Tänään tuli siniseltä hiukan tiivisteitä. kampuran etustefa ja virranjakajan stefa. Myös pakosarjojen ja jakopään kopan tiivisteet tuli.
Samalla isä oli kyselly noista putkien alatiivisteistä. Kuulemma jotain säätörenkaita tms sinne saa joitain kokoja, nää vissiin toimii tiivisteenäkin?
Olikohan niin, että paria, kolmee eri kokoo sai ja ainakin yksi koko oli sellanen jota ei enää saanu. Mun tuurilla on tarvetta just sille, jota ei saa enää.
Se alapään rengas toimii tiivisteenä ja sillä asetetaan putki oikeaan korkoon. Jos esim yksi putki jääkin aavistuksen matalammalle kuin muut, niin sehän ei enää puristu kunnolla kanttavasten ja alkaa puhaltaa vesitilaan. Niitä tiivisterenktaita voi kysyä myös pösö, sitikka ja rellu varaosatiskiltä. 2849cc koneet ovat kaikki samoja.
Koneistaja oli sitämieltä, että jos käyttäis lohkon, putket, kannet ja imusarjan siellä, niin se sais katottua että passaako se imusarja enää kansiin kun ne suoristettiin. Ja se meinas että olis lasikuulapuhaltanu putkien alapäästä ne tiivistepinnat ja myös putket, kun niissä on hiukan ruostetta. Jotain muutaki sillä oli mielessä, en vaan muista että mitä..
Ja jos vielä sen verran saisi neuvoja, ei oo tullu ikinä irrotettua automaattilootaa, eikä oo isäkää, että jos joku vittiis kertoo vaihe vaiheelta miten se tapahtuu?
Vääntäkää vaikka rautalangasta, tai jos jostain netistä löytyy hyvät ohjeet niin myös niiden linkkaaminen auttaa. Mielellään jos ois englantia tai suomee, ruosti ei oikein taivu.
http://www.scribd.com/doc/21651943/Volvo-Aw71-Manual tästä oon jotain vinkkejä koittanu kaivaa, mutta kuvat on todella epäselvät ja ei oikein muutenkaan mee jakeluun.
Automaattivaihteiston irroittaminen moottorista on suhteellisen yksinkertainen homma:
-Jos turbiinikopassa on jotain moottorin sähköantureita, niin anturit tai johdot irti.
-Irroita peltilätkät turbiinikopan alaetureunasta ja vasemman puolen startin paikasta.
-Avaa 4 pulttia jotka pitävät turbiinin kiinni vetolevyssä startinpaikasta. Konetta pitää tietysti pyörittää 90° että uusi pultti tulee esiin. Jos pultti aukeaa siitä ala-aukosta, niin sieltä sitten, mutta muistaakseni ei mahdu. Vetolevy on siis se osa joka manuaalissa on vautipyörä.
-startin turbiinikoppaan ottavat pultit auki (etupään pultti jää kiinni, joten startti ei putoa).
-Jäljellä pitäisi olla 4 isoa pulttia joka pitää paketin kasassa, löysää pultit.
-nosta konetta ylöspäin niin ettei moottorin kiinnikkeet enää pistä vastaan, ja tule laatikko täsmälleen samaan korkeuteen (esim sidontaliina konepellin saranoista laatikon ali).
-avaa 4 isoa pulttia kokonaan
-nitkuttele konetta eteenpäin. Voi olla aika nihkeässä siinä turbiinikopassa kiinni.
-Kun kone lähtee turbiinikopasta, niin yleensä turbiini takertuu vielä vetolevyyn kiinni, eli kun ovat toisistaan sentin erillään kampea turbiini vetolevystä irti. Voi tarrata ohjuri tapista kiinni aika kovaa. Ohjuri tappi on n.2,5cm korkea. Laatikon paino ei saisi jäädä turbiinin varaan.
-jos/kun turbiini tulee ulos hieman laatikosta se alkaa yleensä laskea öljyä sinne turbiinikoppaan, ja sieltä lattialle, joten siksi kannttaa pitää kone madhollisimman lähellä laatikkoa kun turbiinia kampeaa irti vetolevystä. Turbiinin kuori välittää voiman laatikkooon esim öljypumpulle yms, eli turbiini pitää olla oikeassa asennossa että se sujahtaa paikalleen. Oikean kohdan löytyminen voi olla hankalaa, kun se vastakappale siellä laatikon sisällä pääsee pyörimään vapaasti. Turbiinin pitää olla n. 3,5cm turbiinikopan reunaa sisempänä, tämä on erityisen tärkeää kun sitä laittaa takaisin kasaan. Jos turbiini on vain sentin verran koppaa sisempänä se ei ole paikallaan!
Kuten voi havaita se turbiini on se kriittisin paikka. Se että laatikosta laskee öljyt ulos ei muuta tuota öljyn valumis ongelmaa, eli jos mitään muuta syytä ei ole, niin ei laske öljyjä laatikosta turhaan. Turbiinissa on on siellä laatikon päässä ulommaisena ne hahlot joten sen ei tarvitse tulla kuin pari senttiä ulos, kun se alkaa jo valuttelemaan öljyä. Toisaalta jos on epäilyksiä että laatikon etustefassa on jotain huomauttamastia niin nyt on hyvä hetki vaihtaa se.