KL-varaosat  Race.fi

Volvo 760 GLE '88

  • 927 Vastauksia
  • 255957 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #180 : 08.02.2012, 22:39:52 »
No ajattelinki, kun joskus jotain vanteita kattelin, että sinne takapuolelle joissain mahtuu ne ylijäävät pinnapultit. Toi tehdaskiilto kuulostaa hyvältä, tai mahdollisesti perus vannehopee? :)
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #181 : 08.02.2012, 23:49:05 »
tämä rojekti on sitä asiaa! S*
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #182 : 09.02.2012, 12:13:26 »
Juu, joku vannehopee tai sitte sellanen harjattu pinta, katellaan sitä kunhan saan tehtyä yhdestä vanteesta sellasen harjatun.

Kiitos -H-

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #183 : 12.02.2012, 22:48:50 »

Tänään tuli siniseltä hiukan tiivisteitä. kampuran etustefa ja virranjakajan stefa. Myös pakosarjojen ja jakopään kopan tiivisteet tuli.
Samalla isä oli kyselly noista putkien alatiivisteistä. Kuulemma jotain säätörenkaita tms sinne saa joitain kokoja, nää vissiin toimii tiivisteenäkin?
Olikohan niin, että paria, kolmee eri kokoo sai ja ainakin yksi koko oli sellanen jota ei enää saanu. Mun tuurilla on tarvetta just sille, jota ei saa enää.
Se alapään rengas toimii tiivisteenä ja sillä asetetaan putki oikeaan korkoon. Jos esim yksi putki jääkin aavistuksen matalammalle kuin muut, niin sehän ei enää puristu kunnolla kanttavasten ja alkaa puhaltaa vesitilaan. Niitä tiivisterenktaita voi kysyä myös pösö, sitikka ja rellu varaosatiskiltä. 2849cc koneet ovat kaikki samoja.
Lainaus
Koneistaja oli sitämieltä, että jos käyttäis lohkon, putket, kannet ja imusarjan siellä, niin se sais katottua että passaako se imusarja enää kansiin kun ne suoristettiin. Ja se meinas että olis lasikuulapuhaltanu putkien alapäästä ne tiivistepinnat ja myös putket, kun niissä on hiukan ruostetta. Jotain muutaki sillä oli mielessä, en vaan muista että mitä..

Ja jos vielä sen verran saisi neuvoja, ei oo tullu ikinä irrotettua automaattilootaa, eikä oo isäkää, että jos joku vittiis kertoo vaihe vaiheelta miten se tapahtuu?
Vääntäkää vaikka rautalangasta, tai jos jostain netistä löytyy hyvät ohjeet niin myös niiden linkkaaminen auttaa. Mielellään jos ois englantia tai suomee, ruosti ei oikein taivu.
http://www.scribd.com/doc/21651943/Volvo-Aw71-Manual tästä oon jotain vinkkejä koittanu kaivaa, mutta kuvat on todella epäselvät ja ei oikein muutenkaan mee jakeluun.

Automaattivaihteiston irroittaminen moottorista on suhteellisen yksinkertainen homma:
-Jos turbiinikopassa on jotain moottorin sähköantureita, niin anturit tai johdot irti.
-Irroita peltilätkät turbiinikopan alaetureunasta ja vasemman puolen startin paikasta.
-Avaa 4 pulttia jotka pitävät turbiinin kiinni vetolevyssä startinpaikasta. Konetta pitää tietysti pyörittää 90° että uusi pultti tulee esiin. Jos pultti aukeaa siitä ala-aukosta, niin sieltä sitten, mutta muistaakseni ei mahdu. Vetolevy on siis se osa joka manuaalissa on vautipyörä.
-startin turbiinikoppaan ottavat pultit auki (etupään pultti jää kiinni, joten startti ei putoa).
-Jäljellä pitäisi olla 4 isoa pulttia joka pitää paketin kasassa, löysää pultit.
-nosta konetta ylöspäin niin ettei moottorin kiinnikkeet enää pistä vastaan, ja tule laatikko täsmälleen samaan korkeuteen (esim sidontaliina konepellin saranoista laatikon ali).
-avaa 4 isoa pulttia kokonaan
-nitkuttele konetta eteenpäin. Voi olla aika nihkeässä siinä turbiinikopassa kiinni.
-Kun kone lähtee turbiinikopasta, niin yleensä turbiini takertuu vielä vetolevyyn kiinni, eli kun ovat toisistaan sentin erillään kampea turbiini vetolevystä irti. Voi tarrata ohjuri tapista kiinni aika kovaa. Ohjuri tappi on n.2,5cm korkea. Laatikon paino ei saisi jäädä turbiinin varaan.
-jos/kun turbiini tulee ulos hieman laatikosta se alkaa yleensä laskea öljyä sinne turbiinikoppaan, ja sieltä lattialle, joten siksi kannttaa pitää kone madhollisimman lähellä laatikkoa kun turbiinia kampeaa irti vetolevystä. Turbiinin kuori välittää voiman laatikkooon esim öljypumpulle yms, eli turbiini pitää olla oikeassa asennossa että se sujahtaa paikalleen. Oikean kohdan löytyminen voi olla hankalaa, kun se vastakappale siellä laatikon sisällä pääsee pyörimään vapaasti. Turbiinin pitää olla n. 3,5cm turbiinikopan reunaa sisempänä, tämä on erityisen tärkeää kun sitä laittaa takaisin kasaan. Jos turbiini on vain sentin verran koppaa sisempänä se ei ole paikallaan!

