Autoracing  KL-varaosat

Volvo 760 GLE '88

  • 927 Vastauksia
  • 255950 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #315 : 18.06.2012, 01:04:47 »
Pervo ja perse :D

No mitä muuta siitä voisi tulla kun Sitikkakin sotketaan samaan liemeen?

Poissa Slowman

  • Mr. Kanttari
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4093
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #316 : 18.06.2012, 07:16:35 »
No mitä muuta siitä voisi tulla kun Sitikkakin sotketaan samaan liemeen?

Jotain varsin sivistynyttä ???
Forester XT -06    Symmetrical AWD
760 Turbo -90 Ikuisuusprojekti
V70R -98 Paali vai mahdollisuus?

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #317 : 18.06.2012, 14:01:45 »
http://www.nettivaraosa.com/vanteet/1358271

Avustakaas taloudellisesti tätä projektia ja ostakaa noi kaksi ylimäärästä vannetta pois. 80 eurolla voisin luopua. Vaikka asuntovaunuun, peräkärryyn, letkutelineeksi tai vaikka kukkaruukuksi.

Tai sitten saan tuohon käyttis-corollaan vanteet ostettua :D

Ja noita loppuja vanteita en ite jaksa rueta puhaltamaan/maalaamaan. Eräästä paikasta kyselty tarjousta pulverimaalauksesta. Alle 10 euroa/kpl oli 13" vanteet, joten jos alle 100e saan nämä maaleihin niin en edes harkitse itse tekemistä

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #318 : 25.06.2012, 16:25:14 »
Viikonloppuna tosiaan tuli tyttöystävän kans otettua työn alle tuo kuskin nahkapenkissä ollut ratkennut sauma.
Dartterilta sain hyvät ohjeet työhön ja melko simppelihän se sitten loppujen lopuksi oli.

Lähtökohdasta mulla ei näköjään sittenkään ollut kuvaa, vaikka niin muistelin.
Mutta siis etummaisesta poikittaissaumasta oli sauma ratkennut n.5cm matkalta.

Jostain ompelutarvikeliikkeestä haettiin lajitelma erilaisia nahkaneuloja ja karhunlankaa. Hintaa tuli hieman yli 10 euroa. (+asennusjuomat yms tietty siihen päälle ;) )

Ensiksi siis purettiin istuinosa penkin rungosta irti. Etu ja takareunastaan se on kiinni kahdella sokantapaisella klipsulla tms. Näiden lisäksi on jokaisessa kulmassa jousentapaiset pidikkeet..
Sitten vaan peffagrillin piuhat irti liittimistään ja nippusiteistään ja pehmuste oli kädessä.


Ja sitten alkoi se vittumaisin osuus, eli noiden rautakieppien irroitus, joilla verhoilu on pehmusteessa kiinni.
Parhaiksi työkaluiksi osoittautui kahdet letherman-pihdit joilla runnottiin kiepit auki.

Kieppien irroitus alkamassa :D

Näiden jälkeen eikun vaan ompelupuuhiin. Ensiksi tuli jokin tuplasauma kertaalleen ja sen jälkeen yksinkertainen sauma kertaalleen. Hieman liian kireälle ompelija mielestä sauma jäi. Mulle ei niin väliä, kunhan se vaan kestäisi.


Itse samaanaikaan tutkin tuota pehmustetta halkeamien varalta ja niitä ei löytynyt, mitä nyt muutama hyvin pieni, joka tuskin penkin ryhtiin milläänlailla vaikuttaa. Tosin näihin tuikkasin hiukkasen Würthin liima+tiivistemassaa.


Kuvat ennen liimailuja siis.

Verhoilu niputettiin sitten nippusiteillä takaisin pehmusteeseen kiinni, koska rautakiepit otti hiukan osumaa irroitusvaiheessa.
Tosin isän työpaikalta löytyisi kuulema noita rautakieppejä ja niiden kiinnittämiseen tarkoitetut pihdit, mutta en oikein millään jaksais rueta niiden kans enää tappelemaan.


Eilen illalla ja tänään putsailin sitten tuon istuinosan samalla reseptillä kuin muutkin penkit, elikkä kosteaan rättiin hinkataan kissasaippuaa ja sillä pyyhitään penkit läpi. Ja hetken kuluttua toisella kosteella rätillä pyyhitään läpi. Tämän toistin neljästi. Vieläkin siitä tuntuis sontaa lähtevän, mutta luulisin että mulle kelpaa. Katsotaan tilannetta Liberonin värjäävän hoitoaineen jälkeen paistaako ne paskat sieltä läpi.


Tästä hommasta TODELLA suuret kiitokset kuuluu tyttöystävälle joka tuosta hommasta teki varmaan 90% minun katsoessa vierestä. :)

Tänään ois sitten tarkotus taas käydä kattomassa vähän että mitäs sillä lohkolle kuuluu. Kampikammion pohjaa aattelin asennella paikoilleen, öljynsuodattimen jalkaa/öljyjäähyä yms pientä.

