Autoracing  KL-varaosat

Tappikoneen viritys

  • 1467 Vastauksia
  • 536998 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa fender

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #990 : 30.03.2018, 12:08:21 »
Onkos tullut sovellettua volkkarin ilmakoneen työntötankoja Volvon tappikoneeseen? Alumiininen putki huomattavan kevyt verrattuna muihin jälkituotanto (chromo) tikkuihin. VW kuulapää sopii suoraan Chevroletin nostajan kuulakuppiinkin. Vain yläpäät jaa sovellettaviksi Volvon omista tikuista.

Mietityttämään jää alumiinin nurjahduskesto kovilla jousipaineilla. Lyhenevät kylläkin oleellisesti alkuperäisestä Kuplan mitoista.
Miten venttiilinvälys? Alumiinin lämpölaajeneminen?

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2388
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #991 : 30.03.2018, 12:40:06 »
Ei kannata, koska alumiini joustaa liikaa. Kysytty henkilökohtaisesti Kormun Timolta, kun se meistä vaikutti hyvältä idealta.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa hyvoneju

  • Ex ahdistaja
  • Valvoja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1143
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #992 : 30.03.2018, 21:07:56 »
Juu ei kannata , kuten Otto sanoi . Tämmöset , ja ei tarvitse soveltaa , tai ehkä tarvitsee muttei useimmissa tapauksissa  :-[
http://www.kgtrimning.org/140160/motordelar/kamaxlar-mm/b18b20/488.html
Recycle Racing # 04
1970 Amazon Eight Valve Only ! Member of B20 +600 KW club
2010 V70 2.4D
Ex:2012 V60 D3  Ex: 2007 S80 2.4D

Poissa fender

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #993 : 31.03.2018, 09:23:56 »
Ok, tuolta tai tg motorilta tilaten sitten.
Täytyy tuollaisesta vw tangosta väsätä mittatanko keinuvipugeometrian tarkastamiseksi. Monta muutosta alkuperäisiin mittoihin nähden, voi olla että tuon hp tangon mitta ei täsmää...
Sattui kohdalle Ruotsissa rakennettu varaosamoottori, jossa Kormun 840 nokka ja ihan ammattimaisen oloisesti tehty kansi erikoiskeinuvivustoineen. Siinä oli käytetty VW työntötangot. Kilpaakin oli ajettu yhdistelmällä..
« Viimeksi muokattu: 31.03.2018, 09:28:28 kirjoittanut fender »

Poissa hyvoneju

  • Ex ahdistaja
  • Valvoja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1143
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #994 : 31.03.2018, 10:22:42 »
Ok, tuolta tai tg motorilta tilaten sitten.
Täytyy tuollaisesta vw tangosta väsätä mittatanko keinuvipugeometrian tarkastamiseksi. Monta muutosta alkuperäisiin mittoihin nähden, voi olla että tuon hp tangon mitta ei täsmää...
Sattui kohdalle Ruotsissa rakennettu varaosamoottori, jossa Kormun 840 nokka ja ihan ammattimaisen oloisesti tehty kansi erikoiskeinuvivustoineen. Siinä oli käytetty VW työntötangot. Kilpaakin oli ajettu yhdistelmällä..

Mikä suhde noissa keinuvivuissa on ? Onko kuvaa ?
Recycle Racing # 04
1970 Amazon Eight Valve Only ! Member of B20 +600 KW club
2010 V70 2.4D
Ex:2012 V60 D3  Ex: 2007 S80 2.4D

Poissa fender

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #995 : 31.03.2018, 15:13:56 »
Keinuvipu vaikuttaa ihan alkuperäiseltä Volvon vipalta, tosin kevennelty ja kiillotettu. Puslan sijaan neulalaakerit ja yhtenäinen rautainen tukisilta ilman erillisiä pukkeja.  Voitelu järjestetty erillisellä öljyputkella OHC Fordin tyyliin. Voin toimittaa kuvatustakin kun sommittelen tuon kanteen kiinni.

Keinuvipusillan korkeus/venttiilin korkeus/lohkon korkeus/kannen korkeus/nostajan korkeus muuttuneet alkuperäisestä, joten custom työntötangot tässä kohtaa perustellut.

