä maksamaan lystistä.. Tästä laatikosta ei saa priimaa vaikka rasvassa paistais
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa jasso79

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaattilaatikossa satunnaisia nykäisyjä? V70 D3 vm -14
« Vastaus #21 : 12.07.2018, 13:49:05 »
Painevuodon selvittämiseksi on oma testiohjelma jolla se saadaan selvitettyä. Käytännössä se on varmaan tuon login lukemista. Testin tulos lähetetään sitten volvolle jolloin volvo tulee vastaan vaihtokustannuksissa. Tämä on alle puolen tunnin homma. Näin huoltomies kertoi, kun ensin kerroin hänelle tästä kampanjasta ja oli sitten aikansa omalta osaltaan asiaa selvitellyt.

Allekirjoittaneelle tätä ei vielä tosin tehty. Koska tällä hetkellä nykäyksien syynä "näyttäisi" olevan se, että laatikossa oli liikaa öljyä. Tosin alaspäin vaihdoissa 5 -> 4 ja 4 -> 3 tuli edelleen näitä satunnaisesti kovempia nykäyksiä. Tätä varten auto kävi vielä kertaalleen sopeutusajossa, koska edellisellä kerralla sitä ei oltu tehty sitten ilmeisesti oikein. Silloin asentaja heitti jonkun 20 minuutin lenkin autolla. Nyt asentajalla oli mukana nippu papereita joissa oli tarkka ohjeistus hommasta ja lenkki kesti reilun tunnin. Nyt sitten katsotaan paraniko tämäkin tällä.

Sen huomion myös tein, että kun vaihtoja teki alaspäin käsin niin näitä nykäyksiä ei tullut silloin. Miten nämä sitten poikkeavat siitä, että laatikko hoitaa vaihtamisen itse? Mulla ei ole niin riittävää ymmärrystä laatikon toiminnasta. Muutenkin tässä on ollut ärsyttävää tämä merkkiliikkeen huollossa puljaaminen se, kun on itse enemmän ollut asioista perillä kuin huoltomies. Vaikka en ole mikään expertti näissä. Perusjutut menee, mutta ei ole sen syvempää tietämystä sitten. Onneksi nämä kaikki huollon käynnit ovat menneet takuukorjauksena. Siis vielä...

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: Automaattilaatikossa satunnaisia nykäisyjä? V70 D3 vm -14
« Vastaus #22 : 12.07.2018, 14:09:09 »
Oman omamekaanikon mukaan tuo sopeutusajo kestää melkein kaksi tuntia kun se tehdään oikein.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Automaattilaatikossa satunnaisia nykäisyjä? V70 D3 vm -14
« Vastaus #23 : 12.07.2018, 19:31:42 »
Oman omamekaanikon mukaan tuo sopeutusajo kestää melkein kaksi tuntia kun se tehdään oikein.

Minulle sanottiin että kestää tuhansia kilsoja. Ja että oppisi jotenkin kuljettajan tyylille. Lieneköhän kumpikaan pitää paikkansa(?)
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaattilaatikossa satunnaisia nykäisyjä? V70 D3 vm -14
« Vastaus #24 : 12.07.2018, 20:57:02 »
Minulle sanottiin että kestää tuhansia kilsoja. Ja että oppisi jotenkin kuljettajan tyylille. Lieneköhän kumpikaan pitää paikkansa(?)
Tuo että oppii jonkin kuljettajan tyylille on täyttä diiba daabaa. Oppiminen on vaihteisto säätyy oikeille arvoille jolloin vaihdot tapahtuu oikein. Mukautuminen on kulumiseen säätyminen.
Todennäköisesti joku alkaa tästä väittää muuta.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Automaattilaatikossa satunnaisia nykäisyjä? V70 D3 vm -14
« Vastaus #25 : 12.07.2018, 21:20:51 »
Tuo että oppii jonkin kuljettajan tyylille on täyttä diiba daabaa. Oppiminen on vaihteisto säätyy oikeille arvoille jolloin vaihdot tapahtuu oikein. Mukautuminen on kulumiseen säätyminen.
Todennäköisesti joku alkaa tästä väittää muuta.

Olen täysin samoilla linjoilla. Siksi hämmästys oli suuri kun mekaanikko alkoi tarinoimaan ”myyntihattu” päässä että oppii kuljettajan tyylille. Mutta tätähän se on..