Kuten voi havaita se turbiini on se kriittisin paikka. Se että laatikosta laskee öljyt ulos ei muuta tuota öljyn valumis ongelmaa, eli jos mitään muuta syytä ei ole, niin ei laske öljyjä laatikosta turhaan. Turbiinissa on on siellä laatikon päässä ulommaisena ne hahlot joten sen ei tarvitse tulla kuin pari senttiä ulos, kun se alkaa jo valuttelemaan öljyä. Toisaalta jos on epäilyksiä että laatikon etustefassa on jotain huomauttamastia niin nyt on hyvä hetki vaihtaa se.

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #184 : 13.02.2012, 13:33:04 »
ISO kiitos Julelle noista ohjeista!! -H- Tosin kerkesin sen kirjankin jo hommata, onpahan kuvat vielä apuna.

Täälläpäin taitaa sitikkaa lukuunottamatta muut ranskikset olla tuossa Volvo-liikkeen yhteydessä..

Mistä tiedän minkä paksuisen renkaan sinne alas tartteen? Jotenkinhan se mitataan, mutta miten?

Edit. Sellanen vielä, että jos tuen liinalla sen laatikon niitten konepellin saranoiden kautta, niin saanko mää konepellin kiinni asti? Ei nimittäin houkuttele säilyttää pihalla lumihangessa tuota konepelti pystyssä :D

Tänään suihkin toiseen venakoppaan kolme kerrosta pohjamaalia, myös jotain pienempiä piuhojen kiinnikkeitä yms tuli pohjamaalattua. Huomenna ruiskasen toiseenkin venakoppaan pohjamaalia kolme kerrosta. Imusarjankin vois pohjamaalata, jos vaan muistas joku päivä hakee sen isän työpaikalta. Viimestään viikonloppuna otan sen ja jakopäänkopan kotiin maalattavaksi.
Kuumeisesti ootan perjantaita että pääsen sovittelemaan adaptereita+vanteita auton alle kunnolla ekaa kertaa.
« Viimeksi muokattu: 13.02.2012, 21:56:59 kirjoittanut Sawo »

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #185 : 14.02.2012, 18:55:16 »
Jos sulla on hankittuna se haynesin korjauskäsikirja, niin siellä se rengasjuttu on selostettu. Mulla ei ole niiden räpläämisestä käytännön kokemusta.

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #186 : 14.02.2012, 18:56:44 »
Oolrait, pitäs vaan koittaa muistaa hakee se matkahuollosta joku päivä :D

Mutta mites tuo konepelti homma? Jos tuen sen laatikon liinalla/narulla niihin saranoihin, niin saako sitä peltiä vielä kiinni?

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #187 : 15.02.2012, 09:09:35 »
Vedä mielummin iskarien yläpäihin kiinni, ei tartte miettiä kestääkö ja pelti menee varmasti kiinni.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #188 : 15.02.2012, 14:46:14 »
Mites mää sen niihin tolppiin saan tuettua, nehän on niin paljon edempänä kuin itse laatikko? Vai muistelenko ihan omiani?

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8968
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #189 : 15.02.2012, 15:39:06 »
Mites mää sen niihin tolppiin saan tuettua, nehän on niin paljon edempänä kuin itse laatikko? Vai muistelenko ihan omiani?

Vähän vino roikotushan siitä tulee, mutta remmithän pysyy kyllä tolppien ympärillä, laittaa vaan laatikon alta silleen ettei pääse luiskahtamaan pois eli jonkun takaa tai jostain läpi. Laatikkohan ei pääse tulemaan keulaanpäin kun se on kardaanissa kiinni ja onhan siellä laatikonkannakekin auton pohjassa. Vinokin kannatus kyllä estää sen ettei laatikon etupää kopsahda lattiaan.

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #190 : 15.02.2012, 15:49:16 »
Oolrait :)

Enpäs jaksanu tänäänkään liikkua minnekkään, eli kirja oottelee matkahuollossa.. Noh, huomenna koitan mennä kouluun ja koulun jälkeen pyörähdän matkahuollon kautta.