Poissa hyvoneju

  • Ex ahdistaja
  • Valvoja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1143
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #996 : 31.03.2018, 18:52:32 »
Joo pistä kuvaa , tuo tukisilta ja öljyputken toteutus kiinnostaa ?
Recycle Racing # 04
1970 Amazon Eight Valve Only ! Member of B20 +600 KW club
2010 V70 2.4D
Ex:2012 V60 D3  Ex: 2007 S80 2.4D

Poissa Juha_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 51
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #997 : 25.04.2018, 22:00:42 »
Moi

Vaihdoin b20 vaakaimuihin "misab-levyt" ja prikat/puslat. Onko näille olemassa joku kiristysmomentti? Luin jostain ulkomaan-foorumilta, että prikkojen väliin pitäisi jäädä 2mm välys. Kuulostaa aika suurelta, ei ole edes kunnon sormitiukkuus. Ei ollut tosin volvofoorumi.

Poissa hyvoneju

  • Ex ahdistaja
  • Valvoja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1143
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #998 : 25.04.2018, 22:14:14 »
Ei kyllä voi kovin tiukkaan laittaa , ettei ne levyt korkkaa  :-\ Onhan sulla nyloc mutterit ?
Recycle Racing # 04
1970 Amazon Eight Valve Only ! Member of B20 +600 KW club
2010 V70 2.4D
Ex:2012 V60 D3  Ex: 2007 S80 2.4D

Poissa Juha_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 51
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #999 : 25.04.2018, 23:15:03 »
Ei kyllä voi kovin tiukkaan laittaa , ettei ne levyt korkkaa  :-\ Onhan sulla nyloc mutterit ?
Ei ole nylocit, mutta ilmeisesti jonkinsortin lukot kuitenkin. Sellaiset rälläköidyn näköiset mutterit. Muistatko oliko nuokin unc-kierteisiä, ja olisiko sinulla jotain mielipidettä momentista tai välyksestä?

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2171
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1000 : 26.04.2018, 17:57:10 »
Moi

Vaihdoin b20 vaakaimuihin "misab-levyt" ja prikat/puslat. Onko näille olemassa joku kiristysmomentti? Luin jostain ulkomaan-foorumilta, että prikkojen väliin pitäisi jäädä 2mm välys. Kuulostaa aika suurelta, ei ole edes kunnon sormitiukkuus. Ei ollut tosin volvofoorumi.

Silmämääräisesti ite oon laittanut kiinni.. n. millin raon jättänyt prikkojen väliin.. Ja tosiaan ehdottomasti nylockit tai metallilukkomutterit
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Juha_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 51
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1001 : 27.04.2018, 21:05:09 »
Kiitos vastauksista -H-

Poissa Nikiz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1002 : 08.05.2018, 12:09:29 »
Hei

Mulla on ollut nyt pitkään hyllyssä B20 viritysosia ja oon miettiny mitä tähän kokoon panoon olisi hyvä lisätä että päästäisin hevosissa luokkaan 150-180hp.

Elikkäs osia löytyy:

Misab lyhyt imusarja tuplille
Volvo R-sport R-nokka
Marteliuksen mitoituksella tehty 4-2-1 pakosarja (tarkoitus muuttaa 4-1)
120tkm ajettu vakio kansi pikku venoilla

Nyt suurimmt mietinnät riittääkö 40 tupla vaakaimu weberit mihin asti? Toiset sanoo 150hp toiset 170hp että loppuu puhti? Mites kurkkuja isontamalla? Vai pitääkö suoraan mennä 45 vaakaimuilla. Sitten kansi? Mitä sille? Tiiviste sapluunana kanavien siistiminen esim? Kannen lasku kuinka paljon? ja yläkertaan laitetaanko tuplavenajouset, lyhyempää työntötankoa yms kestääkö kone vakio osilla nuo tehot?

Kiitos etukäteen jos joku osaisi nämä selventää. Tämä tulisi olemaan allekirjoittaneen ensimmäinen viritetty/rakennettu moottori.
« Viimeksi muokattu: 08.05.2018, 12:58:09 kirjoittanut Nikiz »
Volvo 142 Dl  vm-71 Kesäauto
Volvo 242 Dl  vm-80 Talviauto
Volvo 850 T5  vm-95 Käyttis
Tunnista vaatimustaso->Toteuta minimi.

Poissa fender

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1003 : 08.05.2018, 19:16:19 »
Moottorireseptiin löytynee yhtä monta mielipidettä kuin vastaajaakin...