Scandixin tilauskin ois tuloillaan vissiin jossain saksanmaalla vielä, jospa se viimestään ensi viikolla löytäis tiensä tänne Iisalmeenkin.
Sieltä jäi siis jälkitoimitukseen tilaushetken tietojen mukaan ne kaarevat laahaimet jakopäähän ja laatikon sisäänmenoakselin stefa.

Siniseltä tilattu viime viikolla venakoppien tiivisteet, toimitusaika oli se tuttu ja turvallinen "varmaan joku pari viikkoa".
Termarin+tiivisteen hommasin paikallisesta varaosaliikkeestä.

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #319 : 25.06.2012, 17:00:04 »
Ne rautakiepit on muuten ehkä paras keksintö ikinä pehmusteiden kiinnitykseen,
jos on ne pihdit siihen. Muuta kun naps naps paikoilleen, vaikkei siitä ääntä tuukkaan.

Mutta hienoksi tuli penkkiki!
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #320 : 25.06.2012, 17:04:03 »
Siistiä työtä :hello:. Niistä rautakiepeistä, itse napsin lankusta ne surutta poikki ja korvasin nippusiteillä. Hyvin on kestäny vuoden päivät. ;)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8968
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #321 : 25.06.2012, 17:28:50 »
Itsellä kans samanlaisten penkkien kunnostusta edessä, joten mielenkiinnolla seuraan tätä  :pomo:  Tulispa yhtä hyvän näköiset noista omistakin joskus  :P

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #322 : 25.06.2012, 22:23:22 »
Kiitoskiitos, täytyy välittää päätekijälle kehut ;)

Käyttäjältä Dartteri sain tosiaan hyvät ohjeet tuohon purkuun. Ne löytyy jostain tuolta korjaamoalueelta 700srj puolelta.

Tosiaan tuli pari tuntia käytyä hävittämässä pultteja ja muttereita ja sain mä konettakin edes hiuskarvan verran läjäänpäin.
Kampikammion pohjan asentelin kiinni kuten myös kampuran takastefan kehikon. Ja laitoin öljyjäähyn hollille. Ja hävitin ja etsin kadonneita pultteja :D



Muistaako joku minne suuntaan noiden ö.jäähyn letkulähtöjen kuuluu osottaa?

Huomenna ois tarkotus suunnitella toisen kannen paikalleen mallailua, öljypumpun asennusta yms.

EDIT; http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=17434.0 tuossa linkki ohjeisiin

EDIT. 26.6
Tänään äsken oli yllätys oven takana odottamassa, iteljooni oli kaikessa hiljaisuudessa jättänyt Scandixin paketin oven taa.

Jälkitoimitukseen jäi ainoastaan ne kaarevat laahaimet. Laatikon toinen stefa oli näköjään tuohon tilaukseen kerennyt.

Nyt enää siis uupuu noi kyseiset laahaimet, öljypohjan tiiviste sekä ne venakoppien tiivisteet. Ja jotain kuparitiivisteitä yms pientä mutta niitä ei lasketa
« Viimeksi muokattu: 26.06.2012, 13:39:41 kirjoittanut Sawo »

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #323 : 26.06.2012, 21:29:55 »
Tänään tuli taas pari tuntia käytyä pulttailemassa osia paikoilleen ja miettimässä, että mikä kuuluu minnekkin..

Ensiks kasasin öljypumpun paikoilleen. Koteloon tippakannusta hiukan öljyä ja kummatkin rattaat öljysin kans.
Kunhan saa kannet yms paikoilleen, täytyy sihdin kautta valutella joku litra öljyä öljypumpulle ettei pääsis kuivana pyörimään. Tosin ne varmaan valuu sieltä pois ennen ensistarttia.

Tämän jälkeen pesin pesukoneessa öljypumpun sihdin ja pulttasin loiskelevyn kanssa sen paikoilleen uudella O-renkaalla.


Sitten pulttailin noi suorat laahaimet kiinni kierrelukitteen kera.
Ketjun kiristimien sihdit koitin putsailla, kyllä niistä suurinosa kököistä lähti pois, jotain pienen pientä jäi joihinkin kohti..


Tämän jälkeen pulttailin kiristimet paikoilleen, nämä kiristelin vaan käsin tässä vaiheessa.
Ja jossain välissä putsasin ja pesin noi koneenkannakkeiden ja lohkon väliin tulevat lätkät ja nekin pulttailin kiinni.
Myös öljynpaineanturin tökkäsin paikoilleen, siihen tarttee uusia tiiviste vielä.



Huomenna meinasin sitten niputtaa tuon vaihdelaatikon kasaan, kun siihen kaikki osat sain. Jos vaan noi stefat on käypäset eikä käy mitään suuria vastoinkäymisiä.