Sitten kaksi turhaa kuvaa

Siniseltä hommattuja tiivisteitä. Paljoki vielä uupuu.


Pohjamaalattuja osia. Kuskinpuolen venakoppa(etummainen) on saanut 3 kerrosta Mastonin laatupohjamaalia, noi pienemmän romut sai kaksi kerrosta ja vänkärinpuolen venakoppa sai vasta yhden kerroksen, kun purkki alkoi räkimään ja maali loppui kesken.
Pintamaalia en kyllä taida uskaltaa vetää Mastonilla. Ruiskulla tietty vois mutta en ehkä jaksa rueta hipostelemaan. Vois koululta hommata pari purkkia Wurthin spray-maaleja.

Perjantaina koitan saada jotain aikaseks, niin on täälläkin jotain ihmeteltävää eikä tälläsiä turhia nostoja :D

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #191 : 17.02.2012, 23:22:09 »
V:>

Huomenna lisää juttua, koneen sain irti, vanteita sovitin yms. Kerron aamulla tarkemmin, nyt muutama ölperi ja maate, niin jaksaa lähtee heti aamusta volvon kimppuun :)

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #192 : 18.02.2012, 09:32:11 »
Noniin, huomenta vaan :D

Elikkäs eilen kaiveltiin Volvo tuolta lumihangesta esille ja vedettiin hiluxilla halliin.
Lumien sulamisen jälkeen irroteltiin sitten ekana syyläriä, pientä väkivaltaa ja voimasanoja niin sehän oli hyppysissä. Oli nimittäin niiden kiinnikerautojen pultit ruostunu kiinni ja katkeemisen sijaan korkkas kierteet ja ne jäi pyörimään paikoilleen siihen...

Noh, sitten purettiin öljypumpulta ketju irti, ulosvetäjää joutu käyttämään että sai rattaan irti kampurasta.
Öljypumpun jälkeen napattiin sitten jakoketjut irti, näistä lähti alapään rattaat ihan muovin palalla kampeemalla irti, ei tartennu ulosvetäjää.




Tämän jälkeen mutterimopolla turbiinista neljä pulttia auki, startti irti ja alapuolelta laatikon 2 kiinnityspulttia irti, tunkkia laatikon alle, koneen kannakkeet irti ja eikun liinaa koneen ympärille.
Sitten otin loputki laatikon pultit auki, isä nosti moottorinosturilla, minä koitin tukee tunkilla laatikkoo samalla. Alkuun lähti ihan hyvin, rakoo rupes syntymään ja turbiinikin pysy suosiolla omissa oloissaan. Mutta sitten olin unohtanut koneen alapuolelta irroittaa yhden peltilevyn ::) Noh, eikun kone palkin päälle ja auto ylös ja peltilevy irti, niin johan rupes konekkin nousemaan ja turbiini jäi suosiolla laatikkoon.
Sitten väliaikaisesti tuin tuon koneen tuollaisella moottorinkannatin palkilla ja kettingeillä. Nimittäin päätin sitten loppuillasta että käytetään se laatikkokin irti, kun koneen ja laatikon yhteen naittaminen autossa paikallaan voi olla sellanen urakka, että hermot ei kestä..





Ja sitten tosiaan koitin vanteita sovitella, mutta prkleen pinnapultit ottaa kiinni vanteeseen takapuolelta. Täytyy siis vaihtaa hieman lyhkäsemmät pinnapultit napoihin. Etupäästä vanne jäi ihan kunnolla irti adapterista, mutta takana melkein istui pienen pieni rako jäi. Joten siitä vois pari kuvaa julkaista.





Kuvissa on navasta kaareen (tuohon mistä kaari alkaa, ei ylimpään kohtaan) n.34cm, eli tuosta kesäksi vielä laskee ainakin 2-3cm.

Nytten täytyisi siis lähtee repimään laatikkoo lattialle.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #193 : 18.02.2012, 13:11:35 »
Vanteet on kyllä hyvä valinta, ei tule joka nurkalla vastaan! Muutenkin mukava seurata näin perusteellista kunnostamista.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #194 : 18.02.2012, 14:16:49 »
Kiitoskiitos :)

Aamulla tosiaan kävin nyppäsemässä laatikon ja kardaanin pois autosta, melko simppeli homma oli mun mielestä. Asennuksessa tosin tulee aivan varmasti ongelmaa.
Kuvia ja jotain tarinaa kerron enemmälti illalla.

Nyt kunhan saa hiukan murua rinnan alle, niin meinasin vielä mennä purkamaan moottoria. Tarkotuksena olis saada ainaki öljypohja auki ja kampura esille, että pääsis mäntiä ja kankia irrottelemaan.

 

Elekma  Autoracing