150hp toteutuu aivan hyvin 40mm kaasuttimella ja 34mm sisäkurkulla. Kurkut on vaihdettavia ja kaasuttimet siten sovitettavissa usean erikokoisen (erilaisella ilmantarpeella olevan) moottorin kaveriksi. Kasvun varaa nälän kasvaessa ei juurikaan enää jää. Suurin mahdollinen 36mm sisäkurkku 40  kaasuttimen ei välttämättä ole enää alakierroksilla toimivin vaihtoehto laihaksi jäävän venturin vuoksi. 36 kurkku toimii paremmin 45 rungossa. Jos sulla kuitenkin on valmiina 40mm kaasuttimet ei 150hp jää kaasuttimista kiinni. Jos uusia olet ostamassa 45 on oikea koko.

B20 motissa pisin mahdollinen työntötanko parempi. Liian pitkällä loppuu säätövara keinun ruuvista ja tönärin pää voi ottaa keinuun kiinnikin. Lasketulla lohkolla/kannella/keinuvipusillalla on vaan pakko käyttää lyhyempää tankoa, jotta toiminta on mekaanisesti mahdollista. Kun katsot keinuvivun sivuprofiilia huomaat venttiilinsäätöruuvia pidemmäksi ruuvatessa myös sen etäisyyden kasvavan nivelpisteestä. Tällöin keinuvivun välityssuhde pienenee ja samalla nokan välittämä liike venttiilille...Toki geometria oltava oikea, pyritään että nokan ollessa noston puolivälissä keinu olisi silloin vaakatasossa.

Onko sulla tulossa nokkaan sovitettu/mitoitettu  4-1 sarja vai mikä syynä muutokseen?

Mun mielestä tuohon tavoitteeseen pitää laittaa täysin viilattu ja kunnostettu kansi hyvillä venttiilitöillä. Venttiilikoko sovitettu tulevan sylinterihalkaisijan mukaan. Kuin palotilankin. Paljonkos se ruiskun kannen korkeus olikaan 10.5:1 puristukselle 84. jotain mm? Enemmänkin kestää olla kanttia R nokalle. Lohkon dekkaus ensin ja paljeraon sovitus. Sen jälkeen mittaat ja lasket tarvittavan palotilan koon esim 11:1 suhteelle.  Nuo imu/pakoaukkojen tiivistepinnan sovitukset ihan turhaa hipistelyä. Ei teho sieltä kiinni ole, vaikka pientä pykälää on suuntaan, jos toiseenkin. Myöskään imuaukon suuaukon koko ei ole pullonkaula.

Taitaa jossain opuksessa olla R nokalle Volvon "gulmärkta" 1k jouset. Mun mielestä kelluu liian aikaisin. Parempi tuplajouset, mutta sovitetuilla jousipaineilla. B20 ei ole hellävarainen ympäristö laahurinokille varsinkaan liian jäykillä venttiilinjousilla...

Moottori kyllä kestää tehot, enemmänkin. Vakiot edestakaisin liikkuvat tahtoo olla kovin painavan sorttisia semmoisenaan.
Vähemmän noita kuitenkaan silmille on tullut.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1004 : 08.05.2018, 21:30:29 »
Minulla on 92mm alakerta R-nokalla ja 45 dcoe:illa (36 sisäkurkut). Kantta on madallettu paljon, sekä imukanavat pilattu liian jyrkällä mutkalla (virtaus sakkaa 165hp kohdilla). Venttiilit siinä on 44/35. Pakosarja 421, minun mielestäni ehdottomasti. Korostan vielä että koneen kyljessä 123 ignition myös.

Vääntöä on alhaalla niin paljon että 5. vaihteella vetää mäen ylös 1500rpm:llä leikiten. Tehot menee sinne 5500rpm hurjalla voimalla, rajotin ottaa 7000. Vakio venttiilijouset toimii vallan hyvin tuossa. Paketti toimii tuollalailla "perusvirityksillä" uskomattoman tehokkaasti. Omat kokemukset on että kaasarien säätöihin ja syttyyn kun keskittyy, niin siellä ne tehot piilee, ei siinä että on hurjat palikat kiinni.

Nuo osat mitä lueteltiin niillä tulee varmaan leikiten ainakin tuo 150hp, kun saa säätöihin. Pidä 421-pakosarja, ja suurenna imuventtiilit 44mm. Itse kyllä olen myös kanavat kohdistellut ja sipistellyt aina. Ei siitä haittaakaan ole. Kevennetty vauhtipyörä tuo myös tahtia mukavasti.

Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

 

Autoracing  KL-varaosat