Ja jos jollain on tietoa, mistä kannattais kysellä noita uusia sihtejä noiden jakoketjun kiristimien alle, niin vois ilmotella. Koska ne on kumiosiltaan niin pahasti kovettunu, että pelkään koneen hörppivän ilmaa öljyn sekaan sieltä väleistä..

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #324 : 27.06.2012, 21:24:48 »
Tänään tosiaan tuli vaihdettua vaihdelaatikkoon kumpaankin päähän stefat ja uuden sihdin koteloineen ja tiivisteineen ja turbiinin tökkäsin paikoilleen. Öljypohjan myös pesin maalausta varten.

Ensin takapäähän uusi stefa, melko pala kakkua homma. Mutterimopolla laipasta pultti irti ja laippa lähti ilman tappeluita irti.
Meisselillä kampeemalla stefa irti ja erilaisia holkkeja hyväksikäyttäen uusi paikoilleen
Tämän jälkeen laippa takasin ja pultti momenttiavaimella n.45  nyyttoniin.

Kuvassa stefa jo vaihdettu.

Tämän jälkeen laitoin uuden sihdin hilppeineen paikoilleen


Ja sitten laatikko selälleen ja etupään stefan kimppuun. Sen irrotus oli tilanpuutteen/vääränlaisten työkalujen vuoksi hankalampi, muttei mikään vaikee homma kuiteskaan.


Seuraavaksi tökkäsin sitten turbiinin paikoilleen, ensin meni vähän matkaa ja hetken pyörittelyn jälkeen loksahti pohjaan asti. Ainakin mun mielestä.

Ei kai sen ton syvemmälle kuulu mennä? Vai?

Ja tosiaan tarkotus oli tänään illalla maalailla öljypohja ja huomenna laittaa paikalleen, mutta onnistuin kompuroimaan ja tökkäsin oikean kämmenen pellin reunaan. Jotenka nyt on sitte tuossa etusormen alla sellanen pari cm pitkä viilto. En jaksanu lähtee päivystykseen jonottamaan, niin levätään nyt tämä ilta ja katotaan miltä käsi huomenna näyttää ja tuntuu.
Jotenka suunnitelma on niin, että huomenna maaliin, ja jos maali kuivuu niin käyn laittamassa sen paikalleen. Mutta tuskin kuivuu, jotenka perjantaihin venyy sekin homma.

Viikonlopun aikana meinasin pulttailla kannet paikalleen, kun ei oikein muutakaan vielä pysty.
Kun mun mielestä noi kannet voi laittaa paikalleen ilman ketjuja, koska meillä on omat merkit ketjuissa, kampurassa ja nokkapyörissä, niin ei tartte konetta pyöritellä että saa kummatki kannet kohdalleen. 
Myös kampuran takastefan vois laittaa paikalleen, jotta saa vetolevyn paikalleen.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #325 : 28.06.2012, 10:44:49 »
Kannattaa laatikosta kokeilla, että siinä lähtöakselissa ei ole säteittäisklappia, se kuulemma on yleisin syy stefan vuotamiselle että siellä on välystä, itselle juuri tuli tällainen tapaus korjattavaksi.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #326 : 28.06.2012, 10:48:26 »
Ei tuo mun mielestä ollu vuotanu juuri ollenkaan, vaihdoin noi stefat vaan ns. varmuuden vuoksi kun se tuossa lattialla oli.
Mutta täytyy tsekata se välyskin.
Tosin sen korjaamiseen/uuden käytetyn lootan ostoon ei olis nyt hirveesti innostusta..

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #327 : 28.06.2012, 11:12:59 »
Skandixilla tuo holkki oli noin 17e. Ihan vaan kun nyt teet ns kaiken läpi niin kannattanee tuo tarkistaa, kivempi vaihtaa pöydällä kun auton alla, kohtahan mie voin kertoa kuin kivaa se on auton alla maaten (kun nyt tulis osat) :P
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #328 : 28.06.2012, 11:33:01 »
No siinä tapauksessa täytyy tarkistaa ja korjata jos välystä löytyy. Joudunko mää sitten hommaamaan taas uuden stefan vai tartteeko sitä irrottaa edes?

Ja viitikö kertoo tuotenumeron tai linkin, niin osaan ettiä tuolta Skandixin sivuilta sen. Ei vaan osu silmään millään ainakaan vielä :D
« Viimeksi muokattu: 28.06.2012, 11:35:10 kirjoittanut Sawo »

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #329 : 28.06.2012, 12:11:38 »
Kyllä se stefa mun mielestä irrottaa tarvii, en oo vielä koko keksintöä purkanu että vaikea varmaksi sanoa. Tämä on uskoakseni sulle käyvä osa, mikäli sen nyt satut tarvitsemaan. Kannattanee verrata vanhaan ennen tilaamista...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

 

Elekma  Autoracing