Autoracing  KL-varaosat

Volvo 760 GLE '88

  • 927 Vastauksia
  • 255950 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #435 : 14.01.2013, 22:20:31 »
Sitä minäkin oon miettiny, että imuvuotohan vaikuttaa myös tuohon käynnintasaisuuteen, kierrosten nousuun ja laskuun yms.

Mites tuo lämpömittari, vaikuttaako se tässä ruiskuntoimintaan kuinka paljon?
Mittailin vastusmittarilla sitä sillon, kun käytin koneen lämpimäks. Sillonku kone oli lämmin, niin se näytti muistaakseni jotain 500-600ohmia ja kylmällä 150-250ohm luokkaa. Liekkö noilla mitään väliä :D

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #436 : 14.01.2013, 22:32:41 »
ilmeisesti siinä ei sit ole sama anturi kun LH 2.4:ssä
No kun halvalla sai.

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1767
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #437 : 15.01.2013, 07:10:53 »
Kuskin puolen lohkossa takana oleva anturi on lämpömittarille. Koneen edessä termarikotelon juuressa on ECU:a varten.
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #438 : 15.01.2013, 08:35:42 »
Mulla ei tossa oo kun tasan yks lämpöanturi ja se on termarikopassa oleva 2-pin anturi. Tai no syylärissä on ilmastoinnin sähköflektille anturi..

Edit. Nyt puhuin paskaa, kyllähän siellä kannessa joku anturi on, liitin irti :D     

Edit2. Voi että mulla on tyhmä olo, oon puolelle maailmaa suurinpiirtein julistanu ettei tässä oo kun se yks ainoo anturi... :-[
Ja mittaristokin tuli ihan turhaan purettua ja ne neulojen stopparitapitkin hajos lämpömittarista ja nopeusmittarista.. Lämpömittarin tapin korjauskin meni ihan päin sitä itteään, kun pikaliimaa lipes siihen "näytöllekkiin" Saakohan sitä millään rapsuteltua pois??

Noooooh, tänään pakkasessa kahvitaolla koitin ronkkia sitä liitintä paikalleen, mutta eihän se oikein ollu yhteistyökykyinen. Täytyy perjantaina ronkkia se paikalleen, ja kasata mittaristo paikalleen ja rueta niitä pakokaasuja mittailemaan. Siitähän sen näkee, jos käy rikkaalla=todnäk se lämpöanturi sökö tai jos laihalla niin sittenhän se vähän sinne imuvuotoonpäin rupee kallistumaan?                   
« Viimeksi muokattu: 15.01.2013, 16:39:19 kirjoittanut Sawo »

Poissa Mursu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1175
  • Näyttää siltä että ei hyvältä näytä
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #439 : 16.01.2013, 05:37:34 »
no mutta virheistä oppii :)

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #440 : 16.01.2013, 17:10:05 »
Näinhän se on joo, leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä :)

Tänään töissä kahvitauolla perehdyin yhteen vanteeseen, joka ei mennyt millään tasapainoon. Onneks homma selvis sillä, että pyöräytti rengasta 180 astetta vanteella.
Vanteet tuli kans roudailtua kotiin, pääsee aina iltasin niitä vahailemaan ja puunailemaan, että ovat sitten joskus keväämmällä iskussaan :D

Tyhjäkäyntimoottoria tuskin alan purkamaan irti, koska ainakin Opeleissa on tehtaalta tiedote, ettei sinne missään nimessä saa mitään rasvaa tunkea. Tosin eihän tämä mikään ooppeli ole mutta samanlaisia tyhjäkäyntimoottoreita niissäkin on. Joten antaa sen vielä olla nykysessä tilassaan.

The moose

  • Vieras
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #441 : 16.01.2013, 19:49:55 »
 :D  monta takertelevaa tyhjäkäyntiventtiiliä on voideltu crc llä.  :P

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #442 : 16.01.2013, 21:19:35 »
Mää luotan enemmän tohon tehtaan ohjeeseen, kuin johonkin foorumilta saatuun tietoon. Ja tuskin se tässä temppuilee, katotaan nyt.
Viikonloppuna perehdyn tuohon tyhjäkäyntimoottoriin, jos tilanen niin vaatii. Nyt jätän sen voitelut ja rasvailut teille muille.
« Viimeksi muokattu: 16.01.2013, 21:22:14 kirjoittanut Sawo »

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #443 : 18.01.2013, 22:28:54 »
Tänään taas hinailin Volvon lämpimään, ja sen sulettua huomasin jotta kansien välissä lohkon päällä etu- ja takaosassa on jäähdytysnestettä :facepalm: En tiedä kuinka suuri osa siitä oli sulanutta jäätä/kuuraa tms, tarttee seurata tilannetta. Voi olla että ennen kesää joutuu vielä perehtymään tuohon tarkemmin..