Minulle on muuten tehty tuo perusteellinen kahden tunnin sopeutus jo aiemmin öljynvaihdon yhteydessä. VOC on hyvä kun sillä näki että autolla tosiaan oli venkslattu hyvä tovi. Mutta se oli ihan huuhaata enkä ymmärrä miksi sorruin. Jos laatikkoa ei ole käytetty auki niin aivan turhaa maksaa moisesta. Nettikirjoittelua on niistä ihmeparantumisista mutta lähdekritiikki on aina muistettava
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaattilaatikossa satunnaisia nykäisyjä? V70 D3 vm -14
« Vastaus #26 : 12.07.2018, 21:50:41 »
Onkohan toi oppiminen kuljettajan tyylille alkujaan lähtenyt väärin ymmärretystä puheesta?
Sen verran tuli pähkäiltyä omaa laatikkoa ja sen toimintaa tajusin että kyseessä on sisäinen paine vuoto.
Toi volvojan kommentit on helppo allekirjoittaa, kyseessä loppujen lopuksi pieni vika mutta vaikea korjattava.

Se mitä olen vanhemman(AW50-) ja tämän uudemman(TF80SC) laatikon ongelmiin perehtynyt, niin vanhempi on tässä suhteessa parempi.
Monesti vaihto ongelmat on siinä korjattavissa venttilipöydän vaihdolla, kun taas uudempi pitää kokonaan purkaa.
Vanhempi laatikko ei ilmeisesti ala herkästi sisäisesti ns. vuotamaan.

P-D tai R-D nykäykset viittaa paineen karkailuihin(vuotoihin) mikä korostuu kun öljyt on kuumat. Nykäyksen ei esiinny silloin kun nopeasti käyttää D:llä ja takas P:lle ja sitten uudestaan D:lle kytkeytyminen tapahtuu pehmeästi. Tämä taas johtuu siitä kun öljyn paine ero on pieni, koska nopea D:llä käyttäminen nostaa hetkellisesti paineet ja sen vuoksi ei tapahdu öljynpaineen suurta nousua.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Automaattilaatikossa satunnaisia nykäisyjä? V70 D3 vm -14
« Vastaus #27 : 12.07.2018, 22:42:47 »
P-D tai R-D nykäykset viittaa paineen karkailuihin(vuotoihin) mikä korostuu kun öljyt on kuumat. Nykäyksen ei esiinny silloin kun nopeasti käyttää D:llä ja takas P:lle ja sitten uudestaan D:lle kytkeytyminen tapahtuu pehmeästi. Tämä taas johtuu siitä kun öljyn paine ero on pieni, koska nopea D:llä käyttäminen nostaa hetkellisesti paineet ja sen vuoksi ei tapahdu öljynpaineen suurta nousua.

Minulla ei ollut mitään ongelmaa P->D tai P->R. Diagnoosin mukaan vuoto oli muuten ”C1 kytkimessä” mikä se sitten lieneekään.
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa XCawd

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaattilaatikossa satunnaisia nykäisyjä? V70 D3 vm -14
« Vastaus #28 : 16.07.2018, 13:35:38 »
Mitenköhän on tämän painevuodon kanssa, hajoittaako laatikon pikkuhiljaa, vai kestääkö normaalisti näiden nykäisyjen kanssa? Eli kannattaako ajella korjaamatta menemään?

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Automaattilaatikossa satunnaisia nykäisyjä? V70 D3 vm -14
« Vastaus #29 : 16.07.2018, 16:54:29 »
Mitenköhän on tämän painevuodon kanssa, hajoittaako laatikon pikkuhiljaa, vai kestääkö normaalisti näiden nykäisyjen kanssa? Eli kannattaako ajella korjaamatta menemään?

Sinuna odottaisin että tästä painevuodon korjauksesta saadaan täysi selvyys. Olen nyt ajellut noin 700km eikä ainakaan vielä laatikko ole "sopeutunut" mieleiseksi. Kakkoselle välillä heittää aika tylysti. Olikin liian hyvää ollakseen totta. En tiedä mikä lepytyskampanja tämä oikein on ja miksi tuli näin myöhään. Iso osa laatikoista jo yli 4v ja veikkaanpa että kun asiakas maksaa "50%" niin tämä korjaus on Volvolle käytännössä ilmainen.. Se 50% kun lasketaan osien ja työn virallisesta hinnasta ALVeineen kaikkineen. Ja kyllähän valmistaja voi neuvotella loputkin vähät eurot siitä vielä pois

Edit: paljonpuhuvaa on että sinisen mukaan voi aican hyvin jättäö sikseen. Ei kuulemma mee särki. Mutta käy kysymässä itse
« Viimeksi muokattu: 16.07.2018, 16:56:24 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

 

Samppasport  Futurez