Takavalot oli melko simppeli kunnostaa, ne alko yhtäkkiä pelaamaan kuten kuuluukin :D Etuvaloissa oli sellasta häikkää alkuun, että kun pitkät laitto päälle niin sytytti mittaristoon takasumuvalon merkkilampun, muttei muuten sotkenut valoja. Tämäkin vaiva poistui, kun pari kertaa räpläs pitkät päälle/pois. :D

Lämpömittarikin lähti pelaamaan, kun tökkäs mittarin paikalleen.

Pakokaasujakin kattelin vähän, että onko mitään toiveita päästä läpi. Noh, HC oli jotain 60-70 (sallittu siis 600) mutta happee olikin sitte semmoset 10% ja vissiin siis tästä johtuen myös CO2 arvo oli päin persettä. Se oli jotain alle 10... Ennen vaimentajaa olevasta liitoksesta tuntus pahiten vuotavan, tarttee huomenna koittaa mitä se sanoo jos sen liitoksen avaa ja mittaa siitä kaasut.

Tyhjäkäyntiin en sen kummemmin perehtyny, ajotuslampulla vaan kattelin että kiekkamittari näyttää suunnilleen oikein. Imuvuotoja etin bräkleenin avulla, muttei niitä löytyny. Huomenna siis säätämään vaan rohkeesti tyhjäkäyntiä pienemmälle ja kattomaan miten käy.
« Viimeksi muokattu: 18.01.2013, 22:52:27 kirjoittanut Sawo »

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #444 : 19.01.2013, 16:59:16 »
Tänään korjailin hiukkasen pakoputkee lisää ja muutamat pakokaasulaputkin tuli otettua.
Arvot oli muistaakseni jotain
 CO: 0,80-0,50 väliin
 CO-korjaus: n.1,jotain,
 HC: 130-190 väliin
 O2: 4,0
 CO2: 12,jotain

Edit. Sehän ois sitten niinkun jarrujen testausta vaille valmis leimasedälle esiteltäväksi. Tosin sitä ennen vielä vähän niputtelen noita konehuoneen johtoja ja jos laittas flektille suojamuovin paikalleen.

Tänään myös purin siitä ilmanputsarinkotelosta sen läppäsysteemin irti, joka hörppii lämpöstä ilmaa. Tosin tässä se vaikutti siltä, jotta toimisi jotenkin lämpötilan mukaan. Noh, ei se kovin iso homma oo sitä sinne takasin laittaa jos siltä tuntuu.
« Viimeksi muokattu: 19.01.2013, 22:51:28 kirjoittanut Sawo »

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #445 : 20.01.2013, 15:33:19 »
Semmonen bimetallijousihan siinä ilmaläpässä taitaa olla, mutta tuon tarpeellisuutta olen aina ruiskukoneisessa autossa vähän epäillyt. Kaipa sillä jokin vaikutus lämpenemiseen voi olla, mutta yleensä PRV koneen kanssa lämmönpuute ei ole ylitsepääsemätön ongelma. :P

Niitä tyhjäkäynninsäätösysteemejä on kai hieman erilaisia. Ihan sellainen säädettävä venttiilit, tai sitten pieni moottori joka pumppaa ilmaa. En tiedä mikä tuossa on, mutta jos siellä on ihan se venttiili, niin onhan se mahdollista että se on jumittanut auki.

Sinänsähän se ei ole mikään ehdottoman pakollinen, eipä vanhemmissa tyhjäkäyntiä erikseen mitenkään säädetä, ja kyllähän se toimii, mutta kierrokset vaihtelevat tietysti enemmän tilanteiden mukaan.

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #446 : 20.01.2013, 15:50:04 »
Tässä se tyhjäkäyntimoottori on sellanen T-mallinen palikka, jonka toinen letkun pää tulee ennen kaasuläppää ja toinen jälkeen. "Moottorin" perään tulee sitten pistoke. http://img.eautopartscatalog.com/live/C403024259BOS.JPG Vähän tämän näkönen vekotin.

Nyt tosin tänään säätelin tyhjäkäyntiä vaan raakasti siitä ruuvista pienemmälle, ajotuslampulla katottuna n. 760-820rpm väliin. Täysin kylmällä koneella en vielä päässyt koittamaan, että käykö se enää ollenkaan tyhjäkäyntiä vai sammuuko se, mutta kun lämpömittari oli laskenu jonnekkin alle 1/4 puolelle niin kävi tuota samaa mitä lämpimänäkin.
Tosin semmosen huomasin, että ohjeen mukaan tyhjäkäynnin säätö pitäs tehdä maadottamalla puna-valkonen piuha paisarin/akun luota jolloin kierrosten pitäs laskee n.50rpm. Mutta mulla sen maadottamisella ei ollut yhtään minkäänlaista vaikutusta?

Yks pienenpieni alipaine vuoto oli, juurikin siitä T-haarahärdellistä josta haarautuu jarrutehostimelle, lämppärille yms. Laitoin siihen uuden letkun pätkän, mutta kovin suuria vaikutuksia sillä ei koneen käyntiin ollut.
« Viimeksi muokattu: 20.01.2013, 15:53:49 kirjoittanut Sawo »

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #447 : 26.01.2013, 16:06:27 »
Tänä viikonloppuna ei ole kummosia tapahtunu autolle, eilen hinasin sisään sulamaan ja tänään pari tuntia kävin johtojen kanssa näpräämässä,

Johtonippuja hieman niputtelin spiraalikaapelin sisään ja runkoklemmareilla laitoin venakoppiin, runkopalkkeihin yms noita nippuja kiinni. Vielä tulpanjohdot spiraalien sisään kulkemaan, niin sen siistimmäks ei tuota sekasotkua taida saada ilman isompaa savottaa. Olkoot, harva tuonne pellin alle kurkkii loppujen lopuks.

Jarrut ajoin dynossa kans, heittoo ei ollu käyttöjarruissa juuri yhtään (alle 10%) mutta käkkärissä, yllätys yllätys, oli hiukan enemmän. Mutta heittämällä alle hylkyrajan kuitenkin.

Koitin tuossa pihassa ajella vähän rinkiä, että laatikko vaihtais isompaa vaihdetta sisään ja kyllä sen verran sain kelattua vauhtia että kakkosta nappas pesään. Ihan kohtuu hyvin toimii toi loota jo näin vähällä ajollakin.
Ohjaustehostinta tarvii ilmata vielä, kun hivenen tahtoo rattia täristää.

Todennäköisesti viikon päästä maanantaina täytyy kävästä konttorilla esittelemässä, että mitä on saatu aikaseksi :) Tarviiko leimalla olla toi flektin suoja paikallaan? Ja jos ei ole, niin tuleeko siitä suullinen huomatus tms? En millään jaksas laittaa sitä vielä paikalleen :D







Tallipaikkaakin on kaveriporukalla tässä kateltu, ensi viikolla pitää lähtee yhtä paikkaa kattomaan n.25km päähän. n.130m2 olis tilaa ja vuokraa kuutisen sataa. Pystyis vähän vapaammin menemään ja tulemaan kun olis "oma" talli eikä tartteis tuolla isän työpaikalla lupia kysellä ja viikonloppusin askarrella.

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #448 : 28.01.2013, 17:48:54 »
Kyselläänhän täälläkin, kun ei tuolta muualta tunnu saavan yhtään minkäänlaista vastausta. Siis, käykö jostain muusta seiskasta tai ysistä nuo takaovien listat kromeineen tähän?? Olis kiikarissa yhdet jenkkimallin 745 GLE:n listat, mutta ei oikein käryä että passaako ne tähän ollenkaan??

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1767
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #449 : 28.01.2013, 18:24:23 »
Ei käy. Varaosanumerot ei täsmää. Kaikissa on eri numerot 760 / 740 FI / 740 US.
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

 

KL-varaosat  Race.fi